Konginkankaan turman animaatio..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jko
  • Aloitettu Aloitettu

jko

Liittynyt
26.4.2002
Viestejä
178
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistää vieläkin kyllä hiljaiseksi. :(

edit: siirsin yleiselle, koska tämä on jotain muuta kuin hupaisa ja turhanpäiväinen linkki
 
Aika hurjasti tomahti se perävaunu suoraan keulaan ja paperirullat sylki suoraan sisälle. Mikähän todennäköisyys tuollaisellakin onnettomuudella on.
 
Eiks tuo rekkakuski olis voinut aloittaa jarruttelua jo mäen päällä kun vaunu alkoi sladittaa?
 
Mike sanoi:
Get over it, man!
:thumbs:
No joo, en tässä nyt itkua väännä tai mitään, mutta kyllähän tuollaisen näkeminen näin rautalanka-animaationa vähän pistää miettimään tuota elämän jatkuvuuden itsestäänselvyyttä uudelta kantilta. :)
 
Neuvostoliitto sanoi:
Eiks tuo rekkakuski olis voinut aloittaa jarruttelua jo mäen päällä kun vaunu alkoi sladittaa?

Mä en katsonut animaatiota, mutta olen elänyt siinä käsityksessä, että jos rekassa ei olisi rajoitinta, se olisi kaasua polkemalla voinut (huom. voinut) saada kurssin korjattua. Kun vääntö loppuu kesken, mitään ei ole tehtävissä.
 
Tuntuisi että tossa olisi dösäkuski voinut vetää tieltä ojaan, tuo rekkahan oli pitkän matkaa väärällä kaistalla. Kirpasee vähemmän varmaan kun jengi lentelee niskaan, kuin se että satoja kiloja painavat rullat tulee naamaan. Ei vais, pienempi impact olis ollut jos metsään olis vetänyt, mutta ajattele tuossa nyt sitten selkeesti.
 
Neuvostoliitto sanoi:
Eiks tuo rekkakuski olis voinut aloittaa jarruttelua jo mäen päällä kun vaunu alkoi sladittaa?

Rekan perävaunuhan ei oikene kuin lisäämällä vauhtia, jarruttamalla olisi voinut vaunu heittää enemmän sivulle, ja rekan rajoitin esti kiihdyttämisen.
 
Mike sanoi:
Tuntuisi että tossa olisi dösäkuski voinut vetää tieltä ojaan, tuo rekkahan oli pitkän matkaa väärällä kaistalla. Kirpasee vähemmän varmaan kun jengi lentelee niskaan, kuin se että satoja kiloja painavat rullat tulee naamaan. Ei vais, pienempi impact olis ollut jos metsään olis vetänyt, mutta ajattele tuossa nyt sitten selkeesti.

Mistä sitä tietää millaisessa horroksessa se kuski oli 2 aikaan yöllä?
 
Neuvostoliitto sanoi:
Eiks tuo rekkakuski olis voinut aloittaa jarruttelua jo mäen päällä kun vaunu alkoi sladittaa?
Kun perävaunu alkaa "sladittaa" , niin ainoa konstia saada se oikenemaan on antaa lisää happea eli kaasu pohjaan. Jos rajotin tulee vastaan niin eipä siinä ole paljon tehtävissä. Eli vetoauto vauhtia lisäämällä menee vaunua "karkuun" jolloin se oikenee. Näin mä tän olen miettiny. :nolo:
 
Dosäkuskihan oli todennäköisesti vaihtanut lyhyille, oli yö ja rekan vetoauton valothan osoitti suurin piirtein suoraan. Joten voi vain itse arvailla missä vaiheessa pimeessä kohdatessasi rekan tajuisit että kiva perävaunu onkin mun kaistalla. Joten luulisi tulleen aika yllärinä. Tosin bussi hidasti kai nopeuden aivan viimehetkillä tuon videon mukaan 90 > 70 km/h. Aika kurko on joka tuona aikana tekee bussilla tai edes henkilöautolla päätöksen että vedänkin pihalle. Ihan hyvää tekee ainakin omalla kohdalla miettiä kerkisiinkö ja uskaltaisinko?

Rekan vauhtihan oli 90 Km/h siinä vaiheessa kun se perävaunu kävi 1. kerran hangessa, tiehän oli niin jäässä että sillä ei meinannut pysyä kuulemma kävellen pystyssä. Tuntuu ettei siitä olisi selvitty kaasun polkemisella vaikka siihen olisikin ilman rajotinta mahdollisuus.
 
GynoTissi sanoi:
Kun perävaunu alkaa "sladittaa" , niin ainoa konstia saada se oikenemaan on antaa lisää happea eli kaasu pohjaan. Jos rajotin tulee vastaan niin eipä siinä ole paljon tehtävissä. Eli vetoauto vauhtia lisäämällä menee vaunua "karkuun" jolloin se oikenee. Näin mä tän olen miettiny. :nolo:

Ja näin on myöskin rekkakuskit kertoneet, ei tämä niin harvinainen tilanne kuitenkaan ole että perävaunu heittelehtii, tällä kertaa sillä oli vakavat seuraamukset..

Tämän jälkeenhän alettiin miettimään sellaista hätäkatkaisinta josta rajoittimen saisi pois päältä ja näin lisättyä hätätilateessa nopeutta. Poiskytkeminen näkyisi sitten piirturinkiekossa..
 
maxi sanoi:
Ja näin on myöskin rekkakuskit kertoneet, ei tämä niin harvinainen tilanne kuitenkaan ole että perävaunu heittelehtii, tällä kertaa sillä oli vakavat seuraamukset..

Tämän jälkeenhän alettiin miettimään sellaista hätäkatkaisinta josta rajoittimen saisi pois päältä ja näin lisättyä hätätilateessa nopeutta. Poiskytkeminen näkyisi sitten piirturinkiekossa..

Ja rekkakuskit ovat myös kertoneet että sellaista rekan moottoria ei ole jonka tehot riittävät 90km/h vauhdissa oikaisemaan 47 tonnia painavan yhdistelmän.
 
TeHo sanoi:
Ja rekkakuskit ovat myös kertoneet että sellaista rekan moottoria ei ole jonka tehot riittävät 90km/h vauhdissa oikaisemaan 47 tonnia painavan yhdistelmän.

No siitä en tiedä sitten taas mitään, mutta noin niinkuin periaatteessa... Ja muilla (kevyemmillä) yhdistelmillä...
 
Katsoin videon ja ei siinä ollut mitään tehtävissä. Kaikki voidaan ottaa hetkessä pois, sellaista on meidän ihmisten elämä täällä ajassa.

:(
 
TeHo sanoi:
Ja rekkakuskit ovat myös kertoneet että sellaista rekan moottoria ei ole jonka tehot riittävät 90km/h vauhdissa oikaisemaan 47 tonnia painavan yhdistelmän.

On, harvassa semmoset toki on mutta kuitenkin.

Jos homma on mennyt niinkuin animaatio näytti niin tuolla on ollut aivan saatanan liukasta!

Onko kellään tietoa rekkakuskin iästä?

-Edit- Löytyhän se ikä kun vaivautui etsimään. Rekan kuljettajakin on kokenut kettu.
 
Olikos se nyt TM joka mittaili rekkojen nopeuksia ja surutta vieläkin päästellään tuossa onnettomuuskohdassa sen mitä autosta lähtee, eli reilut 90km/h alamäkeen. Useimmiten on niin hyvä onni että tie ei ole jäässä...
 
Aikaa tolla linjauatokuskilla oli varmaan tehdä se päätös ojaanajamisesta se sekuntti pari, jolloin voi elimistö kamppailla kovasti vastaa tuollaista, että ajampa ojaan täydessä ihmislastissa. Vaikka se olisi ollut teoriassa paremmi vaihtoehto.Olikin jo vähän unohtunut, miten karu juttu tuo oli (ja se radioliikenne heti tilanteen jälkeen ja linja-autonromu, jonka itse olen nähnyt ja haistanut...). Tuo meni kyllä täydellisen Murphyn lain mukaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom