Konginkankaan onnettomuudesta lisää syytteitä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ironisti
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.4.2004
Viestejä
98
HS.fi sanoi:
Konginkankaan onnettomuudesta on nostettu syyte myös rekkayhtiö Transpointin entistä toimitusjohtajaa vastaan. Syyte nostetaan 23 kuolemantuottamuksesta ja kolmesta vamman tuottamuksesta.

Lisäksi Transpointia vaaditaan tuomittavaksi yhteisösakkoon työturvallisuusrikoksesta. Apulaisvaltakunnansyyttäjä nosti syytteen lisätutkimusten jälkeen.

Artikkeli Hesarissa

Tästä ainakin minä annan pisteet syyttäjälle :thumbs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö tässä nyt vähän hakemalla haeta...
Sitä ei varmaan ihan heti arvaakaan mistä kaikesta voi olla vastuussa siinä vaiheessa kun kuljetusliikkeen tj:ksi ryhtyy


edit: eikä nyt pidä ymmärtää väärin, totta kai tapahtuneesta vastuussa olevat pitää saada tilille teoistaan mutta olenko ymmärtänyt/muistan ihan väärin kun muistaakseni ne paperirullat oli kiinnitetty oikein, sen hetkisten ohjeiden mukaan, mutta tapahtuma oli vaan sellainen että kiinnitykset ei kestäny?
 
Eiköhän tuo syyte liity niihin ajo-ja lepoaikoihin. Tosin yksityiskohdat tulevat julki vasta huhtikuussa, mutta jotain kai tuosta työturvallisuusrikoksesta voisi päätellä.

Voihan se olla vähän epäoikeudenmukaista tj:tä kohtaan jos hän on toiminut alan tavan mukaan (ei ole valvonut, että ajo- ja lepoaikoja noudatetaan), mutta ehkä jatkossa alan tavat muuttuvat ja liikenteestä tulee hieman turvallisempaa. Eli siitä annoin nuo pisteet, en vahingonilosta tms.
 
Okei, my mistake. Juu onhan se hyvä että noihin lain vastaisiin "talon tapoihin" puututaan. Mutta jos syyttäjä tolle linjalle lähtee niin töitä ainakin riittää, alalla kuin alalla..
 
Eli jos duunari tupeksii, ajaa päin persettä ja tappaa ihmisiä, se on hänen pomonsa vika?

Samalla periaatteella voisin warettaa firmassa, varastaa firmasta laitteita ja koneita jolloin pomoni olisi syyllinen.

Voi äiti taas kerran...
 
Kukaan ei ole missään vaiheessa ottanut mitenkään kantaa siihen kuinka oikein kyseisen linja-auton kuljettaja onnettomuudessa toimi. Käsittääkseni (voin siis olla väärässä) hän ei ollut tehnyt minkäänlaisia väistöliikkeitä tai muuten pyrkinyt estämään onnettomuutta. Koko ajan syytä on vieritetty pelkästään kuorma-auton kuljettajan niskoille huomioimatta toinen osapuoli koska tämä kuoli onnettomuudessa ja kuolleistahan ei saa puhua pahaa.
 
thndr sanoi:
Kukaan ei ole missään vaiheessa ottanut mitenkään kantaa siihen kuinka oikein kyseisen linja-auton kuljettaja onnettomuudessa toimi. Käsittääkseni (voin siis olla väärässä) hän ei ollut tehnyt minkäänlaisia väistöliikkeitä tai muuten pyrkinyt estämään onnettomuutta. Koko ajan syytä on vieritetty pelkästään kuorma-auton kuljettajan niskoille huomioimatta toinen osapuoli koska tämä kuoli onnettomuudessa ja kuolleistahan ei saa puhua pahaa.

Et ole yhtään perehtynyt esitutkintaraporttiin?
 
Toi on kyllä naurettavaa pelleilyä IMO. Siis ihan koko juttu muutenkin että haetaan jotain syyllisiä onnettomuudelle. En nyt kuitenkaan usko että kuljettaja oli murhanhimoinen rekkakuski joka ei ole koskaan pitänyt busseista ja tällä kertaa päättikin sitten jättää väistöliikkeet tekemättä:D .

Muutenkin naivia menoa että esim. kahden ihmisen kuolemasta ei olisi nostettu syytteittä vastaavalla tavalla vaikka periaatekysymys on sama. Mutta sitten kun kyseessä on enemmän ihmisiä niin ollaan sitten heti hakemassa syyllistä kiinni ja vielä syyllisen "taustavoimia". Teköpyhää menoa sanon minä:curs:
 
reebus sanoi:
Et ole yhtään perehtynyt esitutkintaraporttiin?
Joo no enpä ollut mutta nyt olen. Kyllähän siellä mainittiin linja-auton kuljettajan huomioimattomuus mutta tähän astisista lähteistäni lukiessani (media) on syyt vieritetty lähes yksin kuorma-auton kuljettajalle.
 
thndr sanoi:
Joo no enpä ollut mutta nyt olen. Kyllähän siellä mainittiin linja-auton kuljettajan huomioimattomuus mutta tähän astisista lähteistäni lukiessani (media) on syyt vieritetty lähes yksin kuorma-auton kuljettajalle.

Eipä siinä bussikuski paljoa voinut tehdä, jos kerta rekan valot aiheuttivat sokean pisteen -> bussikuski ei nähnyt rekan perävaunua, joka tuli väärällä kaistalla vastaan rekan nupin vielä ollessa omalla kaistallaan.

Vai vihjailetko, että bussikuski olisi tahalteen vetäny rekan perävaunua päin? Tai että bussikuskia ei vaan napostellut ohjata bussia tienvarteen, peltoaukealle, heti kun näki perävaunun tulevan vastaan aikamoista vauhtia?

Kuljettajien syyttäminen ei edesauta mitenkään sitä, että vastaavanlaisia onnettomuuksia ei enää koskaan pääsisi tapahtumaan. Lakia, koulutusta ja kalustoa siinä pitäisi muuttaa, eikä jaella päättömiä tuomioita.
 
ruupert sanoi:
Toi on kyllä naurettavaa pelleilyä IMO. Siis ihan koko juttu muutenkin että haetaan jotain syyllisiä
Tieliikennelakia vois helposti tulkita niin, että jos onnettomuus sattuuu niin lakia on rikottu -> onnettomuuteen on aina syyllinen, on todella vähän onnettomuuksia jotka vaan sattuivat ilman mitään syytä...
ruupert sanoi:
Muutenkin naivia menoa että esim. kahden ihmisen kuolemasta ei olisi nostettu syytteittä vastaavalla tavalla vaikka periaatekysymys on sama. Mutta sitten kun kyseessä on enemmän ihmisiä niin ollaan sitten heti hakemassa syyllistä kiinni ja vielä syyllisen "taustavoimia". Teköpyhää menoa sanon minä:curs:

Siis miksi kahden ihmisen kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta ei olisi nostettu syytteitä. Toki jos syyllinen kuolee, niin syytteet jää nostamatta. Mutta tässä siitä tuskin on kyse.

Ja tuosta tj:n syytteestä aika tiukka veto, mutta mielestäni oikea. Jos firman tapana on ollut rikkoa esim. työaikalakia(en tiedän onko näin), niin tj on kuitenkin viimekädessä vastuussa siitä mitä yrityksessä tapahtuu ja jo tällaisen syytteen uhka tulee lisäämään yritystenjohdon mielenkiintoa työturvallisuutta kohtaan.
 
Delmonte sanoi:
Ja tuosta tj:n syytteestä aika tiukka veto, mutta mielestäni oikea. Jos firman tapana on ollut rikkoa esim. työaikalakia(en tiedän onko näin), niin tj on kuitenkin viimekädessä vastuussa siitä mitä yrityksessä tapahtuu ja jo tällaisen syytteen uhka tulee lisäämään yritystenjohdon mielenkiintoa työturvallisuutta kohtaan.

Eihän se nyt varmaan oo mikään uus juttu että kuljetusalalla ja etenkin rekkakuskeilla on työaikaongelmia. Vireystila huono ja rattiinnukahtamisiakin sattuu. Joten tarvitaan siis tälläinen yksi säheltäjä joka sattuu aiheuttamaan vähän enemmän tuhoa, ikävä kyllä, jotta voitaisiin tehdä asialle jotain. Ajatellin vain ottaa esille tuon seikan että olisiko tälläistä haloota syntynyt pienemmästä uhrimäärästä?

Feikki edit: laitoin ton äskesen viestin(themastodontti)väärillä tunnuksilla:nolo:
 
Huppe sanoi:
Eli jos duunari tupeksii, ajaa päin persettä ja tappaa ihmisiä, se on hänen pomonsa vika?

Samalla periaatteella voisin warettaa firmassa, varastaa firmasta laitteita ja koneita jolloin pomoni olisi syyllinen.

Voi äiti taas kerran...

Voi äiti taas kerran...

kyllähän se pomolle kuuluu jos pakottaa ajamaan ylipitkää päivää. Ja nyt hyvä että menee tarpeeksi ylös tuo rangaistus, nykyäänhän myös kuljetuksen tilaaja on vastuussa liiankireästä kuljetusaikataulusta..

..Ja linjurin kuljettajallakin oli jäänyt tauot pitämättä ja se oli lisäks sellanen wanhakubbe sellainen "eläkeläiskuljettaja" heittämässä keikkaa... (joo olen lukenut raportin)
 
ironisti sanoi:
Eiköhän tuo syyte liity niihin ajo-ja lepoaikoihin. Tosin yksityiskohdat tulevat julki vasta huhtikuussa, mutta jotain kai tuosta työturvallisuusrikoksesta voisi päätellä.

Voihan se olla vähän epäoikeudenmukaista tj:tä kohtaan jos hän on toiminut alan tavan mukaan (ei ole valvonut, että ajo- ja lepoaikoja noudatetaan), mutta ehkä jatkossa alan tavat muuttuvat ja liikenteestä tulee hieman turvallisempaa. Eli siitä annoin nuo pisteet, en vahingonilosta tms.

Mielenkiintoista - valtakunnansyyttäjä nostaa syytteen valtionyrityksen toimitusjohtajaa vastaan. Yrityksen joka on dumpannut kuljetusten hintoja pitkin maata. Jostain ne katteet on yritettävä repiä kun myy kannattamattomalla hinnalla vaikka sitten kuskien lepoajoista ja ylikuormista.
 
syy = nopeudensäätö, peräpuskee eteenpäin, mutta nuppi ei vedä. jne....
ja joku pitää tuomita (oma teoria, kaverilta kopsattu).
syyttelee kuskia varomattomuudesta, tuskin äijät jaksaa katsoa keskittyneesti hirviä ym. joka päivä monta tuntia silmät tapillaan. no syytetään johtajaa joka potkii työntekijöihin vauhtia, että kiirusta pitää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom