Kone tilttas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kparta
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä vaihdoin biossista väylätaajuudeksi 133-->143Mhz niin kaikki pelas vielä ihan hyvin ja windows käynnisty. Sitten innostuin ja vaihdoin 143-->153Mhz ja kaskummaa windows ei enää lähe päälle vaan tulee musta ruutu näkyviin eikä mitään tapahdu. Katoin emolevyn ohjekirjasta ohjeet miten resetoidaan emo siirtämällä jummeri hetkeksi toiseen asentoon mutta ei mitään vaikutusta. Sitten otin emolevyn patterin pois ja laitoin takasin mutta ei mitään vaikutusta, näyttö edelleen vaan musta. Kone on AMD athlon 2.4Ghz,muisti 512mb ja emolevy on msi:n joku nforce2. mitäköhän tässä vielä vois kokeilla? Emossa on kyllä vielä vuoden takuuta jälellä, näkeeköhän ne jostain että on vaihdettu väylätaajuutta ja meneekö takuuseen jollakin kepulikonstilla.? (kandeisko vaan sanoa että oli näyttö mustana kun tulin himppee?) Elikkä neuvoja kaivataan mitä tolle vois vielä ite kokeilla tehdä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kparta sanoi:
Katoin emolevyn ohjekirjasta ohjeet miten resetoidaan emo siirtämällä jummeri hetkeksi toiseen asentoon mutta ei mitään vaikutusta.

Teitköhän varmasti oikein jumpperi resetoinnin? Eli koneesta virrat veke, myös powerista. Tässä vaiheessa siirrät jumpperit "reset-kohtaan", pistät powerista virrat päälle, ja voit vielä varmuuden vuoksi painaa koneen käynnistä nappia. Tämän jälkeen powerista virrat pois, jumpperi takaisin jne...

Puhuthan prossun ylikellottamisesta, etkä muistien?

Kparta sanoi:
windows ei enää lähe päälle vaan tulee musta ruutu näkyviin
Siis konehan ei lähe ollenkaan käyntiin(?)

huh, tulin salilta ja mietin pääni puhki ja päätin nyt lukea vielä kerran emolevyn ohjekirjan. Olit tosiaan oikeessa että olin säätäny väärää jumpperia! Olin säätänyt Clear CMOS Jumper jumpperia vaikka piti säätää FSB Mode Jumpperia.
Kyllä tossa jo pomppas kerran sydän kurkkuu..huh. Juu ja prossun kellotuksesta oli kyse. Elikkä nyt kun taas toimii nin voi alkaa virittelemään lisää.

Tolla muutoksella 133Mhz-->143Mhz näyttäs kellotaajuus muuttuneen 2000--->2151 ja lämmöt pysynyt samoissa. Elikkä nostelenko nyt 143:sta eteenpäin pykälän kerrallaan niin kauan kun kone pysyy vakaana ja jään siihen millä viimeseks toimi? Ja sitten viissiin pikkusen vois nostella jännitettä jos oon oikein ymmärtänyt ton kellotuksen?

Onko siinä sun emossa muistien väylät lukittu? Eli jos nostat prossun väylänopeutta, niin sama homma ei tapahdu muisteille? Jos ei niin saattaa jossain vaiheessa tulla muisteilla raja vastaan nopeemmin, kun prossulla.

Ja kannaattaa kans sit muistaa, et vaikka se windowsi latautuiskin ihan nätisti, niin saattaa ne lämmöt ruveta nousemaan kunnolla vasta rasituksessa, esim. pelatessa.

Eipä tuosta prossun kellotuksesta ole paljon paskaakaan hyötyä, mut jos huvikseen tykkää testailla niin mikäs siinä. Ite kellottelin P4 2600 nortwoodin--> 3200 enkä oikeestaan huomannu mitään eroa muuta kuin jonku verran korkeemmat lämmöt ja herkemmin tilsissä. Tota Vcorea kannattee aina hitusen nostella kun nostaa väylää, mutta ei paljoa yli 2.1V ainakaan penassa tai alkaa välimuistit käriseen:D

Minulla tilttasi kone joskus kun yritin kellottaa prosessoria nopeammaksi. Prosessori kuumeni niin paljon ettei päässyt edes sinne valikkoon mistä sai asetuksen takaisin. ...no enhän minä mitään ohjekirjoja jaksanut alkaa selaamaan ja jumppereita näpräämään. Eikun koneen koppa auki ja kaikki talon tuulettimet täydellä teholla puhaltamaan prosessoria kohti. Sitten hain vielä pakastimesta jääpaloja muovissa ja laitoin ne kylmettämään koneen kylkeä. Auttoi muuten ainakin sen muutama sekuntia että ehdin laittaa asetukset takaisin :D

Itekkin joskus kellottaneena olen tullut siihen tulokseen, että eipä nuita nykyisiä kannata ajoa alkaa kellotteleen, ellei oo sitten kunnolla jäähdytyksiä yms...

Eli kaupasta vaan tehokasta rautaa tilalle, kun tehoja haluaa, niin konekkin toimii vakaasti ja ongelmatilanteista selviää takuumenettelyillä...

Net Virgin sanoi:
Itekkin joskus kellottaneena olen tullut siihen tulokseen, että eipä nuita nykyisiä kannata ajoa alkaa kellotteleen, ellei oo sitten kunnolla jäähdytyksiä yms...

Eli kaupasta vaan tehokasta rautaa tilalle, kun tehoja haluaa, niin konekkin toimii vakaasti ja ongelmatilanteista selviää takuumenettelyillä...
No enpä nyt sanoisi niinkään. Ainakin nuo amd:n 64 bittiset prossut kestää hyvin ylikellotusta vakiotuulettimilla. Itse sain ainakin rahalle vastinetta, kun kellotin 2800+:n joksikin 3500-3600+, megahertseissä noin 400mhz:n ylikellotus.

Ja eihän siinä mene kuin 10 sek, kun sen cmossin resetoi jumpperilla, onnistuu muutaman harjoituskerran jälkeen vaikka silmät kiinni.

Edit: tietenkään ei kannate mitään tehokasta konetta virittää tehokkaammaksi, jos kaikki tarvittavat ohjelmat & pelit toimii jo nykyisillä tehoilla. Kannattee muistaa viileällä ilmalla ylikellottaessa, että ei ihan "kireimpiä" asetuksia laita, kun helteen yllättäessä voi tulla yllätyksiä. :)

ace-oo- sanoi:
No enpä nyt sanoisi niinkään. Ainakin nuo amd:n 64 bittiset prossut kestää hyvin ylikellotusta vakiotuulettimilla. Itse sain ainakin rahalle vastinetta, kun kellotin 2800+:n joksikin 3500-3600+, megahertseissä noin 400mhz:n ylikellotus.

Mitäpä käytännön hyötyä saavutit tuolla 400 hertsin korotuksella ja kuinka kone kesti edes hyötyajossa raskasta kuormaa pitkiä aikoja?

Onhan tuosta suurikin hyöty jos esim 3200+ Venice toimii samalla kellotaajuudella kuin 3800+ venice (2Ghz --> 2,4Ghz mitä käyttäjiltä lukenu niin hyvin todennäkösesti onnistuu) ja rahaa säästyy yli 200€. Esim uusimmat pelit kyllä ottaa hyvillä asetuksilla kaikki tehot irti. Tuollasethan kannattaa testata esim ajamalla 3dmark05 useita tunteja tai prime 95 ja sen jälkeen ihan käytönnössä pelaamalla, käyttämällä raskaita ohjelmia jne.

Net Virgin sanoi:
Mitäpä käytännön hyötyä saavutit tuolla 400 hertsin korotuksella ja kuinka kone kesti edes hyötyajossa raskasta kuormaa pitkiä aikoja?
No ei ole kertaakaan kaatunut. Kylläpä sillä käytännön hyötyä sain rutkasti, kun virtuaalimallia tietokoneella generoin.

Edit: ja sen kun tietää, että samalta liukuhihnalta tulee monesti esim 2 ghz:n ja vaikkapa 2.4 ghz:n prossuja, ja ne prossut on fyysisesti ihan samanlaisia.

Jos tietäisit, että sinun auton moottoriin saisit 20-30 hevosvoimaa lisää ilman mitään lisäkustannuksia, niin jättäisitkö tilaisuuden käyttämättä?

No joo.. taidan olla liian vanha näihin kellottelujuttuihin...

Itsekkin konetta käyttelen jos jonkinnäköiseen kehittelyyn ja tietenkin myös pelaamiseen...

Ja yleensä on kuitenkin vakaimmat, viileimmät ja toimivimmat kokoonpanot olleet yksinkertaisesti kaupasta ostettuja ja itse rakennettuja kellottamattomia.

No ehdottomasti sen koneen pitää olla vakaa myös kellotettuna. :)
Mutta esim xp 2500+ ja 3200+ prossut ovat suureksi osaksi samoja, toisessa vain käytetään 166Mhz väylää 200Mhz sijasta, joten se toimii aivan yhtä hyvin sillä 200Mhz väylällä ja samalla olet säästänyt rahaa mukavan summan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom