Kone päivitykseen, riittääkö vanha poweri?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marauder
  • Aloitettu Aloitettu
Kone saa uutta rautaa sisälleen:
-Athlon 64 3400+
-Asus K8N-E Deluxe
-GF 6600 GT 128 MB AGP

Riittääkö wanhan powerin (Nexus 350W) teho tuolle uudelle setille teidän mielestänne? Tietääkseni A64:t vaatii vähemmän kuin Athlon XP:t, jollanen on käytössä tällä hetkellä. Koneeseen jää mm. 1 gb 400mhz ddr, polttava dvd, 2 x 120 gigan kiekot ja Audigy 2, lisäksi 3 kotelotuularia. Jos ei vanhassa jerkku riitä, niin ostan ehkä Be Quietin P5:n... Mutta arvioikaahan te ensin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:thumbs: Itekin tuumailin että kyllä se varmaan riittää. Lähinnä mietitytti uuden näyttiksen kulutus (vrt. nykyinen Radeon 9600 Pro), mutta taitaa GeForceissakin 6800-sarja olla se joka enemmän syö poweria. Kiitokset so far, saa toki muutkin sähköimmeiset vielä arvioida... :evil:

Varmasti riittää, mutta katoppa sen virtalähteen johto joka menee emolevyyn ja tarkista moni pinninen se on. Mulla ainaki kävi koneen päivityksessä nii ett pinnejä oli liian vähän eli virtalähde ei sopinut emolevyyn ja sitt näihin uusin emolevyihin sopii 24 pinniset virrat :)

Noi ylimääräiset pinnit on vain ekstravirtapinnejä jotta PCI expressille riittäisi varmasti virtaa. Voit plugata kapeamman virtaliittimen emoon vaikka pinnimäärä ei mätsäisikään. Mulla itselläni on juuri noin rakennettu kone, tosin olen vetänyt varmuuden vuoksi erillisvirtapiuhat suoraan myös näytönohjaimelle kun Geforcessa oma liitin on sitä varten. Tai sitten voit ostaa adapterin väliin, mutta tuskinpa se tekee mitään muuta kuin haaroittaa noi 20 pin -liittimen käyttöjännitepiuhat noihin ekstrapinneihin.

Edit: tossa vielä luettavaa http://www.antec.com/pdf/article/ATX12v2.html

JSmith sanoi:
Noi ylimääräiset pinnit on vain ekstravirtapinnejä jotta PCI expressille riittäisi varmasti virtaa. Voit plugata kapeamman virtaliittimen emoon vaikka pinnimäärä ei mätsäisikään. Mulla itselläni on juuri noin rakennettu kone, tosin olen vetänyt varmuuden vuoksi erillisvirtapiuhat suoraan myös näytönohjaimelle kun Geforcessa oma liitin on sitä varten. Tai sitten voit ostaa adapterin väliin, mutta tuskinpa se tekee mitään muuta kuin haaroittaa noi 20 pin -liittimen käyttöjännitepiuhat noihin ekstrapinneihin.

Edit: tossa vielä luettavaa http://www.antec.com/pdf/article/ATX12v2.html
Jaa tätä en tiennykkään :D. Heti ajattelin että kun ei piuha ollut sopiva nii ei sitt voi toimia :david:

Min suositus tais olla jotain 380w yhdellä näyttikselle tuolla kokoonpanolla, mutta toimii vielä kahdella GF 6600 GT 128 MB AGP näyttiksellä ja 350w powerilla.

Mulla on samanlainen poweri suurinpiirtein samanlaiselle kokoonpanolle ja toimii kellotettunakin. Voithan sä tietty laskea kaikkien komponenttien kuluttamat virrat n. suunnilleen ja verrata sitä Powerin ilmoittamaan maks. arvoon.

Uskaltaisin väittää että emolevyn mukana tulee CD-levy josta löytyy joku "motherboard monitoring" ohjelma. Katoppa sillä ihan varmuuden vuoks miltä jännitteet näyttää jos et uutta virtalähdettä hommaa. Manualista pitäis löytyä rajat paljon ne jännitteet saa heittää.

P.S Ainakin mulla tulee heti virheilmotus näytönohjaimelta jos virtalähteessä ei riitä sille potkua ja se rupee toimimaan pienemmällä teholla ettei satu mitään, joten tuskin mitään särkyy vaikka liian pienellä powerilla koittasitkin. Sekin kertoo jo jotain että näytönohjain toimii vaikka unohtais laittaa sen virtapiuhan siihen kiinni (minäkään en ole täydellinen) :nolo:

Geforce mulla ainakin huusi tuota alitehovirhettä niin kauan kunnes siihen painoi kiinni ekstravirtapiuhan suoraan kortin reunaan. Musta tuntuu (MuTU) että ei se mitään jännitettä edes testaillut, kunhan kokeili vain että onko sitä piuhaa ollenkaan kiinni ja ukisi heti jos ei sitä huomannut.

En ole ihan samaa mieltä että riittää. Hyvä esimerkki on uusi peli Battlefield 2, joka todella syytää virtaa komponenteille. Osta vähintään 400 wattinen, sillä yhä raskaammat pelit käyttävät enemmän ja enemmän tehoa komponenteista. Itselläni 350w poweri köhii uusien pelien kanssa ja prossuna on vain 1.7 GHz amd.

JSmith sanoi:
Geforce mulla ainakin huusi tuota alitehovirhettä niin kauan kunnes siihen painoi kiinni ekstravirtapiuhan suoraan kortin reunaan. Musta tuntuu (MuTU) että ei se mitään jännitettä edes testaillut, kunhan kokeili vain että onko sitä piuhaa ollenkaan kiinni ja ukisi heti jos ei sitä huomannut.

Kylmänä mulla meni hetken aikaa että se heitti sen messageboxin mutta hetken aikaa kun oli käynnissä niin heitti jo heti bootin jälkeen. Kyllä se vaan sitä jännitettä taitaa mittailla kun mulla 300W virtalähteellä se rupes aina välillä whineen siitä virran riittämättömyydestä ja kun päivitin 350W niin on pysyny hiljaa. Vannomatta paras mutta tommonen käsitys mulle on jääny. En vastaa mahdollisista laitevaurioista joita tämä kirjoitus voi aiheuttaa. :david:

Terminator2 sanoi:
En ole ihan samaa mieltä että riittää. Hyvä esimerkki on uusi peli Battlefield 2, joka todella syytää virtaa komponenteille. Osta vähintään 400 wattinen, sillä yhä raskaammat pelit käyttävät enemmän ja enemmän tehoa komponenteista. Itselläni 350w poweri köhii uusien pelien kanssa ja prossuna on vain 1.7 GHz amd.

Noissa virtalähteissä on yllättävän suuria laatueroja, toi wattimäärä nyt on semmonen "vähän sinne päin". Kannattaa ehkä ajaa joku 3dmark05 ja samalla kattoa miten ne jännitteet pomppii. Jotenkin on kanssa semmonen käsitys jääny että kannattaa vähän kattoa että jäähdytys toimii ja koneessa ei ihan kauheesti pölyä ole.

edit: mieluummin vähän liikaa kuin vähänkään liian vähän, kokeilemallahan tuo selviää.

uzbatah sanoi:
Kylmänä mulla meni hetken aikaa että se heitti sen messageboxin mutta hetken aikaa kun oli käynnissä niin heitti jo heti bootin jälkeen. Kyllä se vaan sitä jännitettä taitaa mittailla kun mulla 300W virtalähteellä se rupes aina välillä whineen siitä virran riittämättömyydestä ja kun päivitin 350W niin on pysyny hiljaa. Vannomatta paras mutta tommonen käsitys mulle on jääny. En vastaa mahdollisista laitevaurioista joita tämä kirjoitus voi aiheuttaa. :david:

Joo tosiaan vannomatta paras. Mulla on koneessa Antecin Sonatan oma poweri (olikohan se 350 wattia), ja tosiaan toi varoitusboksi pomppasi esiin ihan heti kun liitintä ei ollut kiinnitetty mutta ei enää kiinnittämisen jälkeen, vaikka poweri siis oli koko ajan sama. No saattaahan se olla että se testikuormittaa sitä virransaantia ja itkee jos powerin jännite notkahtaa liikaa ja tosta Sonatasta vaan irtosi riittävästi juissia lisäjohdon kanssa.

Toi mun koneen käyttäytyminen vaan näytti siltä että se oli pelkästään kiinni siitä piuhan olemassaolosta...ei oo nyt Geforcen manuskaa käsillä mut saattoi olla että tota piuhaa ei olis edes tarvinut jos ei aio ajaa kahta korttia rinnakkain, siksi mä en vissiin sitä aluksi kiinnittänytkään. Sitten saattoi sekin vaikuttaa että virtaliitin emolle oli tosiaan se 20-pinninen eli olisiko jäänyt puuttumaan joku virransyöttö PCIe-väylältä...

Cooleri

Kiitokset vastanneille. :) Päätin sitten pitää nykyisen powerin, siitäpähän tapansa näyttää kun uudet osat saapuu.

Kysynpä tässä samassa tredissä, mikä ois hyvä cooleri tolle uudelle (A64 3400+) prossulle? Vaatimuksena suht hiljainen, helpohko asennettava ja tietty hyvä jäähdytysteho. Kattelin mm. Coolputerin ja Only4Pron sivuilta, mutta on sellaset valikomat että tartteis vähän muiden kokemuksia. Kotelossahan on 3 (hiljaista) tuularia, mutta ympäristö on todella lämmin, nytkin kämpän mittari näyttää 30 astetta. :david:

Pari cooleria on noussu omasta mielestä varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi:

Zalman CNPS7700-AlCu
Zalman CNPS7000B-AlCu

Testeissäkin tuntuvat ihan kohtuullisesti pärjänneen. Paino noissa on kohtalaisen suuri, taivuttaako liikaa emoa? Oisko jollakulla heittää kokemuksia noista, tai suositella jotain muuta?

Marauder sanoi:
Pari cooleria on noussu omasta mielestä varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi:

Zalman CNPS7700-AlCu
Zalman CNPS7000B-AlCu

Testeissäkin tuntuvat ihan kohtuullisesti pärjänneen. Paino noissa on kohtalaisen suuri, taivuttaako liikaa emoa? Oisko jollakulla heittää kokemuksia noista, tai suositella jotain muuta?

Mä suosittelisin ostamaan "boxedina", niitten mukana tulevat tuulettimet on semmosia nykyään että vakiokelloilla toimii varmasti. Muuten en tuulettimista juuri tiedä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom