Kone ei löydä asemia...

Ikä
42
Eli taas vaihteeks mun kone sekoilee ihan kympillä. Repäsin sieltä kovon irti, ihan kuin muutaman kerran ennenkin, vein sen kaverille joka laitto sinne vähän tavaraa. Parin päivän päästä löin levyn takaisin kiinni ja käynnistin koneen... WTF? Kone ei käynnisty koska ei löydä muita asemia kuin diskettiaseman, eli ei tietenkään löydä windowsia jne. Koneella on siis kaksi kovoa, kummassakin kaksi osiota ja lisäksi cd-rw-asema. Koitin käynnistää ilman kovoa joka oli irti, ei toimi. Käyttöjärjestelmä siis on toisella kovolla joka on ollut koko ajan kiinni. Koitin biosiakin kattella ja senkin käynnistyminen kestää puolisen minuuttia. Ennen on mennyt mekein samantien kun oon deletee painanu. Eli, eli, onko ideoita? Emolevy paskana? Jos sekin vielä meni niin hiukan alkaa kiehua. Tosta paskasta ei oo oollu muuta kun harmia ...ttu.

Niin, ja kaikki piuhat on käyty läpi, ne on kiinni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oliskos kaverisi muuttanut sen kovon master-slave-cableselect asetuksia? Toisaalta tuo hidas BIOS:iin pääseminen ei kuulosta hyvältäkään.

Sven Hassel sanoi:
Oliskos kaverisi muuttanut sen kovon master-slave-cableselect asetuksia? Toisaalta tuo hidas BIOS:iin pääseminen ei kuulosta hyvältäkään.

Oli muuttanut, mutta laitoin sen masteriksi jo ennen kuin laitoin sen kiinni. Ja masterina se on ennenkin ollut, yksin kun on omassa ide-kaapelissa.

Dangerous_Dave sanoi:
Kannattaisi ladata default asetukset BIOS setuppiin uudestaan.

Jos tuo ei auta niin bioksen muistipatterin irroittaminen yleensä palauttaa halutut asetukset.Katso lisäohjeet emolevysi ohjekirjasesta.

Dangerous_Dave sanoi:
Kannattaisi ladata default asetukset BIOS setuppiin uudestaan.

Kerros vielä miten. Mä oon melko käsi noitten koneiden kanssa siinä vaiheessa kun aletaan meneen pintaa syvemmälle.

Powerhousu sanoi:
Kerros vielä miten. Mä oon melko käsi noitten koneiden kanssa siinä vaiheessa kun aletaan meneen pintaa syvemmälle.
Jossain kohtaa biosissasi on vaihtoehto "Load setup defaults", tai jotain sinnepäin. Koettele muuten kytkeä cd-asema eri väylään kuin missä käyttöjärjestelmäsi kiintolevy on.

Scud sanoi:
Koettele muuten kytkeä cd-asema eri väylään kuin missä käyttöjärjestelmäsi kiintolevy on.

Tän kanssa on tapeltu ennenkin, ja koitin ottaa senkin kokonaan pois. Ei auta. Tota bios-jutskaa pitää koittaa kunhan pääsen kotiin.

Juu, kokeilin sitten ladata default-asetukset, ei auttanut, kokeilin ottaa biosin patterin irti, ei auta... Onkohan toi paska pakko viedä ehjäämölle? Siltä kai vähän näyttäs jos kellään ei oo ideoita.

Kokeileppas vielä toimiiko biosin lataus nopeammin, kun otat irti KAIKKI levyt/levyasemat (ja ota kaapelit irti emolevystä) sekä kaikki lisäkortit pois. Jos toimii paremmin, sitten vain kortteja + kiintolevyjä yksi kerrallaan takaisin ja kokeilua milloin kone ryhtyy tökkimään. Yhden samantapaisen vian kanssa tappelin joskus pari tuntia ja vika oli VIRTALÄHTEESSÄ: kun koneessa oli liikaa kortteja ja kiintolevyjä/cd-asemia kiinni, niin virtalähteestä loppui puhti ja kone käynnistyi milloin sattui + löysi levyt satunnaisesti.

Edit: ja tietenkin kun otat kovojen lattakaapeleita irti, ota myös virtajohdotkin.

koita laittaa sieltä standard cmos-setupista kaikkiin kohtiin auto. Jos on jo, niin yritä detectoida asemat uudestaan samaisessa valikossa...

Epe-72 sanoi:
Asennappas Masters asemat ide-kaapelien päihin.

On jo. Oon muuten miettinyt että mitä helvetin merkitystä sillä on missä kohtaa kaapelia joku laite on? Ei se kaapeli itse tiedä kumpi niistä asemista on master ja kumpi slave. Vai onko niissä liittimissä joku pieni ero, esim. toisessa on joku pinni jota toisessa ei ole, ja tässä syy miksi levyjen pitää olla omalla paikallaan? Jos on näin, niin miksi? Samalla tavalla niiden luulis toimivan ihan missä kohtaa vain. Tai jos aletaan oikein kunnolla viilaamaan, niin mun mielestä master-paikka olis järkevämpää olla johdon keskellä, koska siitä on lyhyempi matka emolevylle. Huhhuh. Kokeilen vielä näitä vinkkejä, jonka jälkeen pistän koneen auton vetokoukkuun kiinni ja vedän sen moottoritietä pitkin Tampereelle ja räjäytän. :evil:

Edit: Huomasin muuten, että se biosin latautuminen kestää sen takia niin kauan, kun kone yrittää ensin löytää asemat, ja kun ei löydä ja ruutuun tulee siitä tieto, niin bios aukeaa heti sen jälkeen. Eli sillä nopeudella ei kai ole mitään yhteyttä tähän vikaan.

Juu ei pitäis olla väliä, että missä kohtaa kaapelia ne on kiinni, ellei kovalevyissä vaihda jumppereita asentoon "cable-select". Sillon se vissiin ottaa masteriksi sen, joka on ensimmäisenä kiinni ide-kaapelissa emolevyn jälkeen...

Powerhousu sanoi:
Huomasin muuten, että se biosin latautuminen kestää sen takia niin kauan, kun kone yrittää ensin löytää asemat, ja kun ei löydä ja ruutuun tulee siitä tieto, niin bios aukeaa heti sen jälkeen. Eli sillä nopeudella ei kai ole mitään yhteyttä tähän vikaan.

Onko biossista valittuna kaikille IDE-väylille autodetect? Ja sitten, luinko oikein että koko ajan tietsikassa kiinni ollut ns. kakkoskovo on se missä windows sijaitsee? Eihän toisen kovalevyn irroittamisen pitäisi silloin vaikuttaa xp:n käynnistymiseen.

Mä koettaisin sellaista hommaa että laittaa sen xp-kovon ensin masteriksi ensimmäiseen IDE-väylään, sitten slaveksi, jos ei kumpikaan pelitä niin sitten toiseen IDE-väylään. Jokaisen operaation jälkeen biossista defaultit ja autodetect päälle. Jos ei rupea yksinään pelittään kummassakaan IDE-väylässä niin sitten kone huoltoon.

Onnea yritykseen. Kerro miten kävi!

Powerhousu sanoi:
On jo. Oon muuten miettinyt että mitä helvetin merkitystä sillä on missä kohtaa kaapelia joku laite on? Ei se kaapeli itse tiedä kumpi niistä asemista on master ja kumpi slave. Vai onko niissä liittimissä joku pieni ero, esim. toisessa on joku pinni jota toisessa ei ole, ja tässä syy miksi levyjen pitää olla omalla paikallaan? Jos on näin, niin miksi? Samalla tavalla niiden luulis toimivan ihan missä kohtaa vain. Tai jos aletaan oikein kunnolla viilaamaan, niin mun mielestä master-paikka olis järkevämpää olla johdon keskellä, koska siitä on lyhyempi matka emolevylle. Huhhuh. Kokeilen vielä näitä vinkkejä, jonka jälkeen pistän koneen auton vetokoukkuun kiinni ja vedän sen moottoritietä pitkin Tampereelle ja räjäytän. :evil:

Edit: Huomasin muuten, että se biosin latautuminen kestää sen takia niin kauan, kun kone yrittää ensin löytää asemat, ja kun ei löydä ja ruutuun tulee siitä tieto, niin bios aukeaa heti sen jälkeen. Eli sillä nopeudella ei kai ole mitään yhteyttä tähän vikaan.

Itelläni oli jokuaika sitte ongelmia noitten asemien kaa ja kaveri sano että asennappas mastersit iden päihin,ja niin lähti vaan vörkkii,kyllä se selittikin sen asian mulle,mutta kun tuo muisti on mitä on,niin enpähän tuota enää muista

Lähde kokeilemaan yksitelleen, että toimiiko kiintolevyt? Eli cd-asema irti ja sitten kokeilet levy kerralla. Biosista olisi sitten hyvä käydä tunnistuttamassa kiintolevyt. Mieluiten sitten laittaa kovalevyt omaan IDE-kaapeliin ja cd-rom omaan. Eli Master & Slave = IDE1 ja cd-rom=IDE2

terssi sanoi:
Juu ei pitäis olla väliä, että missä kohtaa kaapelia ne on kiinni, ellei kovalevyissä vaihda jumppereita asentoon "cable-select". Sillon se vissiin ottaa masteriksi sen, joka on ensimmäisenä kiinni ide-kaapelissa emolevyn jälkeen...
Se on just toisinpäin. :D

No niin. Kokeilin eilen kaikkea mahdollista, ja huomasin että jos ide2-kaapelissa on jotain kiinni, ei löydy yhtäkään asemaa. Kun ide2:n ottaa irti, ide1:ssä olevat asematkin löytyy, mutta winikka ei kuitenkaan käynnisty vaan jää puoleenväliin jumiin. Tästä voi selvitä asentamalla winikan uudestaan, mutta ei viitti kun kummastuttaa toi ide2-vika. Eli kokeilin ide2:a yksinään kaikkien asemien kanssa, ja yhdessä ide1:n kanssa jne.

Lycanth, mielellään näin laittaisinkin, mutta jostain kumman syystä kone ei toimi kuin niin, että yksi kovo on masterina, samassa kaapelissa cd-asema slavena, ja toisessa kaapelissa toinen kovo yksinään. No, sillä ei nyt ole mitään väliä kun toi paska ei toimi ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom