Kommenttia tänne..!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jone$i
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Lohhari
Meinasin rupee satuilee fysiikastaki mut nyttei ajatus kulje

Mäpäs kokeilen, näin meidän pitkien hemmojen selittelylässytysten hengessä (joo, mulla on kanssa penkki kuralla, ja itkettää...):

Eli eikös tässä ole selkeästi sama ilmiö kuin jos nostaisi vasaran punnuspäätä sieltä ihan kahvan päästä kiinni pitäen. Mitä pidempi varsi vasarassa on niin sitä vaikeampi sitä on nostaa - tässä tapauksessa siis olkavarsi vastaa vasaran vartta. Lisäksi vielä mitä pidempi käsivarsi niin sitä suurempi matka sitä punnuspäätä pitää nostaa.

Originally posted by IronMind
Eli eikös tässä ole selkeästi sama ilmiö kuin jos nostaisi vasaran punnuspäätä sieltä ihan kahvan päästä kiinni pitäen. Mitä pidempi varsi vasarassa on niin sitä vaikeampi sitä on nostaa - tässä tapauksessa siis olkavarsi vastaa vasaran vartta. Lisäksi vielä mitä pidempi käsivarsi niin sitä suurempi matka sitä punnuspäätä pitää nostaa.

Eli haet tässä ilmeisesti momentin vaikutusta. Totta on, että momentti vaikuttaa. Esimerkiksi vipunostoissa olkapäähän kohdistuvassa momenteissa on huomattavia eroja eri pituisilla ihmisillä (käden pituus ratkaiseva :)).

Mutta tämän pitäisi kompensoitua sillä, että pidemmällä kavarilla tulisi suhteessa olla myös isompi lihas. Näin ainakin pitäisi olla.

Myös esimerkiksi kyykätessä vaikuttaa ruumiinrakenne jonkin verran.

Originally posted by IronMind

Vaikuttaahan momentti monessa liikkeessä, mut penassa molemmissa päissä on yhtä paljon painoa ja oot ite keskellä nii kokonaismomentti on 0 koska päät kumoaa toisensa. Tältä kannalta on myös ihan sama onko painot puolen metrin päässä susta vai kahen, muut tekijät saattaa vaan nousta siinä haittaamaan.

Vaikuttaahan momentti monessa liikkeessä, mut penassa molemmissa päissä on yhtä paljon painoa ja oot ite keskellä nii kokonaismomentti on 0 koska päät kumoaa toisensa. Tältä kannalta on myös ihan sama onko painot puolen metrin päässä susta vai kahen, muut tekijät saattaa vaan nousta siinä haittaamaan.

Kyllä se momettivaikutus tulee myös penkissä. Molempia käsiä tosin painetaan samalla vastuksella alaspäin, mutta momentti syntyy alaspäin painavan painon sekä olkavarren pituuden vaikutuksesta ja kohdituu olkaniveleen.

Vähän offtopiccina sanonpa vielä sen, että jos harrastaa punttien kolistelua kehonrakennusmielssä on ihan sama mitä nostaa koska isot painot voi runtata ylös sellasella tekniikalla josta ei ole juurikaan hyötyä lihasmassan rakennukselle.

Vähän pienemmät painot taas saa tuntumaan kyllä raskaalta raudalta lihakselle kun keskittyy nostoon ja muscle / mind connetctioniin ( en keksinyt oikeen sopivaa suomennosta ).

Itse en esimerkiksi ole edes ikinä kokeillut penkissä yli 140 kg rautoja vaan yleensä teen sarjoja 100 - 125kg....Osaksi siksi, koska en tosiaankaan halua vammoja, ne ovat suurin este kehitykselle.

Vaikka toisaalta ei pidä pelätäkkään painoja, muuten kehitys pysähtyy, mutta sitten kun saan penkissä todella puhtaan kympin 125kg ( toivottavasti lähi-aikoina..;) ) niin siirrän sarjapainot 110-135kg ja sitä rataa...

Kannattaa kuitenkin muistaa että momenttia on muuallakin kuin tangon suhteessa nostajaan.

Esimerkkinä voidaan ottaa esim. käden pituus olkapäästä kyynärpäähän. Fysiikan lakien mukaan momentti M=F*a (voima * matka). Joten jos toisella henkilöllä on käden pituus olkanivelestä kyynärpäähän esim. 30cm ja toisella 22cm, on myös olkapään suoristamiseen tarvittava voima pidemmällä kaverilla noin 37% suurempi. Sama pätee kyynärpään suoristamiseen/koukistamiseen.
Nostoon tarvittava työ taasen on W=Fs eli voima kerrottuna matkalla. Matkaksi lasketaan vain pystysuuntainen liike (joka tekee siis työtä maan vetovoimaa vastaan). Työn määrä on siis suoraan verrannollinen nostettavaan korkeuteen, joten pidempikätinen joutuu käytännössä tekemään enemmän työtä nostettaessa.
Näin siis teoriassa.

Nuorilla pituutta kasvavilla ihmisillä ei tietääkseni lihakset kasva samassa suhteessa pituuden kanssa, joten suurin osa "treenaamattomista" pitkistä kavereista on myös sellaisia spagetti-käsiä. Voi olla että vasta pituuskasvun päätyttyä saa kunnolla otettua tehoa irti treenistä ja kasvatettua lihasmassaa, mikäli geenit eivät ole varsinaista massan kasvua sallineet normaalin pituuskasvun ohella. Näin ollen pidemmillä olisi suhteessa huonommat asetelmat tulosten kannalta penkkiin (ja moneen muuhun liikkeeseen) nähden. Tämä siis "musta tuntuu ja jotain oon lukenukki vissiin" näkökulmasta.
Järki sanoo että treenanneella kaverilla on pitkässä kädessä pidemmät lihakset ja siten myös erot tasoittuvat. Minulla ei ainakaan ole mitään hajua siitä, miten lihasten pituudet vaikuttavat niiden suhteelliseen tehoon ja siihen missä "kohdassa" maksimi teho lihaksesta syntyy sen supistuessa (vrt. moottorin suurin vääntömomentti tietyillä kierroksilla).

Vaikuttaahan momentti monessa liikkeessä, mut penassa molemmissa päissä on yhtä paljon painoa ja oot ite keskellä nii kokonaismomentti on 0 koska päät kumoaa toisensa.

Näin olisi vain jos molemmat olkavarret olisivat samaa yhtenäistä luuta tai olkanivelet olisi hitsattu kiinni - jolloin koko penkkaus saattaisi hankaloitua oleellisesti ;)

Eli varsi on penkatessa se olkanivelen ja kyynärnivelen väli, ei olkavarsi-olkanivel-torso-olkanivel-olkavarsi kokonaisuus.

Jees Mutta täytyypä nyt antaa omakohtainen esimerkki
EX treenikaverin kanssa aloitettiin 4 vuotta sitten treenaaminen
kumpikin treenataan aktiivisesti,
Mä olen se lyhyempi kaveri ja 40 kg penkissä jäljessä
eli tarinan opetus on se että eiköhän se meillä eniten vaikuta treenin laatu ja syöminen + kaikki muu.
Kaveri vaan treenaa kovempaa ja on yksinkertaisesti Helevetin paljon Vahvempi kun minä.:kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä jos se olisi näin...

No joo helppo sun on kun sulla on PIENEMPI, saat kaikki naiset ja pikkusiskokin pilkkaa minua...
Eikö asiaa voisi ottaa positiivisesti, jos nuija kaveri (pekka puu-pää) keksii tekosyitä kun pätkä on vahvempi.Ei sitä voi todellakaan ottaa vakavasti. Johan sun luulisi nauravan sille kaverille ja tosi kovaa. Kyllä se vuosien mittaan oppii että ei paino tai pituus ratkaise mitään voimissa jos ei ole lihaksia joista se voima tulee.:lol2:
Olkoon voima kanssasi!

Mutta hei, muistakaa kaikki pitkät ihmiset se, että vaikka saattaa olla vaikeampi kerätä massaa ja voimaa pitkään kroppaan niin sitten kun sitä massaa tulee, niin se on sitäkin näyttävämpää!!

Eli positiivinen ajattelu peliin, muutenhan homma menee kyräilyksi...

Mä oon 195 cm pitkä ja mulla on penkkitulos ollut aina aika paska. Joo, olen viimeinkin havainnut, että ojentajat siinä hyytyy. Aiemmin hakkasin päätä seinään ja valitin kun on väärät välitykset blaa blaa... Nyttemmin keskityn erityisesti ojentajatreeniin. Uskon tuloksen penkissä parantuvan. Eikä silläkään ole enää niin väliä, pääasia on, että lihakset kasvaa ja kroppa on kunnossa.

Pitkät sääret ja pitkät kädet = paskat pohkeet ja paskat kyynärvarret. Minkäs teet ? Pitää treenata lujempaa, järkevämmin ja lujempaa. Pitää syödä järkevästi ja riittävästi.

VALITTAMINEN EI AUTA. VAIHDA TREENIKAVERIA ETTEI NEGATIIVISUUS TARTU SINUUNKIN. VALITTAVA JA SELITTÄVÄ TREENIKAVERI EI AINAKAAN AUTA KEHITYSTÄ.

Kaverisi taitaa olla k***pää (ja heikko sellainen)
Miksi se on kaverisi ? no varmaan on hyviäkin puolia, mutta en itse kyllä tollaisen kanssa treenaisi.

Muuten tekikös kaverisi monta toistoa tangolla 2 vuotta sitten kun aloittelitte (vai tekikö hän penkkiä harjanvarrella:D )

Voisit ystävällisesti (tai sitten vähemmän yst.) vihjata kaverillesi, että hänen geeneilleen (tolla taustatiedolla, kun sä penkkaat lähes 2* oman painosi KOVA TULOS ja hän tuskin omaansa SURKEAA suurin piirtein samalla treenitaustalla) voisi sopia vaikka Darts (kun se taulu ei ole sen kauempana ja tikatkin aika kevyitä) mutta muistaisi kuitenkin aloitella rauhallisesti ja heitellä aluksi vaikka hammastikkuja ettei paikat kipeenny.
Mutta dartsin sivutuotteena tuleva kippistely :kippis1: kannattaa hänen ihan suosiolla jättää (usein lasiset tuopit ja täynnä -> siis painavat mielettömästi, mutta hanki hänelle pilli millä hän voi nauttia 'palautumisjuomansa' ilman mieletöntä käsilihasten rasittamista.

Siis sorry vaan purkaus, mutta tollaiset tyypit ottaa todella aivoon ja he huomaavat sen jos tulevat mulle selittelee ...:mad2:
mutta jos muille näkee tollaisia selittelemässä ei siinä voi kuin :lol1:

Originally posted by Persetan
LOL!!!

Kaverilla on 27 kg:n painoetu ja kehtaa vittuilla... Itse oon 171 pitkä, ja oon huomannu että joillekki se vaan ottaa niin perkeleen koville "hävitä" itseään lyhyemmille. Mun treenikavereilla ei oo onneksi ollu sitä ongelmaa. Tai ei oo ainakaan kukaan myöntäny ;)

Jos alkaa oikeesti vituttaa, vaihda treenikaveria :D

Jos minua enemmän nostat niin lupaan myöntää rehellisesti jos ajattelen sinulla olevan "pituusetu"!!!
:lol1:

Eikös "joku" kehdannu sulle sanoo sillon joskus, kun nyppäsit satasen penkistä, että aika hyvin tuon pituselle tai jotain..aikamoista paskan jauhantaa :mad2:

Alkuperäiselle kirjoittajalle:

Kateellisten panettelua tuommoset jutut! Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nosta vittuillessaan ensi kerralla vielä enemmän!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom