Kommentteja selkä hauis yhdistelmästä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rubber
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kertokaas mitä mieltä olette. Taustaa treenaan kolme kertaa viikossa. Ja jaottelu on 1.selkä hauis, vatsat 2. jalat 3. rinta olkapäät, ojentajat

Nyt on vaan alkanut tuntua siltä että kehitys on pysähtynyt. Olen törmännyt samaan asiaan aiemminkin mutta nyt ei oikeen mikään tunnu auttavan. Suurin ongelma on tällä hetkellä "tuntuman" saaminen selkään.

Elikäs selkäreenini:

lämmittely soutulaitteessa 5 min
Ylätalja eteen 3*10
Kulmasoutu kp:llä 3*8
Alatalja tai kulmasoutu tangolla 3*8
ja lopuksi pari sarjaa ylätaljalla taakse

hauikset saavat epäsuotaa/suoraa rasitusta jo tuosta mielestäni kohtalaisesti joten en tee kuin 3*8 scotissa kulmatangolla tai suoralla tangolla seisten ja lopuksi pumppi kp:llä

Jos et noilla liikkeillä saa tuntumaa, vika on tekniikassa. Pyydä jotakuta katsomaan vierestä kun teet. Helposti menee hauiksille noi liikkeet, siksi on tärkeää tehdä huolella.

Lisäksi ottaisin tuohon ainakin leuanvedon ja maven. Ja tuon ylätaljan tekemisestä taakse kannattaa vielä miettiä, siinä on olkapäät epäluonnollisessa asennossa.

PS. Itse teen selän kanssa hauikset ja hyvin potkii :)

Itse tekisin.

Selkä täysin omalle päivälle, samalla tavalla kuin jalatkin, ovat kuitenkin suurimmat lihasryhmät.

Eli mitä minä tekisin:

Päivä yksi: Rinta, olkapäät ja vatsat

Päivä kaksi: Hauis, ojentajat ja vatsat

Päivä kolme: Jalat

Päivä neljä: Selkä ja vatsat

Päivä viisi: Lepo

*jatkuu*

Vatsat vikoina sitten.

Voit kokeilla myös niin, että selkäpäivänä selkä ja olkapäät, ja rintapäivänä rinta ja ojentajat ja sitten hauis omana päivänä.

Jahas ja itse en kyllä lähtisi tekemään nelijakoisella ohjelmalla 5 päivän kierrossa!! eli niitä lepopäiviä työntelisin sinne väliin ja tollanen 7,8 tai jopa 9 päivän kierto kuulostaa järkevältä, jos tulee vähänkin jotain salin ulkopuolista (vaikka hyötyliikuntaa) harrastettua.

Itselleni ei sovellu hauisten treenaaminen samana päivänä selän kanssa, toinen treeni (omalla kohdallani hauis) kärsi väkisinkin. Olen erottanut selkäpäivän omaksi kokonaisuudekseen ja teen hauikset rintatreenin jälkeen.

Rubber sanoi:
jaottelu on 1.selkä hauis, vatsat 2. jalat 3. rinta olkapäät, ojentajat

minulla vastaava jaottelu toimii (ainoastaan vatsat olen sijoittanut jalkojen kanssa treenattavaksi)..treenaan viiden päivän kierrolla normaalin seitsemän sijaan.

suurta plussaa jaottelussa tulee siitä ei juurikaan tarvitse huolehtia epäsuorasta rasituksesta. ainoastaan alaselkä saa damagea jalka sekä selkä päivänä.

Jep, miten jengi täällä oikeen treenaa vatsansa? Itse vedin tänään vatsatreenit ja en voisi edes kuvitella että lähtisin heti seuraavana treenipäivänä niitä tekemään uusiksi. Vatsat on lihas siinä missä muutkin, ne pitää treenata kunnolla ja niiden pitää levätä, ne eivät kehity optimaalisesti jos niitä hinkataan "joo pari sarjaa treenin loppuun" tyylillä, itselläni on vatsoille lähes oma päivä (vatsa/hauis/pohje) sillä se on henk. koht. yksi rankimmista treeneista ja usein viimisien toistojen jälkeen pitää kierähtää vatsalleen makaamaan että pääsee ylös, kun voimat on vatsasta loppu eikä voi vetää itseään ylös :D

Kohmelo sanoi:
Jahas ja itse en kyllä lähtisi tekemään nelijakoisella ohjelmalla 5 päivän kierrossa!! eli niitä lepopäiviä työntelisin sinne väliin ja tollanen 7,8 tai jopa 9 päivän kierto kuulostaa järkevältä, jos tulee vähänkin jotain salin ulkopuolista (vaikka hyötyliikuntaa) harrastettua.

kyllä vallan mainiosti pystyy trenaamaan tuolla kierrolla...tärkeää muistettavaa:
- syö ja venyttelee paljon palautumisen edistämiseksi
- ei vedä sarjoja loppuun asti

mielestäni liikaa vannotaan 7 päivän kierron nimeen...täytyy uskaltaa kokeilla eri metodeja...kaikki toimii aikansa.

Ant ei ole oikeassa jos teet rinnan ja olat 1päivänä niin et kyllä pysty panostaan 2päivänä täysillä ojentajiin. Muutenkin jos 4jakoisella teet niin 2treeniää, lepo, 2treeniiä, 2lepoa ja homma alusta.
Itse tekisin tällaisella jaolla:
1 päivä Rinta, hauis
2 päivä Jalat
lepo
3 päivä Ojentajat, olkapäät
4 päivä Selkä
lepo
lepo

Vatsoja tunteen mukaan, itse tekisin noin 3kertaa viikossa pari sarjaa treenin loppuun.

Tai 3-jakoinen
1päivä rinta, hauis
2päivä olkapäät, jalat
3päivä ojentajat, selkä

frs sanoi:
Jep, miten jengi täällä oikeen treenaa vatsansa? Itse vedin tänään vatsatreenit ja en voisi edes kuvitella että lähtisin heti seuraavana treenipäivänä niitä tekemään uusiksi. Vatsat on lihas siinä missä muutkin, ne pitää treenata kunnolla ja niiden pitää levätä, ne eivät kehity optimaalisesti jos niitä hinkataan "joo pari sarjaa treenin loppuun" tyylillä, itselläni on vatsoille lähes oma päivä (vatsa/hauis/pohje) sillä se on henk. koht. yksi rankimmista treeneista ja usein viimisien toistojen jälkeen pitää kierähtää vatsalleen makaamaan että pääsee ylös, kun voimat on vatsasta loppu eikä voi vetää itseään ylös :D

Menee kyllä pahasti offtopicikiksi mutta en mä ainakaan pysty treenaamaan vatsaa kuin kerran kierrossa, joka on muuten 9 päivää tällä hetkellä. Enkä tee vatsoja ede kuin 3*12 lisäpainolla ja sitten 2*30 vartalonkirtoja sillain että on se keppi niskantakana. Vatsat saa mulla epäsuoraa ainakin mavessa ja kyykyssä, niin eipä nuo enempää tarvii.
:rock:

Suosittelisin vain koittamaan eri liikkeitä. Eli vaikkapa leuanvetoa, alataljaa lapiokahvatangolla(!!) ja t-tankosoutua.

Mulla on sillain, että vaikka kuinka selällä teen ja saankin tuntuman selkään, niin silti hauiskin on jo pumpissa selkäliikkeiden jälkeen.

Kuin myös teen rinnan ja ojentajat samana päivänä. Helpommalla siinä pääsee, kun on jo saatu lihas lämpöön ja rasitukseen epäsuorilla liikkeillä. Ei tarvi niin paljoo tehdä sarjoja, että saa lihaksen loppuun.

Rubber tee joka liikkeessä laajaa toisto aluetta, selälle tyyliin 4-12 toistoo eli jokaiselle liikkeelle(ylätalja,altalja,kulmis ym) 1sellainen tosi kova lyhyt sarja isoilla painoilla sitten pari sarjaa keveemmillä ja pidempää.

ant sanoi:
Koitahan ant ymmärtää, että kaikki eivät halua/ehdi treenata nelijakoisella, eli on aika turhaa tyrkyttää tota ohjelmaa joka threadiin. Alkaa touhu muistuttamaan näitä Jippiin "penaa ja haukkaa joka päivä, palautteluun sustaa ja decaa" -ohjeita. Varsinkin tuo neljä päivää putkeen ja päivän tauko, on aivan järjetön.

Lisäks rinta-hauis, olkapää-ojentajat, on huomattavasti parempi :D

edit. Jotain unohtu... Rubber, koita hiukan pienempiä painoja, jos vaikka sais tuntuman paremmaksi.

Vatsaa treenaan kaksi kertaa viikossa, ensimmäisessä treenissä ksekiviikkoisin suoran vatsalihaksen, toisessa treenissä sunnuntaisin vinot vatsalihakset. Jakoni on siis seuraava:
ma selkä
ke rinta, hauikset, suora vatsalihas
pe jalat
su olkapäät, ojentajat, vinot vatsalihakset
Olen harkinnut selkä- ja jalkapäivän vaihtamista keskenään, selkätreeni saattaa painaa vielä keskiviikkona penkkipunnerrusta tehdessä. Jalkojen jakaminen kahdelle eri treenikerralle on myös harkinnassa.

itse olen todennut tuon perinteisen työntävät, vetävät, jalat -treenin kaikkein huonoimmaksi vaihtoehdoksi omalla kohdallani, koska:
1. Rinta ja olkapäät samana päivänä on aina ollut mulle huono yhdistelmä. Toinen kärsii aina liikaa, ihan sama kummin päin tuon tekee. Lisäksi tähän treeniin tuntuu tuhraantuvan ihan liikaa aikaa.
2. Itsellä ainakaan kädet eivät kehity jos ne eivät saa treeniä useammin. Nykyisissä ohjelmissa tulee käsille aina vähintään yksi suora ja yksi epäsuora treeni.

Paras kolmijakonen, millä yleensä sahailen jos ei ole aikaa käydä useammin salilla, tai haluja kokeilla mitään koko kroppa 3x viikossa -treenejä tms. on mulle ollut:
1. Rinta, etureidet
2. selkä, takareidet, vatsat
3. olkapäät, ojentajat, hauis

Ongelma tossa on lähinnä ollut se, että on niin väsyneet takareidet ettei ne millään meinaa palautua noissa ohjelmissa, joissa jalat on kahdella päivällä.

Vaihda vaikka 2. ja 3. reenit päikseen tulee enemmän palautumista, kun rupeet reenaa kinttuja ja sitä myötä tulosta. Lisäksi lisäisin jonkun todella raskaan liikkeen selälle. esim. maastavetoa tai kulmasoutua tangolla ensimmäiseksi liikkeeksi. Lisäksi ylätaljan vaihtaisin itse leveeseen myötä ote leuanvetoon ja jos omapaino ei riitä niin eikun lisä painoja ,mutta nää onkin jo sitten mistä itse tykkää asioita. Nämä kolme liikettä pelkästään jo riittää eikä tartte koskeakkaan mihinkään muuhun vehkeeseen.

Ps. yleisesti kaikille olen lukenut tästä ns."tuntumasta" enkä ole oikein saanut käsitystä mitä kaikki sillä täällä tarkoittavat?

fullpower sanoi:
Ps. yleisesti kaikille olen lukenut tästä ns."tuntumasta" enkä ole oikein saanut käsitystä mitä kaikki sillä täällä tarkoittavat?

Mun kohdalla ainakin sitä, että opettele tekemään selän selällä, eikä hauiksilla. Ja senjälkeen sen "tuntuma" on säilynyt automaattisesti isommillakin painoilla.

Back
Ylös Bottom