Kun aloittelin punttireenejäni tiukemmin, testasin molempia maastanostotyylejä. Tein pitkään myös jalat kapealla & kädet leveällä (siis jalkojen ulkopuolella) eli ns. perinteisellä joskus.
Kumminkin kaikki ankarat maastanostoreenit tein hyvin pian sumolla. Miksi näin? Siksi, että jalat leveällä & kädet kapealla (jalkojen välissä vain, ei sen kapeammalla tarvitse olla, rupeaa ahistamaan) eli sumolla tuntui, että alaselkä ei ottanut niin paljon pätkyä reenistä, mutta reidet ottivat sitäkin enemmän. Siihen aikaan en kyykännyt juuri ollenkaan (en tiedä edelleenkään, miksen), joten reisipainotteisempi mavetus sopi hienosti.
Samaa mieltä olen siis Timban kanssa siitä, ettei sumomavessa ole millään lailla kikkailusta kyse. Sama, kun sanoisi, että "Älä vain tee vinopenaa alussa! Tee ensin tasapenkkipunnerrusta ankarasti. Se kun on paljon perusperusliikkeempi, kuin vinopena."
Cassyput, opettele toki nämä perusasiat maastanostosta heti alkuun kuntoon (ei ole hirveän vaikeaa), tyyli kuin tyyli:
1) Keskikroppa pysyy tiukkana ja selkä suorana, tuli mitä tuli! Tämä on tärkeintä.
2) Lattiasta ei pomputeta ikinä. Voit tehdä joko jokaisen toiston erikseen tai vetää sarjaa laskien tangon parin sentin päähän lattiasta (tätä olemme minä ja esim. Hulkki vissiin joskus harrastaneet), mutta lattiasta pomputtaminen on aina yhtä pöljää.
3) Jos tuntuu, että et voi pitää huolta kohta ykkösestä, niin lopeta sarja ja pidä paussia. Turha riskeerata alaselän terveyttä.
4) Kun lasket tangon alas, älä kyykkää enää itse sen alemmaksi. Eli samaan aikaan, kun tangon alaspäin menevä liike lakkaa (=painot ovat lattiassa), loppuu myös sinun kropan alaspäin menevä liike.
5) Keskity mahdollisimman paljolti työskentelemään reisillä ja pakaroilla. Kädet ovat vain koukut, joissa tanko lepää, niitä ei koukisteta (vaikka puristamaan toki joutuu kovasti, kun ankarasti nostaa ja ote vahvistuu).
6) Pikkuniksi, mutta hyödyllinen: pidä katse hieman yläviistossa. Tämä auttaa ykkösen kanssa, koska kroppa seuraa helposti katseen ja pään suuntaan. Joskus tämän suhteen voi olla haitallista nostaa peilin edessä, koska katse eksyy vaakatasoon tai jopa alas jalkoja tuijottelemaan.