Kolesterolin nousu bulkilla

Ikä
36
Joo elikkä oon tässä nyt n. 4kk ollu bulkilla ihan hyvin tuloksin, paino noussut n. 5kg, hieman tullu mahan ympärile löysää ja lihasta on kanssa tullut mukavasti. No otettiinpa sitte kolesteroliarvot verestä ja oli noussu 3.8 --> 4.4 ja LDL(haitallinen kolesteroli) oli 3.1(pitäisi vissiin olla alle 3 kaikkien suositusten mukaan)

Onko muut mittauttanu ja onko ollu nousua? Luuletteko että kyse on liian rasvaisesta ruokavaliosta? Oon kyllä vetänyt ihan paistijauhelihaa n. 300-400g /ateria mikä ei varmasti ole sieltä terveellisimmästä päästä(eläinrasvaa ~15%). Viikonloppuisin usein tullu vedettyä valtavasti grilliruokaa ym. ja tässä varmaan suurin syy. Lisäksi kamppailulajitreenini ovat jääneet muiden menojen takia vähälle joten aerobista harjoitusta ei oo tullut.

Kalorit on ollu plussalla, proteiineja on tulut ~200, kaikki pitäisi olla kunnossa sen suhteen.

Laitetaan nyt esimerkki ruokavalio tähän vielä

aamu 8.00 : 100g kaurahiutaleita(puuro), 3dl maitoa, 250g rahkaa
Ruoka 11.30 : 7dl maitoa, niin paljo ruokaa ku jaksaa, kasviksia
välipala 13.00 kahvi ja kerrosruisleipä kinkulla, juustolla ym.
välipala 15.00 maitorahka 250g/tonnikala 200g
ruoka 17.30 paljon ruokaa esim. jauhelihaa, broileria tjms. 400g, perunoita, pastaa
välipala 20.00 lleipää ym. hieman raejuustoa
23.00 iltapala rahkaa ja rypsiöljyä

Pituus 186 painoa 78kg ja juuri olen saanut bulkin vasta hyvin käyntiin, eikä tekis heti mieli ruveta diettaamaan.. Missä on vika?

Edit: Treenin jälkeen oon ottanu 1 ½ dl Reco 2

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hc-audio sanoi:
Onko muut mittauttanu ja onko ollu nousua?

Mulla mitattiin joskus kaikenmaailman veriarvoja kun olin dietillä ja sitten jälkeenpäin kun olin plussalla (ei liittynyt salihommiin mitenkään nuo mittaukset) ja niissä ei kokonaiskolesterolin osalta ollut muutosta tapahtunut. Tosin millään älyttömällä bulkilla en ollut vaan plussalla oltiin semmoset 500-1000kcal.

En osaa sanoa, mikä ton sun kolesterolin nousun on aiheuttanu mutta voihan sitä koittaa välillä syödä paistijauhelihan tilalla broilerijauhelihaa ja kalaa.

EDIT: Jos siis vedät ton 400g jauhelihaa päivässä, jossa on tuo 15% rasvaa niin saat pelkästään tuosta satsista 60g eläinrasvoja joka on kyllä ainakin mun mielestä aika paljon vähän isommallekin kaverille.

joo niin oon ajattellu tehdä että broileria vaan enemmän ja enemmän ja vissiin joutuu jonkunnäköstä massadrinkkiäki vetämään.. Varmaan Fastin MASSA tulis kysymykseen tai sitte teen itte esim. hera 80 ja jotain maltoa siihen. Vai onko malto(nopea hiilari) huono massajuomassa? Mitä erikseen ostettavaa hiilarijauhoa suosittelisitte/käytätte omissa massajuomissa?

Kolesterolin nousulle on olemassa monia eri syitä eli pieni nousu ei välttämättä johdu epäterveellisestä ravinnosta. Tuo listaamasi ruokavalio ei vaikuta miltään kolesterolipommilta (poislukien nuo grillisafkat), joten veikkaisin, että kyseessä on jokin muu syy. Itselläni on ollut ongelmia kolesterolin kanssa vahvoista sukurasitteista johtuen. Muutin ruokavalioni n. 5 vuotta sitten melkein täysin kolesterolivapaaksi ja silti arvot ovat hieman nousseet. Oletko esim. nauttinut päivittäin tarpeeksi hyviä rasvoja? Tiedän tapauksen, jossa kolesteroliarvot heittivät häränpyllyä pelkästään sen vuoksi, että henkilö oli jättänyt rasvan melkein kokonaan pois päivittäisestä ruokavaliostaan :eek:
Syy voi olla myös protskujauheissa tai ainakin olen ymmärtänyt, että joissakin jauheissa kolesterolia voi olla isojakin määriä?

Anyway, jätä ne grilliruoat väliin ja ota aerobinen liikunta mukaan kuvioihin ja käy katsastamassa kolesteroliarvot ~½ vuoden päästä. Siinä ajassa näkyy hyvin, onko muuttuneet elämäntavat tuoneet tulosta

Niin ja sen unohdin mainita että Roaccutan -kuuri on päällä ja sen takia voi myös kolesteroli nousta. Mutta luulenpa että on kyse myös hieman ruokavaliosta. Näkeeköhän jostain paljonko kolesterolia jauheet sisältävät? Rasvaa niissä ei ainakaan liiemmin ole, enkä usko että kyse on jauhoista sillä olen pelkästään tuota fastin RECO2 ottanut n. 3 kertaa viikossa..

hc-audio sanoi:
paistijauhelihaa (eläinrasvaa ~15%).

Nimenomaan paistissa pitäisi kyllä on noin 7% ja tavallisessa olen nähnyt ~17%.

Mikäs se ongelma korkean kolesterolin kanssa olikaan? Varsinkin jos on normaalipainoinen ja nuori.

Ravinnosta saadun kolesterolin ja veren kolesteroliarvon välillä on paljon luultua vähemmän yhteyttä.Suurin syy yleisesti korkeaan verenkolesteroliin onkin ehkä sokeri,sitähän me länsimaalaiset syödään kovasti.

Mun kokonaiskolesteroli oli viime talvena peräti 7,2.Sain sen laskemaan kolmessa kuukaudessa alle neljään keinoina benecol,painonpudotus 3kg,ja ruoasta saadun nopean hiilihydraatin(sokerin)poistaminen.

Kokeile sinäkin tuota benecolia,se todella toimii sillä kun joulun alla jätin sen pois niin arvot nousi taas.Myös sokeri kannattaa jättää mahdollisimman pitkälle pois.Tee palarit itse suhteella 1:1,valmiit juomat sisältää helvetisti maltoa joka elimistössä muuttuu nopeasti sokeriksi. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom