Kokonaisvaltaiset vinkit aloittelijalle

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Mainittakoon alkuun, että olen tässä ketjussa käsiteltävissä asioissa joko täydellinen aloittelija tai asioista vähän tietävä(rinnastettavissa aloittelijaan?) :D, ja se, että olen tutustunut sivustolta löytyviin muihin ketjuihin, ja yrittänyt saada parhaita vastauksia alla oleviin kysymyksiini sitä saavuttamatta (saattaa olla ongelma myös ruudun ja tuolin välissä). Kerron hieman itsestäni alkuun:

Olen 20vuotias mies, hieman päältä 180cm pitkä ja painoa löytyy tukevat 83kg, josta suurin osa on läskiä. Paino on noussut huimasti viimeisen 24kk aikana johtuen lähinnä päin mäntyä olevasta ruokavaliosta (lounaalla on ollut niin helppo käydä pikaruokalassa, kun aikaa on niin vähän). :jahas: Roskaruoka on vähentynyt viimeisimpien kuukausien aikana, lähinnä tulee se epäterveellinen mönjä ylös yhtä nopeasti kun se menee alas. Maistuu pahalle ja aiheuttaa "mäkkärimasennuksen".
Urheilutaustaa löytyy koko elämän ajalta, jos viimesintä 5vuotta ei oteta mukaan. Jalkapallo, sähly, lentopallo ja pesäpallo on käyty läpi - viimeisen kuukauden aikana olen käynyt 3x/vk salilla lähinnä tutustumassa eri laitteisiin/liikkeisiin. Motiivi urheiluun ja urheilutausta siis löytyy. Tarkoituksenani on vähentää vyötäröltä/yläkropasta löytyvä ylimääräinen läski ja samalla saada lihaksia aikaan.

Ruokavalio - Mitä aamupalaksi? Mitä välipalaksi? Mitä lounaaksi? Mitä iltapalaksi?
Treeniohjelma - Mitä liikkeitä? Milloin vaihtaa ohjelmasta toiseen?
Lisäravinteet - tällä hetkellä löytyy kaapista Fast muscle+ nimistä, punasessa pussissa löytyvää herkkua, jota kaveri kehtasi suositella. Heti treenin jälkeen olen sitä juonut, onko syytä juoda esim. työmatkalla/välipalaksi?

Kunnon dietti päälle ja sen jälkeen vasta salille hankkimaan lihasmassaa, vai miten nopeasti noita kahta voi tehdä samaan aikaan? Palaako läski automaattisesti samalla lihasmassaa kasvattaessa, jos ruokavalio/unirytmi on kunnossa?

Tiivistettynä: läskien pudottaminen pois vartalolta, lihasten kasvattaminen ja kuntoon pääseminen ennen kesää 2013. Henkipuoli on OK, ruokavalio/treeniohjelma/lisäravinteet = :confused:

Kiitos Sinulle jo etukäteen avustasi. :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

Noissa ketjuissa on tosi hyvin kaikkea mahdollista tietoa. Oletko missannut nämä totaalisesti, kun pakkista olet selaillut, vai eikö sun mielestä noista löydy se mitä etsit?

Noi fastin tuotteet toki on helvetin hyvän makusia, mutta omaisuushan niihin uppoaa jos niitä rupeaa ihan tosissaan tankkaamaan. Varsinkin muscle+ on määräänsä nähden helvetin kallista, 32€ 800g? Jos Fastin tuotteita haluat käyttää niin ei muutaku ostat perus Hera-80 pussukan ja malto6:sta ja miksailet niistä palkkarin ittelles. Sekaan voit lisätä myös kreatiinia. Suhteella 30g heraa, 30g maltoa ja 5g kreatiinia. Sit aamuin illoin naukkaat vaikka 40g pelkkää heraa nassuun niin saat mukavasti osan päivän protskuista (jättää päivän proteiinimäärän vajaaksi, loput otat ruoasta).

Halvempiakin proteiineja on olemassa. Eräskin FITNESS -tarvikkeita myyvä TUKKU -kauppa netissä myy halpoja pulvereita, suosittelen tilaamaan. Sillä jos aamuin illoin napsit proteiinia (niinku mä) niin huomaat jotta sitä kuluu ihan vitusti :)

Kolmas edit: tää varmaa kannattaa lukea. Siellä on infoa tuosta läskin polttamisesta ja lihaskasvatuksesta

http://www.fastnews.fi/2012/ruokavalion-nyrkkisaannot-osa-2/

Joku fiksumpi jatkakoon...

Hei!

Henkilökohtaisesti voisin suositella sinun tutustuvan kalorilaskuriin. Se auttaa sinut alkuun dieetillä, sekä löydät ruokavaliosi sudenkuopat. Joskus yllättävätkin safkat saattavat olla todella "lihavia".

Itse hyväksi vinkiksi olen myös todennut leivän jättämisen pois lounaalla ja päivällisellä, sillä saa mukavasti kaloreita veks.
Ruokavaliossa maitorahka on aina kova sana marjoilla,ananaksella jne jne. Ananas käy myös dieetillä, ihan jees välipalasta jos makeaa halajaa.

Aloittelija pystyy kehittymään salilla dieetinkin aikana, mutta tärkeintä on mennä salille tekemään maltillisilla painoilla ja opetella liikeradat! Opetat samalla lihaksiasi erilaiseen ärsykkeeseen ja et hajota itseäsi kun alat kunnolla lihasta kasvattamaan. Jos kylmiltäsi lähdet salille riuhtoon ja mielessäsi näytät kuukaudssa Arskalta, lyöt vääjäämättä liikaa romua tankoon. Näissä tilanteissa tulet alas korkealta ja kovaa ja joku paikka paukahtaa.

Välillä tämä treenin aloittaminen kaikkine oheisongelmineen tuntuu olevan niin tarkkaa, että sama porukka varmaan aloittaisi shakin opettelun yrittämällä ensi alkuun opetella pari avausteorian oppikirjaa ulkoa, vaikka edes nappuloiden perussiirtoja ei osaisi kunnolla puhumattakaan, että olisi pelannut edes paria harjoituspeliä.

Tämä lähestymistapa on treenaamisessa aivan yhtä hyödyllinen kuin shakissakin. Ruokalistalta paskat pois, jokin suunnilleen järkevä ohjelma käyttöön, muutama viikko tai kuukausi konstailematonta vääntöä ilman turhaa pähkäilyä että oppii niin liikkeet kuin sen miten oma kroppa reagoi asioihin ja sitten on ehkä jokin pohja alkaa vähitellen optimoimaankin asioita.

Zone-sarja -42%
Kiitos kaikille vastauksista!

Noi SananSaattajan linkit on jostain syystä menny ohi, vaikka oon foorumia selaillutkin. Eiköhän noilla pääse eteenpäin.

oon vähän no-bodyn kanssa samoilla linjoilla. Parhaiten aloitteleva saliharrastaja oppii menemällä sinne salille ja kokeilemalla. Kyselee sieltä kokeneemmilta/työntekijöiltä neuvoja, ja uskaltaa myös tehdä virheitä. Vähän niinkuin yleisestikkään elämässä, kaikesta ei voi tietää kaikkea, eikä kannata edes yrittää ennenkuin itse kokeilee. Tottakai nytkin voisi itse todeta että olisi sitä ja tätä jos olisi tiennyt sitä ja sitä silloin ja silloin eikä olisi ekoja vuosia treenannut miten sattuu, mutta toisaalta olisiko se ollut sitten yhtä hauskaa ja palkitsevaa? Salilla pitää kuitenkin olla hauskaa ja pitää nauttia siitä tekemisestä, ja takuuvarmasti nälkä kasvaa syödessä ja tietoa ei koskaan tule olemaan liikaa. Pakkotoisto on hyvä sivusto perustietouteen, mutta täällä sitä kriittistä lukutaitoa tarvitaan kyllä niin paljon etten siksi aloittelijana täältä ihan kaikkea infoa hakisi.

Eli eikun salille pauhaamaan ja itsekkin oivaltamaan :)

no-body ja nikula ytimessä. Itse pitäisin ohjenuorana

1. Lämmittele

2. Tee isoja perusliikkeitä. Kyykyt variaatioineen, prässit, penkit ja työnnöt variaatioineen, vedot variaatioineen, muutama apuliike vahvistamaan heikkoja kohtia.

3. Älä tee apuliikkeitä niin, että pääliikkeet kärsii. Mitä enemmän rautaa isoissa liikkeissä, sitä vähemmän voi olla, että pitää apuliikkeisiin panostaa sillä hetkellä.

4. Treenaat omaan tahtiin, perusohjelmilla jonkun vuoden. Hifistelyt eivät ole tarpeellisia. Kysy neuvoja jos tarvit.

5. Joka treenissä lisää toistoja tai rautaa. Esimerkiksi 2.5-5kg.

6. Pidä kevyitä tai lepoviikkoja 3-5 viikon välein. Sitten voit mennä taaksepäin painoissa ja aloittaa uuden kierroksen hiukan isommilla raudoilla kuin 3-5 viikkoa sitten.

7. Syö normaalia terveellistä ruokaa.

8. Jos syöt paskasti parikinpäivää, ihan sama, älä syö huomenna.

9. Kehitys tapahtuu levossa, joten lepää. Venyttele, käy hierojalla ja muutenkin pidä huolta kehosta.

10. Ole kärsivällinen.

Näillä valtavilla määrillä oheistoimintaa saadaan vain kynnys korkeaksi kuntoilun aloituksessa. Monilla vähän liikkuvilla ihmisillä aloitus kuntoiluun jää juurikin tuon korkean kynnyksen vuoksi. Kuntoilu ja terveelliset elämäntavat on kuitenkin hyvin yksinkertainen asia.

Alkuinnostus kuntoiluun saattaa olla vahvaa, että jaksetaan käydä muutama viikko treenailemassa. Näin näkee erityisesti nyt syksyisin kävijämäärien nousuna salilla. Mutta sitten innostus alkaa hiipua, sillä jokaiseen treenikertaan lähtemisestä on tehty niin iso ja raskas asia. Juurikin näitä oheistoimintoja ja vatvomista on homma täynnä. Syömisestä, treeniohjelmista, treenivaatteista, lisäravinteista yms. on tehty sellainen vyyhti, että vain harvat jaksaa sitten jatkaa harrastusta. Treenaamaan lähteminen on siis kuluttavaa ja tuo nostaa kynnystä lähteä aina uudestaan ja uudestaan treenaamaan. Kun jätettäisiin kaikki ylimääräinen ja vaikea pois, ennenkaikkea pidettäisiin homma yksinkertaisena. Kynnys kuntoilemaan lähtemiseen pitäisi siis saada aivan matalaksi, lähteä aina kuntoilun helppouden ja hauskuuden vuoksi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom