Kokkausketju, reseptit

Kokeilin tossa eilen tällasta ja voin sanoa että paras juustokakku mitä oon ikinä syönyt!

Baileys-juustokakku

Pohja:
50 g voita
10 digestive-keksiä
pari lusikallista sokeria (ei tarvitse)

Sulata voi ja sekoita siihen murskattujen keksien murut sekä sokeri. Painele seos voideltuun irtopohjavuokaan ja asettele vuoka jääkaappiin. (Pohjan voi halutessaan tehdä myös muunlaisista kekseistä taikka sitten vaikka ohuesta kakkupohjasta.)

Ja sitten se ihana täyte:
1 dl baileysia
400 g mascarponea (tai 250g mascarponea ja loput vaniljatuorejuustoa)
2 dl kuohukermaa, pehmeäksi vaahdotettuna
160 g tomusokeria
(1 vaniljatangon siemenet)
3 liivatelehteä

Annoin liivatteiden liota kylmässä vedessä kymmenisen minuuttia, minkä jälkeen liuotin ne kuumaan baileysiin. Sitten hämmensin jäähtyneen liivateliemen muihin aineisiin, minkä jälkeen kumosin baileys-tahnan digestive-pohjan päälle. Hyydytellään jääkaapissa jokunen tunti ja nautitaan. Ja tosiaan Baileysiä ei tarvitse kuumentaa jos liottaa liivatteet tilkkaan kuumaa vettä. Hyytyäkin saa mieluiten seuraavaan päivään jääkaapissa.

Tein myös tätä synttäreilleni ja ei kauaa nokat tuhissu. Oli muuten parasta kakkua mitä olen varmaan eläissäni syönyt! Mmm.. Voi kun olisi taas joku juhlapäivä.:rolleyes:

Tämä viimeisin ruuanlaittokerta olikin sitten tuskien taivalta alusta loppuun...

Ajattelin siis kokeilla uutta reseptiä, eli uusimmassa Matkalehdessä (Nro 1-2/2009) ollutta passionhedelmä-tuorejuusto-broilerinfileitä, joiden pitäisi olla brasilialaistyyppistä ruokaa. Kun olin tehnyt jonkun aikaa ruokaa ja olin pesemässä broileriroippeissa olleita käsiäni, huomasin, että vettä ei tule hanasta. Niinpä menin parvekkeelle ja tein nopean käsien esipesun lumella. Tämän jälkeen huuhtelin vielä käteni, kivennäisvedellä ja soitin talonmiehelle.

Talonmies sanoi, että asia ei johdu ainakaan meidän taloyhtiöstä ja epäili, että joku vesilaitoksen putki on rikkoontunut, sillä talon edessä oli vesilaitoksen miehiä kaivinkoneen kanssa. Niinpä soitin vesilaitokselle, jossa päivystysnumerossa ei tiedetty asiasta mitään. He ottivat puhelinnumeroni ylös ja jonkun ajan kulutta he soittivatkin minulle ja vahvistivat asian. Vettä sai kuulemma hakea tien toiselta puolelta jostain vesipisteestä ja he epäilivät, että katkos kestäisi muutaman tunnin. No, onneksi minulla oli kotona kivennäisvettä käsienpesua varten. Varsinaiseen ruuanlaittoon en sitä tarvinnutkaan, kun olin ehtinyt jo ottaa tarvittavat vedet.

Kun aloin tekemään ohjeen mukaan kastiketta, huomasin, että se maistuu ihan kamalalle. Kun tutkin reseptiä tarkemmin, tuli mieleeni sellainen epälys, että reseptissä on sattunut virhe. Passionhdelmä-tuorejuustososetta tehtiin reseptin mukaan moninkertainen määrä, mitä sitä olisi mukaan oikeasti tarvinnut. Siksi epäilen, että reseptistä on jäänyt yksi työvaihe kokonaan pois, eli luulen että tuota sosetta kuuluu laittaa broilerinfileiden päälle sekä kastikkeen joukkoon, mitä taas ei reseptissä lainkaan käsketty tekemään. Tämän takia aloin vähän soveltamaan ja muokkasin reseptiä oman maun mukaiseksi.

Alkuperäisessä reseptissä broilerinfileerullia ei myöskään käsketty laittaa lainkaan uuniin, vaan ne kypsennettiin pannulla (3min. per puoli) ja niiden päälle tehtiin kastike. Itse päätin kuitenkin paistaa rullia uunissa, niin sai kokkailla rauhallisempaan tahtiin.

Kun ruoka oli valmista, huomasin että olin tehnyt ruuan vahingossa papaijasta enkä passion-hedelmästä, kuten reseptin mukaan olisi pitänyt tehdä. En oikein tiedä, mikä ihmeen lukihäiriö minulle oli iskenyt... Mutta pienien parannuksien jälkeen ruoasta tuli ihan syötävää. Täytyy silti varmaan joskus kokeilla tuota reseptiä passionhedelmän kera, kuten alunperin pitikin… ;)

En laita tänne sitä alkuperäistä Matkalehdessä ollutta reseptiä, sillä epäilen oikeasti, että reseptissä oli virhe.

Laitan tuohon seuraavaan viestiin tämä itse muokkaamani reseptin...

BROILERINFILEET PAPAIJAHEDELMÄ-TUOREJUUSTOKASTIKKEEN KERA (n. 2-4 hengelle)

Papaija-tuorejuustosose:
1-2 Papaijaa riippuen hedelmän koosta
70g maustamatonta tuorejuustoa (noin 3 kukkurallaan olevaa ruokalusikallista)
1rkl sokeria

Kastike:
2dl makeahkoa valkoviiniä
1dl vettä
2dl kermaa
Papaija-tuorejuustososetta
Kanaliemikuutio
Mustapippurirouhetta
1rkl sokeria
(tarvittaessa vaaleaa Maizenaa)

Broilerinfileet:
3-4 hunajamarinoitua ja ohuita broilerinfilettä
Mustapippurirouhetta
Currya

Karamellisoidut mangoviipaleet:
1 mango
voita
1-2rkl sokeria

1. Kuori mango ja leikkaa hedelmäliha pienemmiksi viipaleiksi

2. Kuori ja halkaise papaijat, poista siemenet, viipaloi papaija pienemmiksi paloiksi ja soseuta soseeksi
3. Lisää joukkoon maustamaton tuorejuusto sekä sokeri

4. Huuhtele marinoidut broilerinfileet veden alla ja kuivaa ne talouspaperin välissä
5. Levitä broilerinfileen päälle 1 ruokalusikallinen papaija-tuorejuustososetta ja kääri rullalle. Sulje cocktail-tikulla
6. Ripottele broilerinfileerullan päälle currya ja mustapippurirouhetta
7. Paista broilerinfileerullia nopeasti paistinpannulla öljyssä niin, että ne saavat kauniin ruskean pinnan. Laita broilerinfileerullat uunipellille

8. Paista mangoviipaleita voissa paistinpannulla ja ripottele päälle sokeria. Laita ne uunipellille broilerinfilerullien kanssa
9. Laita broilerinfileerullat ja mangoviipaleet uuniin 200 asteeseen noin 10-15 minuutiksi

10. Sillä aikaa kun broilerinfileerullat ovat uunissa, tee kastike. Laita pistinpannulle vesi, valkoviini ja kanaliemikuutio.
11. Kun liemi alkaa kiehumaan ja kanaliemikuutio on sulanut joukkoon, lisää joukkoon kerma.
12. Kun kastike alkaa kiehumaan uudestaan, lisää joukkoon loppu papaija-tuorejuustosose, mustapippurirouhe ja sokeri (jos kastike on liian löysää, lisää joukkoon halutessasi Maizenaa)
13. Kun broilerinfileerullat ovat kypsiä, laita ne kastikkeen joukkoon ja anna hautua hetki

14. Tarjoa broilerinfileerullat, papaija-tuorejuustokastike ja karamellisoidut mangoviipaleet riisin kera

Kuori ja viipaloi mango (mango on kuvassa oleva pienempi hedelmä ja papaija suurempi):
IMG_5374.jpg

Sekä papaija sen jälkeen, kun olet poistanut papaijan sisältä siemenet:
IMG_5375.jpg

Soseuta papaijaviipaleet, lisää joukkoon tuorejuusto sekä sokeri ja soseuta uudestaan tasaiseksi:
IMG_5377.jpg
IMG_5378.jpg

IMG_5381.jpg
IMG_5382.jpg

Huuhtele broilerinfileet veden alla ja kuivaa ne talouspaperilla. Levitä broilerinfileiden päälle ruokalusikallinen papaija-tuorejuustososetta ja kääri ne rullalle. Sulje rullat cocktail-tikulla. Ripottele päälle currya ja mustapippurirouhetta:
IMG_5387.jpg

Paista broilerifileerullat paistinpannulla öljyssä nopeasti niin, että rullien pinta saa kauniin ruskean värin:
IMG_5389.jpg

Paista mangoviipaleita voissa ja ripottele päälle sokeri. Laita mangoviipaleet uunipellille yhdessä broilerinfileerullien kanssa ja paista 200 asteessa noin 10-15 minuuttia:
IMG_5391.jpg

Laita paistinpannulle vesi, valkoviini ja kanaliemikuutio. Kun liemi alkaa kiehumaan ja kanaliemikuutio on sulanut, lisää joukkoon kerma:
IMG_5385.jpg
IMG_5393.jpg

Kun kastike alkaa kiehumaan uudestaan, lisää joukkoon papaija-tuorejuustosose, mustapippurirouhe ja sokeri. Tarvittaessa voit saostaa kastiketta Maizenalla:
IMG_5394.jpg

Kun broilerinfileerullat ovat kypsiä, laita ne kastikkeen joukkoon ja anna hautua hetki:
IMG_5396.jpg

Tarjoile broilerinfileerullat papaija-tuorejuustokastikkeen, riisin sekä karamellisoitujen mangoviipaleiden kera (ennen tarjoilua broilerinfileerullista voi poistaa cocktail-tikut). Ripottele päälle mustapippurirouhetta myllystä ja koristele halutessasi tuoreyrtein:
IMG_5408.jpg

Kun tutkin reseptiä tarkemmin, tuli mieleeni sellainen epälys, että reseptissä on sattunut virhe. Passionhdelmä-tuorejuustososetta tehtiin reseptin mukaan moninkertainen määrä, mitä sitä olisi mukaan oikeasti tarvinnut. Siksi epäilen, että reseptistä on jäänyt yksi työvaihe kokonaan pois, eli luulen että tuota sosetta kuuluu laittaa broilerinfileiden päälle sekä kastikkeen joukkoon, mitä taas ei reseptissä lainkaan käsketty tekemään. Tämän takia aloin vähän soveltamaan ja muokkasin reseptiä oman maun mukaiseksi.

En muistanut tätä kirjoittaessani, minkä näköinen passionhedelmä on enkä osannut ajatella, että yhdestä hedelmästä saa hedelmälihaa tosi vähän, ehkä kuulemma muutaman ruokalusikallisen.

Passionhedelmä:
513165_passoa_se_m.gif

Jos tämän asian huomioi, niin silloin tuo alkuperäinen resepti on varmasti ihan oikein kirjoitettu Matkalehdessä ja sitä passionhedelmäsosetta tulee ihan vähän eikä sitä riitä todennäköisesti muualle kuin broiskufileiden päälle.

Mtta tässä tapauksessa se kastike ei kyllä ole mun mielestä mitään hyvänmakuista. Mä meinaan tein sen alkuun pelkästä vedestä, valkoviinistä ja kermasta niinkuin tuon alkuperäisen reseptin mukaan kuuluikin. Tossa reseptissähän siihen joukkoon ei laitettu mitään mausteita (paitsi suola) ja mun mielestä se ei kyllä ollut mitään hyvää. Päinvastoin.

Tässä alkuperäinen Matkalehdessä (nro 1-2/09) ollut resepti:

PASSIONHEDELMÄ-TUOREJUUSTO-BROILERINFILEET (5 annosta)

2 passionhedelmää
70g maustamatonta tuorejuustoa
1tl sokeria
5 hunajamarinoitua broilerinfileetä
1rkl rypsiöljyä
1dl vettä
1dl kermaa
maizenaa
(suolaa)
2mangoa
voita
1tl sokeria

Halkaise passionhedelmät, kaiva sisus astiaan ja aja hetki monitoimikoneella. Lisää tuorejuusto ja sokeri ja sekoita.

Nuiji pikaisesti huuhdellut ja kuivatut broilerifileet kelmujen välissä hieman laajemmiksi. Sivele jokaisen pintaan vajaa ruokalusikallinen passionhedelmä-tuorejuustoseosta ja kääri rullalle. Sulje cocktail-tikulla.

Lorauta kuumalle paistinpannulle öljy ja paista kanarullia siinä kolmisen minuuttia per puoli. Lisää valkoviini ja vesi ja anna poreilla hiljalleen kannen alla 20 minuuttia. Lisää kerma ja hauduta viitisen minuuttia. Suurusta kevyesti maizenalla ja tarkista suola.

Kuori mango ja leikkaa siivuiksi. Paista pienessä määrässä voita ja lisää sokeri. Anna kevyesti karamellisoitua.

Tarjoa riisin kanssa.

En muistanut tätä kirjoittaessani, minkä näköinen passionhedelmä on enkä osannut ajatella, että yhdestä hedelmästä saa hedelmälihaa tosi vähän, ehkä kuulemma muutaman ruokalusikallisen.

Passionhedelmä:
513165_passoa_se_m.gif

Jos tämän asian huomioi, niin silloin tuo alkuperäinen resepti on varmasti ihan oikein kirjoitettu Matkalehdessä ja sitä passionhedelmäsosetta tulee ihan vähän eikä sitä riitä todennäköisesti muualle kuin broiskufileiden päälle.

Mtta tässä tapauksessa se kastike ei kyllä ole mun mielestä mitään hyvänmakuista. Mä meinaan tein sen alkuun pelkästä vedestä, valkoviinistä ja kermasta niinkuin tuon alkuperäisen reseptin mukaan kuuluikin. Tossa reseptissähän siihen joukkoon ei laitettu mitään mausteita (paitsi suola) ja mun mielestä se ei kyllä ollut mitään hyvää. Päinvastoin.

Tässä alkuperäinen Matkalehdessä (nro 1-2/09) ollut resepti:

PASSIONHEDELMÄ-TUOREJUUSTO-BROILERINFILEET (5 annosta)

2 passionhedelmää
70g maustamatonta tuorejuustoa
1tl sokeria
5 hunajamarinoitua broilerinfileetä
1rkl rypsiöljyä
1dl vettä
1dl kermaa
maizenaa
(suolaa)
2mangoa
voita
1tl sokeria

Halkaise passionhedelmät, kaiva sisus astiaan ja aja hetki monitoimikoneella. Lisää tuorejuusto ja sokeri ja sekoita.

Nuiji pikaisesti huuhdellut ja kuivatut broilerifileet kelmujen välissä hieman laajemmiksi. Sivele jokaisen pintaan vajaa ruokalusikallinen passionhedelmä-tuorejuustoseosta ja kääri rullalle. Sulje cocktail-tikulla.

Lorauta kuumalle paistinpannulle öljy ja paista kanarullia siinä kolmisen minuuttia per puoli. Lisää valkoviini ja vesi ja anna poreilla hiljalleen kannen alla 20 minuuttia. Lisää kerma ja hauduta viitisen minuuttia. Suurusta kevyesti maizenalla ja tarkista suola.

Kuori mango ja leikkaa siivuiksi. Paista pienessä määrässä voita ja lisää sokeri. Anna kevyesti karamellisoitua.

Tarjoa riisin kanssa.

ehkäpä tuo kastikkeen maku tarviikin sen passionista tulevan kirpeyden ja makeuden, jota varmasti irtoaa siihen kun kanat ovat siellä hautumassa. papaijahan on aivan kamalaa kuraa jo hedelmänäkin, sellainen köyhän miehen mikälie. aivan oksettavaa. passion taas on ihanan kirpeä ja sitrusmainen, mutta kuitenkin makea. hyvin vahva maku, kun taas papaija on täysin pliisu ja vetinen.

ehkäpä tuo kastikkeen maku tarviikin sen passionista tulevan kirpeyden ja makeuden, jota varmasti irtoaa siihen kun kanat ovat siellä hautumassa. papaijahan on aivan kamalaa kuraa jo hedelmänäkin, sellainen köyhän miehen mikälie. aivan oksettavaa. passion taas on ihanan kirpeä ja sitrusmainen, mutta kuitenkin makea. hyvin vahva maku, kun taas papaija on täysin pliisu ja vetinen.

Voi tietty olla, että tarvitsee. Ehkä tarvitsee joskus kokeilla. Mä olen kyllä joskus sitä maistanut, mutta en oikein muista mille se maistui.

Toi mun papaijasta tekemäni kastike oli ihan ok:n makuista, mutta tosiaan sitä piti vähän fiksailla, sillä tosiaan itse se papaija ei maistu millekään. Sokeri, kanaliemikuutio ja mustapippurirouhe tekivät terää.

Toi edellämainittu Chili Con Carne tuli tehtyä:

chili.jpg

Pitää koitella ensi kerralla naudan paistilihasta, siis ei jauhelihasta. Hyvää oli!

Meninpä sitten ostamaan huvikseni 300g lanttua ja nyt en oikein tiedä miksi niin tein, enkä keksi mitä siitä tekisin. Ideoita? Ehdotuksia?

Raastat sen raasteeksi ja viskelet rusinoita sekaan + mätät tuulensuojaan.
Entäs lanttulootaa ja karjalanpaistia?

Siskonmakkarakeitto

SISKONMAKKARAKEITTO (n. 6 hengelle)

500g siskonmakkaraa
5-6 isohkoa perunaa
½ purjo
2-3 porkkanaa
n. 100-200g lanttua
n. 50g palsternakkaa
n. 50g juuriselleriä
1 sipuli
1,5l vettä
4-5 liemikuutiota (kasvis ja liha)
6 kokonaista maustepippuria
6 kokonaista mustapippuria
5 laakerinlehteä
2-3rkl ketsuppia
2rkl sokeria
valkosipuli- ja sipulijauhetta
suolaa oman maun mukaan
persiljaa

Pilko sipuli pieniksi ja kuullota se paistinpannulla. Pese, kuori ja kuutioi juurekset. Laita juureskuutiot kattilaan kiehuvan veden, liemikuutioiden, kuullotetun sipulin, pippureiden ja laakerinlehtien kanssa. Jos haluat, että juureksista irtoaa maku paremmin, freesaa niitä hetki paistinpannulla öljyssä ennen kattilaan laittoa.

Pese, kuori ja kuutioi perunat sekä suikaloi purjo. Lisää perunat ja purjo kattilaan. Keitä kasviksia kannen alla hiljalleen 15-20 minuuttia. Kun perunat ovat kypsiä, pursota siskonmakkarakuorista sormenpään kokoisia siskonmakkaranpalasia keittoon. Jos makkaramassa tarttuu sormiin, voit kastella niitä kylmällä vedellä. Anna siskonmakkarapallojen kiehua kypsiksi noin 5 minuuttia.

Mausta keitto ketsupilla, mausta suolalla, sokerilla, valkosipuli- ja sipulijauheella. Tarkista maku. Ripottele pinnalle hienonnettua persiljaa.

Pilko sipuli pieniksi kuutioiksi ja kuullota ase paistinpannulla:
Perunasalaatti006.jpg
Siskonmakkarakeitto074.jpg

Pese, kuori ja paloittele lanttu, porkkana, palsternakka ja selleri:
Siskonmakkarakeitto063.jpg
Siskonmakkarakeitto065.jpg

Siskonmakkarakeitto066.jpg
Selleri-1.jpg

Lisää kattilaan kiehuvan veden joukkoon liemikuutiot, juureskuutiot, kuullotettu sipuli, pippurit ja laakerinlehdet:
IMG_5476.jpg
Siskonmakkarakeitto081.jpg

Pese, kuori ja kuutioi peruna sekä suikaloi purjo ja laita ne kattilaan kiehumaan muiden aineksien sekaan noin 15-20 minuutiksi:
Purjo.jpg

Siskonmakkarakeitto077.jpg
Siskonmakkarakeitto087.jpg

Purista keiton joukkoon makkaramassa ja anna siskonmakkarapallojen kiehua 5 minuuttia:
Siskonmakkarakeitto082.jpg

Mausta keitto ketsupilla, suolalla, sokerilla, valkosipuli- ja sipulijauheella:
IMG_5473.jpg

Ripottele päälle hienonnettua persiljaa ja nauti:
Valmis.jpg

Jotain simppeliä tehdä, hyvää safkaa kahdelle hengelle.
Mäpäs selailen täältä jos osuu silmään joku hyvä tapa tehdä kanaa. Mitäs muuta kanan kans voi vedellä kun riisiä?

Nyt oon sen verra viisastunut, että haluisin koittaa täytettyä broilerfilettä. Mutta miten tää käytännössä onnistuu?
Onko kukaan tehnyt ja ottanut kuvia, jotka vois nyt mulle paljastaa? :)
Mimmosias niistä tulee jos ne lykkäis uuniin? Oon ihan käsi..

Nyt oon sen verra viisastunut, että haluisin koittaa täytettyä broilerfilettä. Mutta miten tää käytännössä onnistuu?
Onko kukaan tehnyt ja ottanut kuvia, jotka vois nyt mulle paljastaa? :)
Mimmosias niistä tulee jos ne lykkäis uuniin? Oon ihan käsi..
Leikkaat varovasti lättänäksi, nuijit kelmun alla litteäksi, täytät, rullaat, solmit paistonarulla rullaksi, ruskistat valurautapannulla värin pintaan ja pistät hetkeksi uuniin.

Tuolla on uunissa tulossa Hupen ohjeilla (jätin hillosipulit pois) Coq Au Winiä. Tuoksu on ihan ok (valkosipulista ei niin väliä) ja vois ottaa annoksesta kyllä kuvan:D

Kato, kun ite mastah on paikalla: kuinka monta celsiusastetta oli uunissa lämpöö?

Leikkaat varovasti lättänäksi, nuijit kelmun alla litteäksi, täytät, rullaat, solmit paistonarulla rullaksi, ruskistat valurautapannulla värin pintaan ja pistät hetkeksi uuniin.

Paistonarun puuttuessa voit esim. hammastikulla laittaa rullat kiinni (poista ennen syömistä).

Back
Ylös Bottom