Kokkausketju, reseptit

Tossa on sen verran vettä, että mun mielestä toi kaipaa sen Maizenan. Tai sitten keittäisi ensin kerman kanssa kasaan ja lisäisi vasta lopussa kana-/kasvisliemen. En sitten tiedä olisiko sillä mitään merkitystä kummin päin sen tekee, kun en ole oikea kokki.

Tietty voishan siitä tehdä lähes kokonaan kermaisen, mutta sitten se vois olla vähän ähkytuhtia. Tosin kasaan keittäminen toimisi kyllä silloin.

Tarkoituksena olisi pitää uuden vuoden juhlat meksikolais-teemalla. Löytyykö hyviä ruokavinkkejä, pelkät burritot ei oikein innosta. Tequila on laskuista poissa, joten löytyykö juomistakin jotain vinkkejä? En ole vielä ehtinyt nettiä selata...

Enkös minä tänne ole noita jo kuvien kera laittanut? Fajitas, Nachos ja Enchilladas? Lisäksi ribsejä ja siipiä.
Tossa Nachot ensihätään:

Huppe sanoi:
Tein pientä iltapalaa kun eilen jäi fajitaksista tähteeksi. Fajitakset ovat ehkä yksi parhaista safkoista ja niitä voi tehdä miten vain ja millä täytteillä hyvänsä. Pitää joskus kirjata jotain reseptiä ylös. On niin sotkuista puuhaa ettei tullut kuvia nyt otettua joita voisi julkaista. Ensi kerralla sitten :)

Eniwei, nyt tein Nachoja.

Tarpeet:
1pss maissilastuja
sipulia
paprikaa
jalapenoja viipaleina, mahdollisimman tulisia
mozzarella-raastetta
juustodippiä
oliiveja
bbq-marinoitua kananfilettä pieninä palasina, jossa marinadi:
-bbq-dippiä
-korianteria
-worchesterkastiketta
-juustokuminaa
-sipulijauhetta
-valkosipulijauhetta
-vahvaa paprikajauhetta
-cayennea
-merisuolaa
-sokeria
-tabascoa
-hieman ketsuppia
-timjamia
+mitä nyt sattuu löytymään, kaikki käy. Juustokumina ja korianteri ovat tärkeimmät texmex-mausteet

Viskele maissilastuja pellille, päälle noita sörsseleitä (sipulit ja paprikat kannattaa paistaa nopeasti ensin) + raakaa sipulia lisäksi. Kun on sopivasti, vähän juustoraastetta päälle ja ehkä juustodippiä, sitten uusi kerros maissilastuja jne. Itse tein 4 tai 5 kerrosta. Päälle reilusti juustoraastetta ja juustodippiä.

Kiertoilmauunissa noin 15-25min 200 astetta, kunnes sopivasti ruskea juustopinta.

Lopputulos:

nachos_grande.jpg

Tein tosta paremman version tänään. Elikkä noita nachoja aivan ohut kerros koko uunipellin alueelle. Päälle pieneksi hakattu kana ja muut sörsselit, sitten pakastepussiin juustodippi ja pussista kulma hieman saksilla auki. Tuolleen sen saa tasaisesti päälle ruiskutettua. Juustoraastetta sitten ja uuniin.

Kamat uunista pois, niin sama pakastepussitemppu Creme Fraichélla, tosi pieni reikä kulmaan ja pari ruokalusikallista ruiskutusta pintaan ympäriinsä. Jumankauta että oli hyvää.

Tulipas taas innostuttua. Tekaisin tuollaisen pikaisen kylmäsavulohipastan.

Kylmäsavulohipasta:

Ensin hyvää pastaa kiehumaan, käytin jämät tollaisesta käsintehdystä italialaisesta pastasta.
250gr

Kastike:
200gr kylmäsavulohta viipaleina, yhden viipaleen söin suihini ruoanlaiton yhteydessä
pieni punasipuli
puolikas punainen paprika
0,5rkl hunajaa
1tl valkosipulijauhetta
hieman merisuolaa (tämän voi jättää poiskin jos kala on kovin suolaista
1dl kermaa
1-1,5dl creme fraichea
0,5-1dl hyvää valkoviiniä
Pippurisekoitusta hieman
1tl timjamia

Marinoitu herkkusieni-punasipulipaistos:
4-5 herkkusientä viipaleina
puolikas punasipuli renkaina
1tl timjamia
2tl hunajaa
1tl merisuolaa rouhittuna
ripaus pippurisekoitusta
0,5-1rkl balsamicoa
1rkl oliiviöljyä

1. Ensin pistetään paistos-ainekset keskenään marinoitumaan. Sekoitetaan hyvin sormilla.
2. Pasta kiehumaan, hieman oliiviöljyä ja merisuolaa
3. Paistellaan sipulia ja paprikaa öljyssä, lisätään viinit, kiehautetaan. Laitetaan loput ainekset ja kiehautetaan, siirretään sivuun.
4. Tulikuumalla valurauta-grillipannulla paistetaan paistos mukavan ruskeaksi.
5. Otetaan valmis pasta pois ja laitetaan varovasti lautaselle.
6. Kiehautetaan kastike nopeasti ja kaadetaan pastan päälle.
7. Raavitaan parmesaanista lastuja perunankuorimaveitsellä kastikkeen päälle.
8. Koristellaan annos paistoksella
9. Lopuksi ripaus kuivattua persiljaa annoksen päälle.

Lopputulos:
lohipasta.jpg

Kauppaan meno tuntuu tällä hetkellä ylitsepääsemättömän vaikealta, joten kysyn täällä: voiko rasvatonta maitoa käyttää ruokakerman yms. korvikkeena kastikkeen teossa?

Voihan sitä käyttää mutta ei se makuhermoja hivelä + ei paemmin kastike saostu. Ellei toki sitten ala säätämään esim. jollain Maitzena jauhoilla. Riippuu aika paljon soosista mitä teet :)

Tämäkin reseptin olen aikaisemminkin tänne laittanut, mutta nyt laitan sen kuvien kera...

SPAGETTIVUOKA (noin 6-8 hengelle)

500-700g Naudan paistijauhelihaa
400g Barilla-spagettia
5-6 tomaattia
1 pss (150g) Mozzarella-juustoraastetta
1 pss Aurajuustomurusia
2-4dl kermaa
Mustia oliiveja
Tuorebasilikaa
Sipuli
Valkosipulia
Oliiviöljyä
Mausteita (ketsuppia, mustapippurirouhetta, jauhelihamaustetta, paprika-, sipuli- ja valkosipulijauhetta)

* Katko spagetti kahtia ja keitä se kypsäksi
* Kuullota sipulikuutiot ja murskattu valkosipuli oliiviöljyssä. Lisää joukkoon jauheliha, paista ja mausta se
* Sekoita spagetin joukkoon oliiviviipaleet, aurajuusto ja revitty tuorebasilika
* Sekoita spagetti ja jauhelihasekoitus keskenään
* Sivele uunivuoka oliiviöljyllä ja laita vuoan pohjalle kerros spagetti-jauhelijaseosta
* Laita seoksen päälle kerros tomaattiviipaleita, mozzarella-juustoraastetta ja kermaa
* Laita vuokaan uusi kerros jauhelihaseosta, tomaattisiivuja, mozzarella-juustoraastetta ja kaada päälle loput kermat
* Laita vuoka uuniin ja paista 175 asteessa 1/2h
* Aurajuuston, oliivit ja tuorebasilikan voi jättää halutessaan pois. Jauhelihan tilalla voi käyttää myös tonnikalaa

Kuullota sipulit. Lisää joukkoon jauheliha, paista ja mausta se (jauhelihanpaistokuva jäi ottamatta):
Broiskukastike004.jpg

Lisää joukkoon Aurajuustomuruset, oliiviviipaleet ja tuorebasilika:
Spagettivuoka007.jpg
Spagettivuoka010.jpg

Sekoita jauhelihaseos ja spagetti keskenään:
Spagettivuoka011.jpg

Levitä öljyttyyn vuokaan kerros jauheliha-spagettiseosta, levitä kerroksen päälle tomaattiviipaleet, juustoraaste sekä kerma ja toista sama vielä kerran:
Spagettivuoka012.jpg
Spagettivuoka013.jpg

Spagettivuoka015.jpg
Spagettivuoka017.jpg

Paista 175 asteessa 1/2h:
Spagettivuoka019.jpg

Nauti:
Spagettivuoka023.jpg

Anonymityllä on varmaan priva täynnä miesehdokkaiden kosintaviestejä :D. Jos tommosta sapuskaa on tarjolla niin ei jumaleisön :kuola:

E:kiroushärö

Ootko Anonymity käynyt jonkun kurssin, koulutuksen tai ihan vaan omatoimisesti opetellut? Selailin hieman tätä ketjua ja täytyy todeta, että olet valmistanut todella hyvän näköistä ruokaa. Tuosta asettelusta vain ajattelin, että ehkä olet käynyt jotain kouluja...?

Pitääkin kokeilla näitä reseptejä jatkossa.

Noita Hupen reseptejä kokeilen sitten viikonloppuisin, kunnon mättöä:thumbs:

e.
Anonymityllä on varmaan priva täynnä miesehdokkaiden kostintaviestejä . Jos tommosta sapuskaa on tarjolla niin ei jumaleisön

Sama kävi mielessä:D

Anonymityllä on varmaan priva täynnä miesehdokkaiden kostintaviestejä :D. Jos tommosta sapuskaa on tarjolla niin ei jumaleisön :kuola:

Ei hitto, olen aina luullut että Anonymity on mies, mutta tämän luettuani piti katsoa kyseisen henkilön profiili ja sieltähän selvisi asian oikea laita :D

Kertakaikkisen hienoja reseptejä, pakko päästä itsekin kokeilemaan noita.

Anonymityllä on varmaan priva täynnä miesehdokkaiden kosintaviestejä :D. Jos tommosta sapuskaa on tarjolla niin ei jumaleisön :kuola:

Oota... eipä ainakaan näy jonoa oven takana eikä privaviestejäkään ole tullut... :jahas:

Ootko Anonymity käynyt jonkun kurssin, koulutuksen tai ihan vaan omatoimisesti opetellut? Selailin hieman tätä ketjua ja täytyy todeta, että olet valmistanut todella hyvän näköistä ruokaa. Tuosta asettelusta vain ajattelin, että ehkä olet käynyt jotain kouluja...?

Pitääkin kokeilla näitä reseptejä jatkossa.

Olen mä käynyt Ravintolakoulu Perhon tarjoilijalinjan, eli en ole kokki. Tarjoilijan hommia olen taas tehnyt pelkästään extraten opiskeluaikoina, eli en vakituisesti (ravintola-ala on peestä). Koulussa oli kyllä vähän ruoanvalmistusta, jotta tiedettäis miten annokset ovat tehty. Periaatteessa olen kuitenkin itse oppinut, mutta siellä koulussa pääsi vähän hiomaan sekä opettelemaan jotain ruoanvalmistusmenetelmiä.

Sit mä olen käynyt huvikseni joitain kokkauskursseja, kun mä tykkään ruoanlaitosta. Se on vähän niin kuin harrastus. Mä ajattelin jokus kerätä mun reseptit kasaan ja tejdä niistä oman "keittokirjan", jota voin antaa lahjaksi ystäville. Valitettavasti ei vaan ole oikein ketään, jolle tehdä ruokaa (ovikellon soittoa odotellessa...).

Ja noi mun asettelut ovat ihan persiistä. Sitä mä haluaisin nimenomaan opiskella, mutta en vielä ole löytänyt kirjaa, jossa opetettaisiin ruokien asettelua. Kaunis ruoka-annos kun on kuitenkin puoli ruokaa, mikä tulee hyvin esille mun lasagneviestissä... ;)

Ei hitto, olen aina luullut että Anonymity on mies, mutta tämän luettuani piti katsoa kyseisen henkilön profiili ja sieltähän selvisi asian oikea laita :D

No joo, en mä raavia munia... Tosin Huppekin tais mua luulla homoksi aikoinaan sisustusketjussa.

E:kiroushärö
Mullakin on kaikenlaisilta keijoilta... :jahas:

onko kellään antaa mitään überhyvää pastakastikkeen ohjetta? :kuola:
Aina vääntäny sen saman kastikkeen ja nyt vois jotain muuta kokeilla.

onko kellään antaa mitään überhyvää pastakastikkeen ohjetta? :kuola:
Aina vääntäny sen saman kastikkeen ja nyt vois jotain muuta kokeilla.

Tämän opin muilta, on jättegott. Ei ihan laihduttajan versio, mutta... ;)

Kana-pekonipastakastike

pekonia ½ - 1 pkt
hunajamarinoituja kanafileesuikaleita 1 rs
ruokakermaa 2 dl
keltainen paprika
sipuli (voi käyttää myös punasipulia, tulee nätit värit)
suolaa sievästi
mustapippuria hyppysellinen
paprikajauhetta kivasti
öljyä paistamiseen

1. Leikkele pekonit 3-4 cm paloiksi ja käristä pannulla. Laita paistamisen jälkeen kuivahtamaan talouspaperin päälle (liiat rasvat jää siihen).
2. Silppua sipulit pieneksi tai vähän suuremmiksi paloiksi ja heitä pannulle. (Huom. ellei käytä toista pannua, niin kannattaa huuhdella pannu pekonin paiston jälkeen.) Lisää joukkoon kanasuikaleet, paista ne kypsäksi. Kaada ruokakerma päälle ja väännä nupit kohti luodetta (eli vähennä lämpöä).
3. Olet tietenkin pilkkonut paprikat tässä välissä suupaloiksi ja voit heittää ne ja pekoninpalat pannulle mukaan.
4. Mausta. Anna hautua alhaisella lämmöllä noin 10 min.
5. Syö ja nauti keitetyn "gnocchi" pastan kanssa.

:kuola:

P.S. Tätä tarjottiin mulle kerran ekoilla treffeillä ja olin myytyä naista :D

Tein torttuja. Ostin valmiin taikinan, leikkelin sen, pistin hillot, voitelin (kanan)munalla ja pistin uuniin. Lopputulos:

torttuja.jpg

Aivan törkeen hyviä! :kuola:

Huppe. vähän tomusokeria päälle vielä. ;)

Hienon näköisiä ovat, vääntelit sitten tuon vaikeamman tyylin mukaan.
Kerran testailin sitä, mutta oli kiire ja hermot meinas mennä, joten taitoin perinteiseen tyyliin. :)

Back
Ylös Bottom