Kokis palautusjuomana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Olari
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Tonza
Minkä takia voimailijat tuntuvat olevan ainoita, joita kiinnostaa lajissaan kehittyminen edes sen verran, että viitsivät tämän verran panostaa lajiinsa?

Jos he eivät niin välitä palautusjuoman marginaalisesta psykologisesta merkityksestä, eikös kaksinkertainen maailman vahvin mies Jouko Aholakin sanonut taannoin, ettei käytä mitään lisävitamiineja sun muita jauhoja, jotka vain sekoittavat mahan...;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ja ehkä tuohon edelliseen kommenttiini pitää vielä lisätä tarkennus, että harrastajatasolla. Kai huipulla sentään jo muissakin lajeissa ymmärretään ravinnon ja palautumisen merkitys...

en kommentoi varsinaisiin palautusjuomiin ja niiden rakentamiseen, koska niiden ylivertaisuus esim. siihen kokikseen on aika itsestäänselvä kuitenkin. vastaan siis alkuperäiseen kysymykseen:

kokis käy palautusjuoman korvikkeena hätätapauksissa. siinä on sokeria (SE tekee hampaille pahaa...ei hiilihappo). useiden tutkimusten mukaan ei ole niinkään merkitystä, millaisella sokerilla treenin jälkeen tankkaa. energiatasot 24 tunnin jälkeen mitattuna ovat samat, käytettiin sitten lyhyt- tai pitkäketjuisia sokereita. määrät ratkaisevat ja varsinkin turnauksissa jne. kannattaa suosia lyhyempiä ketjuja. kokiksen kofeiini ei hirveästi haittaa palautumista, sillä määrä on aika pieni...no okei. 1½ litraa...huh...

kestävyysurheilijat tarvitsevat erittäin runsaasti lisäproteiineja. lähes yhtä paljon kuin voimailijat. kestävyysharjoitusten kulutukset ovat aivan eri luokkaa kuin punttitreenien ja proteiinien purku energiaksi pitää korvata jotenkin.

täältä tähän.

Originally posted by Sumu
Itselläni oli intissä kaapin jokaiseen vapaaseen koloon työnnetty tonnikala- ja ananasmurskapurkkeja, ja toki jotain lisäravinteitakin..

En tahdo mitenkään sanoa, että sinulla olisi ollut jotenkin "helppo" palveluspaikka, mutta itsellä on vieläkin takaraivossa muistissa tuplagines josta jälkipuoli vietettiin rattoisasti metsässä.. arvaa söikö miestä. Kirjaimellisesti. :mad2:

Keskustelussa aikaisemmin mainitun Patrik Borgin mielipiteitä palautumiseen voi lukea esim. täältä:
http://www.kouvolansanomat.fi/arkisto/vanhat/2001/03/03/urheilu/juttu2/sivu.html

Noi ohjeet on jalkapalloilijoille, mutta käsittääkseni ainakin esim. jääkiekkoilijat, joille fyysinen voima on tärkeää kyllä ottavat treenin jälkeen muutakin kuin "pari sämpylää" tai "muutaman banaanin".

Originally posted by Iivili
Esim. tällaisessa vaihtoehdossa ei ole mitään kovin vaikeaa:

sopiva annos, esim. 1-2dl palautusjuomajauhetta, pussi tai laatikko messissä, siis pakasterasiaan itse kotona annosteltuna, valmista, kunnon tavaraa, esim. Reco2 tms. (onhan nuita markkinoilla useempiakin), siitä ruokalusikalla tai desin mitalla annostellaan sopiva satsi

sheikkeri

raanavettä (saatavilla ilmaiseksi mistä vessasta tahansa).

Hyrskytellään kunnolla ja siemaillaan tauolla kaverien kanssa läppää heittäen ja ihmetellen, miten he ovat niin tolloja, että juovat kokista tai limsaa, kun näin helpolla olisi parempaakin saatavilla ;)

Kyse on ennakoinnista ja suunnittelusta. Melkein aina (ehkä jotain intin leiriä lukuunottamatta) pystyy kyllä järkkäämään parempaakin stuffia suuhunsa kuin kokis. Sehän on ihan silkkaa paskaa (ravintoarvoltaan) koko juoma, en ole vuosiin juonut, enkä juo! Melko turhaa on spekuloida, sillä onko kokis parempaa palautukseen kuin esim. raanavesi. Jauhoa & sheikkeri messiin vaan! Kuinka pitkä se sun leiri/leirit on? Ei kai kuukausia sentään, että tarviisi kilokaupalla jauhoja roudata mukana? Ja jos on kyse ulkomaan leiristä, niin ostaa sieltä jotain vastaavaa palautusjuomajauhoa. Esim. Twinlabia, Weideriä ja EAS:aa myydään nykyään aika laajalti länsimaissa. Sitten voi olla vaikeeta, jos harj.leirisi on jossain vinkuintiassa tai pingpongmaassa.

Paljonko tota Reco 2:ta kuluu yhteen annokseen? Ja kokista tuli juotua enemmän sillon kun olin vielä autuaan tietämätön lisäravinteista. Nelipäiväsiä nää kotimaan leirit on, ulkomailla en ole vielä pahemmin käynyt.

kokiksen kofeiini ei hirveästi haittaa palautumista, sillä määrä on aika pieni...no okei. 1½ litraa...huh...

Mä en siis puhunut tosta 1,5 litrasta mitään, sen Olari keksi täysin omasta päästään. Itse ajattelin lähinnä paria desiä.

Ja asiasta, mä en ymmärrä, miten voi olla niin vaikeaa toteuttaa tuo Iivilin kirjoittama esimerkki. Eli palautumisjuomajauhot mukaan leirille, vaikka annosteltuna annoskokoonkin jo valmiiksi ja sitten vaan jauhot sheikkeriin ja vettä perään treenin jälkeen ja se on siinä. Helvetin vaikeaa...

Ei siinä oikeastaan olekaan... Otan tuon vakavaan harkintaan kunhan saan vähän lisätietoja.

Noi ohjeet on jalkapalloilijoille, mutta käsittääkseni ainakin esim. jääkiekkoilijat, joille fyysinen voima on tärkeää kyllä ottavat treenin jälkeen muutakin kuin "pari sämpylää" tai "muutaman banaanin".

Oma lajini(judo) on myös melko voimapainotteinen joten kyllä tosiaankin syön/juon muutakin treenien jälkeen kuin karkkia/limua(ja näitäkin vain leireillä eikä tietenkään läheskään aina). Kyse on vain siitä että palautuminen pitää saada mahdollisimman nopeasti käyntiin. Hyvä linkki muuten että kukaan ei rupea väittämään että keksin Patrikin juttuja omasta päästäni.

Napatkaapas noin niinkuin koemielessä kovan kestävyysharjoittelun jälkeen tyhjään vatsaan joku sokerinen suklaapatukka. Tekee eetvarttia, maha menee hirveään kramppiin. Onko kyse siitä, että sokerin konsentraatio vatsassa on liian suuri, ja se ei imeydy?

ei kaikilla edes kramppaa. herkkyydestä kiinni. kyllähän se aika stydiä kamaa tyhjään vatsaan on... parempaa tosin kuin kasa lihaa :-)

leirit yms:
judo vaatii pääasiassa nopeutta, voimaa ja voimakestävyyttä. aika hapollisena lajina se kuluttaa energiaa riemukkaasti. nopeiten käynnistät palautumisen esim. leireillä jne. ottamalla heti sen treenin jälkeen n. 100g esim. Reco2:sta litrassa vettä. juo se vaikka siinä seuraavan vartin aikana pikkuhiljaa. tarkotus on saada insuliinit ylös, että pääsee energiat ja aminot sinne, minne kuuluvatkin. lisäksi nappaisin kreatiinia, mahd. glutamiinia ja monivitamiinit.

½h sen jälkeen syömään (vatsa tyhjentynyt). pureskele kaikki ruoka, varsinkin liha ja kasvikset erittäin hyvin. mekaaninen pilkkominen edesauttaa vatsan tyhjentymistä ja siten valmistautumista seuraavaan treeniin. älä juo aterioilla nestettä juuri ollenkaan. vältät vatsahappojen laimenemisen ja imeytymisen hidastumisen.

ennen treeniä kannattaa tankata nestettä ja pitää pullo mukana, että voi sillon tällön napata lisää.

ihan hyvin voit ottaa pussin palautumisjuomaa leireille ja sheikkerin. helppohan siihen on ennalta sekotella soosit paikanpäällä. ennen leiriä kannattaa myös pitää huolta runsaasta hiilareiden saannista (+20-30% normaalista), että saat hieman ylitäytettyä varastoja. älä juurikaan treenaa 2-3 päivään ennen leiriä.

Ihme juttu että toi P.Borg suositteli ymmärtääkseni nestevajausta koskeneeseen kysymykseen hyväksi auttajaksi limsan... siis hei?

Näin kun minä olen ainakin käsittänyt+ todennut empiirisesti,on kokis diureetti,eli yhden litran juot niin kaksi kuset ulos.. noin karrikoidusti ottaen.

..ihme juttuja. Mutta kukin tehköön miten haluaa. Kuten jo aiemmin totesin, en enää lähde neuvomaan ketään.

Kofeiini lisää muistaakseni virtsaneritystä, ja kyllä ne hapot hampaita syövyttää järkihän sen sanoo. Käytännössä kuitenkin sokerista on varmaan enemmän haittaa hampaille kuin hiilihaposta. Sama juttu kaljassa jos liikaa juo niin "diureettihan" se on viinasta puhumattakaan eli vettä pitäis aina ryypätessä juoda. Sitä nyt en taas muista että onko se niin selvää että se johtuu alkoholista..

Originally posted by Narutumppu
Ihme juttu että toi P.Borg suositteli ymmärtääkseni nestevajausta koskeneeseen kysymykseen hyväksi auttajaksi limsan... siis hei?

Näin kun minä olen ainakin käsittänyt+ todennut empiirisesti,on kokis diureetti,eli yhden litran juot niin kaksi kuset ulos.. noin karrikoidusti ottaen.

..ihme juttuja. Mutta kukin tehköön miten haluaa. Kuten jo aiemmin totesin, en enää lähde neuvomaan ketään.

Kumma juttu, mutta mun lähikaupassa on kyllä muitakin limuja kuin kokista... (en tosin käytä niitä treenin jälkeen palautumiseen)

vetihän se valentin kononenkin kokista nassuunsa sillon joskus, kun ei mikään muu imeytynyt ja laatta lensi...niitä hiilihappoja vaan oli ravisteltu etukäteen pois, että helpottaa imeytymistä...

ja... vettä paljon juodessakin kusettaa niin pirusti. yleisohjeena on, että puolet imeytyy ja puolet tulee ulos. siis myös veden kanssa. alkoholi ei ole diureetti. mm. olut ja viini ovat muiden ainesosien ansiosta.

täältä tähän.

Originally posted by jto
alkoholi ei ole diureetti. mm. olut ja viini ovat muiden ainesosien ansiosta.
Mihinkä perustat tuon väitteen? Kyllä se alkoholi vaikuttaa antidiureettisen hormonin eritykseen (ADH) vähentävästi, josta seuraa diureesi. Myös salmiakilla on diureettisia vaikutuksia, mutta mekanismi taisi olla eri.

http://www.medicina.fi/fato/40.pdf

heh... ystäväni, joka on gastroenterologi, kertoi näin. siihen perustan. vaikutukset ADH:n ovat selvillä. siksi hieman sitä lausuntoa ihmettelinkin. ehkä tarkotti enemmän yleisellä tasolla...

en ole runsaasti viime aikoina empiirisesti testaillut, miten esim. koppa kaljaa vaikuttaa mun virtsantuotantoon verrattuna samaan määrään kossua, mutta ehkä tämä iloinen threadi, joka on suuresti hymyä minunkin kasvoilleni kirvoittanut, saa minut aloittamaan tutkimukset mitä pikimmin:D
:kippis1:

Originally posted by jto
heh... ystäväni, joka on gastroenterologi, kertoi näin. siihen perustan. vaikutukset ADH:n ovat selvillä. siksi hieman sitä lausuntoa ihmettelinkin. ehkä tarkotti enemmän yleisellä tasolla...

Ei kannata perustaa väitteitä asiantuntijoiden lausuntojen pohjalle. Esimerkiksi suurin osa kavereistani on sitä mieltä että P.Borg puhuu täyttä paskaa eikä tiedä asiasta mitään, toisin kuin he itse.

Voihan sitä colallakin yrittää palautella jos ei välitä hiilareiden laadusta, eikä niin palautumisestakaan.. Imeytyminen on hidasta koska se on pelkkää teollista sokeri lientä! Esim. fruktoosi, sakkaroosia ym sisältävät palautumisjuomat tankkaa maksan glugogeeni varastot hieman nopeammin.
Proteiinit pitäis sit vielä keksii jostain muualta jos palautumista ajatellaan..-ei hyvä.

Originally posted by Ozku
Ei kannata perustaa väitteitä asiantuntijoiden lausuntojen pohjalle. Esimerkiksi suurin osa kavereistani on sitä mieltä että P.Borg puhuu täyttä paskaa eikä tiedä asiasta mitään, toisin kuin he itse.

Ei kannata kyllä uskoa kaikkea mitä kuulee, ihan sama onko se joltain ravintoexpertiltä tai ei.
koska on olemassa ravintoexperttejä ja niitä "ravintoexperttejä" :evil:

EDIT:
Ainiin, mulla ainakin rupee epäilykset heräämään jos joku "asiantuntija" suosittelee limua ja karkkia palautumiseen :lol2:

Originally posted by Olari
Ei kannata kyllä uskoa kaikkea mitä kuulee, ihan sama onko se joltain ravintoexpertiltä tai ei.
koska on olemassa ravintoexperttejä ja niitä "ravintoexperttejä" :evil:

No kai nyt tyhmempikin tietää että jos kaveri on työltään ravintotutkija ja erikoistunut urheilijan ravintoon ja on tehnyt töitä olympiakomiteassa jne niin ei se ihan väärässä voi olla.

Ainiin, mulla ainakin rupee epäilykset heräämään jos joku "asiantuntija" suosittelee limua ja karkkia palautumiseen

Mikäs tossa nyt oikeesti on niin ihmeellistä? Kyllä mullakin rupeis vähän epäilykset heräämään jos mun valmentaja ois tehny 30 vuotta pelkkää penkkiä 6 kertaa viikossa ja sit rupeis neuvomaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom