Kokis palautusjuomana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Olari
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Olari
Yks kaveri väittää..

Nään on aina kivoja nää "kaveri väittää" -jutut :D

:kippis1:

EDIT: oho, luimpas huonosti, se kaverihan ilmottautuikin tuolla, no ei se mitään, on nää silti kivoja :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja mä tyhmänä olen pistäny LRp:n recoveryihin. Miksei kukaan kertonu aiemmin, että aito Ameriikan Coca Cola ajaa saman asian?:lol1:

Joo näitä ravintoguruja on yhtä paljon kuin ihmisiä, jotka niitä kuuntelee...

Eli siis jos joku muistaa Kososen Timppaa joka taisi alan lehtiinkin kirjoitella nin asiantuntevasta juttuilusta pukkas esiin sellainen vinkki että hampurilaisateria treenin jälkeen oli hyvä palautusjuoman imeytykseen ja itsekin kehui niitä nauttivansa..

Toinen mestari on tietysti Veikko-sama-välimerenruokavaliolevy-aina-päällä-Vallin.

EN hauku, en moiti, en pilkkaa. Perusjärki kuitenkin kehiin aina, hei? :rolleyes:

No viitsisikö joku kertoa mulle mitä haittaa nopeista hiilihydraateista on(verrattuna siihen että jois vaikka vettä)

Ne kuitenkin täyttää tyhjenneet hiilarivarastot kovan aerooppisen treenin jälkeen ja koska pian sen jälkeen pääsee syömään niin nopea verensokerin laskukaan ei tunnu juurikaan.

Tämä siis ei ole jokapäiväiseen käyttöön vaan tiukoilla leireillä ja muutenkin kun pitää treenata monta kovaa harjoitusta päivässä. Tietysti kokista parempaa on oikeast palautumisjuomat mutta kyse ei ollutkaan siitä onko limppari/karkit *paras* vaihtoehto vaan onko se varteenotettava vaihtoehto jos kunnon aineita/juomia ei ole saatavilla.

Joo, mä söin tänään treenin jälkeen kolme pikkupizzaa ja suorastaan tunnen lihasteni kasvavan. Tehkää kaikki samoin!

Kiitos asiallisesta vastauksesta Tonza! Toivottavasti suurin osa tämän boardin tyypeistä ei ole yhtä fiksuja kuin sinä.

No en oo moneen vuoteen (oliskohan 4 tai 5 v.) syönyt minkäänlaista karkkia, paitsi joskus kännissä tulee perversio minttuun tai salmiakkiin kun pitää viinanmaku peittää suusta tai jotain, mutta kun sitä alkomahooliakin tulee otettua niin harvoin, no asiaan.
Eli vaikka ne karkit limsat, jne oon jättäny kokonaan pois, ei oo pahemmin kai kehitystä haitannu, eikä niitä tuu ikäväkään/tarvis. Kai sen kropan sais sitten käyntiin potkaistua karkeilla jne. ihan jees mutta miksi nähdä nälkää ja syödä nälkäänsä karkkia/sokerilitkua kun voi mässätä ihan OIKEETA ruokaa...
Hei eväät on keksitty. kun sitä on pitkän aikaa kuskannu lähes kaikkkialle raejuustoa niin ei osaa enää ees hävetä mässäilyä mitä omituisimmisa tilanteissa.. :p
Eli perusravinnon paremmuus vs. lisäravinteet/sokerijuomat, kuten prosporthartsportvitaihmefenixhässelihöselit on tää pointti.

eidtit vielä: eli kauheeltahan se karkki tätä nykyä maistuu, kun yrittää vähänkin maistella... :urjo:

Originally posted by Ozku
Niin ja kyseessähän ei ole voimaharjoittelu

Tältä palstalta löytyy lähinnä voimailijoita, joten vastaukset mitä saat koskien muutakuin voimailua ovat lähinnä MUTU-vastauksia.

Eikös HartSportin yms. urheilujuomien sisältö ole ainakin samanhenkinen kuin esim. cokiksen (poislukien se hiilihappo, suolot ja mineraalit) ja näitä urheilujuomia on käytetty vuosikymmeniä urheilusuoritusten yhteydessä ja jälkeen. Esim. pitkien raskaiden leirien yhteydessä olen itsekkin cokistakin juonut heti rasituksen jälkeen, mutta toki kunnolliseen palautumiseen paljon muutakin tarvitaan. Joten mielipiteeni on: cokis = hyvä ensiapu jos muuta ei saatavilla.

Jep mut ainut paikka missä käytän tuota(ja aika harvoin sillonkaan) on kovat leirit kun on 2-4 treeniä päivässä. Siellä on ongelmana kun ei syömään pääse sillon kuin haluaa vaan vasta kun ruokalan ovet aukeaa.

Ja treenien jälkeen pitää muutenkin käydä suihkussa jne niin itse olen ainakin havainnut hyväksi juoda ensin vettä janoon ja sitten kun pääsee automaatille asti niin ostaa limu ja sit syömään mahdollisimman nopeasti.

Originally posted by Shamrock
Tältä palstalta löytyy lähinnä voimailijoita, joten vastaukset mitä saat koskien muutakuin voimailua ovat lähinnä MUTU-vastauksia.

Eikös HartSportin yms. urheilujuomien sisältö ole ainakin samanhenkinen kuin esim. cokiksen (poislukien se hiilihappo, suolot ja mineraalit) ja näitä urheilujuomia on käytetty vuosikymmeniä urheilusuoritusten yhteydessä ja jälkeen. Esim. pitkien raskaiden leirien yhteydessä olen itsekkin cokistakin juonut heti rasituksen jälkeen, mutta toki kunnolliseen palautumiseen paljon muutakin tarvitaan. Joten mielipiteeni on: cokis = hyvä ensiapu jos muuta ei saatavilla.

Juu mä tolle Olarille sanoinkin että tää paikka on vissiin vähän väärä tolle jutulle kun se ei liity voimaharjoitteluun mitenkään.

Ja tuosta loppuosasta olen samaa mieltä, parempiakin juomia kuin cola on olemassa palautumiseen mutta jos olosuhteiden pakosta niitä ei ole saatavilla(ellei sit kotoa raahaa montaa litraa) ni kannattaa improvisoida ja käyttää seuraavaksi parasta vaihtoehtoa.

Eli siis tosta sai vähän sellaisen käsityksen, että muuta kuin voimailua harrastavat eivät syö voimailu-ruokaa ja toisinpäin?
Kerrotko sitten suuressa viisaudessasi miten eroaa ei-voimailija muuten fysiologisesti voimailijasta, kuin että ei- voimailijalla on 20 kg vähemmän lihas/muuta massaa?

..Ja viime kerran muuten kun olin sellaisessa paikassa, missä ei saanut ruokaa misstään ja eväät oli vähän vaikea kaarnasta tekaista, oli armeija. ja oli muuten ainoa paikka minne ei olisi Oikeaa Ruokaa voinut ottaa mukaan koko säkillistä.. Tosin lisäravinteethan jyllää tässäkin taas. oikein koostettu palautumisjuoma hakkaa lajissa kuin lajissa hart-sportin mennen tullen.
piste.

Originally posted by Narutumppu
Eli siis tosta sai vähän sellaisen käsityksen, että muuta kuin voimailua harrastavat eivät syö voimailu-ruokaa ja toisinpäin?

Ehkä pointti oli se , että täällä kirjoittelevista tyypeistä tuskin kovinkaan moni on ihan vaan mielenkiinnosta perehtynyt maratoonareiden ruokavalioihin. Onhan sillä ruoan koostumuksella nyt helvetti väliä reenaatko voimalajia vai kestävyysurheilua..Vai meinaatko että se maratoonari tarvitsee vähintään 2g proteiinia per painokilo ja reilusti ylikaloreita?

jeps käytännössä mun pointti tähän pointtiin oli kuitenkin edelleen se, että ruoka hakkaa kokiksen, enkä näe mitään järkeä siinä, että tätä kommenttia lähdetään arvostelemaan sillä että on voimailija tai ei sanomassa sen.. got it?

sekaisin täsä menee..:hmmm: :confused:

väärinymmärrysten summa on enemmän kuin ihmisen tyhmyys kaikkinensa.

eli erästä signaturea vapaasti mukaillen: olet voimaton väärinymmärryksen edessä..:D

..sen verran vielä, että maratoonarit saa pitää ruokavalionsa. minä lopetan tähän muiden neuvomisen. Ugh.

Ok , putosin. En tiennyt että kyse oli cokiksesta:lol2:

Ihmettelin vain tuota vastaustasi tuohon Quotettamaasi pätkään.

Kerrotko sitten suuressa viisaudessasi miten eroaa ei-voimailija muuten fysiologisesti voimailijasta, kuin että ei- voimailijalla on 20 kg vähemmän lihas/muuta massaa?

Ei-voimailijalla enemmän älyä päässä?!:evil: No leikki leikkinä, kyllähän kovasta aerobisestatreenistä palauttelu eroaa punttitreenistä palauttelusta ja etenkin ei-voimailijoiden ja voimailijoiden ruokavaliot muutenkaan mene yksi yhteen. Etenkään jossain leiriolosuhteissa liikuntasalissa tms. ei ensimmäikseksi tulisi mieleen kaivaa jotain mainitsemaasi "ruokasäkkiä" esiin heti harjoituksen jälkeen, vaan paljon vettä ja jotain hiilihydraatti&sokeripitoista juomaa.

Pointtini tosiaankin oli se että "perusvoimailijalla" ei välttämättä ole tietotaitoa miten esim. maratoonari palauttelee, Got it? Se ei liittynyt suoranaisesti tähän alkuperäiseen topiciin.

Coca-colastakin puhuttiin vaan siinä mielessä, että löytyykö siitä minkäänlaista tarvittavaa koostumusta palauttamaan hiilaritasapainoa ja antamaan nopeaa energiaa. Eli jos se "ruokasäkki" olisi jäänyt leirillä tms. vaikka lukkojen taakse tahi jo tyhjentynyt parempiin mahoihin, niin cokis menisi varmasti "ensiapuna"..;)

Ja vielä itse itseäni tarkentaen: tarkoitin tuossa että voimailijat tietävät lähinnä omaan lajiharjoitteluun kuuluvista asioista: treeniasiat, ravinto, lihashuolto, roinat yms...

Originally posted by Ozku
parempiakin juomia kuin cola on olemassa palautumiseen mutta jos olosuhteiden pakosta niitä ei ole saatavilla(ellei sit kotoa raahaa montaa litraa) ni kannattaa improvisoida ja käyttää seuraavaksi parasta vaihtoehtoa.

Esim. tällaisessa vaihtoehdossa ei ole mitään kovin vaikeaa:

sopiva annos, esim. 1-2dl palautusjuomajauhetta, pussi tai laatikko messissä, siis pakasterasiaan itse kotona annosteltuna, valmista, kunnon tavaraa, esim. Reco2 tms. (onhan nuita markkinoilla useempiakin), siitä ruokalusikalla tai desin mitalla annostellaan sopiva satsi

sheikkeri

raanavettä (saatavilla ilmaiseksi mistä vessasta tahansa).

Hyrskytellään kunnolla ja siemaillaan tauolla kaverien kanssa läppää heittäen ja ihmetellen, miten he ovat niin tolloja, että juovat kokista tai limsaa, kun näin helpolla olisi parempaakin saatavilla ;)

Kyse on ennakoinnista ja suunnittelusta. Melkein aina (ehkä jotain intin leiriä lukuunottamatta) pystyy kyllä järkkäämään parempaakin stuffia suuhunsa kuin kokis. Sehän on ihan silkkaa paskaa (ravintoarvoltaan) koko juoma, en ole vuosiin juonut, enkä juo! Melko turhaa on spekuloida, sillä onko kokis parempaa palautukseen kuin esim. raanavesi. Jauhoa & sheikkeri messiin vaan! Kuinka pitkä se sun leiri/leirit on? Ei kai kuukausia sentään, että tarviisi kilokaupalla jauhoja roudata mukana? Ja jos on kyse ulkomaan leiristä, niin ostaa sieltä jotain vastaavaa palautusjuomajauhoa. Esim. Twinlabia, Weideriä ja EAS:aa myydään nykyään aika laajalti länsimaissa. Sitten voi olla vaikeeta, jos harj.leirisi on jossain vinkuintiassa tai pingpongmaassa.

Jos tosissaan tietäisi ravitsemuksesta, niin osaisi varmaan sanoa kuinka tarpeellista myös maksan sokerivarantojen täyttäminen on maratoonin ym. pitkäkestoisen liikunnan jälkeen. Nyt kun täällä palstalla kuitenkin pumpataan rautaa joka aktiviteettina kuluttaa ensisijaisesti lihasten varastoja, niin pelkän (dekstroosin/glukoosin?) tankkaus on tärkeämpää varsinkin jos yritetään ehkäistä liian laardin kasvua.

Pitkäkestoiseen joku limonadi saattaa olla ihan ok, eiköhän kaikki mitä kurkusta alas menee, käytetä energiaksi? Ja onhan siinä se käyttökynnyskin: suositellako kauheaa MÖMMÖÄ (maltoa) jolla kasvaa hormoonilihakset, vai kaupasta saatavaa limsaa tai hartsporttia? Äh, olen mä itsekin jotain sokerilimsaa kipannut jos on unohtunut sheikkeri kotiin ja huimannut treenin jälkeen.

Ja jos ei lihaksia halua kasvattaa/säästää, niin väliäkö sillä on kuinka äkkiä proteiinisynteesin potkaisee käyntiin, vai potkaiseeko ollenkaan.

Ozku, tuo edellinen kommenttini oli lähinnä väsymyksen aiheuttama huono vitsi ja samalla kritiikkiä juuri niille, jotka eivät tiedä mistään mitään, mutta neuvovat toisia..

Ja asiasta, mä en ymmärrä, miten voi olla niin vaikeaa toteuttaa tuo Iivilin kirjoittama esimerkki. Eli palautumisjuomajauhot mukaan leirille, vaikka annosteltuna annoskokoonkin jo valmiiksi ja sitten vaan jauhot sheikkeriin ja vettä perään treenin jälkeen ja se on siinä. Helvetin vaikeaa...

Minkä takia voimailijat tuntuvat olevan ainoita, joita kiinnostaa lajissaan kehittyminen edes sen verran, että viitsivät tämän verran panostaa lajiinsa?

..Ja viime kerran muuten kun olin sellaisessa paikassa, missä ei saanut ruokaa misstään ja eväät oli vähän vaikea kaarnasta tekaista, oli armeija. ja oli muuten ainoa paikka minne ei olisi Oikeaa Ruokaa voinut ottaa mukaan koko säkillistä.. Tosin lisäravinteethan jyllää tässäkin taas.

Itselläni oli intissä kaapin jokaiseen vapaaseen koloon työnnetty tonnikala- ja ananasmurskapurkkeja, ja toki jotain lisäravinteitakin..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom