Kokemuksia solisluun katkaisusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Murkula
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!

Onko kokemuksia leikkauksesta, jossa solisluuta lyhennetään olkapään puolelta?

Mulla on pari vuotta kiusannut AC-nivel. Penkki ja jotkut olkapääliikkeet oli alkuun pahimpia. Vielä vuosi sitten meni levolla ohi. Viime syksystä lähtien alkoi kipeytymään niin, ettei kättä saanut välillä liikuteltua juuri mitenkään ilman kipua. Alkuvuodesta menin sitten YTHS:lle (opiskelijoiden terveyshuolto). Muutaman kerran sain kortisonia ja pidin lepoa - ei auttanut. Otettiin myös röntgenkuvat (tavalliset ja rasituskuvat) sekä ultraääni. Hoitava lääkäri ja röntgenlääkäri eivät nähneet kuvissa mitään.

Sitten menin yksityiselle ortopedille, joka kuuleman mukaan on hyvä olkapääasioissa. Katsoi kuvia ja sanoi heti, että tuo nivel on menetetty. AC-nivelen rustopinnat oli pahassa kunnossa ja luupiikkejä muodostunut.

Ainoana hoitona olisi kuulemma lyhentää sentin verran solisluuta, jolloin sen pää ei enää ottaisi kiinni olkapäähän. Kuulemma ei haittaisi mitenkään missään harrastuksissa, eikä myöskään missään kuntosaliliikkeissä. Itseä jäi vähän arvelluttamaan, että voiko tuo nivel olla ihan harmiton jos se on vain nivelsiteiden varassa (siis kun solisluu ei enää tue olkapäähän).

Onko kenelläkään kokemusta tuollaisesta leikkauksesta? Tuoko mukanaan rajoituksia?

Sen verran asiasta tiedän, että solisluun murtumat paranevat hyvin ilman hoitoakin, (tai on se käsi kantositeessä pari kolme viikkoa)

Tuossa lyhennysleikkauksessa varmaan tuunataan vähän myös joitakin jänteitä? Näiden paraneminen kestänee jonkin verran kauemmin.

Jos taas luuta hiukan vaan "viilataan" eikä mitään jänteitä pidellä, luulisin että se ei juurikaan haittaisi treeniä. Särkyä varmasti tulee jonkin verran...

(IMHO)

Siitä päästä otetaan n. 1 cm pois. Ymmärsin, että nivelsiteitä irrotetaan katkaisun ajaksi ja ommellaan sitten takaisin. Puolen vuoden päästä voisi kuulemma jo harjoitella normaalisti.

Mutta, mutta...Kun se vaan nyt itseä tuossa epäilyttää, että koko nivel on sitten pelkästään nivelsiteiden varassa. Eikö tuota solisluun tukea olkapäähän todellakaan tarvita missään?

Ei taida olla kovin yleinen toimenpide kun forumilta ei löydy kokemuksia.

Polvessakin on vähän rustovauriota, pitää kysyä tuolta samalta ortopediltä, että jos se tekis saman toimenpiteen polveen, heh.

Huoh...Pitihän se saada tuo viesti laitettua.

Kysyin kokemuksista tuollaisesta toimenpiteestä, en peräänkuuluttanut arvailuja.

Enkä mene tuohon leikkaukseen ennen kuin olen kuullut ainakin toisen lääkärin mielipiteen asiasta. Omalla kohdalla olen huomannut, että mielipiteet asioista vaihtelee perusteellisestikin lääkäristä riippuen.

Yhä asiallisia vastauksia odotellen,

-M-

varmasti kannattaa juu kysellä lääkäreiltä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoo että kyllä sen ac-nivelen ois hyvä olla kunnossa. mulla nimittäin oli kyseinen nivel pois paikaltaan joskus, rikkoontuu vaan olkapää lisää ja pahast jos ei sitä hoida kuntoo.

Itsellä sama ongelma ollut nyt 1,5 vuotta. Ajattelin syyskuussa nyt mennä taas ortopedille, kun ei tunnu solisluu tulevan kuntoon. Vajaa vuosi sitten päätettiin, että ei oteta palaa pois ellei olkapää tule todella huonoksi. Nyt alkanut kuulua aika julmaa rutinaa olkapäästä ja mietin, että pakko mennä ottamaan taas parit kuvat ja kuulemaan ortopedin mielipide. On uskomattoman paska vamma. Yleensä tulee just loukkaantumisen (esim. nivelside) seurauksena ja solisluun pää alkaa syöpymään.

Mitäs lääkäri on jutellut tuosta toimenpiteestä sulle, Antza?

Onko ollut samansuuntaista juttua kuin mulle, että puolen vuoden päästä leikkauksesta ei koko asiaa muistakaan ja kaikkea voi taas tehdä, eikä vaikuta mihinkään mahdollisiin harrastuksiin tai esim. puntilla tehtäviin liikkeisiin.

Oletko itse pystynyt muuten tekemään enää penkkiä lainkaan? Oletko korvannut muutenkin joitakin liikkeitä toisilla, vähemmän AC-niveltä ärsyttäviin?

-M-

Murkula sanoi:
Polvessakin on vähän rustovauriota, pitää kysyä tuolta samalta ortopediltä, että jos se tekis saman toimenpiteen polveen, heh.

itellä on kans rustovauriota polves eikä ihan vähänkään :david: lääkärin virheen ansiosta. käytännössä tuohon on vaihtoehdot mennä mosaiikkiplastiaan -> polvi käyttökelvoton vähintään 6kk (kysytty 2 eri lääkäriltä) toinen vaihtoehto on antaa olla (turpoilee kerran pari vuodessa, mut ei muuten haittaa). itse en enää yleiselle :kakka: :david: terveydenhuollolle mene, jos jotain menee särki vaan menen suoraan yksityiselle.

Murkula sanoi:
Kysyin kokemuksista tuollaisesta toimenpiteestä, en peräänkuuluttanut arvailuja.

Lyöt karatella napakasti siihen solisluun päälle. Ranne noin 45 asteen kulmassa. Lyöntipinta kämmensyrjä / ranneluu. Osumakohta mielellään lähempänä kaulaa kuin olkapäätä.

Näillä neuvoilla solisluun katkaisu onnistuu takuuvarmasti!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom