Kokemuksenne kcal rytmittämisestä?

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
40
Lueskellessani pakkotoistoa on vastaan tullut erilaisia tapoja rytmittää kaloreita.
Mä elän päivän mukaan. Treenipäivänä enemmän ja sillon niitä tulee enemmän hiilareista. Lepopäivinä kaloreita tulee n. 300- 500 kcal vähemmän.
Treeniä tulee viikossa 3-5 /vko.
Minkälaisia mielipiteitä/kokemuksia tämä punttimimmeissä herättää? Voiko tämä tapa olla ihan ok vaiko tuleeko kehityksessä takapakkia? Olisko ehkä parempi tehokkaamman kehityksen kannalta pitää vaan ne kalorit korkeella päivittäin ja dietata sitten, kun on tarve?
Ne joilla on sama tyyli kuin mulla nyt ovat kyllä kehuneet, mutta mä oon alkanu epäillä omaa kyvykkyyttäni ja tätä hienosäätöhommaa. Liikun silti päiväkohtasesti vaihtelevia määriä joten jonkinsortin hienosäätöä kyllä tarvis, mutta se menee sitten liian tarkaksi jos pitäs rueta niin hifisti funtsiin joka päivä... :jahas:
Mulla on se psykologinen pelko ja siksi kai taas yritän syödä niin "ministi"... :(

Toinen juttu: Kannattaako aamuaerobisia tehä, kun on paljon plussalla (siis kokoajan, ei niinku mä nyt) vai pelkästään, ku diettaa?

Ja kolmas :arvi: : oon miettiny, et millasta duunia punttimimmit tekee. Että istumatyötä tai esim jotain fyysistä? Ajattelin nimittäin noita mimmien kcal määriä sun muita, että jos toinen istuu päivän ja toinen roudaa rautaa töissä ja molemmat syö saman verran... (okei...tämä on vähän joutavaa nyt, mutta kerroimpa mielenkiintoni)

Fredrica sanoi:
Lueskellessani pakkotoistoa on vastaan tullut erilaisia tapoja rytmittää kaloreita.
Mä elän päivän mukaan. Treenipäivänä enemmän ja sillon niitä tulee enemmän hiilareista. Lepopäivinä kaloreita tulee n. 300- 500 kcal vähemmän.
Treeniä tulee viikossa 3-5 /vko.
Minkälaisia mielipiteitä/kokemuksia tämä punttimimmeissä herättää? Voiko tämä tapa olla ihan ok vaiko tuleeko kehityksessä takapakkia? Olisko ehkä parempi tehokkaamman kehityksen kannalta pitää vaan ne kalorit korkeella päivittäin ja dietata sitten, kun on tarve?

Tämä vastaukseni on sitten 100% mutua... mutta itse en ole koskaan mitään kalorivaihteluita harrastanut. Tämä siksi, että olen yksinkertaisesti pirun laiska, enkä muutenkaan laskeskele päivän makroravintosuhteita, hyvä kun suurinpiirtein jaksan kokonaiskalorit ja proteiinimäärän arvioida... Jotenkin tuntuisi, että koska lihas kuitenkin kehittyy levossa, niin myös lepopäivinä olisi tarpeen saada reilusti energiaa... mutta muut viisaammat jatkakoot tästä aiheesta. :arvi:

Fredrica sanoi:
Ja kolmas :arvi: : oon miettiny, et millasta duunia punttimimmit tekee. Että istumatyötä tai esim jotain fyysistä? Ajattelin nimittäin noita mimmien kcal määriä sun muita, että jos toinen istuu päivän ja toinen roudaa rautaa töissä ja molemmat syö saman verran... (okei...tämä on vähän joutavaa nyt, mutta kerroimpa mielenkiintoni)

Kevyttä istumatyötä tekee tämä ainakin mimmi.

Hm, niinku Gillyanne just kirjotti, niin lihas kasvaa levossa eli lepopäivinäkin pitäis saada riittävästi ruokaa. Mut ite kai tekisin niin et muuten söisin tasasesti ihan vähän plussalla/ylläpitokaloreilla ja sit jos jonain päivänä tulee erityisen paljon liikuntaa ni nostaa sit niitä kaloreita. Eli ei niin et lepopäivänä esim. 1800 ja salipäivänä 2300 vaan vaikka joka päivä sen 2100-2200 ja sit jos tulee aerobista paljon tms ni sit vaikka sellaset 2500...Mut tietty noi luvut suhteutettuna omaan kulutukseen.

Ite koitin olla talven maltillisesti plussalla eli siinä 2000-2500 päivässä vetelin mut lihoin silti reilut 4kg ja nyt dieettaan niitä pois ( ja siitä kiivasta vääntöö toisessa tredissä :D ). Tän kiristelyn jälkeen mun on ainaki tarkotus jotenkin jaksottaa kaloreita niin että kovin paljon plussaa ei tulis. Mut se säätäminen onkin sit vaikeeta ku en tiedä todellista tarvettani :(

Mut sinänsä uskon et kalorimäärien jonkinlainen vaihtelu ois ihan hyväks ku normaalioloissahan ihminen kuitenkin syö vähän vaihtelevia kaloreita...siis jos ei niitä erikseen laske. Ei pääse kroppa tottumaan mihinkään ja kangistumaan vanhaan kaavaan.
Mutta tämä siis vain omaa uskomusta, ei tietoa.

Edit. Ja istumatyötä myös. Toistaseks opiskelua mut ei ne tulevat työtkään mitään fyysistä tule oleen. Siks onki hyvä et on tällanen harrastus :hyper:

Angelica-82 sanoi:
Ite koitin olla talven maltillisesti plussalla eli siinä 2000-2500 päivässä vetelin mut lihoin silti reilut 4kg ja nyt dieettaan niitä pois ( ja siitä kiivasta vääntöö toisessa tredissä :D ). Tän kiristelyn jälkeen mun on ainaki tarkotus jotenkin jaksottaa kaloreita niin että kovin paljon plussaa ei tulis. Mut se säätäminen onkin sit vaikeeta ku en tiedä todellista tarvettani :(

Miksi olit plussalla jos et halunnu ottaa läskinkertymisen riskiä? Tottakai niillä plussilla miltei väistämättä kertyy läskiä joka sitten mahdollisesti dietataan pois.
En oikein ymmärrä, että haluut olla plussilla, mutta kuitenki vältät plussilla olemista. Pyritkö siis löytämään kulutustasi vastaavan tarpeen?
Minkä verran treenaat ja millasta treeniä itse teet?

Noi ilmoittamasi kcal määrät on mun kokooni nähden hieman pienet (vaikka vähän ruipelo oonkin). :(
Aerobiset ei kuulu nyt mun elämään koska en koe tarpeelliseksi. paino on noussut viimeaikoina :rock: ja vain murto osa siitä on läskiä joten eiköhän jonkinlaista lihaskasvua ole ilmaantunut :0: :worship: . Nyt vaan tuntuu, että aineenvaihdunnallekkin tarvis tehä jotain...

Mäkin maalaisjärjellä järkeillen saan 1+1=2 eli lepo+riittävä ravinto levossa = kehitys

Kiitos mielipiteestäsi!

Fredrica sanoi:
Miksi olit plussalla jos et halunnu ottaa läskinkertymisen riskiä? Tottakai niillä plussilla miltei väistämättä kertyy läskiä joka sitten mahdollisesti dietataan pois.
En oikein ymmärrä, että haluut olla plussilla, mutta kuitenki vältät plussilla olemista. Pyritkö siis löytämään kulutustasi vastaavan tarpeen?
Minkä verran treenaat ja millasta treeniä itse teet?

Olin plussalla jotta jaksaisin mm. treenata paremmin ja tiesin kyllä että fläsää kertyisi mutta odotin vähempää kertymistä koska kalorit oli noinkin pienet (verrattuna moniin muihin tällä palstalla!). Toi 4kg tuli ihan 2kk aikana...joten suht nopeeseen tahtiin noilla kaloreilla kyl...

Eli tän jälkeen on tarkotus olla vain lievästi plussalla ja jotenkin maltillisemmin kohottaa noita ylläpitokaloreita. Eli lisätä ruokaa jotain 100kcal/päivä viikossa pikkuhiljaa, ettei tollasta lihomista enää tapahdu. Eli kai voisi sanoa, että haluan löytää sen sopivan määrän, jolla paino pysyy suunnilleen samassa.

Treenaan puntilla 3 kertaa viikossa tällä hetkellä jaolla 1) jalat 2) selkä+hauikset 3) rinta+ojentajat ja vatsat joko selän tai rinnan yhteydessä. Nyt en vaan selkäkipujen vuoks vatsaa voi tehdä...
Ton ns plussakauden ajan en tehnyt oikeastaan aerobista, paitsi muutaman kerran spinningiä. Just tän hetken muut treenit on nyt ihan mitä sattuu johtuen kouluhommien dediksistä. Harrastin ennen kestävyyslajia kilpaa, joten aerobista on tullut tehtyä melko paljon vielä nykyäänkin normaalisti.
Punttitreenistä sen verran, että ohjelmat oon aina tehny ite eikä kukaan oo koskaan treenejäni tarkastanut. Aion kyllä jotain neuvoja tässä hankkia kunhan elämä vähän taas pian rauhottuu. Teen lyhyitä sarjoja ja niin isoilla painoilla kuin jaksan. Yhtään toistoa ei enää menisi kun sarja on finaalissa. Paitsi kyykyssä ja penkissä en tiedä, kun ei ole ketään varmistamassa.

Huoh, nyt on vaan elämäntilanne aika hektinen ja sekava, joten ei ihme jos olen sitä itekin :rolleyes:

Fredrica sanoi:
Toinen juttu: Kannattaako aamuaerobisia tehä, kun on paljon plussalla (siis kokoajan, ei niinku mä nyt) vai pelkästään, ku diettaa?

Tähän unohdin vastata. Plussalla ollessa rasvamäärän vähentäminen ei kyl onnistu...Mutta piristystähän niistä aamuaerobisista saa. Mikä muuten olisi aamulenkkiesi tarkoitus??? Estää plussalla lihominen?

Angelica-82 sanoi:
Tähän unohdin vastata. Plussalla ollessa rasvamäärän vähentäminen ei kyl onnistu...Mutta piristystähän niistä aamuaerobisista saa. Mikä muuten olisi aamulenkkiesi tarkoitus??? Estää plussalla lihominen?
Aamulenkkien tarkotus ei olisi estää plussilla lihominen, mutta balansoittaa. Tämä on taas nyt niin hifä, että naurattaa ja :urjo: . Plussa mikä plussa on plussa. Ja maksimaalinen lihaskasvu on maksimaalinen lihaskasvu. Ei kai siinä muuta. Jos ei läskistä diggaa ni unohetaan noi +kcal/rajotetaan.

Angelica-82 sanoi:
Olin plussalla jotta jaksaisin mm. treenata paremmin
Tohon periaatteeseen nähden, kyllä painosi nousi hieman reippaasti.

Kiitos vastauksestasi! :piis:

Angelica-82 sanoi:
kalorit oli noinkin pienet (verrattuna moniin muihin tällä palstalla!). Toi 4kg tuli ihan 2kk aikana...joten suht nopeeseen tahtiin noilla kaloreilla kyl...

Paitsi kyykyssä ja penkissä en tiedä, kun ei ole ketään varmistamassa.

Ei kaloreita kannata verrata muihin vaan yrittää arvioida oma kulutuksensa. Arvioimiseen on monenlaisia kaavoja, jotka ottavat huomioon esim. liikunnan määrän. Yritän muistaa laittaa tänne jotain, mutta varmaan jostain alan kirjoistakin löytyy. Osa saamastasi painosta voi olla lihastakin. Mäkin oon lihonnut eli tullut painavammaksi jonkun kilon talven aikana, mutta kyl se näyttäisi enimmäkseen lihakselle. :)

Etkö pyytää jotain vierastakin varmistamaan? Kyykkyä voi tehdä yksinkin turvallisesti Smithissä (jos sellainen on), koska siinä on sellaiset turvajutut jotka voi säätää itselleen sopiviksi (että tanko pysähtyy pakosti tietylle korkeudelle joten et jää alle).

Kuten assis sanoi oon samaa mieltä siitäkin, että osa voi olla ja aika varmasti onkin lihasta. Munkin paino on noussu ja tiedän, että lihasta se suurimmaksi osaksi on. (Oon muutenki ruipelo...no...empä ainakaan laiha läski :) )

assis sanoi:
Ei kaloreita kannata verrata muihin vaan yrittää arvioida oma kulutuksensa. Arvioimiseen on monenlaisia kaavoja, jotka ottavat huomioon esim. liikunnan määrän. Yritän muistaa laittaa tänne jotain, mutta varmaan jostain alan kirjoistakin löytyy. Osa saamastasi painosta voi olla lihastakin. Mäkin oon lihonnut eli tullut painavammaksi jonkun kilon talven aikana, mutta kyl se näyttäisi enimmäkseen lihakselle. :)

Etkö pyytää jotain vierastakin varmistamaan? Kyykkyä voi tehdä yksinkin turvallisesti Smithissä (jos sellainen on), koska siinä on sellaiset turvajutut jotka voi säätää itselleen sopiviksi (että tanko pysähtyy pakosti tietylle korkeudelle joten et jää alle).

Joo en mä suoraan ookaan kaloreita heittäny mudien määrien perusteella vaan ihan laskentaohjelmien mukaan laskenu kulutustani...Peruskulutus pitäs olla jotain 1800-1900kcal ilman liikuntaa ja siihen sit lisäsin vähän safkaa koska kävin salilla. Jep, osa varmasti lihastakin, osa nestettä ja täydempiä glykogeenivarastoja ne mut kyllähän sen mahasta huomaa mitä myös on tullut :D

Tähän asti oon käyny naistensalilla jossa varmistajaa on turha pyytää :rolleyes: Muutan ihan just toiseen kaupunkiin ja vaihdan salia joten siellä ehkä tilanne muuttuu. Ja smithissä tosiaan teen kyllä niiden turvasysteemien kanssa mut en siis ihan vapaalla tangolla maksimeita.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Angelica-82 sanoi:
Joo en mä suoraan ookaan kaloreita heittäny mudien määrien perusteella vaan ihan laskentaohjelmien mukaan laskenu kulutustani...Peruskulutus pitäs olla jotain 1800-1900kcal ilman liikuntaa ja siihen sit lisäsin vähän safkaa koska kävin salilla. Jep, osa varmasti lihastakin, osa nestettä ja täydempiä glykogeenivarastoja ne mut kyllähän sen mahasta huomaa mitä myös on tullut :D

Tähän asti oon käyny naistensalilla jossa varmistajaa on turha pyytää :rolleyes: Muutan ihan just toiseen kaupunkiin ja vaihdan salia joten siellä ehkä tilanne muuttuu. Ja smithissä tosiaan teen kyllä niiden turvasysteemien kanssa mut en siis ihan vapaalla tangolla maksimeita.

Joo hiilarivarastot kyl nostaa painoa hyvinkin nopeasti, koska ne kerää nestettä ilmeisen mukavasti...

Enpä tullut ajatelleeksi, ettei jollain salilla olisi varmistajaksi kelpaavia yksilöitä. ;) No, toivottavasti seuraavalla salilla paremmin!

Fredrican alkuperäiseen kysymykseen: ilmeisesti kannattaisi tehdä juuri noin, eli yrittää syödä päivittäin kulutusta vastaavasti. Lepopäivinä "normaalisti" ja treenipäivinä vähän enemmän.

Mua kiinnostais tämän dieetin jälkeen aloittaa lihaksen kasvatus jonkinlaisella kaloreiden syklittämisellä. Eli että esim. 2 vkoa plussalla ja yksi miinuksella. Miten suuret plussat ja miinukset voisivat mahdollisesti olla? 300-500 kcal? Kuulostaa aika hurjalta, että plussaviikoilla söisi 3000 kcal ja miinusviikolla 2000. Keskiarvoksi tulee kuitenkin 2750, mikä on inan enempi kuin "peruskulutukseni" (~2500), luulisin. Dieetin aloitin 2300 kcal:sta ja painoi alkoi tippua jo sillä. Mutta toisaalta elopainoakin taitaa nyt olla reilut 10 kg vähemmän kuiin dieetin aloittamisen aikoihin, joten voisi ehkä olla järkevämpi pitää nuo plussaviikot maltillisempina (2700-2800?) ja ajan kanssa hakea sitä oikeaa kalorimäärää.

Kuten tuossa joku tätä jo ehti pohtia, on minullekin epäselvää kannattaisiko tuo miinusviikko laittaa lepo- vai treeniviikolle. Lihas kasvaa levossa, joten silloinhan sitä energiaa tarvittais..
Eli onko mimmeillä kokemusta yllä mainitusta? Jostain kuulin myös sellaisesta syklityksestä, että kalorit pysyisivät samoina, mutta pro/hh/rasva -suhteita vaihdeltaisiin treenien mukaan. Onko sellaisesta jollakulla lisätietoa tai jopa kokemusta? Ja tämähän ei tietenkään ole mitään hifistelyä :D

Helga sanoi:
Kuten tuossa joku tätä jo ehti pohtia, on minullekin epäselvää kannattaisiko tuo miinusviikko laittaa lepo- vai treeniviikolle. Lihas kasvaa levossa, joten silloinhan sitä energiaa tarvittais..

Miksi plussat ja miinukset? Treeniviikkoina kannattaa varmaan olla plussalla ja muutoin syödä kulutukseen mukaan. Tämä noin mutu-tuntumalla... Jos plussat ja miinukset vuorottelevat, niin tuloksenahan on tasapeli, mikä ei lihaskasvun kannalta ole ideaalitilanne. Siis treenaatko vuoroviikoin, vai?

Niin, tai ajattelin, että tolla syklityksellä vois minimoida läskin kerääntymisen. Plussilla koko viime talven mennessä fylliä kertyi aika reippaasti. Tosin täytyy tunnustaa, että ihan kauhean puhtaasti ei aina tullut syötyä..

assis sanoi:
Miksi plussat ja miinukset? Treeniviikkoina kannattaa varmaan olla plussalla ja muutoin syödä kulutukseen mukaan. Tämä noin mutu-tuntumalla... Jos plussat ja miinukset vuorottelevat, niin tuloksenahan on tasapeli, mikä ei lihaskasvun kannalta ole ideaalitilanne. Siis treenaatko vuoroviikoin, vai?
Tämä kaloreiden syklittäminen on ihan yleinen tapa minimoida läskin kertymistä offilla. Tässä pari keskustelua aiheesta:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=2759&highlight=Anabolic+Burst+Cycling+Diet
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=11482&highlight=Anabolic+Burst+Cycling+Diet

Helga sanoi:
Niin, tai ajattelin, että tolla syklityksellä vois minimoida läskin kerääntymisen. Plussilla koko viime talven mennessä fylliä kertyi aika reippaasti. Tosin täytyy tunnustaa, että ihan kauhean puhtaasti ei aina tullut syötyä..

Voisko yksi mahdollinen ratkaisu olla, että olisi vain HYVIN MALTILLISESTI plussalla (tyyliin 200 kcal/vrk tjsp) ja pyrkisi syömään ns. Sakkeuksen mallin mukaan, eli sen 85-90% puhtaasti ja loput sitten rennommin? (EDIT: Jepjep, helpommin sanottu kuin tehty - tuskin olen itsekään mikään malliesimerkii tässä kohtaa :nolo: )

Meikäläisen ei tarvitse paljoa syklityksiä ajatella, kun on tuo ruokahalu aina välillä huononpuoleinen (lue: meinasi pukata flunssa päälle tuossa alkuviikosta, ja siihen vielä muutama huonosti nukuttu yö ja tietenkin uhkaavan flunssan aiheuttama parin pvän treenitaukoa = eipä juuri ruoka maistu) :(

Gillyanne sanoi:
Voisko yksi mahdollinen ratkaisu olla, että olisi vain HYVIN MALTILLISESTI plussalla (tyyliin 200 kcal/vrk tjsp) ja pyrkisi syömään ns. Sakkeuksen mallin mukaan, eli sen 85-90% puhtaasti ja loput sitten rennommin?

Tämä on toki yksi vaihtoehto. Kokeilemalla varmaan sitten löytää sen plussakalorimäärän, jolla läskiä ei kerry (ainakaan kilotolkulla). Tosin tuossa syklityksessäkin ajattelin olla MALTILLISESTI plussalla ja sitten maltillisesti miinuksella. Mutta kattoo nyt mihin tässä päädytään.

Tänx Trinity noista linkeistä! Muistin kyllä, että asiasta on aikaisemminkin keskusteltu, mutta en laiskana tyttönä jaksanut/ehtinyt hakea niitä :nolo:

Periaatteessa lihasmassaa voi kasvattaa keräämättä lisää rasvaa (ainakaan suhteessa enempää eli rasvaprosentin pysyessä samana). Jos näin onnistuisi niin välttyisi diettaamiselta. :)

assis sanoi:
Periaatteessa lihasmassaa voi kasvattaa keräämättä lisää rasvaa (ainakaan suhteessa enempää eli rasvaprosentin pysyessä samana). Jos näin onnistuisi niin välttyisi diettaamiselta. :)

Kerro mulle vielä miten mä sen teen... :)

Hei punttimimmit, kertokaa mullekki et miten mä voin laskee et kuinka paljon mä kulutan kaloreita päivässä ja siitä sit laskee et mikä on mun perus kalori tarve. Te näytätte laskevan joka päivä et paljon syötte kaloreita, eikä mulla ole tullu sellanen mieleenkään. Ajatus vain että tereellisesti syöd ( tosin ei ole toteutunu) :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom