Koiraihmiset!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Olisi tarkoitus hankkia koira perheeseen, kun nyt on jo tuo farkkukin hommattu. Tiedustelen ihmisten kokemuksia eri roduista ja ylipäätänsä elämisestä koiran kanssa. Tietoa on jo paljon kerätty kirjallisuudesta, tuttavilta, yms..., mutta kyselen nyt pakkislaisten kokemuksia. Lisäksi tiedustelen tietääkö kukaan, mitää paikkaa mistä koiran voisi saada hoitoon esim viikoksi. Lähinnä idealla, että voi miettiä onko nykyisessä asunnossa jotain koiralle täysin asuinkelvottomia asioita. Ajallisesti tilanne on hyvä, sillä taloudessa on yksi piahkoin valmistuva opiskelija ja yksi päivätyöläinen.

On varmaan todella hankala saada mistään koiraa hoitoon, mutta yrittänyttä ei laiteta ja pessimisti ei pety :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koirarotua miettiessä kannattaa ottaa huomioon ulkoilumahdollisuudet, asunnon koko ym..
Ei se nyt kovin hankalaa ole saada koiraa hoitoon, järvenpäässä ainakin sijaitsee todella hyvä koirien hoitokoti ja varmasti löytyy lähempääkin(pääkaupunkiseutu)
Hinnat vaihtelee n.15-20e riippuen koiran koosta.

Lähinnä itse olisin kiinnostunut ottamaan koiran hoitoon, mutta on hyvä kyllä kartoittaa tulevaisuudessa mahdolliset hoitokodit. Tosin kyllä vanhempien luokse voi melkein poikkeuksetta viedä.

Tällaisia keskusteluja on ollut palstalla useampia, ja aina ne ajautuu kovin epämiellyttäviin väittelyihin ja riitelyihin. Kannattaa tutustua kennelliiton sivuihin, ja siellä oleviin linkkeihin rotuyhdistysten nettisivuille. Rotuja kun maailmasta löytyy useampia, ja omistajat tahtovat aina olla vannoutuneita oman rotunsa kannattajia. Kannattaa miettiä, millainen koira itseään miellyttää. Pieni vai suuri? Pitkä vai lyhytkarvainen? Haluatko harrastaa aktiivisesti esim palveluskoiralajeja ? Metsästyskoiraa? Miellyttääkö silmää enemmän kevytrakenteinen vai raskaampi molossityyppinen? Katsoppas
http://www.kennelliitto.fi ja sieltä linkeistä sitten eri rotuyhdistysten sivuille.

Itselläni on ollut 2 rottweileriä ja olen todellakin rakastunut rotuun niin käyttöominaisuuksien kuin ulkonäkönsäkkin puolesta. Haaveena on vielä ottaa uusi pentu taloon.. joko rottweiler tai bullmastiffi tai muu molossityyppinen raskaampi rotu:haart:

Otahan asioista hyvin selvää, soittele rotuyhdistyksiin ja kasvattajille, käy katsomassa koiria je pentuja. Kyllä se oma rotu löytyy. Onnea etsintään:thumbs:

Tyggis sanoi:
Lisäksi tiedustelen tietääkö kukaan, mitää paikkaa mistä koiran voisi saada hoitoon esim viikoksi. Lähinnä idealla, että voi miettiä onko nykyisessä asunnossa jotain koiralle täysin asuinkelvottomia asioita.

Kannattaa hylätä heti alkuun toi hoitoidea. Ei siitä saa mitään irti jos asuntoon tulee ulkopuolinen koira viikoksi ihmettelemään.

Maalaisjärjellä pääsee todella pitkälle. Varsinkin pentuvaiheessa on melkein ehdottoman tärkeää, että koiraa ei jätetä missään vaiheessa asuntoon yksin. Kyllä se elämä sitten sen koiran kanssa opettaa huomaamaan millaisia muutoksia sinne asuntoon mahdollisesti pitää tehdä.

Paljon riippuu tietysti rodusta. Meillä itsellä oli (ja on edelleen) labradorinnoutaja ja se oli kyllä pentuna sellainen pyörremyrsky että huhhuh. Muutaman seinän se söi pilalle, lähes kaikki kukkaset, pöydälle unohtuneet ruuat, kengät ja oikeastaan kaiken mihin sai hampaansa kiinni. Noin 1-2 vuoden vanhana se muistaakseni rauhoittui sen verran, että ei tarvinnut enää pahemmin pelätä.

On saatananmoista typeryyttä hommata koira sellaisena aikana, että se on pakko jättää hetkeksikin yksin. Ainakin ensimmäisen puolen vuoden aikana olisi hyvä, että talossa on joku 24/7 sen koiran kanssa. Melkein sama kuin jättäisi pienen lapsen yksin kotiin. Saattaa tuhota kodin ja samalla itsensä.

Mutta tsemppiä matkaan, kyllä ne koirat kuitenkin on niitä parhaimpia kavereita :)

No pittääpi kyllä kommentoida...

Integrandi sanoi:
Kannattaa hylätä heti alkuun toi hoitoidea. Ei siitä saa mitään irti jos asuntoon tulee ulkopuolinen koira viikoksi ihmettelemään.

Isoveljeni tyttöystävineen halusi koiranpennun, mutta päätyivätkin kersan tekoon ja itse sen sijaan hauvelin hankin. Yhden ainokaisen kerran sain yhdeksi illaksi koiran heille hoitoon ja tällöinkin ensimmäinen katkera puhelu tuli kahden tunnin päästä. "Koira ei suostu nukkumaan yksin, koira ei anna meidän olla, koira kusee lattialle..." ja jälkikäteen "Hoidetaan koiraa sitten kun se on sisäsiisti, etc.". Ois ollut kyllä kiva nähdä miten he ois omasta koirasta selvinneet... Ikäähän omalla sessellä oli tuolloin huikeat 3kk. Eli vastuuta kyllä oppii jo tuossa vaiheessa ja voi pohtia kuinka paljon on vapaa-ajastaan valmis koiralle "uhraamaan".

Integrandi sanoi:
Maalaisjärjellä pääsee todella pitkälle. Varsinkin pentuvaiheessa on melkein ehdottoman tärkeää, että koiraa ei jätetä missään vaiheessa asuntoon yksin. Kyllä se elämä sitten sen koiran kanssa opettaa huomaamaan millaisia muutoksia sinne asuntoon mahdollisesti pitää tehdä.

Itsellä kävi paska säkä ja jouduin takaisin töihin heti seuraavalla viikolla, kun hauveli taloon tuli. Ei paljon ollut vaihtoehtoja sen suhteen, että onko koira yksin vai ei. Tietty helpompi varmaan asiat järjestää, jos yhessä ottaa... Yksinolosta huolimatta kaveristani on tullut oikein hieno yksilö.

Integrandi sanoi:
Paljon riippuu tietysti rodusta. Meillä itsellä oli (ja on edelleen) labradorinnoutaja ja se oli kyllä pentuna sellainen pyörremyrsky että huhhuh. Muutaman seinän se söi pilalle, lähes kaikki kukkaset, pöydälle unohtuneet ruuat, kengät ja oikeastaan kaiken mihin sai hampaansa kiinni. Noin 1-2 vuoden vanhana se muistaakseni rauhoittui sen verran, että ei tarvinnut enää pahemmin pelätä..

Itse en muita muutoksia kämppään tehnyt kuin että vaatteet siirtyi lattialta kaappeihin, myös matot poistin pariksi kuukaudeksi. Tuhoja ei koiruli ole juurikaan tehnyt (yksi tuolinjalka, yhdet sukat ja rintsikat PRKL), johtuneeko siitä, että hällä on aina muita virikkeitä tarjolla + riittävästi liikuntaa. Rotu on vehnäterrieri ja olen todella positiivisesti yllättynyt kaiken sen jälkeen mitä terriereistä olen kuullut.

Integrandi sanoi:
On saatananmoista typeryyttä hommata koira sellaisena aikana, että se on pakko jättää hetkeksikin yksin. Ainakin ensimmäisen puolen vuoden aikana olisi hyvä, että talossa on joku 24/7 sen koiran kanssa. Melkein sama kuin jättäisi pienen lapsen yksin kotiin. Saattaa tuhota kodin ja samalla itsensä.

Hohhoo... Joo, ei se ole kiva toista jättää Koskaan yksin tuntia pidemmäksi aikaa, mutta toisaalta on tyhmää hommata koira vain siksi, että halutaan koira taloon. Tiedän useita tapauksia jotka ei viitti leikkiä, ulkoiluttaa tms. koiraansa ja se vasta on eläinrääkkäystä. Pentu ja aikuinenkin koira nukkuu suurimman osan päivästä, joten ei se nyt ole ihan hirveää, jos sen joutuu yksin jättämään. Virikkeitä voi järjestää vaikka itse kyhäämällä leluja maitotölkeistä, munakennoista etc.

Nyt ei kerkiä kummempia jaarittelemaan ja miettimään viestini sisältöä, mutta sen verran vielä, että itse en ole koskaan ollut koiraihminen, mutta silti koiran halusin (hetken päähänpistosta tosin). En silti ole koskaan laiminlyönyt koiraani vaan se tulee tärkeysjärjestyksessä AINA ensin. Se on riippuvainen minusta, kyllä, ja luottaa minuun, ja tietty aion olla luottamuksen arvoinen. Tämä oli herneennenäänvetotilitys syytöksille yksinhuoltajan typeryydestä ;)

Koirulilta terkkuja :haart:

juu ja riippuu paitsi rodusta myös yksilöstä. Jokainen koira on oma persoonansa, saman rodun sisältä löytyy koiraa laidasta laitaan. Meillä on ollut vaikka minkälaista tassua, ja saman rodun sisältä on ollut niin pentuna villiä ja pirteää kuin todella flegmaattistakin yksilöä, on ollut niin sanotusti helppoja ja vaikeita luonteita.

Olen haaveillut uudesta pennusta jo kauan, mutta olen katsonut järkevämmäksi ottaa sen myöhemmin, sitten kun on mahdollisuus pentuaikana olla sen kanssa nimenomaan niin paljon, ettei se joudu yksin olemaan, ainakaan kauaa. Tokihan sitten vanhemmalla iällä koira menee niin sisällä kuin tarhassankin pidempään, mutta itsekkin olen lähtenyt siitä liikkeelle, että pentuaikana koiran kanssa on aina joku kotona..

Tottakait koira sitoo paljon. Se on hyvä tiedostaa jo sitä ottaessa. Koskaan en kuitenkaan nähnyt sitä niin, että se olisi taakka. Päinvastoin. Jokaikinen hetki, minkä sain koirien kanssa viettää, niin oksennusten siivoamiset kuin mukavat yhteiset piiitkät metsäreissutkin, olivat elämäni upeinta aikaa.

Samaa mieltä Integrandin kanssa vieraan koiran hoitokokeilusta. Ette saa siitä oikeaa kuvaa, sillä koiralle kokemus on yhtä outo kuin teillekin, ja se ei tosiaan käyttäydy kuin olisitte sen omistajia. Toki sen verran pitää koiria tuntea, että tietää jaksavansa ainakin ensimmäiset puoli vuotta - vuoden pussipirun käytöstavoilla varustetun sinappikoneen kanssa.

Paras vinkki mitä jo neljättä koiraa + yhden pentueen perheessä kasvattaneena on, että luette Tuire Kaimion "Pennun kasvatus" -kirjan jo etukäteen ja noudatatte sen neuvoja. Luin sen vasta tuon tuoreimman tapauksen kanssa, ja vanhakin koira oppi uusia temppuja. Hohhoh, olinpa hauska :jahas:. No, vakavasti ottaen se vaan on paras pentukoirakirja.

Rotuasioissa kaikki tosiaan huutavat yhteen ääneen "meiän musti on (wittu) paras!". Tässä kohtaa Annien kanssa samaa mieltä. Hankkikaa sen luontoinen koira, mikä sopii perheeseen. Jo pentuetta tarkkaillessa saa vinkkiä koiran tulevista luonteenpiirteistä (tuostakin on tarkemmin siinä Kaimion kirjassa).

Minä lähtisin liikkeelle siitä, mitä koiralta haluaa. Sitten rupeaa katsomaan käyttötarkoituksen mukaisista roduista sitä ominta. Annie sanoi tuossa yllä jo sen asian, mutta itse painottaisin vielä sitä, että koira on sitten min. 10v 'projekti' = hetken mielijohteesta sitä ei kannata ottaa.

Mä olin silloin ton koiran ottohetkellä 2 viikkoa vapaalla. Ensimmäiset 5 päivää vietettiin totaalisen yhdessä, sitten jätin sen ensin tunniksi, seuraavana päivänä kahdeksi jne.. kunnes se oppi siihen työpäivään.

Probleemit alkoi jossain 7-8kk iässä ja sitten kun oli yli koiran arvon tehty tihutöitä niin tilasin häkin. Kyllä siinä ensin yritettiin kaikki nätit inspiraatiopallot sun muut humpuukit, mutta niistä mitään apua ollut. Kennelliitto sanoo asialle hyi hyi, mutta mä sanon että jos koira kärsii erostressistä, niin so what ? Häkissä se rauhoittuu.

Seurasin sitä webbikameran liiketunnistuksella ensimmäisen viikon ja sen 8h aikana, mitä se oli häkissä se teki tasan sen, että se kääns kylkeensä 3 kertaa. Paljon aktiivista toimintaa noilla väliajoilla. about 4kk häkkituomion jälkeen jätin oven siitä auki, niin koira oli sen ajan mitä olin töissä siellä häkissä ihan omaehtoisesti.

Nyt se häkki on sille sellainen turvapaikka, missä se voi rauhottua myös metästysreissuilla, vaikka muita koiria parveilee ympärillä jne. Tuollaisissa reissuissa,missä koiraa juoksutetaan 8-10h päivässä on tuo häkki muutoinkin ehdoton juttu. Ei siellä kukana halua tappeluttaa koiraansa ja niitä väsyneiden koirien kanssa tulee herkästi.

Mutta funtsikaa 2 tai 3 kertaa, ennen koiran ottoa... 'varalapseksi' sitä ei kannata ottaa, vaikka ne onkin lutusia ja kivoja kavereita.

Integrandi sanoi:

....

Tätä ei saisi missään nimessä tehdä. Kun sitten se aika koittaa kun koiran pitäisi jäädä yksin kotiin niin koira on aivan hukassa/järkyttyy kun se luulee että lauma on jättänyt sen. Tästä alkaa hirveä ulvominen + turhautuneena tuhoaa asuntoa ja kun se aikansa (monta tuntia) huutaa ja vihdoin isäntäväki tulee kotiin niin se on oppinut sen kun tarpeeksi kauan huutaa niin isäntäväki tulee kotiin. Tästä alkaa vaikea kierre päästä eroon niinkuin kävi dobberilleni, kesän olin pennun kanssa 24/7 ja kun menin kouluun niin alkoi huuto+asunnon tuhoaminen. Koira oppi vihdoin olemaan yksin monen tuskaisen kuukauden opettelun tuloksena mutta se sisustusvimma jäi päälle.

Koiran kanssa pitää heti alkaa elämään sitä tulevaa arkirutiinia ja yksinoloa on aloitettava opetteleman lähes heti kun koira tulee kotiin, pieninä annoksina kerrallaan.

Toki koirat ovat yksilöitä ja jotkut eivät ole moksiskaan jäädessään yksin kotiin mutta suosittelen koiralle opettelemaan sitä yksinoloa.

Arvid sanoi:
Jo pentuetta tarkkaillessa saa vinkkiä koiran tulevista luonteenpiirteistä (tuostakin on tarkemmin siinä Kaimion kirjassa).

Joo, mä otin sen 'havukka-ahon ajattelijan' tuosta pentueesta ja se kyllä otti kaiken kaksinverroin takasin teini-iässä :D

TLP sanoi:
Joo, mä otin sen 'havukka-ahon ajattelijan' tuosta pentueesta ja se kyllä otti kaiken kaksinverroin takasin teini-iässä :D
Heh, no parempi veikkaus ainakin kuin se joka hyppää ja puree munista jo ovella. :D Lähinnä siinä kirjassa on jotain koiran perustemperamenttiin liittyviä testejä (esim. paukkuarkuus ja yksinolo), joita kukaan ei kuitenkaan kehtaa kennelissä pyytää tehdä.

No niin johan se jo nyt alkaa. Jokainen on tehnyt tavallansa, eri koirille toimii eri jutut. Joidenkin koira ei välitä mitään, vaikka se jätetään yksin sen jälkeen kun sen kanssa on oltu paljon. Joillakin tuhoaa. Joillakin on tuhonnut jo sillä välin kun itse on käynyt kusella. Jotkut koirat eivät tee koskaan mitään. Se, että pennun kanssa on paljon alkuun, ei välttämättä tarkoita sitä, että sen kanssa ollaan joka vitun sekunti. Kun itse on kotona, pennun voi aina hetkeksi tyyliin pistää tarhaan pihalle ja näin se totuttelee hiljalleen siihen yksin oloon.

Kuten sanottu jo monesti, jokainen koira on oma yksilönsä ja persoonansa. Eiköhän se oma järki ja kohtuus kaikessa ole se kultaisin tie. Esimerkiksi juuri tuossa pennun kanssa alkuun olemisessa.. Näissä asioissa, jotka liittyvät koirien kasvattamiseen/kouluttamiseen, tuskin edes on ehdottomia totuuksia. Moni erilainenkin tyyli voi toimia, ja jonkun ehdottomaksi julistama viisaus ei välttämättä toimikkaan juuri sinun koirallesi.. että näin..

Tottakai on hyvä ottaa asioista hirmuisen paljon selvää. Näissäkin asioissa kuitenkin kääntyisin mieluummin kokeneiden harrastajien/kasvattajien puoleen kuin eri näkemyksiin perustuviin opuksiin.

Olen sitä mieltä, että hoitokoira ei anna oikeaa kuvaa siitä, mitä on oman koiran kanssa eläminen. Vieraalla koiralla on omat tapansa joita et tunne, eikä vieraaseen koiraan ole samanlaista tunnesidettä kuin omaan koiraan. Asunnon koiraystävällisyyttä et myöskään vieraalla koiralla saa testattua - jos se on "hyvätapainen" se sopeutuu asuntoon kuin asuntoon, täystuho taas saa viikossa minkä tahansa kämpän tuhannen päreiksi jos haluaa.

Asunto kuin asunto käy koiralle kun ensin on varmistettu, ettei siellä ole koiralle vaarallisia asioita. Esimerkiksi sähköjohdot saattavat pikkupentua kiinnostaa ja ne kannattaa mahdollisuuksien mukaan piilottaa tai kiinnittää seiniin tms. Ja pitää varmistaa, ettei koira saa kurkotellessaan päällensä mitään painavaa. Hyvä tapa ennen pennun tuloa on käydä kämppä läpi kontaten, jotta näkee pennun näkövinkkelistä miltä kämppä näyttää ja näin huomaa ehkä paremmin ne vaaralliset paikat. Pentu tutustuu asioihin suullaan ja täytyy varautua siihen, että jotain saattaa kodissa mennä rikki - toiset pennut eivät tuhoa juuri mitään, toiset nakertavat joka huonekalua ja tavaraa mikä kodista löytyy.

Yksinoloon kannattaa totutella mielestäni mahdollisimman pian - pennun pitäisi mielellään kokea ihan pienenä kokea kaikki ne asiat, joita se tulee elämässään kohtaamaan. Pentu elää 8-12 viikkoisena ns. leimautumiskautta, jonka aikana koetut asiat se alkaa helposti mieltää normaalielämään kuuluviksi (pennun luovutus on yleensä 7-8 viikkoisena, joten tuo 8-12 viikkoa on yleensä ensimmäinen pennun kotonaolokuukausi). Kun pentu on yli kolmen kuukauden ikäinen, uusiin asioihin totuttelu on hankalampaa, mutta toki edelleen mahdollista. Itse olin ensimmäisen viikon pennun kanssa kotona ja tuon kotonaoloviikon lopulla aloin totuttaa sitä yksinoloon pikkuhiljaa - ensin menin vain ulko-oven toiselle puolelle ja heti takaisin sisälle, seuraavaksi kymmenen sekuntia ulkona, sitten puoli minuuttia jne. koko ajan aikaa pidentäen. Pentu huomaa nopeasti, että omistaja tulee takaisin eikä yksinolo ole katastrofaalista. Ensimmäisen kuukauden ajan kävin töistä ruokatunnilla kotona ja sen jälkeen pentu olikin koko työpäivät yksin ja hyvin pärjäsi. Jos koko asunto ei ole pennulle turvallinen yksinolopaikka, voi sille rajata tilaksi esim. yhden huoneen. Itse jätin koko kämpän pennulle käyttöön, eikä se saanut suurempia tuhoja aikaiseksi.

Itse pohdin koiran ottamista todella pitkään - pärjäänkö, miltä tuntuu aina tulla töistä suoraan kotiin ja muutenkin rytmittää menot koiran mukaan yms. Sinkkuihmisenä kun todella täytyy rytmittää elämää koiran mukaan kun ei ole sitä toista puoliskoa huolehtimassa koirasta. Nyt tuntuu hassulta tuo epäröintini (vaikka etukäteen pohtiminen toki on luonnollista ja jopa suotavaa), nimittäin koiran ottaminen on varmaan elämäni paras päätös enkä ole sitä kertaakaan katunut :)

Jos rotuehdotuksia kaipaat, niin kuten joku tuolla jo mainitsikin niin kannattaa miettiä kriteerit, joita tulevalle koiralle asettaa. Rotumieltymyksiä kun on niin monenlaisia, kuten tämänkin palstan rotukeskusteluissa ja -väittelyissä on pariin kertaan huomattu:D Itselläni on tanskandoggi, mielestäni tietysti maailman paras rotu, mutta jotkut taas eivät tuollaista vasikankokoista ei-miellyttämishaluista koiraa voi sietää lainkaan..

Iso, pieni vai keskikokoinen koira? Pitkä- vai lyhytkarvainen (paljonko olet valmis laittamaan aikaa turkinhoitoon)? Haluatko harrastaa koiran kanssa jotain ja onko tähtäimessä "vakavamielinen" kilpailu vai omaksi iloksi puuhastelu? Jos palveluskoirarotu, onko sinulla aikaa ja halua touhuta ja harrastaa koiran kanssa (jos ei, niin se varmasti keksii itselleen virikkeitä, jotka omistajan mielestä eivät välttämättä ole kovin suotavia, kun taas vähemmän vietikäs ja ei-jatkuvaa harrastamista vaativa seurakoirarotu jaksaa paremmin olla aloillaan, vaikkei tekemistä aina olisikaan)? Onko koiralle ulkonäkötoiveita? Jne. Itse sain rotupohdintavaiheessa tosi paljon apua rodun keskustelupalstaa lukemalla - ihmisten konkreettiset kokemukset kun kertovat miljoona kertaa enemmän kuin viralliset rotumääritelmät ja koirakirjojen kuvaukset. Kirjoja kannattaa toki lukea myös ja mahdollisuuksien mukaan tavata kiinnostavien rotujen edustajia ihan luonnossa. Kun rotu alkaa olla valittuna, tutustu huolella kasvattajiin, jotta saat koiran asiantuntevalta ja vastuuntuntoiselta kasvattajalta, joka pyrkii kasvattamaan terveitä ja hyväluonteisia, rotumääritelmän mukaisia koiria ja jolta saat apua ja neuvoja myös myöhemmin jos pennun (tai aikuisenkin koiran) kanssa ongelmia tulee.

Kun rotu on valittu ja pentu "tilauksessa", odotusaikana on sitten todennäköisesti intoa piukassa ja sitä intoa kannattaa hyödyntää vaikka opiskelemalla koirakirjallisuutta, surffaamalla koirapalstoja ja etsimällä kaikkea mahdollista tietoa minkä vaan voi löytää. On nimittäin helpompi kasvattaa pentu alusta alkaen "kunnon koirakansalaiseksi" kuin sitten myöhemmin korjata virheitä (joita kuitenkin jossain määrin tulee tehtyä, oli valmistautunut miten hyvin tahansa..). Ainakin itselleni koirakirjoja lukiessa tuli eteen monta sellaista asiaa, joita en olisi pelkällä maalaisjärjellä tajunnut ottaa huomioon. Tuire Kaimion kirja "Pennun kasvatus" on tosi hyvä perusopus, jossa on selitetty pennun kehitysvaiheita ja annetaan ihan konkreettisia esimerkkejä miten käytännön tilanteissa voi tai kannattaa toimia. Kaikkia kirjoissa olevia ohjeita ei toki kannata oman koiransa kouluttamiseen soveltaa (varsinkin kun neuvoja ja koulukuntia on joka lähtöön), mutta mitä enemmän on tietoa, sitä paremmin osaa valita ne omaan tilanteeseen ja omalle koiralle sopivat kasvatusmetodit.

Hyvä tapa tutustua rotuihin ja omistajiin sekä kasvattajiin on käydä seuraamassa näyttelyitä, PK kokeita, TOKO kokeita sun muita koiratapahtumia. Siellä tapaa takuulla erinäköistä koirulia ja paljon tietäviä harrastajia.

Kannattaa kuitenkin pitää jonkinlainen pieni suodatus aina päällä. Joillekkin ihmisille homma on raakaa kilpailua ja peliä, hommaan panostetaan ihan tajuttomasti(esim näyttelyt, pk kokeet jne) ja välillä kommentit muista ja heidän metodeistaan ovat todella julmia ja ilkeitä. Tuo on kuitenkin onneksi äärimmäisen pieni joukko koiraharrastajia, ja takuulla löydät hyviä vinkkejä sekä opastusta oman koirasi kanssa.

Honey sanoi:
Tätä ei saisi missään nimessä tehdä. Kun sitten se aika koittaa kun koiran pitäisi jäädä yksin kotiin niin koira on aivan hukassa/järkyttyy kun se luulee että lauma on jättänyt sen. Tästä alkaa hirveä ulvominen + turhautuneena tuhoaa asuntoa ja kun se aikansa (monta tuntia) huutaa ja vihdoin isäntäväki tulee kotiin niin se on oppinut sen kun tarpeeksi kauan huutaa niin isäntäväki tulee kotiin. Tästä alkaa vaikea kierre päästä eroon
Koiran kanssa pitää heti alkaa elämään sitä tulevaa arkirutiinia ja yksinoloa on aloitettava opetteleman lähes heti kun koira tulee kotiin, pieninä annoksina kerrallaan.
Toki koirat ovat yksilöitä ja jotkut eivät ole moksiskaan jäädessään yksin kotiin mutta suosittelen koiralle opettelemaan sitä yksinoloa.

Yhdyn tossa kohtaa Honeyyn, jos koiraa ei pienestä asti opeta olemaan yksin, niin vastassa on jossain vaiheessa isoja ongelmia eroahdistuksen kanssa. Toki poikkeus vahvistaa säännön tässäkin asiassa...;)

Integrandi sanoi:
Meillä itsellä oli (ja on edelleen) labradorinnoutaja ja se oli kyllä pentuna sellainen pyörremyrsky että huhhuh. Muutaman seinän se söi pilalle, lähes kaikki kukkaset, pöydälle unohtuneet ruuat, kengät ja oikeastaan kaiken mihin sai hampaansa kiinni. Noin 1-2 vuoden vanhana se muistaakseni rauhoittui sen verran, että ei tarvinnut enää pahemmin pelätä.

Mutta tsemppiä matkaan, kyllä ne koirat kuitenkin on niitä parhaimpia kavereita :)

Joo tämä pitää kyllä paikkansa. Meillä on noin 2kk ikäinen pentu ja se kyllä vie tavaroita ja järsii kenkiä jos ne jättää sille sopiviin paikkoihin. Nopeasti kyllä oppinut hoitamaan hommansa ulkotiloissa mutta kyllä saa aika usein puhdistaa kusia sisätiloista. Noh.. onneksi herralla ei vielä virtsassa ole vahvaa hajua joka jäisi kiinni kämppään. Paskat se kyllä osaa ulos jättää.

Totta myös, että koiraa ei pysty jättämään yksin kotiin. Nyt kun tuli kesäloma niin asia onkin paljon helpompi. Meidän perheessä on muutenkin 4 ihmistä niin homma ei ole niin raskasta. Eri asia sitten jos on vain 2 henkilöä ja työssä käyviä. Voisin jo silloin sanoa että koiran hankkiminen on kaikille osapuolille vain haitaksi. Naapureille, koiranomistajalle ja koiralle itselle.

Mutta lopuksi jos vain on aikaa koiralle niin tottakai kannattaa hankkia. Aivan perkeleen hyvä juttu toi koira :rock:

Yhen kuvanki meidän nahkasta vois pistää :D

Liitteet

• koir.JPG
    koir.JPG
    167,1 KB · Katsottu: 2 341
meillä on kaksi mäyristä-karkea- ovat sijoituskoiria,ei maksanu mitään-arvo

noin500€, eli omistaja teetättää niillä kahdet pentueet,maksaa eläinlääkärit ja

käyttää näyttelyissä.kun pentueet on myyty-rahat menee omistajalle-saat

koiran itsellesi,eikä velvoita enää mihinkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom