Kohtuullinen löytöpalkkio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan mikä on kohtuullinen löytöpalkkio.

Esim. vanhasta kännykästä.

Onko se aina rahaa? Vai esim. suklaarasia?

Vaimo käski kysyä:D

(Todettakoon omana mielipiteenä, että en ole koskaan ottanut mitään löytöpalkkiota vastaan. En ole mitään hukannut, mutta tarjoaisin varmasti jotain... en tiedä mitä.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
0-X euroa rahaa, pullakahvit, suklaarasia. Tuohonhan käy melkein mikä vaan mikä tuntuu sopivalta. :)

Sanoisin 20e.
Ainaki ite antasin. Siis kännykästä. Jos se olis mun tietenki. Löytöpalkkio.

Kukat, viinipullo, pullakahvit, itseleivottu joku juttu, suklaata... oikeanlaista rahasummaa on jotenkin tyhmä edes arvioida.

Loppujen lopuksi kännykän arvohan ei taida olla se kummoisin juttu, vaan se kaikki tieto mitä siellä sisällä on eli kuinka suureksi arvioi sen. Jos kännykän arvo on vaikkapa 20 euroa, niin minä en antaisi rahaa, vaan muistaisin muuten maksimissaan 10 euron arvoisella lahjalla.

Vähäarvoista löytötavaraahan ei edes tarvitse paulauttaa, ellei sillä ole selkeästi jotain voimakasta tunnearvoa omistajalleen. Löytötavaralaki.

Jos vanha kännykkä on vaikka 80 € arvoinen niin pari kymppiä siitä vois antaa, on siinä ollut jo vaivansa kun sen oot kuskannut jonnekkin löytötavaratoimistoon tai muuten selvitelly omistajaa.

Viimeksi kun löysin lompakon ja selvitin itse omistajan ja vein lompakon takaisin omistajalleen antoi omistaja palkkioksi ison vodka pullon.

Ite löysin kerran varastetun mopon. Mopo oli PV ja vuosimallia 97. No eihän PV mikään arvokas ole mut oletin että olisin saanu enempi ku sen 10e :D

Aihe oli minulle kerran ajankohtainen. Hukkasin passini mutta onni potkaisi ja sain puhelun sen löytäjältä. Matkalla hakemaan passiani muistin jostain kuulleeni että "virallinen" löytöpalkkio on 10% tavaran arvosta.
Passi maksaa 40e mutta 4 euron löytöpalkkio tuntuu vähän hassulta joten laitoin 20e kirjekuoreen ja annoin sen. Mielestäni sopiva summa ja säästi minulta monta tuntia jonotusta poliisiasemalla.
(Passi oli löytynyt ravintolan naistenvessan kuukautissidesäiliöstä joten vähän vaivanpalkkaa siitäkin. :urjo: )

Bodypena sanoi:
oletin että olisin saanu enempi ku sen 10e :D

Miksi aina pitää olettaa että saa löytöpalkkion? Itse en odota ikinä mitään jos jotain löytynyttä palautan, ei kyllä haittaakkaan jos jotain saa vaivanpalkaksi.

Niin jos löydetty omaisuus on arvokkaampaa kuin tuo 20 euroa, on löytäjällä tietyissä tapauksissa oikeus löytöpalkkioon sekä kohtuullisiin korvauksiin siltä osin, mitä hänelle itselleen on aiheutunut tavaran palauttamisesta.

Löytötavaralaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1988/19880778?search[type]=pika&search[pika]=löytötavaralaki

P.S. Passit ja muut poliisin myöntämät asiakirjat tai luvanvaraiset jutut tulee luovuttaa poliisille tai omistajalle. Niitä ei saa pitää itse.

luumu sanoi:
Kertokaahan mikä on kohtuullinen löytöpalkkio.

"Löytäjällä on oikeus 10 prosentin löytöpalkkioon. Löytöpalkkion suuruus on aina vähintään neljä euroa. Omistaja saa tavaransa takaisin vasta sitten, kun hän on maksanut tämän palkkion. Omistajan on korvattava myös löytäjälle löydön aiheuttamat tarpeelliset ja kohtuulliset kustannukset. Niitä voi aiheutua mm. tavaran toimittamisesta löytötavaratoimistoon." Lähde: http://www.laki24.fi/irom-loytotavara-loytopalkkio.html

Lisätietoja löytyy Finlexistä.

mv- sanoi:
Miksi aina pitää olettaa että saa löytöpalkkion? Itse en odota ikinä mitään jos jotain löytynyttä palautan, ei kyllä haittaakkaan jos jotain saa vaivanpalkaksi.

Siks kun kaikki ihmiset vaan ei ole samalaisia :david:

Tota en tiennykää. Tästä lähtie vois kyl palauttaa kaikki kännykät sun muut.
Jos jonku kamerakännykänki suht uude löytää ni saahan siit jo parikymppii.

winnie the poo sanoi:
Tota en tiennykää. Tästä lähtie vois kyl palauttaa kaikki kännykät sun muut.
Jos jonku kamerakännykänki suht uude löytää ni saahan siit jo parikymppii.
Vai että tästä lähtien voisi palauttaa kännykät sun muut, mitähän sä olet niille aiemmin tehnyt... :jahas:

Jotenkin tuntuu oudolta että laissa on säädetty 10% löytötavarapalkkio. Siis wtf, eikö nyt ihmiset ymmärrä että a) on reilua viedä esim löydetty kännykkä omistajalle, vaikka ilman korvausta b) jos joku tuo sinulle kännykkäsi, hän ansaitsee pienen palkkion? Jos tämän tarkoitus on estää varkauksia yms, tuskin 10% arvo kuitenkaan paljon vaikuttaa kun voi pitää sen, ja saada 100%. Pitäisikö poliisille ilmoittaa lakia rikkovat, eli jos vaikka löydän kännykän jonka arvo on 50e, ja omistaja antaa minulle palkkioksi esim suklaarasian, hinta 3e, joka on alle 10% arvosta ? :david:

Ei ole automaattisesti mikään rikos, jos ei maksa 10% löytöpalkkiota. Jos henkilö A löytää 50 euron arvoisen känden ja palauttaa sen henkilökohtaisesti henkilölle B kenen kände on ja henkilö B maksaa löytöpalkkiota suklaarasian ja henkilö A hyväksyy sen, niin ei rikosta. Laissa ei ole olemassa sanktiota sille, ettei maksa 10% löytöpalkkiota, mutta sitten ei myöskään saa omaisuuttaan takaisin (siis jos löytötavara kierrätetään poliisin kautta).

Jos henkilö B haluaa 10% löytöesineen käypästä arvosta, niin silloin kannattaa kierrättää kände poliisiaseman kautta ja vaatia löytöpalkkiota. Lisäksi henkilöllä B on mahdollisuus vaatia kohtuullisia kuluja (esim. matka-) tai vaatia löytötavaraa itselleen ellei omistaja ole hakenut sitä 3kk kuluessa poliisilta tai sitten olla vaatimatta yhtään mitään.

Mm. rikoksilla viedyistä tavaroista tai tavarat, jotka ovat löytyneet esim. taksista (nk. laitoslöytönä) ei voi saada löytöpalkkiota. Muitakin pointteja on, mutta ne löytyvät tuolata lakipykälistä.

Jos jättää palauttamatta omistajalleen tai poliisille tavaran, joka olisi lain mukaan pitänyt palauttaa, syyllistyy kavallusrikokseen.

Noh, en nyt ihan tosissaan tota heittänyt, kunhan ihmetytti että kyseessä tosiaan on kirjoitettu laki, eikä vain suullinen "laki".

Jos multa katois esim. mun metallinen "korttipakka" missä on kaikki pankkikortit, ajokortti, jv-kortti jne. antaisin mä sen löytäjälle vähintään 50 € palkkion. Ei tarvitse kun vähän laskea oman ajan arvoa, siitä kun lähtee ottamaan uusia passikuvia, menee laitokselle jonottamaan, kuolettaa kortit, hakee uudet, maksaa uudet, hakee uudet bonuskortit ja niihin henkilökuntatarrat, jne jne.

Olen elämäni aikana löytänyt yhtä jos toista, jo duuninkin puolesta, ja kun kerta ihmiset ei osaa edes kiitosta sanoa, niin mä heitän tavarat nykyisin mäjelle. Lähes poikkeuksetta. Olen jopa tehnyt niin, että olen soittanut ko. tavaranomistajalle ja sanonut löytäneeni hänen omaisuuttaan. Kysyin et mikä hänen mielestään olisi sopiva kiitos tästä, vastasi henkilö että "ei kai mun rahaa sulle tarvitse antaa?". Ei, koska tavarat hävis just uudelleen jätepuristimeen. Jos ei osaa edes kiitosta sanoa, ei mun tarvitse silloin löytääkkään mitään.

Tyly mielipide, johtuu pitkälti paskoista kokemuksista nuoruudessa tapahtuneiden löytöjen takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom