Kohtuullinen löytöpalkkio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Ja voi aina miettiä kenelle löytypalkkion antaa, jos kyseessä on vaikka joku nuori joka kiikuttaa lompakon sinulle, mielellään antaisin hiukan enemmänkin kuin lämmintä kättä. Jos taas kaveri jää tyhjin käsin voi hän helposti seuraavalla kerralla pitää arvotavaran itsellään....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo panee kuitenkin hieman vituttamaan, kun löytää jonkun pohatan lompakon ja saa palkkioksi ''kiitti''-ilmaisun. Tulee ajateltua että perkele olis pitäny vaa jättää sinne mistä sen löysin.

Pohatan lompakko kannattaa juuri siksi kierrättää poliisilaitoksen kautta ja vaatia sitä 10% löytöpalkkiota.

Itse vastaanotin kerran löytölompakon, jossa oli 1000 euroa rahaa. Löytäjä ei halunnut löytöpalkkiota, vaikka lompakon omistaja oli selvillä. Lompakon omistaja ei ollut pohatta. Rahat oli tarkoitettu vuokran maksuun ja hän oli todella onnellinen siitä, että joku löysi sen. Itse palautan luonnollisesti kaiken arvokkaamman löytötavaran, eli teen niin kuten toivoisin itselleni tehtävän.

OT; miten kuuluu toimia kun löytää avaimet? Olen joku ihmeen varis kun bongailen avaimia vähän siellä sun täällä kaduilla lojumassa. Tiedän että joissain paikoissa ne kuuluu roudata lähimpään postiin/postilaatikkoon mutta enpäs tiedä mitä Suomessa kuuluu tehdä?
Sekin tuntuu kyseenalaiselta tehdä ylipäätänsä mitään jos löytää avaimet. Jos on itseltä avaimet kadonneet niin lähtisin heti samaa reittiä takaisin mistä tulinkin toivoen että bongaan avaimet eikä niitä olla siirretty. Eikä niillä nyt niin kiire kun ei kukaan mahdollisesti epärehellinen tyyppi tietäisi mihin reikään löytämiään avaimia pitäisi tunkea. Eivätkä postit sun muut voi tietää mihin avaimet kuuluu. Mutta jos ne avaimet ovat samassa paikkaa lojuneet jonkin aikaa niin kaipa ne siitä kuuluu nostaa ja jonnekin viedä.

Itse löysin jokun dirrikan ison käsikalenterin joskus 8-vuotta sitten joulukuussa. Siinä oli varmaan sen kaikki palaverit ja muistiinpanot eikä varmasti ollut mitään kopioita muualla niistä. Soitin 118:n ja selvitin osoitteen (kannessa oli nimi ja firma) laitoin postissa menemään. Mukana tiedot löytöpaikasta ja mun osoite sekä viesti: Oman tunnon mukaan voi muistaa ei ole pakko. Paria päivää ennen joulua tuli kuriiri oven taakse ja toi ison hedelmä-/juusto-/viini-/suklaakorin + 500mk arvosta stockmannin lahjakortteja sekä kiitos kirjeen. Ilmeisesti pelastin sen päivän. Siitä tuli hyvä mieli.:)

Naene sanoi:
OT; miten kuuluu toimia kun löytää avaimet? Olen joku ihmeen varis kun bongailen avaimia vähän siellä sun täällä kaduilla lojumassa. Tiedän että joissain paikoissa ne kuuluu roudata lähimpään postiin/postilaatikkoon mutta enpäs tiedä mitä Suomessa kuuluu tehdä?
Sekin tuntuu kyseenalaiselta tehdä ylipäätänsä mitään jos löytää avaimet. Jos on itseltä avaimet kadonneet niin lähtisin heti samaa reittiä takaisin mistä tulinkin toivoen että bongaan avaimet eikä niitä olla siirretty. Eikä niillä nyt niin kiire kun ei kukaan mahdollisesti epärehellinen tyyppi tietäisi mihin reikään löytämiään avaimia pitäisi tunkea. Eivätkä postit sun muut voi tietää mihin avaimet kuuluu. Mutta jos ne avaimet ovat samassa paikkaa lojuneet jonkin aikaa niin kaipa ne siitä kuuluu nostaa ja jonnekin viedä.

Noissa tapauksissa mä ainakin ite otan avaimet mukaan ja jätän siihen paikkaan näkyvän lapun johon viestin et löysin avaimet ja puhelinnumeron. Kun yleensähän tosiaan niitä samoja jälkiä kuljetaan takasin kun etitään niitä kadotettuja tavaroita. Joku epärehellinen saattaa ne avaimet mukaansa ottaakin, siis sellanen ettei aio palauttaa mutta aika :david: täytyy olla jos sen lapun siitä repii irti. Hyvin on löytäneet perille:)

Nokia 9300 gigasella muistikortilla ja parin sadan euron softilla + 400henkilön yhteystiedot + firman sähköpostit, niin heittäisin löytöpalkkiota vaikkapa sata euroa. Nokia 6110 rikkonaisella akulla ja pre-paid-liittymällä, pitäköön ken löytää :D

Sehän riippuu, ennenwanhaan löytöpalkkio oli sen 50mk, ei taida 10 eurolla olla tänä päivänä mitään arvoa jos vaikka joku lompsan palauttaa. 20e lienee sopiva summa?

Itte antaisin ehkä jonkun hyvän viinipullon jos löytäjä sellaisesta dikkailee.

Jossain menee kyllä itselläni se omantunnon tuskien raja, esim. jos löytäisin kassin/kukkaron jossa vaikkapa 10.000euroa, en usko että palauttaisin kenellekään. Joku 1000e (+lompakko jossa omistajan tiedot) saattaisi vielä lähteä poliisilaitokselle/omistajalle, pelkkää rahaa en kyllä palauttaisi, eihän siitä tietäisi edes että kenen se on :D

Annoin kerran kaverin jostain kälysestä vanhasta kännystä 5€ löytöpalkkiota vaikka se ei tosiaan ollut edes mun luuri. Soitin siis aluksi kaverille ja joku tuntematon vastasi kun oli löytänyt luurin torilta. Lunastin sitten luurin ja hoidin eteenpäin... Hauskaa oli tossa se, että mulle tuli saatanalliset ongelmat kaverin eukon (n.10 vuotta mua vanhempi akka) suunnalta, joka soitti kun puhelin oli mulla. Selitin, että löysin kaverin kännykän yms. Myöhemmin tuli mulle viesti, että vittu kun suojelen kaveria yms paskaa. Akka luuli, että oltiin porukalla ryyppäämässä ja mä olisin vaan vastannut kaverin luuriin...

Samaisella kaverilla oli kyllä hyvä periaate löytötavaroiden suhteen, ei ottanut ikinä keltään mitään löytöpalkkiota. Sen periaate oli, että toisen hädästä ei saa hyötyä. Ainoa poikkeus oli joku bensaraha jos olisi pitänyt kauemmas ajella viemään tai jotain.

Anonymity sanoi:
Ilmeisesti suullinen laki ei toimi... :)

Lain noudattaminen perustuu aina vapaaehtoisuuteen.

Kännykkälöydöstä vielä: oma kaamea kapulani on vissiin 10 eskon hintainen jälleenmyyntiarvoltaan. Löytöpalkkio maksettaisiin näin ollen kapulan sisältämästä puhelinluettelosta ja niistä muutamasta letkeästä tekstiviestistä, joita mopiilipäätelaitteeni pitää kätköissään. Väh. 20€.

Itse löysin taannoin kännykän ihmisten jalkojen seasta pyörimästä. Katoin viimeksi soitetun numeron ja pirautin sinne. Vastaaja oli omistajan tyttöystävä, joka antoi numeroni omistajalle. Omistaja soitteli parin päivän päästä ja antoi osoitteensa. Pakkasin kännyn hyvin ja laitoin postiin. En saanut postimaksuja enkä edes yhtä ainoaa kiitosta. Oletin, että omistaja olisi soittanut muutaman päivän päästä kiittääkseen ja tarjotakseen edes niitä postimaksuja, mutta ei. Muutama euro sinne tänne, mutta tollanen kiittämättömyys vituttaa :curs:

oi jos joskus vielä löydän tuon kaverin kännyn..

Oon ite löytäny kaverin kanssa kännykän melkein 10 vuotta sitten. Saatiin 2 mieheen 50 markkaa palkkioksi. Uudenkarhee puhelin oli vielä. Maksanu varmaan maltaita.

Nostankin tämän nyt. Kävin tänään kiireessä rautatieasemalla ostamassa vaan jotain nopeata lounasta, ostin kupillisen jotain keittoa. Keitto maistui paskalta, heitin roskiin, mutta jätin siihen kahvilan pöydälle pankkikorttini ja juoksin junaan. Juna kun oli jo lähtenyt, jokin nainen soitti kännykkääni että jätin pankkikortin kahvilan pöydälle, oli ihan vaan asiakas siellä eikä työntekijä.
Sanoi olevansa vielä jonkin aikaa kahvilassa jos haluan hakea kortin, mutta minulla oli kiire ja pyysin että jättäisi kortin kassalle ja kiitin.
Olisikohan se tässä tapauksessa tyhmää tämän naisen kännynumeron perusteella ottaa selville hänen kotiosoite ja lähettää sinne jonkun paketin suklaata tms, vai olenko vaan itsekseni tyytyväinen että kortti oli turvallisesti viety sinne kassalle turvaan?

Olisikohan se tässä tapauksessa tyhmää tämän naisen kännynumeron perusteella ottaa selville hänen kotiosoite ja lähettää sinne jonkun paketin suklaata tms, vai olenko vaan itsekseni tyytyväinen että kortti oli turvallisesti viety sinne kassalle turvaan?

Ei missään nimessä olisi tyhmää. Itse en löytäjänä odottaisi mitään mutta ilahtuisin varmasti muistamisesta. Eli kiitokset ja vaikka ässäarpa/pieni lahjakortti jonnekin/jotain muuta sopisivat mielestäni tilanteeseen.

Mä pudotin joskus aikoinaan kukkaroni ja joku rehellinen tyttö oli sen palauttanut poliisiasemalle. Voi luoja sitä helpotuksen määrää, kun pollarit soitti ja ilmoitti kukkarosta. Rahaa siellä ei ollut kuin ~120mk (kaikki tallella), mutta ne kortit. Ajokortti, kelakortti, pankkikortti,.., kirjastokortit,..., makuunin kortti,..

No menin sitten poliisiasemalta hakemaan ja tiedustelin, että kuka kukkaron on tuonut. Poliisit ei suoraan antaneet nimeä ja numeroa vaan itse soittivat ensin palauttajalle ja tiedustelivat saako yhteystiedot antaa. No sai ja siitä sitten soittelin ja tuhannesti kiittelin palauttajaa. Lupasin maksaa kaikki kukkarossa olleet rahat palauttajalle, mutta ei hän mitään suostunut ottamaan. Totesi vaan, että jos hän joskus hukkaa kukkaron niin toivoo senkin palautettavan :haart:.

Oikeesti joku 50€ menetys on aika pientä siinä kohtaa kun rupeaa sitä korttirumbaa käymään läpi. Ajokortti maksaa jo itsessään 40€?

Ravintolassa joskus teininä mun kukkaro varastettiin. Rahaa siellä oli maks 10mk :lol2:. Varas oli kuitenkin ilmesen reilu ja laittoi ajokortin kirjelaatikkoon ja ilmesesti postissa olivat kaivaneet tiedot ja kirjeessä tuli ajokortti kotiin. Kiitokset vaan sille varkaalle:thumbs:. Siinä ei mennyt kuin wanha kukkaro ja 10mk :)

Kyllä tuo pankkikortti kadotessaan (vääriin käsiin) on jo sellainen menetys, että kyllähän sitä rehelliselle löytäjätädille konvehtirasian voi lähettää.

Kyllä tuo pankkikortti kadotessaan (vääriin käsiin) on jo sellainen menetys, että kyllähän sitä rehelliselle löytäjätädille konvehtirasian voi lähettää.

Toisaalta senhän voi sulkea eikä kukaan voi sitä käyttää. Pahempi homma on mielestäni ajokortti ja henkilökortti. Niillä voi tehdä ties minkälaisia osamaksusopimuksia kauppoihin. Itseltäni katosi viime vappuna Viking Linellä lomapakko ja se löytyi toukokuun alussa Vuorimiehenkadun puistikosta. Ystävällinen vanha herrasmies soitti ja tehtiin treffit. Lompakossa oli kaikki muu tallella paitsi käteinen (ylläri). Palkkioksi annoin Alkon tuottetta 007211 pullon sekä joulukortin lähetin.

Oli muuten todella hauska vappuaatto, kun ei ollut käteistä eikä kortteja...

Löysin tässä taannoin avainnipun, jossa oli autonavain, kaks ilmeisesti työpaikan turva-avainta ja muutama muu abloy. Olin vieraassa kaupungissa ja lähdössä just ajelemaan kotiin, en tiennyt poliisiaseman tms. sijaintii ja koska tää tapahtu myöhään illalla, ei ollut enää henkilökuntaa paikalla sielläkään mistä ne löysin.
Päätin sitten viedä ne kotikaupunkiini ja poliisiasemalle. Tuntu kyllä vähän tyhmältä kuskata niitä pari sataa kilsaa, kun kuitenki lähetettäis sieltä takas, mutta en halunnut sinnekkään jättää... Kysyivät poliisiasemalla onko toiveita löytöpalkkiosta, en pyytänyt mitään, mutta jonkin ajan päästä tuli postissa kirjekuori; 20€ ja kortti, jossa helpottuneen olonen nainen kiitteli kovasti, kun oli saanut tärkeet avaimet takas. :)

Tulihan siitä hyvä mieli, kun oli saanut palautettua toiselle mielenrauhan, eli kyllä mun mielestä aina vähintääkin se suullinen kiitos kannattais toimittaa löytäjälle, jos se on mahdollista (jos on siis tiedossa kuka on löytänyt...).

Kännyjä löytänyt useamman, yhdestä pyysin palkkiota 10e kuin piti bensaa polttaa viemällä se laitokselle. Yhden omin ku festareilla kun autoni vallattiin ja joku niistä kusipäistä unohti kännykkänsä autooni kun ajoin niitä vittuun. Kiitos paremmasta akusta ja kuorista, olikin omat jo vähän kuluneet. Metsä vastaa niiinkuin huudetaan.

Lompakkoja useempi löytynyt, viimeksi löysin niin sisällä oli parin muksunkin kelakortit yms, käteistä jne. Sattui menemään kyttäauto ohi siinä saman tien niin nakkasin niille sen. Eipä jaksanut muutamaa euroa sisältä edes ottaa.

Kerran itse hukkasin baarissa korttitaskun, missä oli muutama kortti. Tiedän kyllä mihin se jäi kun jonkun tytön kanssa pitkään siinä hukkumista ennemmin juttelin. Tuntomerkkien mukaan juurikin sama tyttö oli kiikuttanut sen asemalle seuraavana päivänä. Jos tunnistat itsesi, lähetä yhteystietosi, olit niin nättikin että vien sut kahville :D Tapahtuma Seinäjoelta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom