Kohti vaparia

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taustani on että olen 27 vuotias hyvässä ja melko kireässä kunnossa oleva kaveri. Olen harrastanut nyt n.4 vuoden ajan potkunyrkkeilyä sekä nyrkkeilyä 3-4 krt viikossa. Fyysinen kunto ja jaksaminen on hyvällä tasolla. Kilpaillut en ole kummassakaan.

Elikkäs kysymykseni on näinkin jokapäiväinen ja tuttu, että mimmoset hyödyt / mahdollisuudet olisi aloittaa vapaaottelu ja pärjätä ehkäpä joissain salikoissakin lähinnä siten, että muuttuuko pystyottelu vapaaottelussa niin radikaalisti ettei tuosta aiemmasta taustasta ole juurikaan hyötyä, painia en osaa (vielä) yhtään?

Vapaaottelua alkaisin treenaamaan WFC warriors seurassa, kun muutto Tampereelle on pian ajankohtaista. Kertokaa toki kokemuksia kyseisen seuran valmennuksen laadusta yms, mikäli on tietoa.

Kiitoksia etukäteen!

On siitä pystytaustasta paljon apua. Toki niitä muutaman vuoden treenanneita harrastelijoita on tosi monen tasoisia, niin on vaikea sanoa mihin se riittää. Mutta jos valmennus on kunnollista niin luultavasti säätö otteluetäisyyden ja taktiikan suhteen riittää siihen että pystypuoli on salikisaottelijoiden tasolla. Mattoon ja pystypainiin kannattaa nyt panostaa paljon.

Ihan realistista kilpailla amatöörinä vuoden sisään ja vaikka SM:ssäkin lähivuosina, jos treenaa tosissaan. WFC on ihan hyvä seura, joten siitä ei tule ongelmaa.

On siitä pystytaustasta paljon apua. Toki niitä muutaman vuoden treenanneita harrastelijoita on tosi monen tasoisia, niin on vaikea sanoa mihin se riittää. Mutta jos valmennus on kunnollista niin luultavasti säätö otteluetäisyyden ja taktiikan suhteen riittää siihen että pystypuoli on salikisaottelijoiden tasolla. Mattoon ja pystypainiin kannattaa nyt panostaa paljon.

Ihan realistista kilpailla amatöörinä vuoden sisään ja vaikka SM:ssäkin lähivuosina, jos treenaa tosissaan. WFC on ihan hyvä seura, joten siitä ei tule ongelmaa.

Siitä tasosta sen verran, että tulee otettua kovaa sparria hyvätasoisten kilpailijoidenkin kanssa seuran sisäisesti lähinnä ennen niiden otteluita, ja hyvin pysyy mukana ja tasasta on. Tätä siis lähinnä potkiksen saralla, valmentaja olisi sitä mieltä että haluaisi mua ottelemaankiin, mutta en oo löytänyt siihen kipinää. Vaparin puolella otteleminen sen sijaan kiinnostaisi tulevaisuudessa enemmän :)

Varmasti on pystytaustasta hyötyä. Painihommiin kovasti satsausta (sekä pysty, että matto), jotta on mahdollista hyödyntää pystyosaamistaan eikä tarvitse olla pelko persiissä koko ajan alasvientien takia, jolloin oma pystypeli sekoittuu täysin. Itse pystyotteluunkin tosiaan tarvitaan hienosäätöä, mutta isoin yksittäinen juttu on saada paini riittävälle tasolle, jotta voi keskittyä omalla mukavuusalueella ottelemiseen.

Katso jotain salikisa-videoita ja vertaa omaa osaamistasi siihen. On se sun pysty oltava paljon paremmalla tasolla tolla sun kuvauksella kuin keskiverto mma-ta saman verran treenanneella. Sun pitäisi pystyä ihan kävelemään läpi niistä kavereista pystyssä, ja varsinkin kovaa lyömällä näppylähanskoilla.

Ei oo kyl ihan sama asia ottaa nyrkkeilysparria kun vaparimatsia. Vaik ois kilpanyrkkeilijä ni ei tarkoita että "kävelis läpi". Joku rynnii täysii päälle lisäks potkii ja painii ni tilanne on hiukan eri ku sparreissa.
Tarpeeks fyysinen jätkä vastassa ni ei onnistu. Ja pitää muistaa että se tekniikka toimii jos toinen pelaa samaa peliä. Kattokaa esimerkkinä ihan ufc matseja niin siellä on painijoilla surkeaa pystytekniikkaa mutta silti lyövät lujaa ja jopa tyrmäävät hyviä pystyottelijoita.

Elikkäs kysymykseni on näinkin jokapäiväinen ja tuttu, että mimmoset hyödyt / mahdollisuudet olisi aloittaa vapaaottelu ja pärjätä ehkäpä joissain salikoissakin lähinnä siten, että muuttuuko pystyottelu vapaaottelussa niin radikaalisti ettei tuosta aiemmasta taustasta ole juurikaan hyötyä, painia en osaa (vielä) yhtään?
Itse suosittelisin, että menisit lukkopainin (BJJ:kin käy jos aivan pakko) peruskurssille ja pistäisit painin opetteluun kaikki paukut. Jos treenimäärät ovat hyvällä tasolla, niin reilun puolen vuoden kuluttua pääpaino vapaaottelutreeniin ja sitä kautta paketti on n. vuoden kuluttua niin hyvä, että otteleminen on hyvin realistista. Ehkä jo aiemminkin, mutta kiire ei ole mihinkään. Vapaaottelun peruskurssille menoa pidän noista lähtökohdista ajan haaskauksena, koska painin oppiminen on paljon nopeampaa pelkkää painia opettelemalla. Eikä sillä, että on ihan ok pystyssä ja onneton painissa, mennä kovin pitkälle vaparimatsissa. Huonoa painiosaamista on vaikea paikata edes todella hyvällä pystyosaamisella.

En mäkään tarkoittanut että sillä pystyllä mitään mmamatseja voitetaan, vaan pelkästään sitä, että jos molemmat on vaan pystyssä niin silloin se pysty on paljon vahvempaa, läpikävelytasoa.

Eräänlaisena ajatuksena pitäisin, että seuraavan vuoden verran WFCssä jauhaisin 4 -6 krt viikossa lukkopainia sekä pukupainia. Välillä kävisi myös hieman kb harkoissa jottei taidot ihan unohdu. Tämän vuoden jälkeen täysi satsaus MMA treeneihin, edelleen painotusta painin puolella. Tosin alkaa jo ikääkin olemaan siinä vaiheessa 28, mutta eipä sillä iällä kai väliä mikäli kunto riittää.

Tosiaan WFCstä olisi mukava kuulla lisää mielipiteitä, sekä muutenkin Tampereen seudun treenisaleista, että mitä suosittelette?

Eräänlaisena ajatuksena pitäisin, että seuraavan vuoden verran WFCssä jauhaisin 4 -6 krt viikossa lukkopainia sekä pukupainia. Välillä kävisi myös hieman kb harkoissa jottei taidot ihan unohdu. Tämän vuoden jälkeen täysi satsaus MMA treeneihin, edelleen painotusta painin puolella. Tosin alkaa jo ikääkin olemaan siinä vaiheessa 28, mutta eipä sillä iällä kai väliä mikäli kunto riittää.

Tosiaan WFCstä olisi mukava kuulla lisää mielipiteitä, sekä muutenkin Tampereen seudun treenisaleista, että mitä suosittelette?
BJJ ja lukkikseen TJJK

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei mitään kiitoksia vastauksista ja eritoten tuosta TJJK vinkistä! Meikäläinen tullaan näkemään siellä painin saloja ihmettelemässä mikäli tampereelle tässä muutto pian tulee. :) ehkäpä sitä kovalla treenillä ja omistautumisella pääsee ennen 30 kehään koittamaan vaparia :D

Toivottavasti siellä osataan tämmönen osaamaton painijakin opettaa tekemään temppuja. Tosin opin sitä nyrkkeilemään ja potkimaankin aivan nollatasosta :)

Aivan varmasti on hyötyä aikaisemmasta lajitaustasta. Mikäli haluat oppia mattokamppailua, niin suosittelen sen vapaaottelun lisäksi erikseen joko lukkopainia, bjj:tä tai molempia, sillä itse olen huomannut, että vaparikurssien alkupuolella et tule kehittymään mattopainissa yhtä paljon kuin esim. lukkopainikurssilla. Ja mulla on kokemusta monista eri seuroista, jokaisessa ollut sama juttu.

Aivan varmasti on hyötyä aikaisemmasta lajitaustasta. Mikäli haluat oppia mattokamppailua, niin suosittelen sen vapaaottelun lisäksi erikseen joko lukkopainia, bjj:tä tai molempia, sillä itse olen huomannut, että vaparikurssien alkupuolella et tule kehittymään mattopainissa yhtä paljon kuin esim. lukkopainikurssilla. Ja mulla on kokemusta monista eri seuroista, jokaisessa ollut sama juttu.

Joo näin aattelinkin, käyn ensiksi nyt pelkkää painia ja sit kun alkaa sitä ymmärtämään ja pääsee mukaan niin lähden MMA kokeilemaan. Mites onko sielöä ylipäänsä näinkin "vanhoja" aloittelijoita? Jos oletetaan että saattaisin ehkä 29-30 vuotiaana olla valmis kilpailemaan salikisoissa.

Tääl on hyvä kun vähänvälii näitä viestejä jossa boxaaja/ninjailija/kungfu haluaa ufc:hen ja kysyy vinkkiä. Yleensä viel nimimerkin eka viesti se kysymys jonka jälkeen juttua tulee..:rolleyes:

Tääl on hyvä kun vähänvälii näitä viestejä jossa boxaaja/ninjailija/kungfu haluaa ufc:hen ja kysyy vinkkiä. Yleensä viel nimimerkin eka viesti se kysymys jonka jälkeen juttua tulee..:rolleyes:
En ole tähtäämässä UFC enkä muutenkaan ammattilaistasolle, tavotteena olisi otella C-säännöillä ja ehkä jopa voittaakkin. Sitä koitan kysyä että näkyykö siellä kehässä kolmenkympin ikäistä porukkaa ensimmäistä ottelua, vai onko kisaamisen aloittaminen jo myöhästä, näillä lajitaustoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom