Kohta pääsee taas kalaan!

Eilen ensimmäistä kertaa kalassa tänä vuonna ja saaliina 1,5 kg kuha Kokemäenjoesta :) Todella positiivinen yllätys tämmöselle sunnuntai kalastelijalle.. Löytypähän taas uutta intoo tätäkin lajia kohtaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kalastaako teistä joku merellä esim. Suomenlahdella? Olisi kiva kuulla millaisilla välineillä ja millainen vene teillä on käytössä. Itseäni lähinnä kiinnostaisi tuo lohen uistelu.

Käys kingitoni kattoo kalastuspistecomista.. Siellä on paljon merikalastuksesta keskustelua.. Aaah! Vkl pääsee taas vertikaali touhuihin :) Honkkariinki meni taas puolet tilistä !

olin jussina hammastunturilla, ja kesäkuun alusta 3vkoa vätsärissä. On saanu tammukkaa ja harria syödä kyllä tarpeiksi asti.

Tämä sunnuntai-kalastaja kävi kaverin kanssa eilen oulujärvellä ( Paltajärven kohdalla ja vähän oulujärven puolellakin) uistelemassa 20:00-23:30. Saaliina kolme pientä haukea ja 8 isoa ahventa. Käytössä 4-6 vapaa kerrallaan ja iskivät kaikennäköisiin ja kokoisiin vaappuihin. Hauet puolikiloisia ja allekkin, ne on takaisin järvessä mutta ahvenet oli isoja jotain 150g ja suurempiakin saattoi olla muutama, ne lähti mukaan.

Eilen käytiin muuten vaan kokeilemassa heittelelyä mökillä ja heti tarttui 10.8kg ja 102cm hauki. Ehti poikkasta siimankin jo, mut jotenkin onnistuttiin ylipienellä haavilla pelastaa se veneeseen.

Eilen käytiin muuten vaan kokeilemassa heittelelyä mökillä ja heti tarttui 10.8kg ja 102cm hauki. Ehti poikkasta siimankin jo, mut jotenkin onnistuttiin ylipienellä haavilla pelastaa se veneeseen.

onpa ollu harvinaisen pulska kesäkalaksi!

Yleensä tuon pitunen hauki painaa 6-8kg. Aikoinaan sain 110cm hauen joka paino 8,4kg.

Mä olin tossa viime viikolla kahden naispuoleisen kaverini kanssa kalassa. Tuli sellainene ex tempore päähänpisto et nyt vittu lähtään kalaan, ja käytiin ostamassa tarjoustalosta teleskooppi ongenvavat kolmea eri kokoa, siimat ja koukut ja kohot ja kaivamassa tunkiolta matoja :D

Oltiin kalassa joku vajaa 3h ja koko ajan kävi syötti. Salakoita meinas tulla ensin ja närkkivät vaan madot. Ekoilla kerroilla ehti koukku olla vedessä n. 30sek kun sai jo kiskoa kaloja rannalle. Multa vaan tippui ensimmäiset kaksi kun eivät olleet kunnolla tarttuneet syöttiin kiinni. Särkiä ja ahvenia tuli paljon, oli meillä ämpärillinen täynnä.

Kun näinkin erikoiseen juttuun lähdin niin tiesin että kukaan ei usko mun olleen kalassa, oon liian hienohelmainen lady siihen. Otettiin sitten kasapäin kuvia todisteeksi että mä tosiaan osaan ja uskallan ja pärjään :lol2:

tai oikeastaan 5-7kg. Tarkistappa mittasitko paunoina ;)

Ite olisin silmämääräisesti veikannut että siinä 6-7kg verran vaikka pulska olikin. Vähän kyllä ihmettelin kun vaaka näytti kiloina 10,8kg.. no pitää varmaan tarkistaa vaaka varmuuden vuoks enskertaa varten :D

Mie oon nyt hurahtana tuohon siian uisteluun. Toissapäivänä sain kuusi siikaa ja eilen kaveri sai seitsemän. Tuossa ihan parin sadan metrin päässä miun laiturista on vedetty koko ajan. Tärppiä tulee koko ajan, pieniä ovat vaan perkeleet.

Hyvä filetti ( ei mitään rapalan retkimallia), puinen leikkausalusta, jauhoja, ruokaöljy, mausteet, valurautapannu.

Isommat kalat fileinä pannulle ja esim. ahvenista saa aivan loistavia, kun pistää tikun nokkaan ja vinosti tulen suuntaan paistumaan. Taimenta on myös tullut tällä menetelmällä tehtyä ja apuna käytetty jekkulankaa :)

Tietenkin esim. Lohikeitto on hyvä, jos sattuu joku retkikattila, perunoita ja vähän tilliä olemaan mukana :)

Loimulaudat yms. Kalaa voi valmistaa monilla tavoin maastossa, aina se on yhtä hyvää.

Liitteet

• loimukalaa.jpg
    loimukalaa.jpg
    121,8 KB · Katsottu: 944
kala kannattaa paistaa tikunnokassa tai halsterilla kokonaisena niin pyssyy se kalanrasva sielä missä sen kuuluukin pysyä eikä valu siihen kankaalle mistä sitä ei kyllä tule syötyä :) Monet paistaa tammukatkin niin lähellä tulia parissa minuutissa ja vielä avattu vatta alaspäin että varmasti se tirisee se arvokas rasva pois

luin aikoinaan jossain kämpässä olleesta vanhasta eräkirjasta saunahauen valmistuksesta joka meni jotenkin näin.. 2-3kg hauki, senkummempia kaulan alle ja persereiän kohdalle parinsentin viilto että saa vedeltyä peräsuolen ym. ulos, veret sai jäädä selkärankaan. Kala laitettiin pariksi tunniksi suolaveteen likoamaan, ja sitten saunan lämmityksen ajaksi kala 20cm kiuaskivistä. Kun ruvetaan saunomaan niin kalaa nostetaan niin että se on puolisen metriä kivistä. Kun koko suku on saanu kylvettyä niin kala on valmis.

kylläpä taas on mahtavaa kun pääsee syksyllä uk-puistoon karhun ja hirvenpyyntiin ja samalla onkia tammukkaa.

Onko heittää vinkkejä kalan valmistamiseen noin viikon vaelluksella?

punalihasia voi ja kannattaa graavatakin myös. joillakin tosiaan kulkee savustusvermeet ja valurautapannut mukana mutta ite olen sitä rennompi heppu mitä hennompi reppu niinkun sanotaan, eli kyllä ne parinvkon ruuatkin muiden pakollisten kamojen ohella painaa senverta etten perkele montaa viikkoa kyllä kuleta mitään pönttöjä tai kattiloita mukana :) ainut ruokailuväline on helvetin pieni ja ohut paistinpannu mikä toimii myös lautasena.

Suositut

Back
Ylös Bottom