Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä ollut kelana "Avokela Shimano Solstace 2500RH", erittäin hyvin toiminut joella, järvellä, merellä, isompien haukien ja pienempien ahventen kalastelussa. Pari kertaa ottanut päällensä koskessa kaatuessa pari kiloa ruohoa, muuta mutaa ja paskaa mitä sieltä löytyykään eikä ole paljon ollut ongelmia. Jarru toiminut myös erittäin hyvin.
Sitten siimana itsellä ollut "fireline tracer braid", joella toiminut erittäin hyvin, myös koskikalastuksessa, paksuus itsellä ollut 0,16mm. Toinen hyvä siima on ollut spiderwire stealth code red braid, toiminut samalla lailla kuin tuo fireline, paksuus itsellä ollut 0,25mm.
Sitten itsellä oli joku spiderwire stealth, koko kesän kalastelin vain koskessa, siima oli erittäin ohut ja kokoajan sai selvitellä sotkuja.
Jotkut siimat mitä ylempänä mainitsin ovat ainakin ihan hyviä peruskalastukseen.
Minkäslaisia kaloja oot ajatellu kalastella ja minkälaisessa paikassa?
Itse sanon vain että kalastan joella, tulee komeita vonkaleita, ei taikuri temppujaan paljasta. ;)
Kannattaa käydä vähän pidemmällä katselemassa (vaikka ihan toisella lähimpänä olevalla järvellä) pari kertaa, saattaa tulla jo ihan hyvän kokoisia kaloja. Tosin mielestäni (huom. mielestäni) joesta tulee paremmin kalaa kuin järvistä, ainakin täällä päin.
Jep! Joet on mahtavia paikkoja ja täynnä yllätyksiä. Ainakin täällä päin suurin osa yllätyksistä tosin on polkupyöriä, terveyssiteitä, kondomeja, vaippoja, yms tavaraa mitä jokeen on heitetty, mutta seasta löytyy myös kalalajeja kuten kuha, ankerias, suutari, säynävä yms yms. Joku hassu rapukin on mato-onkeen kerran tarttunut vieressä onkivalle tyypille. Järvet tosiaan melko huonoja kalapaikkoja, koska suurin osa hauista jää surkean pieniksi ja ahvenet tuskin koskaan ovat 200g isompia.
Ei pidä yleistää liikaa. Mä oon kalastanu koko ikäni järvillä ja oon huomannut, että tuo ahvenien ja haukien koko riippuu monesta asiasta. Isommilla järvillä on poikkeuksetta isoja ahvenia ja isoja haukia, ne pitää vain löytää! Ahven kasvaa isoksi vaikka pienessä lammessa, jos kalastuspaine ei ole liian suuri ja ravintoa riittää =) Ei ole mitenkään epätavallista saada kilonen ahven jostain pienestä, syrjäisestä metsälammesta.
Mun perheen mökki sijaitsee erittäin pienen järven rannalla ja sieltäkin nousee lähemmäs kilosia ahvenia, jos vaan tietää paikat. Myös isoja haukia saattaa välillä käydä kolistelemassa jigeihin ja vetovaappuihin.
Tosin pakko myöntää, että joet ovat jollain tavalla mielenkiintoisempia kalastuskohteita. Varsinkin koskikalastuksessa on sitä jotain. :D Kesällä pitäisi ulkoiluttaa perhovälineitä keski-suomen koskilla.
Jee kohta pääsee taas kalaan! Tosin ei vaikuta mun elämään mitenkään, ikinä en oo kalastanu ja tuskin tulen kalastamaankaan.
Ja kyllähän nyt pimuja tulee narrattua sillointällöin, pitää vain olla hyvä syötti ;)Kalasteltu on koko vuosi vuoroon S-marketin, vuoroon Lidlin kala-altaasta kummassa nyt lohi halvempata ollut
Mites muutes on pakkislaiset hauen pään säilyttänyt? Sellanen pää olisi komia että olisi pelkät luut jäljellä, muuta keinoa en keksi kun pitäisi muurahaispesään mutta kumminkin sen kävisi joku eläin hakemassa talteen. Vie pirun kauan jos pistäisi puun oksalle roikkumaan. Keittelemään ei jaksaisi ruveta. Kyllä taas joo hankalaksi menee :D