Kohta pääsee taas kalaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mistäs syvyydestä ootte nyt kuhia yrittäny nappailla? Mulla on noita Jesse vaappuja erilaisia, yhdet menee n. 5m syvyyteen, toiset n. 2,5m ja kolmas pieni (n. 5cm pitkä) 1m eli melkein pinnassa. Pitäskö päivemmällä alottaa syvältä ja pikkuhiljaa nousta pintaa kohden?

En oo ennen juurikaan kuhaa uistellu, mut ajattelin ostaa ensin vehkeet niin ei jää niistä kiinni :D

tuolla meidän vakiopaikalla on noin 4-6m syvää sieltä vedellään aivan pohjia pitkin. Toisaalta tulee niitä syvemmältäkin. Iltahämärissä voi oottaa että kuhat tulis kuoreparvien peräs pintaan.

IkN.jpg

Viikonlopun saalista. Molemmat noin 8kg/100cm ja tuli heittämällä kymijoesta.

tuolla meidän vakiopaikalla on noin 4-6m syvää sieltä vedellään aivan pohjia pitkin. Toisaalta tulee niitä syvemmältäkin. Iltahämärissä voi oottaa että kuhat tulis kuoreparvien peräs pintaan.

Ja tulevat pintaan jopa aika matalan veden alueillekin. Mulla on yksi tietty paikka, jossa on vettä vain kolmisen metriä ja siitä tulee yleensä aina kuhia puolen yön aikoihin, kun vain pintavesi on riittävästi lämmennyt ja on sopivan tyyni ilma. Toissapäivänä tuli käytyä juuri noilla paikoilla, mutta vielä ei kuulunut kuhia, vain yksi sattumataimen ja joitakin haukia.
Olen oppinut nyrkkisäännön, jonka mukaan kuha on pinnassa silloin kun vielä puolen yön aikoihin tarkenee veneessä T-paitasillaan.

picture1028zc9.jpg

Jos haukea haluaa kalastaa, itsellä on ainakin toiminut ihan ylivoimaisesti, säällä kuin säällä ja missä järvessä tahansa, vasemmalla alalaidassa oleva oranssi Minnow Spoon (keskikoko).
Joo aika hyvin toimii. Pohjois-Karjalassa nousi oranssilla/sinisellä Spoonilla haukea hyvällä prosentilla..tosin aika pieniä yksilöitä. Yksi (sokea) ahvenkin jäi kiinni. Huonoa tuossa on tosiaan se, että tahtovat nuo vonkaleet irrota helposti yksinäisestä koukusta.

attachment.php

Liitteet

• SL381588.JPG
    SL381588.JPG
    429,5 KB · Katsottu: 573
IkN.jpg

Viikonlopun saalista. Molemmat noin 8kg/100cm ja tuli heittämällä kymijoesta.

Eikös tuommoset emokalat pitäs päästää takas sukua jatkamaan? vai oliko C&R? :P To-Pe ois vapaata ja pyhäselälle kuhaa uistelemaan ;)
Tuli nyt käytyä puruvedellä, mutta tyhjää tuli vedettyä 17 tuntia :D

Ei haaken mitää sukuu tartte jatkaa. Ei tainnu olla C&R kerran kalat ovat jo maalla.. Luupäät menivät fileiksi. Tulee varmaa paistettua sekä tehtyy kalapullia.

Tänään iltasella uistelemaan. Eka kerta tänä vuonna, liekkö ollut niin vaikea lähteä, kun ulko-ovelta on 15 metriä Pyhäselän rantaan:D

Ja tulevat pintaan jopa aika matalan veden alueillekin. Mulla on yksi tietty paikka, jossa on vettä vain kolmisen metriä ja siitä tulee yleensä aina kuhia puolen yön aikoihin, kun vain pintavesi on riittävästi lämmennyt ja on sopivan tyyni ilma. Toissapäivänä tuli käytyä juuri noilla paikoilla, mutta vielä ei kuulunut kuhia, vain yksi sattumataimen ja joitakin haukia.
Olen oppinut nyrkkisäännön, jonka mukaan kuha on pinnassa silloin kun vielä puolen yön aikoihin tarkenee veneessä T-paitasillaan.

Kuinka paljon vedät T-paita kelillä syvänteiden päältä? Nyt ilmeisesti on vielä liian kylmä pintavetoon kun ei tuolla tarkene takki päälläkään. Pitää kokeilla tänään noita 4-8m alueita koluta läpi kun niitä löytyy paljon tuosta järvestä. Monttuja matalan keskellä yms.

Mä oon yrittäny ettiä noita kuhia tässä jo monta viikkoo mut yhtään ei oo löytyny.. jotenkin tuntuu että on ihan hukassa. Viimeks eilen uistelin puoleen yöhön asti. Vedin pinnasta, syvemmältä, matalikoilta, karikoilta, nopeeta ja hitaasti mutta ei. Ei yhtään tärppiä edes.

Virvelin löysin jo vanhempien luota ja nyt pitäisi penkoa vielä sen verran että vieheet löytyy kun sinne menen. Malttamattomana odotan kalaan pääsyä!

Viime yönä Keskisenkoskella, saaliksi taimen 60,5 cm, paino jotain 2,5-3 kiloa. Puntaria ei tuu kannettua mukana.Perhona musta tinseli.

Kuulostaa siltä, että siiman vaihtaminen olis sitten paikallaan ;)

Voishan se olla, vain kymmenisen vuotta vanhaa siimaa muistaakseni. :)

Mutta niitä vieheitä en sieltä sitten löytänyt, vaikka pari tuntia hikipäässä pengoin kaikki paikat mitkä tuli mieleen. Ärsyttää :curs:

Kuinka paljon vedät T-paita kelillä syvänteiden päältä? Nyt ilmeisesti on vielä liian kylmä pintavetoon kun ei tuolla tarkene takki päälläkään. Pitää kokeilla tänään noita 4-8m alueita koluta läpi kun niitä löytyy paljon tuosta järvestä. Monttuja matalan keskellä yms.

Mä oon yrittäny ettiä noita kuhia tässä jo monta viikkoo mut yhtään ei oo löytyny.. jotenkin tuntuu että on ihan hukassa. Viimeks eilen uistelin puoleen yöhön asti. Vedin pinnasta, syvemmältä, matalikoilta, karikoilta, nopeeta ja hitaasti mutta ei. Ei yhtään tärppiä edes.

Niin siis minähän en mikään vetouistelun ammattilainen ole ollenkaan, enempi satunnaista vaapun kiskomista silloin tällöin juurikin lähinnä kuhaa tavoitellen. Varmasti myös syvän päältä pinnasta löytyy lämpimillä keleillä kaloja, mutta jotenkin itelle on jäänyt fiilis, että noilta matalampien paikkojen pintavesistä löytyvät vasta sitten kun veden pinta on kunnolla lämmennyt. Tuo "oma" paikka on sellasen pienen saaren vieressä, en oikein tiiä mikä siinä vetää kaloja puoleensa. Siitä vaan yleensä aika pieneltä alueelta saa jokusen mukavan kalan kun kaikki natsaa kohdalleen.

Ajattelin lähteä vajaan neljän tunnin kuluttua kalaan! Ensimmäinen kunnon kalareissu tiedossa tänä kesänä, saa nähdä tuleeko muutakin kuin kokemusta....Haukijahtiin olis tarkotus mennä.

Niin siis minähän en mikään vetouistelun ammattilainen ole ollenkaan, enempi satunnaista vaapun kiskomista silloin tällöin juurikin lähinnä kuhaa tavoitellen. Varmasti myös syvän päältä pinnasta löytyy lämpimillä keleillä kaloja, mutta jotenkin itelle on jäänyt fiilis, että noilta matalampien paikkojen pintavesistä löytyvät vasta sitten kun veden pinta on kunnolla lämmennyt. Tuo "oma" paikka on sellasen pienen saaren vieressä, en oikein tiiä mikä siinä vetää kaloja puoleensa. Siitä vaan yleensä aika pieneltä alueelta saa jokusen mukavan kalan kun kaikki natsaa kohdalleen.

Mulle tuli kanssa sellainen fiilis että sitten kun veden lämpötila on lämmennyt tarpeeksi niin noista matalista paikoista syvänteen vierestä voi uistella pinnasta, koska toissapäivänä kun ilman lämpötila oli 25 astettta ja vedenkin 24 astetta klo 21-24 välillä, sain ensimmäisen kuhani juuri tuollaisesta paikasta. Aikaisemmin siitä samasta paikasta ei ole noussut mitään (paitsi haukia). Samaan syssyyn niitä sitten tulikin 5 kpl, mutta vähän eri kohdista.

Samalla järkeilin sitten että jos ne lämpöisellä nousee siitä syvänteen vierestä olevasta matalikosta, niin onko ne sitten kylmemmällä siinä viereisessä syvänteessä.. Pitänee mennä heittelemään jigillä sinne päin.

Mitenkäs sitten kun kelit on vähän vilposemmat kun nyt helteiden aikaan, niin miltä syvyydeltä silloin noita kuhia metsästätte? Jotkut sanoo että 4-8m syvyydeltä, mutta tarkoittaako tuo siis sellaista kohtaa jossa on 4-8m syvää jossa vedetään uistinta pohjassa vai syvemmältä kohdalta jossa uistin menee välivedessä?

Tulipa viime yönä käytyä paremman puoliskon kanssa makkaranpaistoreissun yhteydessä pommittamassa kuhamonttua jigillä ja olihan niitä siellä: Itsellä 5 kuhaa, joista yksi kasvamaan, suurin noin 1,3 kg. Avokki viimeisellä heitollaan vetäisi vielä sellaisen 1,1 kg kalan. Kotiin viemisinä siis liki 5 kg säkki kuhaa, pääsee taas kalan syöntiin. :)
Hiukkasen polttelisi lähteä tänä iltana uudestaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom