Kohta pääsee taas kalaan!

Mm viikonloppuna kalalle! USAssa olin 2vko, siellä näin kaloja vain kalatiskillä. Sveitsissä olin sen jälkeen 1vko, siel näky jo purotaimenia! Pitkästä aikaa kalalle to(tai pe)-su. Oiskohan pihlaiskosket ja vilppulankoski + uistelua ja jiggailua.

Pistähän sitten raporttia miten tuli kalaa...

Torstai-illan uistelureissulta mökkijärveltä ei tullut mitään kalaa. Kuhaa oltiin hakemassa kuitenkin ;)

Perjantaiaamuna löytyi verkosta 1.5kg hauki ja 1kg kuha.
Perjantai-iltana menimme Pihlaiskoskille, sieltä sain 1.5kg ja 2kg hauet - ihmetytti kun ei kukaan saanut lohikaloja. Yhen lohikalan siellä näin uiskentelemassa, tarjosin sille vaikka minkälaista viehettä ja perhoa, mutta mikään ei kelvannut. Syönti oli varsin surkea :I Hauetkin tuli kovasta koskesta :D

Lauantaina tuli kalasteltua mökkirannassa mato-ongella, saaliina pieniä särkiä, pasureita, säyneitä, sorvia ja ahvenia. Yksi salakkakin nousi.

Lauantai-iltana menimme Vilppulankoskelle. Sieltä sain muutaman ~150g ahvenen, lohikaloista ei havaintoa. Illan selkeä kohokohta oli ~2kg säyne jonka sain uittamalla violettia leechiä kovan kosken alapuolella. Se pisti hanttiin ja kovasti! :) Savustin säyneen ja hyvää oli.

Sunnuntaiaamuna sain vielä mato-ongella tollasen 500g sorvan, hetken ihailin sen kauneutta ja sitten päästin takaisin kasvamaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Polttelee jo kalastusreissu Pohjois-Norjaan.. Vielä reilu kk pitäis venailla.

Mitä hartaammin vastaavia reissuja odottaa, sitä paremmilta ne tuntuvat jälkeenpäin, edellyttäen tietenkin, että muutama vedenelävä on käynyt kuivillakin. ;) Meikäläisellä jokavuotinen Puruveden reissu on tulossa viikon päästä, ja aina sitä odottaa yhtä malttamattomana -vaikkei ennätyskaloja koskaan ole heinäkuussa nostettukaan. Soutu-uistelu iltahämärissä, turistelu ja viskin maistelu iltanotskilla sekä aikainen herätys laavulta aamukalaan kuuluvat allekirjoittaneella jokaiseen kesään.

Viikonloppuna muutama mökkihauki tuli käytyä hakemassa, kieltämättä hyvää kun paistettuna fileenä syö uusien perunoiden kanssa :kuola: löytyykös pakkotoistolta yhtään ravustajia? ensi viikonloppuna tuo homma taas alkaa, ja ravut vasta hyviä onkin kunnolla tillin kanssa keitettynä.. ja taas pääsee kiroamaan kun joku on käynny katsomassa pyydykset:curs:

Onkos joukossa perhostelijoita?

Tänä kesänä tehnyt mieli kokeilla tuotakin kalastuksen muotoa, vaan kaikki on hakusessa. Osaisikos joku suositella minkälainen paketti kannattaisi hankkia että voisi kokeilla, eli hinta ei muodostuisi liian suolaiseksi mutta laatu olisi kohdallaan kokeilua varten. Mitä olen kauppoja kierrellyt, niin yhtään valmista pakettia ei ole vielä tullut vastaan.

-J-

Tänä kesänä tehnyt mieli kokeilla tuotakin kalastuksen muotoa, vaan kaikki on hakusessa. Osaisikos joku suositella minkälainen paketti kannattaisi hankkia että voisi kokeilla, eli hinta ei muodostuisi liian suolaiseksi mutta laatu olisi kohdallaan kokeilua varten. Mitä olen kauppoja kierrellyt, niin yhtään valmista pakettia ei ole vielä tullut vastaan.

-J-

http://www.greentrail.fi/

Tuolta. Löytyy perhosettejä myös aloittelijoille ja myyjien ammattitaito on kohdallaan. Postitsekkin varmaan pystyy tilaamaan, mutta parempi on käydä paikan päällä. Hassua sinänsä, että tossa pikkukylän liikkeessä käy aseiden, kalastustarvikkeiden yms. ostajia ympäri Suomen... Mä ostin tuolta aikanaan ekan perhosetin, maksoi muistaakseni koko höskä siimoineen kaikkineen noin 600mk, eli aika edullisesti alkuun pääsee.

Perhot kannattaa sitoa mun mielestä alusta lähtien itse. Näin säästää pitkän pennin ja oppii sitomaan. Ja onhan se paljon hienompaa saada perhokala itse tehdyllä perholla... Olikohan Perhokolmio, mikä myi ainakin aikanaan noita sidontapaketteja.

Mitä nyt omaan kesäkalastukseen tulee, niin siikasesonki on ollut hyvä. Kerkesin uistella juhannuksen jälkeen muutaman kerran noita hopekylkisiä pikkuviikareita, saaliiksi niitä päätyi yhteensä kolmisenkymmentä kappaletta. Savusiika = :kuola:

Perholla kalastus on mukavaa touhua. Jonku vuoden olen perhoillut ja aina mahassa alkaa pistellä kun pääsee talven jälkeen koskille heittelemään. Suosittelen.

-J-

Itse olen vajaa parikymmentä vuotta perhokalastusta harrastellut (tosin olen vaan harrastelija, eikä perhokalastus ole mun elämä, niin kuin monille on käynyt). Todennut olen että tässäkään lajissakaan ei saa halvalla hyvää (ellei ole tarjous), mutta myös toisen ääripään yberkalliit vehkeet ei tarjoa mitä merkittävää keskihintaisiin nähden.
Googleta "Loop Adventure 2" ja "Vision Attack Perhokalastussetti", noita valmiita laadukkaita settejä (sisältää vavan, siimat, kelan, kuljetusputken) saa 160-180€ haarukaan. Hyvä yleisluokka on 5-6# . Kumpiakin saa tilattua netin kautta Suomesta ja kummastakin löytyy googlella paljon positiivisia käyttäjäkokemuksia. Aluksi kannatta ostaa perhot kaupasta (tai huutonetistä, jossa sitojat kauppaavat aktiivisesti niitä), niitä saa tyyliin 5-7kpl settejä 7-8€ ja jos harrastus tuntuu mielekkäältä, niin ostaa valmin sidontapaketin (n.50-70€) ja opettelee itse sitomaan.

-J-

Kannattaa tarkistaa myös www.perhokulma.fi

Saariselän alueelle lähen kalastelemaan viikoksi lauantaista eteenpäin. Osaisko kukaan neuvoa, että mihin siellä kannattaisi mennä? Mieluiten max. 50-100km säteellä Ivalosta. Viimereissulla tuli käytyä Luttojoella(Ei saalista), Sotajoella(Ei saalista) ja Ivalojoella(Pari isoa haukea).

Eli mihinkäspäin pitäs suuntautua jos meinaa lohikalaa pyydystellä? Toki voi neuvoa ottipaikkoja Ivalojoelle tai Luttojoelle.

Todennut olen että tässäkään lajissakaan ei saa halvalla hyvää (ellei ole tarjous), mutta myös toisen ääripään yberkalliit vehkeet ei tarjoa mitä merkittävää keskihintaisiin nähden.
Itse olen ostanut nykyiset luottovapani käytettyinä eli suht halvalla ja laatua. Suosittelen muillekin. Kannattaa seurata perhokalastusforumeita, joissa porukka toisinaan haluaa eroon lähes käyttämättömistä priimakamoista, koska ovat hankkineet vielä "priimempaa".:D

Itse olen ostanut nykyiset luottovapani käytettyinä eli suht halvalla ja laatua. Suosittelen muillekin. Kannattaa seurata perhokalastusforumeita, joissa porukka toisinaan haluaa eroon lähes käyttämättömistä priimakamoista, koska ovat hankkineet vielä "priimempaa".:D

Joo ainahan kannattaa ostaa käytettynä, jos vaan speksit on kohallaan. Tää on kyllä "vaarallinenlaji" siinä mielessä, että jos päästää itsensä tuohon kilpavarustelunsyöveriin, niin paluuta ei ole.. aina pitää saada jotain uutta ja parempaa:rolleyes:

Jep, kävin sitten intin jälkeen ensimmäistä kertaa kalassa eilen illalla Porkkalan niemessä. Piti mennä ihan mato-ongelle, mutta madot jäivät ylläri ylläri kotiin. Kokeilin sitten muutamaa eri jigiä ja lippaa. Koko ruljanssin jälkeen saaliina yksi isompi ahven. :D

Vantaanjoessa olis jo nousutaimenta, ruutin- ja pitkäkoskella asti ainakin nähty jo. En ole itse töiden ja muiden kiireiden takia kerennyt vantskilla käymään kalassa kuin viime keskiviikkona, sillon oli kaverilla vastarannalla kiinni joku arviolta 5-7kg tane tai laxi. Kalaa on, mutta aika nihkeesti ovat saaneet.

Mutta huomenna kohti Tenoa, oikea atlantilainen mielessä, tottakai rannalta perholla pyydettynä :rock:

Mutta huomenna kohti Tenoa, oikea atlantilainen mielessä, tottakai rannalta perholla pyydettynä :rock:

:kuola: En ole vielä uskaltautunut Tenolle enkä Torniolle, mutta vielä joskus mä sinne lähden... Kuulema hommaan jää pahasti koukkuun ja lohijoet kutsuvat joka vuosi, pitääkö paikkaansa? :) Tuleehan siinä mahdolliselle lohelle hintaa, jos viikon kalastelee, harjoittelee kaatokonjakin ottamista sekä vokottelee paikallisia pikisilmänaisia, mutta varmaan se on sen väärti...

Pitänee vielä tänä vuonna tyytyä ihan paikallisiin Itä-Suomen virtaaviin vesiin.

:kuola: En ole vielä uskaltautunut Tenolle enkä Torniolle, mutta vielä joskus mä sinne lähden... Kuulema hommaan jää pahasti koukkuun ja lohijoet kutsuvat joka vuosi, pitääkö paikkaansa? :) Tuleehan siinä mahdolliselle lohelle hintaa, jos viikon kalastelee, harjoittelee kaatokonjakin ottamista sekä vokottelee paikallisia pikisilmänaisia, mutta varmaan se on sen väärti...

Pitänee vielä tänä vuonna tyytyä ihan paikallisiin Itä-Suomen virtaaviin vesiin.

Joo todellakin tulee (mahdollisille) kaloille kilohintaa, Teno nyt on paikkana halvimmasta päästä vielä. Jos sitä rupeaa johonkin marketin kirjofileen hintaan vertailemaan, niin kannattaa vaihtaa harrastusta. Kyllä se vaan on niin hienoa päästä tuonne pohjoisen luontoon viikoksi eräilemään, reilu kuukauden päästä vielä kunnon vaellusreissu tulossa näätämön seutuville.

Vantaanjoessa olis jo nousutaimenta, ruutin- ja pitkäkoskella asti ainakin nähty jo. En ole itse töiden ja muiden kiireiden takia kerennyt vantskilla käymään kalassa kuin viime keskiviikkona, sillon oli kaverilla vastarannalla kiinni joku arviolta 5-7kg tane tai laxi. Kalaa on, mutta aika nihkeesti ovat saaneet.

No voe prk:curs: "Päivystin" viime viikolla ja viikonloppuna etenkin Pitkäkoskella harva se ilta, silloin ei vielä isompia nousukkaita pomppinut (joku isompi oli kyllä hetken kiinni). Nyt sitten kun niitä on, niin olen ollut 39 asteen kuumeessa punkan pohjalla. No jos viikonlopuksi pääsisi yrittämään. Tästä loppukesästä/syksystä tulee kyllä mitä parhain taimen ja laxi sesonki. Kaikki merkit viittaisivat siihen.:thumbs: Pääsen vihdoin ulkoiluttamaan
mun uutta 8# Sagen keppiä.

Reilu viikko sitte kotiuduttiin Neideniltä. Parin viikon reissu tehtiin kaverin kanssa tietylle jokiosuudelle, niinkuin nyt jo muutamana kesänä on tullut tehtyä. Perholla rannalta siis kalastetaan..Kelien puolesta oli kyllä täysin epäonnistunut reissu, melkein viikon oli ihan saatanan kylmä, päivällä n. 8 astetta ja yöllä n.5 astetta. Siihen vielä lisätään ihan helvetillinen tuuli jäämereltä eli alavirrasta niin heittäminenkin oli jo aika extremeä. Vesikin oli todella kylmää, välillä jopa alle 10 astetta. Titti ei ehtinyt nousta kunnolla meidän osuudelle asti ja niitä saatiinkin vain muutamia koko pätkältä. Jalatkin oli suht tiukassa. Ilmoilla lienee ollut aika heikentävä merkitys kalan tulolle ja varsinkin noin kylmällä vedellä ei tuntunut nousevan perhoon. Hukkareissu ei kuitenkaan ollut, toisella luvalla 6,4kg ja viikkoa myöhemmin 10,2kg lohi. Kaveri sai 5kg ja 6kg. Tulihan sitä kaloille kilohintaa, mutta minkä sille voi. Pakko se on silti tuonne samaan paikkaan joka kesä mentävä. Eipä muuta.

Reilu viikko sitte kotiuduttiin Neideniltä. Parin viikon reissu tehtiin kaverin kanssa tietylle jokiosuudelle, niinkuin nyt jo muutamana kesänä on tullut tehtyä. Perholla rannalta siis kalastetaan..Kelien puolesta oli kyllä täysin epäonnistunut reissu, melkein viikon oli ihan saatanan kylmä, päivällä n. 8 astetta ja yöllä n.5 astetta. Siihen vielä lisätään ihan helvetillinen tuuli jäämereltä eli alavirrasta niin heittäminenkin oli jo aika extremeä. Vesikin oli todella kylmää, välillä jopa alle 10 astetta. Titti ei ehtinyt nousta kunnolla meidän osuudelle asti ja niitä saatiinkin vain muutamia koko pätkältä. Jalatkin oli suht tiukassa. Ilmoilla lienee ollut aika heikentävä merkitys kalan tulolle ja varsinkin noin kylmällä vedellä ei tuntunut nousevan perhoon. Hukkareissu ei kuitenkaan ollut, toisella luvalla 6,4kg ja viikkoa myöhemmin 10,2kg lohi. Kaveri sai 5kg ja 6kg. Tulihan sitä kaloille kilohintaa, mutta minkä sille voi. Pakko se on silti tuonne samaan paikkaan joka kesä mentävä. Eipä muuta.

Onneksi olkoon hienoista kaloista! Tuo yli kympin lohi vaati jo varmaan kunnon väsytyksen. Yritittekö harreja ollenkaan? Neidenillähän on kuulemma hyvin isoa harjusta.

Tulipa ostettua tollainen kela ku vanha keskiluokan kela hajos :)

LagunaLille1.jpg

Lisäks ostelin vähä uusia koukkuja, uudet siimat kaikkiin keloihin ja parit lipat. Tällä kertaa koitetaa kuopasta sitä taimentakin Lapista ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom