Kohta pääsee taas kalaan!

Onko kukaan muuten saanu Vantaankoskelta tai Pitkäkoskelta askettäin saalista , kun parikertaa siellä tämän vuoden puolella on tullu käytyä saamatta mitään(kuten yleensä), eikä ole kyllä näkyny muillakaan tulosta tulleen.

Vantaankoskelle on nyt just istutettu taimenta ja kirjolohta pyyntikokosina joten luulis tulevan..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostellaanpa välillä. Viime yönä kävin perhostelemassa Rautalammin konnekoskella viitisen tuntia saaliina 1,5 kiloinen järvitane. Mitenkäs muilla pakkiksen kalastajilla on kausi käynnissä?

Perhoreissut on ollu ihan onnistuneita, tosin Nokinen Rautalammin suunnalla ei ole antanut "kuin" harjuksia. Vetouistelun saralla onkin ollut poikkeuksellisen hiljasta... Eilen näin mökkijärvessä vesiperhosia, se tietää sitä, että siian uistelu kutsuu seuraavilla vapailla.:)

Olen nytten 2v heitellyt noita ruohikoita lähinnä minnow spoonilla ja räsäsen lipalla. Kalaa on kyllä tarttunu ihan hyvin. Ainut vaan että isoin kalani on se 2kg hauki ja ois kiva saada joku isompi. Uistelemalla se varmasti onnistuisi paremmin, mutta ei ole vain mahdollisuuksia siihen. Minkälaista uistinta kannattais käyttää ja missäs ne isoimmait hauet lymyää? Ruohikoista ei tuosta 1.5kg:sta isompaa oikein tunnu löytyvän.

Perskeles kaks päivää heiteltiin mökin laiturilla eikä yhtään kalaa.. xD Luulis nyt että ees joku sintti. Kaippa sitä pitäis suotaa sitä rantaa pitkin se 300 metrii, sieltä tulee ja paljon.

Tuossa Helsingin vanhankaupunginkoskella tulee välillä käytyä perhoa viskomassa. Nyt ei ole vielä tullut montaa kertaa käytyä, viime viikolla saatiin kaverin kanssa pari kirjolohta.

Kuha-ajat pitäs alkaa olee ihan justiinsa, sillon oltiin pimeyteen asti mutta ei vielä kunnollista lätinää. Kun kuhaa on paljon tossa loppuliussa, niin sen kyllä huomaa ja niitä voi saada salakkaparvesta kymmeniäkin yön aikana.

Sunnuntaina ekaa kertaa tänävuonna kalassa. Heittelin rohvessoria ruohikkoiseen rantaan. Neljännellä tai viidennellä heitolla nappasi parikiloinen hauki :haart:
Harmitti vähän kun ei laittanut yhtään vastaan, vaan ui suoraan haaviin :(

Sunnuntaina korkkasin kalastuskauden, vetouistelu touhuilla ilman tärpin tärppiä. kotia mennessä kokeilin heittelemällä tutusta joen uomasta ja jo toisella heitolla nasahti potkäle hauki rohvessooriin kiinni 30 min väsyttelyä, kun haavi jäi veneeseen. Sintille rapalan vaakalla painoa 8kg ja 100 rammaa.
mukavan kokoista kylkifilettä sai muusille kyytipojaksi :kuola:

Onkimisesta:

Eihän jostain 10m hiilikuituongesta olisi mitään iloa, koska kilpakohoa ei minun näölläni edes näkisi jostain 15m päästä. Ehkä pitäisi olla koho, jossa on lätkä päässä, se helpottaisi varmasti kummasti.

Mm viikonloppuna kalalle! USAssa olin 2vko, siellä näin kaloja vain kalatiskillä. Sveitsissä olin sen jälkeen 1vko, siel näky jo purotaimenia! Pitkästä aikaa kalalle to(tai pe)-su. Oiskohan pihlaiskosket ja vilppulankoski + uistelua ja jiggailua.

Mm viikonloppuna kalalle! USAssa olin 2vko, siellä näin kaloja vain kalatiskillä. Sveitsissä olin sen jälkeen 1vko, siel näky jo purotaimenia! Pitkästä aikaa kalalle to(tai pe)-su. Oiskohan pihlaiskosket ja vilppulankoski + uistelua ja jiggailua.

Pistähän sitten raporttia miten tuli kalaa. Itsellä on kesäloma mennyt lähinnä perhokalastuksen merkeissä ja viime viikonloppuna käytiin uistelukisoissa, saaliiksi 3 haukea ja kuha. Sijoitus oli jotain kympin huonommalla puolella.

Kyllähän toi kalastus aika lähellä sydäntä on. Pääasiassa tulee kalasteltua haukea, kuhaa ja ahventa heittäen ja soutaen. Tänäkin kesänä on jo jonkin verran saalista tullut. Mielenkiintoisimpana juttuna voisi mainita viikko sitten saadut 3 kuhaa Mepps Aglialla, suurin 1,05 kg. Eipä ole ennen kuhia lipalla tullut. :)

Onkos täällä muuten vaappujen tekijöitä? Itse on tullut sitä harrastettua. Viimeisen vuoden aikana on ollut vähän vähemmällä, mutta nyt olis taas tarkoitus saada uusia vaappuja käyttöön. :)

Alkaa muuten Pohjois-Karjalan isoilla järvillä olla aika kivasti kuhaa, jokusia kertoja on ehtinyt jigaamaan Pyhäselälle ja kymmenkunta kuhaa noussut. Niistä kolme puolentoista kilon paremmalla puolella, alamittaisia vain pari hassua (ja alamitta täällä on 45 cm). Kunhan tässä kelit taas lämpeäisi ja ehtisi vielä uistelemaankin..:kuola:

Onkos täällä muuten vaappujen tekijöitä? Itse on tullut sitä harrastettua. Viimeisen vuoden aikana on ollut vähän vähemmällä, mutta nyt olis taas tarkoitus saada uusia vaappuja käyttöön. :)

Muutamia vuosia sitten tuli pikku vaappuja väsättyä muutamia kymmeniä, joista uusimmilla on taimenia noussutkin oikein kivasti. Kynäruiskua ei ollut käytössä, hileet pintaan, sprayta selkään ja mahaan ja muovilakkaa päälle, ihan siistejä tuli noinkin. Nykyään ei ole tilojen puutteen vuoksi päässyt tekemään ollenkaan, perhonsidontanurkkauksen eristin olohuoneen nurkkaan ja siitäkin emännällä oli eriävä mielipide. Tahtoo omakotitalon ja lämmintä varasto/verstastilaa! :kuola:

Mites Sepi tuo kuhan jiggailu on mennyt? Heität vaan sopivas kohas pohjaan ja pomputtelet takas veneeseen, vai vedätkö jigillä kuin uistellen? En oo ite kauheesti viel jiggailemiseen tutustunu, mitä nyt pari kertaa heitelly rannasta kuhaa jigillä.

Mökillä ois yks hyvä matalikko ja yks tosi syvä paikka mitkä on molemmat hyviä kuhapaikkoja, miten jiggaan ennätyskuhat sieltä ylös?! :D

Mä tein junnuna joitakin kymmeniä vaappuja. Alkuun ei tullut tehtyä kahta samanlaista, mutta jossain vaiheessa aloin veistää vain tietyn mallisia vaappuja, joihin luottamuskin alkoi kasvaa muutaman kalan jälkeen. Niitä sitten tuli uitettua ja kivasti ne kalasti. Johtui varmaan siitä, ettei mulla veteen asti enää muut uistimet päässeet. :)

Nyt on kymmenisen vuotta odoteltu, että kipinä syttyisi uudestaan. Teininä "asuin" järvellä, nykyään pari kertaa kesässä käyn heittelemässä. Paikat valitsen siten, että saalismäärä on minimissään, kun ei viitsisi niitä kaloja irroitella, kädet alkaa haiseen... :rolleyes:

Mites Sepi tuo kuhan jiggailu on mennyt? Heität vaan sopivas kohas pohjaan ja pomputtelet takas veneeseen, vai vedätkö jigillä kuin uistellen? En oo ite kauheesti viel jiggailemiseen tutustunu, mitä nyt pari kertaa heitelly rannasta kuhaa jigillä.

Mökillä ois yks hyvä matalikko ja yks tosi syvä paikka mitkä on molemmat hyviä kuhapaikkoja, miten jiggaan ennätyskuhat sieltä ylös?! :D

Juuri niin, enkä aina pompota edes ihan pohjaa pitkin (ettei jigipakki vajuisi ihan niin paljon yhdellä reissulla). Homman idea onkin eniten siinä että löytää sen sopivan kohdan. Itekin oon tänä vuonna käynyt vain rannalta jigaamassa ja uskomattoman tarkasti samasta kohdasta saattaa aina koko illan kuhat nousta. Kuhathan löytyvät toukokuun loppupuolelta aina elokulle asti jokien suista ja pienen matkaa itse joen puoleltakin. Karttapaikasta etsii jostain hyvään kuhajärveen laskevasta joesta syvempiä monttuja niin sieltähän niitä pitäisi löytyä.
Kyllähän niitä jigaillaan järven montuistakin, mutta ite en ole jaksanut sieltä ettiä. Ei kai siinäkään sen kummempaa kuin ottaa vain tarpeeksi painava jigi että pääsee syvälle, tosin jos vettä on yli kymmenen metriä niin ihan pohjassa tuskin kannattaa uittaakaan.
Vielä tehokkaampi tapa olisi ehkä käyttää pohjaonkea, jossa elävä täkykala tapsikoukussa. Oon ollut todistamassa useiden täkykuhien ylösottoa...

Kertokaas tarviiko punottuun siimaan tehdä kovinkin erilaista solmua?

Mä lämmittelen vanhaa harrastusta taas piiitkästä aikaa uudelleen. Junnuna tuli fisusteltua enemmänkin, mut kamat kun varastettiin, loppui harrastus siihen.

Maailma on muuttunut; Daiwaakin jopa nykyään suositellaan.:hyper:

Suositut

Back
Ylös Bottom