Kohta pääsee taas kalaan!

Ite viskoin eilen(sunnuntaina) ~5h Pitkäkoskella ja toisen 5h Vantaankoskella. Saaliina 30cm taimen, joka pulahti iloisesti takaisin uimaan niin kuin asiaan kuuluu. Pitkäkoskelta tuo siis. Hauskaa oli vaikka kalasta ei kauheesti ollut tietoa. Ainakin oli +20c lämmintä, aurinko paistoi ja näin jopa muutaman konnan ja ainakin neljää laatua perhosia!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuolla vänerillä on vissiin kalojen keskikoko ihan mukava. Täkyraksiko siellä on suosituin ottipeli?

Kyllä sieltä tänävuonna tuli paljon alamittastakin (alle 60cm). isoja mötkylöitä löytyy kun jaksaa tahkota siellä syvän päällä. Meilläkin taas muutama ison kalan karkuutus. Yksi suomalais porukka sai yli kympinkin lohen.

Raksi vedettiin pääsääntöisesti mutta myös muutama vaappu oli vedossa muiden painoistuksesta johtuen :)

Ruotsalaiset taitaa käyttää paljon ainakin Tomic vieheitä.

Aikamoinen kutina ois päästä kalalle, ehkäpä jo tässä kuussa kerkeää perhostelemaan... Mökkiveneeseen, joka on semmonen isohko tasaperäinen soutuvene, ois tarkotus hommata peruskaiku. Mielellään sellanen kätevästi mukana kulkeva. Suosituksia?

Tommosta kattelin. Tekiskö tolla mitään...

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2062

Tota kaikua on kanssa pitäny jo pidempään hommata, tietysti pitäs olla hyvä ja halpa ja helposti mukana kulkeva. ite oon tota eaglen cudaa katellu, mutta ei mitään hajua tekeekö sillä oikeesti mitään. linkki -> http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=1058

Kyllä se on yks parhaita hetkiä kesässä kun ukon kanssa ollaan vähintään 3 tuntia uistelemassa ja siinä samalla voi syödä muorin tekemää patonkia :) Viime kesänä alotin uistelemaan ja isoin saalis oli 3 kilonen hauki.

no niin nyt on sitten kalastus kausi avattu ja saaliina 2kpl haukia
2,5kg ja 1,7kg.

nämä siis uistimella. perholla en ole vielä koittanut koska vedet on vielä hieman korkealla.
toki perholla saisi hieman jalompia kaloja mutta kyllä nuo 2 haukea on ihan hyvä tulos vuoden ensimmäisestä reissusta joka kesti kuitenkin vain alle 3 tuntia.

ja mikä parasta on vasta huhtikuun puoliväli
katsoin viime ja toissa vuoden kala-päiväkirjaa ja totesin että noina vuosina
olen ensimmäiset reissunu ja kalani saanut vasta toukokuun toisella viikolla.

näin siis tällä erää.

kireitä siimoja kaikille kalastusta jossakin muodossa harrastaville miehille/naisille

Se voipi olla että lappiin on lähdettävä appiukon kanssa kalaan kun vaimo vaihtoi duunia ja on koko kesän duunissa,joten yhteinen reissu ei tänä kesänä onnistu.Mökillä sitten järvikalaa narraamaan.

Huomenna koittaa pieni keväthauki reissu saimaalla. Vinkkejä? :D

Kuinka nopeasti kudun jälkeen haukien syömähalut parantuvat? Riittääkö viikko?

Kuinka nopeasti kudun jälkeen haukien syömähalut parantuvat? Riittääkö viikko?

Riittää. Hauet tosin saattavat kutea hieman eri tahdissa, eli ajankohdasta riippuu, kuinka paljon kutenutta (=nälkäistä) kalaa on.
Itse olen tosin onnistunut keväisin parhaiten nimenomaan ennen kutua..

Kalastus kyllä tekee kesän, sais tulla vielä hieman lämpimämpi että pääsee nauttimaan samalla ehkä muutamasta oluesta järvellä shortsit jalassa. Talvella jäi kalastukset hieman vähemmälle, muutaman viikon kerkesi verkot olla järvessä ja pilkillä kerran taisin käydä.

Kesäkausi alkoi toissa viikonloppuna Vantaanjoella narraamassa, ja sieltähän tulikin sitten 64 senttinen kirjolohi. :) Maistu nannalle kun itse teki vielä. Ja viikolla oli muutaman päivän weke-katiska järvessä ja tuli tusina n. 600 grammaisia ahvenia ja liuta pienenempiä.

Itse avasin kauden 2 viikkoa sitten, oli juuri pari päivää aiemmin jäät lähteneet. Laihaksi jäi saalis, viisi haukea, suurin 2.5kg. Tänään (Su) kävin uudemman kerran kokeilemassa, hiukan jo parempaa settiä olikin; 7 haukea tunnin sisään, suurimmat 2 x 3kg & 5kg, loput 2kg molemmin puolin. Aika älytön nälkä vaikutti kavereilla olevan, kaikilla hauilla vatsat täynnä ja särkeä vaan pursusi suusta ulos:) Tiistaina olisi tarkoitus kokeilla uudestaan pidemmän kaavan mukaan.

Ainiin, ja siis järvihauesta toki kyse..

Liitteet

• Kuva 340.jpg
    Kuva 340.jpg
    144,3 KB · Katsottu: 184
  • Kuva 346.jpg
    Kuva 346.jpg
    118,9 KB · Katsottu: 199
Lumisateen masentamana kaivoin tänään esiin perhovälineet ja tein niille hieman keväthuoltoa. Samalla kokeilin perhonsidontaa ensimmäistä kertaa pariin vuoteen. Eihän noi nättejä ole, mutta on se taito jollain tavalla vielä tallella. :)

Jospa noihin taimen erehtyisi, se nähdään jahka ilmat lämpenee.

Liitteet

• rnbw.jpg
    rnbw.jpg
    113,8 KB · Katsottu: 218
Ei ns. kalastusperhojen välttämättä tarvii niin hienoja ollakaan, mutta ainakin itse valitsen aina parhaiten onnistuneet perhot ensimmäisenä veteen. Käytännössä tulee kalastettua suurin osa kalastusajasta vaan muutamalla luottoperholla, koska kalastus sujuu paremmin kun perhoihin pystyy luottamaan.

Ja toi PikkuT:n streameri on ihan onnistunut tekele ainakin mun mielestä.

On kyl ihan näppärän näkönen, pääsiski taas tekemään noita.

Tuli tässä päivällä mieleen (pahoittelen jos on puita jo tämä asia, mutta kysyn uudestaan) että onko kukaan osallistumassa Sulkavan yöuisteluun? Itse aattelin pamauttaa ja osallistua jos seuraa vain löytäisi mukaan. :)

Jospa noihin taimen erehtyisi, se nähdään jahka ilmat lämpenee.
No mikä nottei, pätevän näköinen ja toimii sopivasti tarjoiltuna varmasti. Itse olisin tosin leikannut nupin aavistuksen pienemmäksi, koska kun tuo kastuu, niin siitä päästä tulee ehkä liian dominoiva eikä perho ole ihan niin pikkukalamainen. Mielipideasioitahan nämä....Kireitä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom