Kofeiini - Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa

Meta title: 💥⚡ Kofeiini ⚡💥

Meta description: Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa. Löytyy kahvista, energiadrinkeistä ja pillereistä — toimii nopeasti ja edullisesti...

Jos en juo, aiheutuu:
- pääkipu keskipäivään mennessä,
- infernaalinen väsymys ts. en herää ilman
- jos olen juomatta yli kaksi-kolme päivää, niin pääsen eroon hedarista, mutta tilalle tulee alakuloisuus ja loputon väsymys, johka kestävät ainakin joitain viikkoja. (olin viime talvena useamman kuukauden juomatta kahvia, se oli silkkaa tuskaa.)

Jos juon kahvia:
- herään,
- olen puheliaampi ja iloisempi (nimenomaan aamulla),
- vatsa toimii,

Jos juon paljon kahvia (yli 10 kuppia päivässä):
- tärinät,
- ahdistus,
- hermostuneisuutta,
- kusettaa älyttömästi,
- ja jos juon kupinkin viiden-kuuden jälkeen niin yöunet lykkääntyy usealla tunnilla.

= Vahvaa kamaa mulle. Tosin mun keskushermosto reagoi ilmeisen vahvasti kaikkiin myrkkyihin.

Pari kupillista nuppi vielä kestää, mutta sen yli kun menee niin alkaa vaikuttamaan yöuniin. Klo 19 jälkeen pyrin olemaan erossa kofeiinista.

Sellanen toleranssi kehittyny, että ei kofeiinit mitään vaikuta minun väsymykseen. Se osittain on huono juttu, esim. tilanteissa, kun haluan pysyä hereillä.

Kahvi... hmm, kyllä sitä se 5< kuppia päivässä tuppaa aina menemään. En mitään erityistä syytä tiedä siihen miksi pitää kokoajan litkiä kahvia, eihän se edes maistu kovin kumoiselle. Mutta vieroitusoireina, jos ei ole saanut kahvia, niin tuntuu siltä, kuin jotain puuttuisi ja tulee hiukan hermostunut olo :D Eipä mitään kummempaa. Univaikeuksia ei ole tullut, vaikka sillointällöin tulee juotua jopa klo 20 jälkeenkin :hyper:

Nykyään voi joskus kännissä yhden kupin tavallista juoda niin ei sammu, muuten olen siirtynyt kokonaan kofeiinittomaan. Vissiin kroppa hieman hurjien vuosien jälkeen tullut yliherkäksi piristeille.

Aamu alkaa vasta sen kahvikupposen jälkeen. Jollei sitä aamulla saa niin väsyttää perkeleesti ja jossain vaiheessa alkaa päänsärky. Voin juoda illallakin vaikka pari kolme kuppia ja se ei poista väsymystä enää silloin...

eipä paljoa tunnu.. pitäis muutenkin vissiin vähentää kofeiinin käyttöä.. sitä kun tulee vähän joka paikasta sellanen reilu 1l kahvia päivässä, joku energia juoma, light kolaa... ja koko ajan väsyttää silti.. :D

Siis mulleha riittää melkee se aamukahvi. Töissä en juo kahvia, mutta jos töiden jälkeen salille menen ni saatan siinä välissä kiskasta kupin. Nyt pari päivää tota tehneenä voi kyllä todeta että kyllä siellä salilla todellakin paremmin jaksaa.

Kofeiinia tulee itsekkin nautittua päivittäin, Red Bullia, treenilaturi, guaranajauhe, vihreä tee uute kapseleina ja jauheena sekä kofeiinitabuina(ei kuitenkaan näitä kaikkia samana päivänä). Vaikea sanoa mitä vaikutuksia kofeiinilla on itselle, kun sitä on tullut niin kauan nautittua. Kyllähän se piristää jonkin verran.

Kiinnostavaa juttua aiheesta, aikamoista suorituskyvyn paranemista on tutkimuksissa havaittu esim. kestävyyslajeissa ks. alla:

KOFEIININ VAIKUTUS LYHYTKESTOISEEN- JA
MAKSIMIVOIMAA VAATIVAAN URHEILUSUORITUKSEEN

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19915/CL Laakso.pdf?sequence=1

"3.2 Kofeiinin vaikutus kestävyyssuoritukseen
McArdlen ym. (2002) mukaan kestävyyssuorituksessa elimistö tuottaa energiaa sekä
aerobisesti, että anaerobisesti. Aerobisessa energiantuotossa rasvojen käyttö energianlähteenä
tehostuu kun kuormitusta jatketaan vähintään 30 minuuttia. Kofeiini vaikuttaa
Sprietin ja Howlettin (2000) mukaan rasva-aineenvaihduntaa tehostavasti, jolloin siitä
voidaan olettaa olevan hyötyä kestävyyssuorituksessa.
Myös hyvin kontrolloiduissa tutkimuksissa 1990-luvulla on saatu tuloksia, jotka tukevat
tätä väitettä. Esimerkiksi Grahamin ja Sprietin (1991) (ks. Spriet & Howlett 2000, 380)
tekemässä tutkimuksessa hyvin harjoitelleet urheilijat suorittivat uupumukseen asti johtaneet
polkupyörä- ja juoksumattotestit 80–85 % teholla maksimaalisesta hapenottokyvystä.
Tulokset paranivat kofeiinin nauttimisen seurauksena juoksumattotestissä 44 % ja
polkupyörätestissä 51 %.
"
Loppujen lopuksi tämä suomalainen tutkimus päätyi siihen tulokseen, että voimalajeissa kofeiinin hyötyä ei pystytty osoittamaan.

"Tämän tutkimuksen perusteella kofeiinista ei siis ole hyötyä yksittäistä voima- nopeusvoima-
tai anaerobista kestävyyspyrähdystä vaativiin suorituksiin."

Itse olen hedelmäteen ystävä ollut mutta mulle ei kofeiini käy lainkaan päinsä niin pettyneenä häytyy keksiä korvaavia tuotteita.

Juoko porukka kofeiinittomia teejuomia ja jos juotte niin mimmosia? Aikani tutkittuani intterwebbiä vastaan tuli rooibos tee. Kukaan maistanut? Mitäs muita vastaavia löytyisi?

Sinällään kofeiiniton teehän ei ole periaatteessa teetä kun sitä ei tee lehdistä tehdä. Mulle on ihan sama mistä se on tehty kuhan on hyvvää, lämmintä ja kofeiinitonta :)

Sekin tuli vielä mieleen että karppausfoorumilla tuota rooibos teetä on hieman kehaistu sen sisältämien vitamiinien, kivennäisaineiden ja flavonoidien vuoksi. (Tässä vaiheessa viimeistään terveysniuhottajat kiinnittävät huomionsa).

Erilaiset kukka- ja rohdosjuomat on mukavaa vaihtelua. Kehäkukka, nokkonen, vadelma, pakurikääpä ja mitä noita nyt on. Osa maukkaampia kuin toiset, mutta kaikissa on jotain terveysvaikutuksia. Kannattaa mennä johonkin ekokauppaan ja tsiikailla siellä teehyllyä/yrttihyllyä. Stadissa Ruohonjuuressa, Narikkatorin laidalla, veikkaisin olevan paras valikoima.

Tuota rooibosta on tullut juotua jo varmaan vuoden verran. Hyvää on ja makuvaihtoehtoja on todella paljon. Tällä hetkellä menee veriappelsiinin "makuinen".

Mielenkiintoinen aihe.
Kasvatan erilaisia yrttiteekasveja ja niitä tulee myös litkittyä todella paljon, mm. puutarhassa on tällä hetkellä 13 eri minttulajia.
Myös monet sitruuna-vivahteiset on suosikkeja: sitruunamelissa, -verbena, -ruoho -timjami ja -kissanminttu, nam!

Rooiboskin on ihan hyvää, tykkään juoda sitä iltateenä tai sekoittaa muiden, esim. mustan teen kanssa.

Tosiaan monilla yrteillä on myös lääkinnällisiä vaikutuksia, kannattaa vaihdella niitä tai valita vaivan mukaan.
Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin kannattaa lukea vaikka: Toivo Rautavaaran teos Terveysteetä luonnonkasveista :thumbs:

Clipper lakritsatee. Kofeiiniton ja luonnostaan makean makuinen, siis ei makeutettu. Maku aidosta lakritsajuuresta. Hyvää!

Back
Ylös Bottom