Kofeiini - Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa

Meta title: 💥⚡ Kofeiini ⚡💥

Meta description: Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa. Löytyy kahvista, energiadrinkeistä ja pillereistä — toimii nopeasti ja edullisesti...

Mulle kahvi on aivan ehdoton aamulla. Myöhemmin päivällä ei aina niin väliä, vaihtelee päivän mukaan. Määrät säätelen sen mukaan, että jos on veto pois niin lisää kahvia koneeseen; jos taas homma toimii ilman, niin sitten ei tarvii. Aamukahvi on varmaan osin psykologinenki juttu, pääkoppa sanoo että jos et ota niin nukahat viimestään ekalla luennolla.

Ja sitten siitä, miten kahvi vaikuttaa muhun. Kyllä sen huomaa, saa lisää virtaa sitä kautta kun alkaa tuo pumppu lyömään vähän nopeemmin. Itellä kun lepopulssi on alimmillaan jopa vain 40, niin on syytäkin vähän kiihdytellä sitä. Vähän liian lepposa ja löysä olisin ilman kahvia ;)

Vaikka itse olen nyt parin kk ajan lähes poikkeuksetta joka päivä kahvia juonut, ei siihen ole mitään fyysistä riippuvuutta syntynyt, ehkä pieni psykologinen.

Aamuisin kahvin juotua 5 minuutin sisällä vessa kutsuu poikkeuksetta suolistoa tyhjentämään, vaikka siellä ei paljon mitään olisikaan. Itse piristävä vaikutus on ehkä hieman vähentynyt, mutta ennen treeniä joskus otan pari kofeiinipilleriä ja kyllä niistä selvää piristystä on. Lisäksi hikeä puskee paljon enemmän treenatessa.

Parin kolmen päivän päästä alkaa päänsärky, ellen oo saanu nautittua kaffeeta. Ilman aamukahvia ei lähe päivä käyntiin. Liian isot annokset aiheuttaa hermostuneisuutta ja tärinää.

Aina ennen treeniä tulee otettua 0,5l-1l vihreetä tai valkosta teetä, sen jälkee pari kauhallista NO-Xplodea. Pumppi, vireystilat ja yleinen jaksaminen treeneissä on aivan järjettömästi parempi, ku ilman noita. Parin tunnin treenit jaksaa puskee läpi älyttömäl intensiteetil aika kevyesti ja hien määrä on ihan tajuton. Välipäivinä en käytä kofeiinia tai muita piristeitä ollenkaan.

Sen jälkeen kun 6 vuotta sitten hirveessä krapulassa join kaks isoa mukia kahvia en ole enää pystynyt juomaan kuin yhen pienen kupin aamuisin. Silloin löi meinaan päälle sellanen ahdistus/paniikkihäiriökohtaus et luulin lopun tulleen. Ei muuta kun terkkariin ottamaan sydänfilmiä kun ei ymmärtänyt mistä oli kysymys. Silloin tällöin olen yrittänyt juoda kupillisen päivälläkin mut pistää kyllä spasmat vieläkin aivan sekasin. Tärissyttä, ahistaa, huimaa, oksettaa ja tulee sellanen fiilis et vois vaikka mennä triatlonin ja maratonin putkeen. Kyllä vituttaa, koska kahvi on kuitenkin hyvää. Kofeiini ei näköjään vain sovi mulle.

Sen jälkeen kun 6 vuotta sitten hirveessä krapulassa join kaks isoa mukia kahvia en ole enää pystynyt juomaan kuin yhen pienen kupin aamuisin. Silloin löi meinaan päälle sellanen ahdistus/paniikkihäiriökohtaus et luulin lopun tulleen. Ei muuta kun terkkariin ottamaan sydänfilmiä kun ei ymmärtänyt mistä oli kysymys. Silloin tällöin olen yrittänyt juoda kupillisen päivälläkin mut pistää kyllä spasmat vieläkin aivan sekasin. Tärissyttä, ahistaa, huimaa, oksettaa ja tulee sellanen fiilis et vois vaikka mennä triatlonin ja maratonin putkeen. Kyllä vituttaa, koska kahvi on kuitenkin hyvää. Kofeiini ei näköjään vain sovi mulle.

Tutun kuulosta, ite en kanssa juonu kahvia pitkään aikaan koska se fiilis oli jotain aika karua jos sattu meneen paniikkihäiriön puolelle. Dokaaminenki jäi aika pitkäks aikaa koska siitä toi itseasiassa alkokin, kahvin huomasin aiheuttavan tota sitten myöhemmin ja tuli aika häiriintyny olo.. Sairaalareissuks meni itelläki, nykyään ei enään onneks vaivaa vaikka joisin kahvia vähän reilumminki..

Eilen illalla join poikkeuksellisesti kahvia ennen 17km juoksulenkkiä ja unta sain vasta aamulla joskus klo 5.30... Vielä puoli vuotta sitten, kun kahvia tuli litkittyä joskus jopa kahdeksan kuppia päivässä kuvittelin, ettei kofeiinilla ole muhun mitään vaikutusta. Nykyään juon kahvia vain aamuisin, koska se toimii ummmm ... "luontaisena laksatiivina". :rolleyes:

Itellä menee kahvia oikeestaan yövuorossa 1-3 kuppia 21-07 välillä..muuten ei tule oikein kahvia juotua. Välillä otan ennen aamulenkkiä tai salia 2kpl kofeiinitabl. ja toimii ihan kivasti. Tosin joskus on menny ylikin... 3 kofitabl. nii treeni tehot nousee liikaa ja hiki lentää, suu vaahdossa saa treenata.....treenin jälkeen kotona 3m kävely puuskuttaa/hengästyttää, vapinaa, hikoilua,tykytyksiä jne. :D Hyötyä on, mut kohtuus kaikessa ja pullo päivässä.

- Hikoiluttaa aina salilla/töissä/missä tahansa paljon enemmän kun juo kahvia.
- Aamulla alkaa välittömästi paskattaa kun juo pari kupillista.
- Kusella saa ravata tiheämmin.

Ilmeisesti lisää ja vauhdittaa kehon eritystoimintoja.

Intissä kun juo kupin kahvia ja polttaa tupakan niin kassun käytävällä saa mennä aika takakenossa ja pers'reikää supistaen weeceetä kohden, ja jos on jonoa niin ei hyvä seuraa.

kyllä se kahvi on välttämätön päivän sujumisen kannalta. ylivirkeyttähän se teettää jos juon liian paljon. ja yleensä juon semmoset 2-3 päivässä. aamupäivällä kyllä, iltapäivällä ei niin välttämätön mutta joskus vaan tekee mieli kahvia myöhään illallakin.

Ei ole tullut nyt puoleentoistavuoteen juotua kahvia säännöllisesti. Yhtenä iltana tuli kuitenki juotua poikkeuksellisesti kupillinen ja sen seurauksena kattelin kelloa vielä melkein kahen aikaa yöllä. Kyllä vittutti kun normaalisti sammun jo 22:00 aikaan. Tulin siis siihen päätökseen että kyllä se taitaa potkia. Nyt dietillä tulee ennen treeniä latauksen mukana vedettyä energiatabletti, jossa kofeiinia. Ja koulussa jos oikein väsyttää niin kupillinen kahvia auttaa kummasti..

Enemmän siirtynyt siis hippilinjalle ja korvasin kahvin vihreella teellä. Eli otetaan kofeiinista se hyöty sillon ku sitä tarvii, eikä joka päivä.. :)

Sumppi.

Itse juon kahvia aina kaksi isoa kuppia aamuisin.
-Kahvilla lähtee suolisto käyntiin, jolloin saa heti ensimäisen kupin jälkeen juosta vessaan. (Supistaa vatsalaukkua, käytetty muinoin oksennuslääkkeenä.)
-Liiallinen kahvinjuonti saa aikaiseksi aivan olmin olon, tärinää, oksettava fiilis. (lisää tietääkseni kortisolihormonin eritystä ja adrenaliinin eritystä.)
-Sopivasti nautittuna saa veren kiertämään. (Lisää pintaverenkiertoa.)
-Nostaa liialisesti käytettynä pulssin kattoon. En käytä ennen treeniä, enkä jälkeen treenin. Kofeiini on voimakas diureetti ja poistaa kropasta nestettä. Myöskin jos juo liian myöhään, niin kofeiinin vaikutuksen ns. puoliintumis aika on muistaakseni tuollainen 6h. Liiallinen kofeiini voi myös väsyttää, tämä johtuu osittain sen tuottamasta nestehukasta. Eli voit olla ruumiiltasi ja "henkisesti" väsynyt, mutta nukkumisesta ei tulekkaan mitään, koska kofeiini blokkaa sellaiset reseptorit, jotka vaikuttavat unen saantiin.

Jaahas sankarit. Onkohan mahdollista, että kofeiini energiajuomissa ja kofeiini kahvissa voisi vaikuttaa jotenkin eri tavalla? Tai jokin muu kahvissa on piristävää myös tai jotain?
Tuntuu kuin kahvi vaikuttaisi virkeyteeni paljon voimakkaammin kuin energiajuomat, vaikka energiajuomissa on enemmän kofeiinia. Tuntuu vähän uskomattomalta, jotain mun kuvitelmia vaan?

-Kahvilla lähtee suolisto käyntiin, jolloin saa heti ensimäisen kupin jälkeen juosta vessaan. (Supistaa vatsalaukkua, käytetty muinoin oksennuslääkkeenä.)

Tuo on aivan totta. Aamusella kun on pakko pöräyttää ennen aamupalan syömistä, niin kun aamupalan jälkeen vetäsee kahvit niin saa käydä uudestaan. Se on elämää.

Jaahas sankarit. Onkohan mahdollista, että kofeiini energiajuomissa ja kofeiini kahvissa voisi vaikuttaa jotenkin eri tavalla? Tai jokin muu kahvissa on piristävää myös tai jotain?
Tuntuu kuin kahvi vaikuttaisi virkeyteeni paljon voimakkaammin kuin energiajuomat, vaikka energiajuomissa on enemmän kofeiinia. Tuntuu vähän uskomattomalta, jotain mun kuvitelmia vaan?

Kahvi sisältää aika paljon muutakin kuin pelkkää kofeiinia, samoin energiajuomat. Tauriini ym piristää, toiset energiajuomat eivät sisällä tauriinia kauheasti, esim ED sisältää muistaakseni 2000mg joka oli eniten noista perus litkuista.

Onko kellään kokemuksia saako reeniin lisää potkua apteeekista saatavilla reseptivapailla kofeiini tableteilla?
Mulla ainakaan nämä muoti energialimsat ei auta muuta kuin et kesken reenin saa käydä juseksimass pari kolme kertaa.

Tulee treenitehoa varsin mukavasti. Riippuu toki kuinka paljon käyttää kofeiinia muutenkin, mutta 30-60min ennen treeniä 2kpl kofu tabuja joko yksinään tai tauriinin (2-5g) kanssa. Paras potku irtoaa Extra Strong Green Tea (2x700mg) tabujen kanssa. Kofutabut 3-4/€ 100kpl, halpaa kuin saippua.

Back
Ylös Bottom