Kofeiini + ruisleipä + "kevyt"juusto = weight gain/loss

Terve.

Tässä selaillut diettigalleriaa, eikä itselleni ole selvinnyt (olen siis tässä pyrkinyt diettiä itselleni laatimaan), että kun kofeiini katsotaan hyvästä dieetillä, mutta onko itse kahvi epäterveellistä säännöllisesti.
Myöskin täysruisleivässä on rutkasti hitaita hiilareita, mutta onko nuo kauppojen reilu yms alle kahden euron isot ruisleipäpaketit terveellisiä, vai sisältääkö ne paljon nopeita hiilareita ?

Itse siis lopetin kiireiden vuoksi salitreenit 3kk sitten. Nyt olen treenaamassa maratooniin (liikaa massaa ylävartalossa treenauksen takia, penikat ja jalat paskana...) ja samalla rasvaa yritän poltella.
Vetelen 17% rasvan juustoa joka aamu ja ilta leivän päällä, mietin, että pitäisikö siitä luopua.

Juoksen siis vähintään 25km viikossa ja treenaan käsipainoilla harvasen päivä vanhoja vapaa-paino ohjelmia, mutta nuo helvetin vatsarasvat ei lähde mihinkään.

Vinkkejä/kommentteja ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä selaillut diettigalleriaa, eikä itselleni ole selvinnyt (olen siis tässä pyrkinyt diettiä itselleni laatimaan), että kun kofeiini katsotaan hyvästä dieetillä, mutta onko itse kahvi epäterveellistä säännöllisesti

Päinvastoin kahvilla on todettu olevan runsaasti terveysvaikutuksia säännöllisesti nautittuna.
Juo pois vaan.

Myöskin täysruisleivässä on rutkasti hitaita hiilareita, mutta onko nuo kauppojen reilu yms alle kahden euron isot ruisleipäpaketit terveellisiä, vai sisältääkö ne paljon nopeita hiilareita ?

Mistä olet saanut sen kuvan, että hiilihydraatit olisivat epäterveellisiä?
Eihän se nyt niin ole.

Ruisleipä on hyvää safkaa, mutta monesti "ruisleivät" on sekaleipiä, joissa on myös vehnää.

Kahvi on nykytietämyksen valossa varsin terveellistä; toisilla ei vain maha kestä.

Miksi kahvi/kofeiini katsotaan hyväksi dieetillä?

Pitäisikö tässä taas kaivaa pannu komerosta, ja ruveta keitteleen sumppeja siinä toivossa että se edistää mun dieettailua? :D

Se nyt vaikuttaa vai siihen aineenvaihduntaan? Vai suolen toimintaan?

Sillä että syötkö minkämerkkistä ruisleipää tai juustoa ja juotko kahvia vai et, ei ole mitään merkitystä dieetin kokonaiskuvassa. Kyllä se on se koko ruokaohjelma joka ratkaisee ja kalorimäärät, eivätkä mitkään yksittäiset elintarvikkeet.

itekki vetelin tossa dietin aikana vaaleeta leipää aamusin ja välillä välipalana parin viikon ajan ja kyl se paino sieltä silti tuli alas sen 1kg viikossa, huom. sekin paino ei ollu nestettä ku tuli salilla käytyä kumminki 6 päivää viikossa.

kyllä mäkin vedän aina aamusin sämpylän mut sit myöhemmin ruisleipiä tai en enää ollenkaan leipää.
Ja siitä aamuleivästä en luovu koska ruisleipä ei mun mielestä sovi niin hyvin kahvin kanssa.:)

Enemmän kai tuossa kofeiinissa on huonoja, kuin hyviä puolia. Ihan niinku viinaa kiskoisi, jotta "verisuonet pysyy puhtaana".

Enemmän kai tuossa kofeiinissa on huonoja, kuin hyviä puolia. Ihan niinku viinaa kiskoisi, jotta "verisuonet pysyy puhtaana".

Perustele nyt vähän.. ? Pelkästä kofeiinista en osaa sanoa mutta kahvista on kyllä paljon positiivista aineistoa. Ja alkoholi...niin jos kohtuukäytön 30% sydäntauti "vähennys" ja lähes yhtä suuri kokonaiskuolleisuus vähennys ei riitä niin en tiedä mikä sitten riittäisi? (verrattuna absolutismiin..)

PJa alkoholi...niin jos kohtuukäytön 30% sydäntauti "vähennys" ja lähes yhtä suuri kokonaiskuolleisuus vähennys ei riitä niin en tiedä mikä sitten riittäisi? (verrattuna absolutismiin..)
Tästä kirjoitettiin Kalevassa hiljattain, että olisi vanhaa tietoa. Absolutistien tilastoja heikensi absolutistit joilla oli kuitenkin pitkä alkoholitausta. Muistaakseni uusimman valossa pitkän linjan absolutisteissa ja kohtuukäyttäjissä ei ollut eroa sydäntautien ja kuolleisuuden suhteen.

Tästä kirjoitettiin Kalevassa hiljattain, että olisi vanhaa tietoa. Absolutistien tilastoja heikensi absolutistit joilla oli kuitenkin pitkä alkoholitausta. Muistaakseni uusimman valossa pitkän linjan absolutisteissa ja kohtuukäyttäjissä ei ollut eroa sydäntautien ja kuolleisuuden suhteen.

Jaa,..en nyt tuota juttua lytänyt mutta löysin kyllä ihan toisenlaista tarinaa, eli ei ne hyödyt hävinneetkään..

" Furthermore, the exclusion of former drinkers among the abstainers did not alter the 40 percent lower risk of coronary heart disease among women who drank 5.0-14.9 grams of alcohol (about 0.3-1 standard drinks) daily. Moreover, Rimm and colleagues (1991) found comparable risks of coronary heart disease among abstainers and light drinkers (i.e., people who consumed less than 5.0 grams of alcohol, or 0.3 standard drinks, daily) in their study of 51,529 healthy men, suggesting that abstainers are not an inappropriate reference group.
....
Taken together these findings indicate that the presence of sick quitters or former alcoholics among the abstainers is not responsible for the apparent benefits of alcohol consumption on the risk of coronary heart disease."

Tuolla pidempaa tarinaa näistä mahdollisista ongelmista tilastoissa.. http://findarticles.com/p/articles/mi_m0CXH/is_4_25/ai_84926097/pg_2

Ruisleipääkin on niin monenlaista, että kyllä jos painoa yrittää pudottaa (ja muutenkin) niin kannattaa katsoa että on 100% ruista. Eiköhän ne aika hitaita hiilareita silloin ole. Oma suosikkini on Jälkiuunipalat :kuola::kuola:, ne on vaan niin hyviä.

Juustoista, suosittelisin dieetillä vielä vähempirasvaisia, itse tykkään syödä noita 5% juustoja, Polar 5% on hyvää ainakin minun makuuni....kyllähän siinä aika paljon vähemmän rasvaa tulee syötyä jos vaihtaa juuston vähempirasvaiseen. Juustoissa on kuitenkin sitä kovaa (=huonoa) rasvaa yleensä, että terveellisempiä rasvoja voi ottaa sitten vaikka öljyjen tai pähkinöiden muodossa, toki kohtuullisesti niitä dieetillä ja muutenkin...

Kahvista ei liene haittaa, tietysti kohtuus myös sen kanssa :)

Perustele nyt vähän.. ? Pelkästä kofeiinista en osaa sanoa mutta kahvista on kyllä paljon positiivista aineistoa. Ja alkoholi...niin jos kohtuukäytön 30% sydäntauti "vähennys" ja lähes yhtä suuri kokonaiskuolleisuus vähennys ei riitä niin en tiedä mikä sitten riittäisi? (verrattuna absolutismiin..)
No joo... tarkoitin nimenomaan tuota viinan kunnon käyttöä. On nimittäin kahvissakin ne "2 kuppia päivässä" -kuluttajat aika harvassa. Yleensä se on niin että aamulla ei edes "pääse käyntiin" ilman kahvia ja jos on liian pitkään ilman alkaa päätä särkemään.

Otetaanpa Wikipediasta pieniä lainauksia ... vain niitä negatiivisiä:
"Kofeiini on piriste, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaa kiihdyttävästi. Siksi kofeiini vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunia."

"Pitkäaikaisella kofeiinin käytöllä on lukuisia haittavaikutuksia. Kahvi saattaa aiheuttaa verenpaineen nousua eli hypertensiota. Vatsavaivat ja monenlaiset ruoansulatusvaivat ovat myös mahdollisia. Jotkut saattavat saada rytmihäiriöitä. Psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö."

"Uusimpien tutkimusten mukaan jo pienikin määrä kofeiinia lisää merkittävästi keskenmenon riskiä. Jo 200 mg kofeiinia päivässä kaksinkertaistaa riskin keskenmenoon."

"Kofeiiniriippuvuus syntyy säännöllisessä käytössä, jolloin myös sietokyky kasvaa. Säännöllinen kahvin käyttö ja kofeiiniriippuvuus ovat modernissa yhteiskunnassa erittäin yleisiä. Kofeiinin vieroitusoireita ovat muun muassa väsymys, keskittymiskyvyn puute ja päänsärky. Riippuvuutta aiheuttava päiväannos on noin 350 mg (3–4 kuppia kahvia)."

Itse pidän pahimpana riippuvuutta. En halua olla millekään asialle/aineelle riippuvainen ... no ehkä urheilulle, mutta haluan itse päättää milloin mitäkin teen.

Lisäksi jos saat vähän kalsiumia, on kofeiinista omat haittansa ... juokaa maitoa ;)

Täällä hyvää tietoa, mikäli osaat längvitsiä: http://www.erowid.org/chemicals/caffeine/caffeine_faq.shtml

Juustoista (raejuustoa ei lasketa) oma suosikkini on "Valion Aamupala 5% kevyen raikas" :kuola:

Ravintosisältö (100 g:ssa) energiapitoisuus 600 kJ
energiapitoisuus kcal 140 kca
proteiinia 23 g
hiilihydraatteja 1.6 g
josta sokeria 1.6 g
josta laktoosia 0 g
rasvaa 5 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 2.8 g
natriumia 1.1 g

Suositut

Back
Ylös Bottom