kofeiini+c-vitamiini?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turilas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by tiieitiijuu
Häh? tuo on mulle ihan uutta, miksi kielen alle???

imeytyy paremmin/tehokkaammin limakalvoilta, mutta imo. turhaa hifistelyä sen lisäksi että maistuvat :kakka:

Jos sen nopeasti haluaa saada vaikuttamaan niin pureskelee sen ja nielee, mutta ne maistuu ihan törkeelle.

Ite en kyllä usko tuohon että kielen alta imeytyis, kuulostaa hieman erikoiselta, kai sitäkin pitää sitten kokeilla :rolleyes:

nikke1 sanoi:
No tämä nyt on mun käsityksiä asioista, ja olen saanut päähäni jostain että c-vitamiinia imeytyise kerralla n. 180 mg, ja sitä suuremmista annoksista menee vain hukkaan tuo. Sitten ton idean mukaan sitä kannattaisi jakaa pienempiin annoksiin pitkin päivää.

Osittain totta. Suuret C-vitamiiniannokset imeytyvät vain osittain, joten päivän C-vitamiiniannos olisi hyvä jakaa vähintään kahteen, jopa kolmeen tai neljään osaan.

Alle 180mg kerta-annokset imeytyvät 90%:sti. Grammasta C-vitamiinia imeytyy enää n.75%.

Lähde: Ravitsemustiede, Duodecim

nikke1 sanoi:
Jos sen nopeasti haluaa saada vaikuttamaan niin pureskelee sen ja nielee, mutta ne maistuu ihan törkeelle.

Pakko tähän on uskoa. Kaveri sitä väitti ja nyt on tullu testailtua vähän eri tavoilla, eli suoraan nielemällä ja kunnolla pureskellen ja sitten nielemällä ja kyllä tää jälkimmäinen tapa "tehoaa" nopeammin. En usko että on placeboa kun on jo useempi testikerta takana, ei se ero nyt päätä huimaa mutta kuitenkin. Ja siihenkin makuun tottuu yllätävän nopeesti, tai sitten mulla on vaan vähän erikoiset makuhermot. :evil:

nikke1 sanoi:
No tämä nyt on mun käsityksiä asioista, ja olen saanut päähäni jostain että c-vitamiinia imeytyise kerralla n. 180 mg, ja sitä suuremmista annoksista menee vain hukkaan tuo. Sitten ton idean mukaan sitä kannattaisi jakaa pienempiin annoksiin pitkin päivää.

Vitamiini on vesiliukoinen ja siksi se kannattaa ottaa useassa erässä. Loppu tulee virtsan mukana pois. Päivän suositus annos 60 mg, mutta tämä on taviksen annos. Eli ei kovaa treenavalle urheilijalle. Olen lukenut punttitreenajien ottavan 1g ylöspäin olevia annoksia päivässä. :)

timba79 sanoi:
Pakko tähän on uskoa. Kaveri sitä väitti ja nyt on tullu testailtua vähän eri tavoilla, eli suoraan nielemällä ja kunnolla pureskellen ja sitten nielemällä ja kyllä tää jälkimmäinen tapa "tehoaa" nopeammin. En usko että on placeboa kun on jo useempi testikerta takana, ei se ero nyt päätä huimaa mutta kuitenkin. Ja siihenkin makuun tottuu yllätävän nopeesti, tai sitten mulla on vaan vähän erikoiset makuhermot. :evil:

Pureskelu on todellakin nopeuttava, kokemusta on. Itse otan juuri ennen treenaamaan lähtöä tällä taktiikalla... ja vaikutuksen huomaa salilla, kun treenit alkaa. Huom. Eikä maistu pahalle, kun pureskelee etuhampailla ja nielaisee pepsimaxin kanssa nopeasti alas. :D

nikke1 sanoi:

Ite en kyllä usko tuohon että kielen alta imeytyis, kuulostaa hieman erikoiselta, kai sitäkin pitää sitten kokeilla :rolleyes:

Kai siinä jotain perää on kun kerran nitrotkin kehoitetaan laittamaan kielen alle. Todennäköisesti joku on jopa saattanut tutkia asiaa... tunnin taikka kaksi.

Ottaako kukaan kofeiinia ja c-vitamiinia ennen salille menoa?? tuli ostettua lidlistä noita c-poretabletteja ja niiden ajotusta vaan aattelin, että onko jotain hyötyä jos vetäsee vaikka sen puol tuntii ennen salille menoa kofeiinitabujen kyytipoikana vai kannattaako ottaa ceet esim. jo aamulla??

timba79 sanoi:
Ottaako kukaan kofeiinia ja c-vitamiinia ennen salille menoa??onko jotain hyötyä jos vetäsee vaikka sen puol tuntii ennen salille menoa kofeiinitabujen kyytipoikana vai kannattaako ottaa ceet esim. jo aamulla??

Olet oikeassa, C-vitamiini on tärkeä antioksidantti ja periaatteessa ihan hyvä idea. C-vitamiinilla saattanee olla anti-inflammatorisia (tulehdusta lievittävä/ehkäisevä vaikutus), mutta nauttimisajankohdalle ei ole tieteellisiä perusteluita, ei ennen, eikä jälkeen harjoitusta, vaikka teoriassa idea onkin ihan hyvä. Tälle ei kuitenkaan ole perusteluita vaan jälleen kerran, kokonaismäärä ratkaisee.

:thumbs:

Jason82 sanoi:
Olet oikeassa, C-vitamiini on tärkeä antioksidantti ja periaatteessa ihan hyvä idea. C-vitamiinilla saattanee olla anti-inflammatorisia (tulehdusta lievittävä/ehkäisevä vaikutus), mutta nauttimisajankohdalle ei ole tieteellisiä perusteluita, ei ennen, eikä jälkeen harjoitusta, vaikka teoriassa idea onkin ihan hyvä. Tälle ei kuitenkaan ole perusteluita vaan jälleen kerran, kokonaismäärä ratkaisee.

:thumbs:

Ilmeisesti oli ihan luettua faktatietoa tämä?? Kuulostaa ainakin järkevältä ja helmpompihan se on näin toteuttaa, oon nyt ottanur poretabletin aamulla ja illalla ja pieni alkava flunssakin sai kyytiä parissa päivässä. Eikä ainakaan voi sanoa että ois mitenkään väsyneempi olo ollut, päinvastoin ja oon nukkunutkin melko hyvin, en tiedä onko tällä vaikutusta asiaan. Otin siis ton yhen poretabletin (180mg) lisänä tohan päivän c-annokseen.

Aika moneltakin suunnalta olen kuullut samaa juttua että c-vitamiineissa olisi pirusti eroa. Varsinkin apteekkien synteettisellä ja luontaisella c-vitamiinilla. Esim. 60mg luontainen c-vitamiini saa aikaan saman kuin apteekkien synteettinen 500mg. Mene ja tiedä, mutta itse olen ottanut pitkin päivää pieniä annoksia niin että tulee 1000mg päivässä.
Joskus 90-luvun alkupuolella kun aloittelin treenaamisen niin eräs "guru" otti ennen salia 500mg c-vitamiinia, 100mg kofeiinia ja teelusikallisen suolaa. Oli kuulemma toimiva yhdistelmä siihen että ei tule lihakset kipeis. Perusteluna että c-vitamiini ehkäisee tulehduksia, kofeiinilla olisi jotain toimintaa maitohappoja vastaan ja suola taas sitoo ne samallalailla kuin nesteen lihakseen.

No pitääkö tämä paikkansa

mä olen kuullut sellaista että Proteiini tuhoaisi Magnesiumia pitääkö
paikkansa ?

Vai olikohan toisinpäin..

Timba79: Ensinnäkin, luettua tietoa kyllä. Sama linja pätee joka kerta kun täällä pyrin vastailemaan, sillä mielestäni kaikki vastaukset on kyettävä perustelemaan.

Vitamiineista ja suorituskyvystä.

Erityisesti vitamiineja E, C, A ja B on pyritty tutkimaan mahdollisina suorituskykyä parantavina ergogeenisina aineina. Valloillaan oleva mielipide lienee, että yhdestäkään vitamiinivalmisteesta ei ole suorituskykyä parantavaa hyötyä, ellei kyseinen henkilö sitten kärsi jostakin pahasta vitamiinin puutostilasta.
Eli esimerkiksi kehonrakentaja, joka syö monipuolisesti ja runsaasti, ei paranna suorituskykyään esim. C- tai E-vitamiinivalmisteella.

Eräässä tiivistelmässä todettiin melko tiivistetysti myös lähtötilanne, kun tutkitaan jonkun tietyn mikro- tai makroravintoaineen vaikutusta suorituskykyyn:

"Because genetic predisposition, hard physical training and psychological factors play a most important role in determining performance, and because any potential difference in achievement will be small, it is almost impossible to obtain scientific evidence of a beneficial effect of a particular nutrient"

C- ja E-vitamiini oksidatiivisen stressin torjujina:

Harjoitteluhan lisää vapaiden happiradikaalien määrää veressä sekä rasvojen peroksidaatiota. C- ja E-vitamiinien on todettu estävän tätä rasvojen härskiintymistä, hapettumista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kun puhumme antiokdisanteista, niiden vaikutuksista terveyteemme, olemme vielä jokseenkin vähissä tietoinemme. Uutta tietoa myös tästä aiheesta kaivataan.
Vitamiinien ajoitukselle harjoitukseen nähden ei kuitenkaan löydy perusteluita.

Ote eräästä päätelmästä:

"Exercise training seems to reduce the oxidative stress of exercise, such that trained athletes show less evidence of lipid peroxidation for a given bout of exercise and an enhanced defense system in relation to untrained subjects. Whether the body's natural antioxidant defense system is sufficient to counteract the increase in reactive oxygen species with exercise or whether additional exogenous supplements are needed is not known, although trained athletes who received antioxidant supplements show evidence of reduced oxidative stress. Until research fully substantiates that the long-term use of antioxidants is safe and effective, the prudent recommendation for physically active individuals is to ingest a diet rich in antioxidants."

Kyseisistä vitamiineista, suorituskyvystä, antioksidatiivisuudesta ja vaikutuksista terveyteen lyhyesti mm. :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=12945825&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=10919971&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=10919970&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9129265&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2695554&dopt=Abstract

:kippis1:

Jason82 sanoi:
Timba79: Ensinnäkin, luettua tietoa kyllä. Sama linja pätee joka kerta kun täällä pyrin vastailemaan, sillä mielestäni kaikki vastaukset on kyettävä perustelemaan.

Hyvä näin, kyllä mä sun jutuista oon päätellytkin että on varmasti tietoa takana, itse tulee enemmänkin omien kokemuksien kautta heitettyä juttua, kun ei tota kirjasta luettua tietoutta niin hirveesti vielä ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom