Kodin valaistus

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tästä tulikin mieleen että onko porukalla kokemuksia kauko-ohjattavista himmentimistä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onkos noita kattoon heijastettavia valolistoja (epäsuora valaistus) toteutettu jollain muulla tavalla kuin loistevalaisimilla? Säädettävät pitäisi olla ja loisteputkilla tulis hintaa melkeen tonni olohuoneen epäsuoralle valolle... onko noita tehty esim. pienloisteputkilla, eli vaikka alasvalot listan taakse kattoa kohti?

Onkos noita kattoon heijastettavia valolistoja (epäsuora valaistus) toteutettu jollain muulla tavalla kuin loistevalaisimilla? Säädettävät pitäisi olla ja loisteputkilla tulis hintaa melkeen tonni olohuoneen epäsuoralle valolle... onko noita tehty esim. pienloisteputkilla, eli vaikka alasvalot listan taakse kattoa kohti?

Ei sitä mikään estä toteuttamasta pienloisteputkilla. Luulen että ongelmaksi voi muodostua tuo valon määrä, joka pitää olla aika suuri kun tehdään epäsuoraa valoa. Epäsuora valo näyttää paremmalta kun valo tulee tasaisesti (pitkä valonlähde) eikä pistemäisistä valonlähteistä (spotit/lyhyet putket). Oikeestaan makua-asioita mistä kukin tykkää..

Tässä on mun mielestä kiva valaistus. Onkohan tuossa vain laitettu peruspöytälamppuja telkkarin ja peilin taakse? Arvioita toteutuksesta?
valojuttu_025.jpg
(lähde: minnadesign)

Tässä on mun mielestä kiva valaistus. Onkohan tuossa vain laitettu peruspöytälamppuja telkkarin ja peilin taakse? Arvioita toteutuksesta?
valojuttu_025.jpg
(lähde: minnadesign)
Tommoisen voi tehdä esimerkiksi LED-valolistalla tai käyttämällä samanlaisia kylmäkatodivaloja kuin käytetään tietokoneen kotelon pimppauksessa.

Pitäisi remontin yhdeydessä kehitellä olohuoneeseen uutta valaistusta. Olohuone on n. 16neliöinen (4m*4m), tällä hetkellä valoina loisteputki ikkunan yllä, ja keskellä kattoa neljän spotin rumilus.

Spottihässäkkä vaihtuu joko plafondiin tai riippuvalaisimeen. Olen miettinyt että laittaisin lisäksi 4-6 upotettavaa ledispottia, mutta riittääkö niissä valoteho?

Kävin tänään kahdessa valaisinliikkeessä, ja ensimmäisessä ehdotettiin alla olevia Hellan spotteja. Ne oli mielestäni tyylikkäät ja vaikuttivat tehokkailta, mutta hintakin oli kova.
Toisessa liikkeessä sanottiin suoraan, että ota mielummin halogenispotit, mutta vaihda polttimoiksi ledit. Niitä saisi kolme yhden Hellan hinnalla.

http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=S-4144024

Onko kellään kokemusta noista Helloista, mikä noissa maksaa?

Tulipas sekava viesti..

Pitäisi remontin yhdeydessä kehitellä olohuoneeseen uutta valaistusta. Olohuone on n. 16neliöinen (4m*4m), tällä hetkellä valoina loisteputki ikkunan yllä, ja keskellä kattoa neljän spotin rumilus.

Spottihässäkkä vaihtuu joko plafondiin tai riippuvalaisimeen. Olen miettinyt että laittaisin lisäksi 4-6 upotettavaa ledispottia, mutta riittääkö niissä valoteho?

Kävin tänään kahdessa valaisinliikkeessä, ja ensimmäisessä ehdotettiin alla olevia Hellan spotteja. Ne oli mielestäni tyylikkäät ja vaikuttivat tehokkailta, mutta hintakin oli kova.
Toisessa liikkeessä sanottiin suoraan, että ota mielummin halogenispotit, mutta vaihda polttimoiksi ledit. Niitä saisi kolme yhden Hellan hinnalla.

http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=S-4144024

Onko kellään kokemusta noista Helloista, mikä noissa maksaa?

Tulipas sekava viesti..

Kauan se kesti ennenkuin joku huomasi nää Hellan led-valot. Tai ite en oo havainnu muiden näistä puhuvan, yleensä vaan puhutaan halogeenispottiin asennetusta led-polttimosta. Mutta asiaan...
Mulla on noita Hellan led-spotteja keittiössä, eteisessä ja olohuoneessa. En vaihtaisi pois. Keittiössä valotehoa on runsaasti, olohuoneessa ja eteisessä riittävästi. Olohuoneessa ja eteisessä ne ovat siis ainoat valot. Erittäin hyvä ominaisuus on tuo ambient-rinkula, ns. tunnelmavalaistus. Kiva katsoa esim. telkkaria ne päällä, tai jättää ne päälle kun lähtee kotoa näin pimeällä aikaa ja kotiin tullessa on pientä valoa kun "etsii" sitä valokatkaisijaa.
Itse en sähköasennuksista mitään tajua, mutta ymmärtääkseni kaikkia ledejä ei pysty himmentimellä himmentämään, mutta näitä pystyy. Minulle lamput kaupannut myyjä painotti että sähkömiehen olisi hyvä lukea asennusohjeet ennen asennuksen aloittamista, ei kuulemma kytketä samalla tavalla kun "tavallisia" spotteja. Muuntajia on kahdenlaisia, toiseen sopii neljä valaisinta ja toiseen kaksi.
Mulla on hieman isompi olohuone ku sulla, muistaakseni karvan yli 17 m² ja mulla on yhdeksän spottia katossa. Asennuksen kannalta hyvä puoli on, että esimerkiksi saneerauskohteessa kattoa ei tarvitse tiputtaa koolaamalla kymmeniä senttejä, tuo led-spotti kun ei juurikaan lämpene. Ohjeiden mukaan vapaata tilaa pitää muistaakseni olla 60mm kattopinnoitteen yläpinnasta ylöspäin, ts. koolauksen alapinnasta.
Sähkönkulutus taisi olla täydellä teholla 8 W ja ambient-tunnelmavaloilla 2 W, joten se on melko pientä. Toki mulla on niitä olohuoneessa se yhdeksän, eli kun ne on päällä niin sähkönkulutus on 72 W. Se on silti vähän, jos siellä olisi valoteholtaan vastaavat 35 W halogeenispotit yhdeksän kappaletta. En jaksa ees laskea... :D

Edit: Kysyit tuossa että mikä niissä maksaa. Uskoakseni isoin tekijä on se Made in Finland -tarra...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan olisin ohittanut noi Hellat kokonaan, mutta toi ambient herätti kiinnostuksen. Et pystyis laittamaan kuvaa katosta, kun ambientit on käytössä?:)

Itse päädyin sitten Hellan S100 ledeihin, koko yläkertaan. Hieman on jännittänyt mikä on lopputulos kun paketti maksoi melkoisen määrän rahaa, eikä referenssikohteita päässyt katsomaan.
Eilen sain kuitenkin sähköt kytkettyä yhden huoneen ledeihin, ja lopputulos ylitti odotukset. 4kpl spottia riittä valaisemaan >20m2 huonetta, lisäksi olen laittanut pari pistoketta jotka ohjautuvat oven viereisestä kytkimesta, eli voi lisätä esim Ikean paperijalkalamppuja :)

Kun vertaa muihin 3-4W halpisspotteihin, ero valon määrässä ja värin lämmössä on suuri. Mielestäni tämä valo vastaa halogeenispotteja, mutta eivät tarvitse suurta poteroa katossa, sitä tilaa kun minulla ei ole. Rakenne reflektorineen on ihan eri kun halpismalleissa. Eli ei se nyt ihan ole se pelkkä Made in Finland joka maksaa.

Oranssi ambientvalo sopii hyvin lastenhuoneeseen, eli voidaan pitää yövalona päällä koko yön. Miksei myös romantiikkavalona :D Ja tietysti tunnelma/leffavalona. Ambienttivalon saa siis joko käyttämällä kutosen (tupla) valokytkintä ja tuplajohdotuksella, tai sitten 1-10V dimmerillä (muistaakseni 10-110kohm potikka) - silloin kirkasvalo ensin himmenee, ja lopussa valkoinen valo sammuu, ja ambient valo menee päälle. ITse suosittelisin ehdottomasti dimmeriä.

Muutaja on mukavasti suunniteltu siten että se menee suoraan jakorasiaan, eli siihen pääsee helposti käsiksi/vaihtamaan jälkeenpäin. Tietysti jos on tarkka estetiikasta, niin tämä lisää yhden näkyvän peitekannen johonkin, mutta tämä on kuitenkin IMHO parempi ratkaisu kun että lykätään se johonkin eristeeseen kattopaneelin taakse.

Kuulostaa myyntipuheelta, mutta EN myy näitä, kunhan kerrankin yllättyin rakentamisessa jostakin positiivisesti :D

Mukava kuulla.:)

Mulla on parhaillaan remontti käynnissä, ja eilen kävin hakemassa noita olohuoneeseen 8kpl.
Vielä pitäisi päättää että laittaako noita myös eteiseen, vähän kyllä tuntuu että jää harmittamaan jos ei laita.

Tarviiko noille jonkin erillisen On/Off -kytkimen, vai syttyykö noi himmennintä pyörittämällä? Olen miettinyt himmentimeksi Artic Decor 1-10v:tä, eikös tämän pitäisi käydä näihin?

Zone-sarja -42%
Kyllä tuo dimmeri pitäisi olla OK. Tarvitset vetää vaihejohtimen päällä/pois kytkimen kautta ennen muuntajaa, koska pyörittämällä dimmerin nollille jää ambientvalo palaamaan.

Onko täällä kenelläkään kokemuksia nuista korvaus LED-polttimoista (G4-kantaiset). Tuli keittiö rempan yhteydessä laitettua kaappien alle "puhtaan valkoinen" (n. 4200 K) ledinauha. Liesikuvun polttimot olisi ainakin tarve vaihtaa, samoin kyllä tuo rouva ehdotteli, jos ne kaikki spotit sitten vaihdettaisiin ympäri kämpää...

Eli oletteko niitä vaihtaneet, onko sopineet vanhoihin halogeenispottien sisälle, mistä ostaneet, hinta ?

Meillä alkaa kohta kattojen umpeen levytys ja yleisvalaistusta on mietitty olohuoneen kattoon laitettavaksi.
Huone on 7,3m x 4,6m eli reilu 33 neliötä. Huoneessa vino katto mikä korkeimmillaan 4m ja matalammillaan noin 3m. Juuri korkeuden takia laitetaan kattoon jotkut pitkäikäiset lamput mistä ei tarvitse kiipeillä polttimoita uusimassa.

Monen moista valaisinta on käynyt mielessä, mutta nyt tuntui sitten löytyneen järkevän oloinen vaihtoehto. Hinta on aika kova, mutta speksti puolestaan tosi vakuuttavat:

Osramin Ledvance downlight L .
Värisävy 830 tai 840
Valovirta 1000lm
Avauskulma 60 tai 100 astetta.
Arvioitu käyttöikä 50 000h, takuu 5v.
Hinta: noin 100-150€ / valaisin riippuen haluaako himmennettävänä vai ei.

Pitäis sitten päättä montako noita kattoon pitäis laittaa. 8 kpl olin ajatellut, mutta riittääköhän ne vai pitäsikö olla lisää? Milläs noiden kokonaistarvetta pystyis arvioimaan? Kumpaa avauskulmaa suosittelisitte yleisvaloon?

Vittu minkä hintasia nuo Hellan ledit, siis lukasinko oikein että tuollanen s100 maksaa noin 75euroa/kpl ? Mitä järkee noita on ostaa pakko kysyä.

Ite ostin lähinnä ton ambientin, ulkonäön ja jämäkän rakenteen takia. Nyt asennuksen jälkeen voin todeta että valoa noista lähtee vitusti, ja olen erittäin tyytyväinen. Alussa toi hinta hirvitti, mutta enää ei tunnu ollenkaan pahalta.

Se kyllä vähän jännittää, että miten noita saa tulevaisuudessa jos noi alkavat hajoilemaan..

Vittu minkä hintasia nuo Hellan ledit, siis lukasinko oikein että tuollanen s100 maksaa noin 75euroa/kpl ? Mitä järkee noita on ostaa pakko kysyä.

Kaipa sitä vois samalla kysyä että mitä järkeä on ostaa sitä 39,90/m² maksavaa parkettia, kun laminaattiakin saa alle kympin neliö. Kai se niin on että laatu maksaa, ja kotimainen laatu. Ite oon kans ollu tyytyväinen, ambientit on kätevät/hyvännäköiset.

Tosin muakin hieman mietityttää toi tulevaisuus noiden kanssa. Noh, aika näyttää...

Back
Ylös Bottom