Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Liittynyt
28.2.2009
Viestejä
2 046
Yrittäjät ja myyntimiehet ovat olleet pitkään jo verottajan mustalla listalla. On väärin myydä ja yrittää Suomessa. Nyt hallitus on päättänyt kajota km-korvauksiin 15 tuhannen kilometrin katolla, joka vaikuttaa yllättävänkin suuresti talouskasvuun maassamme. Jos väki kaikkoaa myyntiorganisaatioista, niin se on toki ikävä juttu, mutta suhdanneherkkä teollisuusemme on myös erittäin riippuvainen liikkuvasta myyntityöstä. Ja jos tehtaalta viedään se pieni, mutta tehokas myyntiporukka pois hommiin, joissa ei tarvi ajaa, eikä uusia kavereita saada houkuteltua työhön, jossa joudut itse maksamaan ajosi, niin siinä onkin useampi tehdas hiljaisempi (myyntitaitoisten inssien löytäminen kun on muutenkin vaikeaa). Arkadianmäen älyköt tuskin ovat tätä aspektia miettineet ollenkaan. Yllättävän moni muukin ala kärsii tällaisesta kehityksestä... ei vain suoramyyntiä harjoittavat myyntiorganisaatiot.

Hallitus saa luultavasti katon läpi, koska vastalausetta ei ole pahemmin syntynyt. Siellä täällä on joku muutaman kriittisen lauseen vaihtanut, mutta ei muuta. Ilman vastaväitteitä Merja Kyllönen ja kumppanit saavat myyntialan jäihin vuodenvaihteen jälkeen ja "pahat huijarimyyntimiehet kuriin".

Mitkä on fiilikset Pakkiksen reissaavilla myyntimiehillä yms. km-korvauksia paljon nostavilla? Lähteekö työpaikka vaihtoon? Vituttaako SMKJ:n yms. tahojen munattomuus.... olisko aika lähteä itse barrikaadeille?
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helvetin idiootit noi päättäjät. Tosiaan myynti on tärkeää ja aika äkkiä hiipuu jos/kun muutenkin kallis ajaminen tehdään mahdottomaksi.
Päättäjät eivät nyt muista sitä että näille ihmisille eläkekertymäkin jää alhaisemmaksi (=joskus vähemmän eläkkeitä maksettavaksi) kun kilsakorvauksista ei tarvitse maksaa niitä maksuja. Lisäksi myyntimiehillä ja -naisilla on keskivertoa paremmat ja uudemmat autot, he maksavat niistä huikeat autoverot. Lisäksi he käyttävät hirveän määrän polttoainetta, jonka hinnassa taitaa olla kutakuinkin 80%++ veroa. Eli käytännössä vajaa 9e/100km kilahtaa valtion kassaan polttoaineiden kautta. 50000km vuodessa tarkoittaakin jo n. 4500 euroa veroja jos auto kuluttaa 6L/100km ja polttoaine maksaa 1.80e/L.
Lisäksi lisääntyneet ravintolapalveluiden jne käyttö kun ei olla kotona syömässä. Sitten vaikka 3v välein uusi auto josta veroja 10.000e, tuon kun jakaa taas vuodelle niin tulee 4500+3300e veroja vuotta kohti.

Lisäksi sitten normipalkka noillekin pitää maksaa, ainakin jotain, vaikkapa nyt 2000e/kk? Siitä veroja taas 25% eli 500e/kk, eli 6000e/v.

Kukas "normaali" työntekijä maksaa 2000e/kk (=24000e/v) ansiostaan veroja 4500+3300+6000e, eli 13800e/v? Kysynpähän vaan.
 
Helvetin idiootit noi päättäjät. Tosiaan myynti on tärkeää ja aika äkkiä hiipuu jos/kun muutenkin kallis ajaminen tehdään mahdottomaksi.
Päättäjät eivät nyt muista sitä että näille ihmisille eläkekertymäkin jää alhaisemmaksi (=joskus vähemmän eläkkeitä maksettavaksi) kun kilsakorvauksista ei tarvitse maksaa niitä maksuja. Lisäksi myyntimiehillä ja -naisilla on keskivertoa paremmat ja uudemmat autot, he maksavat niistä huikeat autoverot. Lisäksi he käyttävät hirveän määrän polttoainetta, jonka hinnassa taitaa olla kutakuinkin 80%++ veroa. Eli käytännössä vajaa 9e/100km kilahtaa valtion kassaan polttoaineiden kautta. 50000km vuodessa tarkoittaakin jo n. 4500 euroa veroja jos auto kuluttaa 6L/100km ja polttoaine maksaa 1.80e/L.
Lisäksi lisääntyneet ravintolapalveluiden jne käyttö kun ei olla kotona syömässä. Sitten vaikka 3v välein uusi auto josta veroja 10.000e, tuon kun jakaa taas vuodelle niin tulee 4500+3300e veroja vuotta kohti.

Lisäksi sitten normipalkka noillekin pitää maksaa, ainakin jotain, vaikkapa nyt 2000e/kk? Siitä veroja taas 25% eli 500e/kk, eli 6000e/v.

Kukas "normaali" työntekijä maksaa 2000e/kk ansiostaan veroja 4500+3300+6000e, eli 13800e/v? Kysynpähän vaan.

Kaveri myy autoja ja sanoi suoraan, että jos tuo Kyllösen rangaistus saadaan läpi, niin sen vaikutus autokauppaan on tuntuva. Ei ole tuulesta temmattuja juttuja.
 
Eihän tuossa sinänsä ole mitään ongelmaa, ratkaisu on vapaa autoetu. Tuolloin ainoa "tappio" on tietysti niillä jotka ajavat ihan poskettomia kilsamääriä ja tienaavat silläkin.

Tosin olisin itsekin hiiltynyt aika huolella, ellei itselläni olisi vapaata autoetua :D Onhan tuo nyt aivan perseestä, se on todettava.
 
Eihän tuossa sinänsä ole mitään ongelmaa, ratkaisu on vapaa autoetu. Tuolloin ainoa "tappio" on tietysti niillä jotka ajavat ihan poskettomia kilsamääriä ja tienaavat silläkin.

Tosin olisin itsekin hiiltynyt aika huolella, ellei itselläni olisi vapaata autoetua :D Onhan tuo nyt aivan perseestä, se on todettava.

Firman autoja on monenlaisia... meillä ei ainakaan saa E-sarjalaista firmalta, vaikka olisit paras myyjä :)
 
Nojoo, aika harvassa taitaa olla myyjät joilla E-sarjalainen on työsuhdeautona. Itseasiassa en tiedä ketään "myyjää", jolla olisi yli 40te työsuhdeauto. Luulisi kyllä halvemmallakin hyvän auton saavan.. Tietysti jos Eellä on ihan pakko ajaa, niin sitten on varmaan pakko ajaa omalla :)
 
Nojoo, aika harvassa taitaa olla myyjät joilla E-sarjalainen on työsuhdeautona. Itseasiassa en tiedä ketään "myyjää", jolla olisi yli 40te työsuhdeauto. Luulisi kyllä halvemmallakin hyvän auton saavan.. Tietysti jos Eellä on ihan pakko ajaa, niin sitten on varmaan pakko ajaa omalla :)

Vaikka menee hiukan ohi aiheen, niin kuinka kalliilla sitä voi ajaa? Mulla oli muutaman vuoden vanha Octavia myyntiuran alussa firmalta ja se kokemus oli aika karmaiseva. Autoa sai raahata koiko ajan pajalle....
 
Aika perseestä toi on. Mun duunikaveri on "kiertävä asentaja" eli se käy laittamassa meidän myyntikamppeita kasaan pitkin Suomea. Ajaa n. 50 tkm vuodessa kilsakorvauksilla. Saa varmaan just jotain tuollaista 2 k palkkaa ja kun on kk palkkanen, niin ylimääräset tunnit "pidetään vapaana". Vaan niitä ei koskaan ehdi pitään vapaana tai siis ei ole pitänyt kun on saanut nuot kilsat ja päivärahat. No käytännössä ei ole kyllä niistä hyötynyt kuin sen että voi ajella suht uusilla autoilla. Siihen autoon ne rahat uppoaa käytännössä kaikki. Sehän on kuitenkin kulukorvaus. Voi tolla netotakkin jos ajelaa vanhalla halvalla raadolla.

No niin tai näin, loppuu työkaverin "ilmaiseksi raataminen" sitten vuodenvaihteessa jos tuo menee läpi. Saa joo varmasti jonkun autoedun, mutta en mä ainakaan ajas tuntiakaan ylimäärästä tuollaisella sopparilla. Eli se on sitten käytönnössä ajatettava nuot kilsat jollakin toisella. Tulee kalliikksi yrityksille tämä. Ja ainakaan valtion verokertymä ei tule kasvamaan, ei vaikka miten päin tätä vääntäisi. Sen pitää jo huolen tuo vaikutus autojen myyntiin kun ne on ryöstöverotettuja muutenkin.

No minä saatan tästä hyötyä, koska olen ns. kakkosmies tuossa telinejutussa. Voin ajaa sen 15 tkm vuodessa ensvuodesta lähtien, mutta en kyllä metriäkään enempää.
 
Riippuu firmasta ja työtehtävästä, mutta erinäköisillä myyjillä hintaraja on yleensä jotain väliltä 25-40 tonnia. Itselläni esimerkiksi n. 32t rajana, mutta autoetu palkan päälle, merkillä tai mallilla ei mitään väliä, kuten ei myöskään väliä onko bensa vai kiisseli, eikä mitään päästörajoja. Näin n. 50 hengen yrityksessä. Sitten eräässä huomattavasti isommassa firmassa esimerkiksi on autopolitiikka sellainen, että hintaraja 40te, valikoimassa muutama merkki, ja tiukka päästöraja. Sen lisäksi kaikilla autoedut käyttöetuina ja autoetu sisältyy kokonaispalkkaan, eli käytännössä autoedun haltija maksaa verotusarvon verran. Tällöin siis käytännössä autoedun saaja maksaa osan auton leasing-maksusta.

Johdolla yleensä toki ihan omat rajansa, samoin esimeriksi saattaa olla myyjien ja johdon väliin menevä ryhmä (esim. esimiehet) joilla on sitten raja jotain näiden välistä. Meillä esimerkiksi jokaisella on oma rajansa, koska jokaisella on myös itse neuvoteltu palkka etuineen. Tai no, jonkunnäköiset ohjeelliset rajat on kyllä olemassa, mutta käytännössä kaikki on neuvoteltavissa. Itse henk.koht otan mieluummin tuon 32te auton palkan päälle vapaana autoetuna, kuin vaikka sen E-sarjalaisen käyttöetuna siten että joutuisin itse maksamaan osan auton kuluista.


edit. Ja tokihan löytyy myös firmoja, joissa autot ostetaan omaksi, eikä liisata. Sitten voi myös olla niin, että jos ei ole ns. listaa hyväksytyistä merkeistä ja malleista, ja tiettyä leasing-yhtiötä, jota käytetään, voi hankintahintaan sidotun rajan sijaan olla katto siinä, paljonko leasing-maksu saa olla kuukaudessa.
 
Riippuu firmasta ja työtehtävästä, mutta erinäköisillä myyjillä hintaraja on yleensä jotain väliltä 25-40 tonnia. Itselläni esimerkiksi n. 32t rajana, mutta autoetu palkan päälle, merkillä tai mallilla ei mitään väliä, kuten ei myöskään väliä onko bensa vai kiisseli, eikä mitään päästörajoja. Näin n. 50 hengen yrityksessä. Sitten eräässä huomattavasti isommassa firmassa esimerkiksi on autopolitiikka sellainen, että hintaraja 40te, valikoimassa muutama merkki, ja tiukka päästöraja. Sen lisäksi kaikilla autoedut käyttöetuina ja autoetu sisältyy kokonaispalkkaan, eli käytännössä autoedun haltija maksaa verotusarvon verran. Tällöin siis käytännössä autoedun saaja maksaa osan auton leasing-maksusta.

Johdolla yleensä toki ihan omat rajansa, samoin esimeriksi saattaa olla myyjien ja johdon väliin menevä ryhmä (esim. esimiehet) joilla on sitten raja jotain näiden välistä. Meillä esimerkiksi jokaisella on oma rajansa, koska jokaisella on myös itse neuvoteltu palkka etuineen. Tai no, jonkunnäköiset ohjeelliset rajat on kyllä olemassa, mutta käytännössä kaikki on neuvoteltavissa. Itse henk.koht otan mieluummin tuon 32te auton palkan päälle vapaana autoetuna, kuin vaikka sen E-sarjalaisen käyttöetuna siten että joutuisin itse maksamaan osan auton kuluista.


edit. Ja tokihan löytyy myös firmoja, joissa autot ostetaan omaksi, eikä liisata. Sitten voi myös olla niin, että jos ei ole ns. listaa hyväksytyistä merkeistä ja malleista, ja tiettyä leasing-yhtiötä, jota käytetään, voi hankintahintaan sidotun rajan sijaan olla katto siinä, paljonko leasing-maksu saa olla kuukaudessa.

Kiitos tiedosta.

Jos mennään asiasta toiseen, niin mikä ajaa tätä Kyllösen aasia myyntimiesten kimppuun pohjimmiltaan? Kateus? Vihreys? Reppurin hommassa ei ainakaan onnistu tuo junan käyttö, kun tavaraa on kymmeniä kiloja ja firmoja tulee luukuttaa 7-10 päivässä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/119765-ministeri-kilometrikorvauksista-%E2%80%9Dlaitonta-palkkaa%E2%80%9D
 
Kiitos tiedosta.

Jos mennään asiasta toiseen, niin mikä ajaa tätä Kyllösen aasia myyntimiesten kimppuun pohjimmiltaan? Kateus? Vihreys? Reppurin hommassa ei ainakaan onnistu tuo junan käyttö, kun tavaraa on kymmeniä kiloja ja firmoja tulee luukuttaa 7-10 päivässä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/119765-ministeri-kilometrikorvauksista-%E2%80%9Dlaitonta-palkkaa%E2%80%9D

Niinpä tai vaikka noissa asennushommissa. Mukana akkupora ja kohtuu iso pakko työkaluja ja läjä kaikenlaista varakilkettä. Takasin sitten yleensä jonkinlaisen palautuskuorman kanssa. Siis näissä mun kakkoshommissa. Menisin aivan varmasti junalla jos se jotenkin ois mahdollista. Mikäs sen mukavampaa kun istua ja ottaa vaikka läppäri esiin ja surffata Pakkista kun toinen vaihtoehto on että oot viideltä aamulla lähtenyt Jyväskylästä Turkuun, siellä sitten jopa 6-8 h hommat ja väsyneenä lähes 300 km takas himaan. Vittu on hilpeetä ja saa niinku isot hillot kilsakorvauksina. Kannattaa olla toooodella kateellinen. Tuo on ihan jees tehdä sillointällöin, mutta työkaveri oli kerran yhessä leikkausoperaatiossa ja tein kiireaikaan sen hommia 4 vk. Voin sanoa ettei ole kivaa kun neljännen aamun peräkkäin starttaa törkeen aikaseen ja ikinä et tiedä monelta oot kotona. Sitten pitäs vielä firmassa tehdä hommat.

Varmasti juurikin sitä reppurin arkea, siitä en tiedä mitään mutta uskon että samantyyppistä on.
 
Pakko tossa on jotain vihreyteen viittaavaa olla taustalla, jos kerran ei ole TERVETTÄ ajaa omalla autolla, kun julkinen liikennekin kulkee.


Terveisin omalla autolla joka vitun paikkaan ajava. Ja ajan muuten vastedeskin.
 
Sitäpaitsi tuo Kyllösen esimerkki on vähän hölmö, koska Hki-Lahti edestakaisin maksaa kaksikertaa enemmän junalla kuin autolla.

"Ei ole mitään järkeä", ai ei vai?
 
Perkele, kun ei Karpo enää vedä kriittistä ohjelmaansa. Häntä olisin lähestynyt nyt aiheella. Ei tässä kai ole tavallisella reppurilla muuta oljenkortta, kun vedota meilillä kansanedustajiin ja kirjottaa lehtien mielipidepalstoille vihaisia tekstejä. Joitain kertoja oon aikaisemminkin tullut siihen lopputulokseen, ettei kukaan ole pitämässä paljon työajoa ajavien puolta. Jonkinlainen väliinputoaja ryhmä tässä kai ollaan.
 
^^
Joo alinta pohjasakkaahan tässä ollaan ;)

Myyntityötä tekevänä yrittäjänä ja niihin hommiin autoa käyttävänä tämmöiset jutut nostaa melkoisesti verenpainetta. Mulla tulee n. puolet kilometreistä työajosta ja puolet omaa käyttöä, joten mitään järkeä ei ole autoa firman nimiin laittaa varsinkaan kun kyseessä on n. 10 tonnin kosla. Tässä tilanteessa siis nostan kilometrikorvausta ajetuista työmatkoista, mutta kaikki muut kulut maksan itse. Jos tämä muutos menee läpi niin 15 tuhannen kilometrin jälkeen matkakulut saattavat yllättäen muuttua joksikin toiseksi kuluksi erityisesti yksityisyrittäjällä ja näin varmasti ajattelee moni muukin. Itse en aja erityisen paljon, mutta ajatellaanpa jotain huipputason yritysmyyjää, jolla ennen on kertynyt kilometrejä vaikka 40 tuhatta vuoteen ja verotettavaa tuloa 80 000€. Nyt jos matkakorvaukset lakkaa 15 tuhannen kilometrin jälkeen juoksemasta, niin myyjää ei enää kiinnostakaan kruisailla ympäri Suomea omaan piikkiin, minkä johdosta kilometrejä kertyy 30 tuhatta ja tulot putoaa 60 tonniin. Lopputulemana verokertymä tämän kaverin osalta pienenee ja kansantaloudellinen vaikutus on negatiivinen. Hupelta tulikin aika hyvä esimerkki.

Myyntityössä kilometrejä kertyy ja se on firmalle kulu siinä, missä mikä tahansa muukin. Asiaa voi verrata siihen, jos metsäkoneyrittäjä saisi yhtäkkiä vähentää vain puolet käyttämästään polttoaineesta verotuksessa. Saattaisi jäädä ajot ajamatta. Aivan naurettava koko tämä ehdotus ja hyvä esimerkki siitä, miten tiettyjä veronkorotuksia tai kiristyksiä tekemällä tosiasiassa vain pienennetään verokertymää. Taas yksi syy lisää perustaa yritys Viroon. Ilmeisesti nämä idiootit tätä ajavat takaa?



EDIT: näköjään kilometrikorvaus putoaisi 15 tonnin jälkeen puoleen, eli sitä ei kokonaan olla poistamassa
 
Ei ole esimerkiksi tervettä, että saman työpaikan ihmiset ajavat omilla autoillaan Helsingistä Lahteen seminaarin, vaikka junarata kulkee vieressä. Tai että omalla autolla matkustetaan jopa silloin, kun työantaja on järjestänyt yhteiskyydin, sanoo Kyllönen.

kilometrikorvauksiin ei ole tarkoitus puuttua silloin, kun oman auton käyttö on välttämätöntä työtehtävien hoitamiseksi.


Ympäristön näkökulmasta oikea suunta.

E. polttomoottioriautoilla ajavat tulevat todellakin olemaan väliinputoajia. Nyt ja jatkossa. Aina.
 
EDIT: näköjään kilometrikorvaus putoaisi 15 tonnin jälkeen puoleen, eli sitä ei kokonaan olla poistamassa

No joo ei, mutta tuo riittää nippanappa polttoaineisiin yms. heti päältä lähteviin kuluihin. Itse kaluston ylläpitoon ei jää sitten mitään.

Pistäkääs nyt lisää realistisia laskelmia verokertymistä niin voin taas kokeilla jos Talouselämään saisi kirjotuksen läpi. Itse en ole reppuri, enkä ole koskaan ajanut paljon, joten en osaa tätä itse laskea. Mutta homma ois uskottavampi jos ois laittaa mukaan laskelmia jossa valtio ottaa takkiin!
 
Kirjoitin aiheesta jo johonkin toiseen ketjuun, mutta toistetaan tänne.

Meillä työpaikalla kilometrikorvausta käytetään juuri, kuten Rangerin tekstissä yllä mainitaan. Jos on joku firman juttu, niin isot päälliköt ajavat jokainen bussin perässä omilla autoillaan ja kuittaavat kilsat. Lisäksi joka paikkaan pitää lähteä henkilökohtaisesti käymään, kun monet asiat voisi hoitaa esimerkiksi puhelimella tai videoneuvottelulla. Täälläkin on alkanut kauhea perustelu ja itku, että eihän korvausta voi alentaa, kun nytkään ei jää mitään käteen. Tosiasiassa jos ajat vaikka 30 000 km vuodessa niin 13 000 € korvauksilla kattaa helposti kaikki arvonalenemat (ellei auto ole hintaluokkaa 50+ k€) ja auton kulut ja myös omat ajot. Omista kahdesta autosta olen laskenut jokaisen kulun ja arvonalenemat ja olen saanut keskimääräiseksi kilometrikustannukseksi noin 20 senttiä/km. Tosin autot eivät ole olleet uusia. Toinen noin 10 000 € ostohinnalta ja toinen 20 000 €.

Eri asia toki on sitten, jos yhtiössä tuota kautta todella maksetaan palkkaa ja normaalipalkat ovat sitten alhaisella tasolla. Toisaalta silloinhan kierretään veroja.

Niin ja jotta tämä ei olisi pelkkää kateellisen tilitystä, itsekin olen tässä häviämässä, kun kilometrejä tulee vuosittain noin 20 000 - 30 000 km. Alta löytyy vielä Talouselämältä lainattu kolumni, jossa aiheesta yksi näkökanta.

http://www.tekniikkatalous.fi/autot...in+kuin+hallitus+aikoo/a795623?service=mobile
 
Itse tein "komennushommia" 10v ja kilometrejä kertyi yleensä 30tkm molemmin puolin, siis työajoja.
Timban duunarikaveria ihmettelen, itse en tekis enkä ole tehnyt koskaan hommia, jos ei ylitöistä makseta pyydettäessä. Ja meillä maksettiin noista matkatunneista normaali liksa eli jos matka kestää 2h suuntaansa ja siellä 10h töitä, niin sai 12x normiliksa ja 2h 50% ylkkyä. Tietysti km-korvaukset ja pvärahat päälle.
Tulojen tippumiseen, en osaa sanoa. Palkanhan pitäs olla sama maksettiin km-korvauksia tai ei. Korostan, että ei ole hajuakaan mistään provikkapalkkaisesta myynnistä, mutta muutenhan tuon pitäis olla sama.
Nykyään ei ole enää omana murheena, työmatka n.950m
 
Niin siis väärinkäsitysten välttämiseksi kysyn ennen kun alan ihmetteleen.Siis eikö 44€ per 100km riitä teillä kattamaan auton kuluja?
 
Back
Ylös Bottom