Kivusta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
59
Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä:

Onko oikein, että lihakset kipeytyy aina?

Pitääkö lihasten kipeytyä, että kehittyy?

Mitä lihasten kipeytymisestä treenin jälkeen voi päätellä? Joskus pahin kipu on seuraavana päivänä, joskus vasta kolmantena päivänä, miksvarten?

Voiko kivun hellittämistä pitää merkkinä siitä, että voi treenata taas?

Saako/kannattaako kipeillä lihaksilla treenata? Joskus se helpottaa oloa huomattavasti

Ei niin, että mulla mitään lihaksia olis...

Lihakset kipeytyy treenistä ja se on aivan normaalia. Kuitenkaan ei kannata kipeitä lihaksia treenailla, ne ei ole silloin vielä palautuneet edellisestä rasituksesta. Itse ainakin tähtään aina siihen että tulee pumppi ja lihakset ovat tarpeeksi kipeät seuraavana päivänä, mitä kovempi kipu, sen parempi.

mulla lihakset alkaa yleensä kipeytymään seuraavan (treenin jälkeisen) päivän aikana, yleensä alkaa tuntua siinä iltapäivällä. 2 päivää treenistä lihakset on vielä hyvin kipeät, jos treeni on onnistunut (rintalihakset kipeytyy ainaski tosi hyvin). en suosittelisi treenaamaan kipeitä lihaksia, mutta venyttely minuutin venytyksillä tekee hyvää. sattuu, mutta on erittäin tärkeää. palauttavan treenin tosin kipeille lihaksille kyllä voi tehdä silloin, kun lihakset on kaikkein arimmat ja jäykimmät. 25-30 prosentin painoilla 20-30 toiston sarjoja eli siis aika lailla kevyesti. en tiedä käytetäänkö tätä niinkään kehonrakennuksessa, mutta voimailussa kylläkin (tästä luin )

TOSI kipeät lihakset....

Niin no sen verran vois omasta kokemuksesta lisätä, että jos ne lihakset on aivan helvetillisen kipeet(esim. legendaarinen 90 asteen kulma käsissä koko ajan), niitä ei oikein sais eikä kannata ees venyttää. Saattaa olla se lihas "tulehtunut" ja sillon vaan hankaloittaa palautumista. Vähän vaan icepoweria ja vaikka saunaa.

Itelläni oli kerran kädet viikon ajan 90 asteen kulmassa, kun tein vuoden tauon jälkeen ylätaljaa kunnon pakkotoistoina..jumalauta olin kyllä koominen näky.

Mutta tämä siis vaan minun tietoni ja näkemykseni, viisaammat ja enemmän treenanneet voi olla eri mieltä.:confused:

Originally posted by Kukkakepakko
Voiko kivun hellittämistä pitää merkkinä siitä, että voi treenata taas?
Ei välttämättä. Hermoston palautuminen vie pidempään kuin lihasten joten lihaskivun poistuminen ei vielä tarkoita että olet palautunut. Eli ainakin yksi välipäivä vielä lihaskivun poistumisen jälkeen on paikallaan. Muista että lihas kasvaa levossa, ei treenissä.

Re: TOSI kipeät lihakset....

Originally posted by Pain
Niin no sen verran vois omasta kokemuksesta lisätä, että jos ne lihakset on aivan helvetillisen kipeet(esim. legendaarinen 90 asteen kulma käsissä koko ajan), niitä ei oikein sais eikä kannata ees venyttää. Saattaa olla se lihas "tulehtunut" ja sillon vaan hankaloittaa palautumista. Vähän vaan icepoweria ja vaikka saunaa.

Itelläni oli kerran kädet viikon ajan 90 asteen kulmassa, kun tein vuoden tauon jälkeen ylätaljaa kunnon pakkotoistoina..jumalauta olin kyllä koominen näky.

Mutta tämä siis vaan minun tietoni ja näkemykseni, viisaammat ja enemmän treenanneet voi olla eri mieltä.:confused:

Minusta tollasessa tilanteessa voi esim kolmen pvän jälkeen jonkun muu treenin ohessa pikkasen pumppailla sitä lihasta et saa verta sinne ylikipeeseen lihakseen ja kuonat lähtee nopeemmin.

Re: TOSI kipeät lihakset....

Originally posted by Pain
Vähän vaan icepoweria ja vaikka saunaa.

Eiks noi oo vastakkaiset toimenpiteet? Toinen kylmettää toinen lämmittää! Vai meinaatko että meet icepowerit haukkareissa saunaan?

Pain tuskin laittaa ensin icepoweria ja menee sit saunaan! ehken eka saunaan ja esim. nukkumaan mennessä icepoweria. Mielestäni tosin tollaset lämmittävät voiteet on parempia kuin kylmentävät.

Joo eli en tosiaankaan tarkottanut että icepowerit käsissä saunaan...siis ihan eri toimepiteitä. Itse tykkään pistää nukkumaan mennessä mobilatia tai icepoweria jos on tarvis..normaali treenikipuhan on siis ihan eri asia, eikä siihen tartte mitään.

Niin ja ku pistää sitä icepoweria, niin kannattaa muuten muistaa pestä kädet ennen ku menee kuselle... :eek:

Tästä lihaskivusta treenin jälkeen on ollut puhetta ennenkin. Ja minkä kuvan olen lukemalla eri juttuja, se ei ole tae tai vaatimus kehitykselle. Eli suurempi kipu ei tarkoita parempaa kasvua. Liian iso kipu voi olla viesti siitä että treeni oli liian traumaattinen, ja treenistä palautuminen ei ole niin "kehittävää".

Jotkut sanoo että lihaksia voisi treenata kunnolla vaikka ne olisivat hieman kipeät, treeni vain vauhdittaisi palautumista. Tässä sitten pitää käyttää tietenkin omaa järkeä. Sitten on olemassa myös palauttavaa treeniä, ns."active recovery", tästä en ole tosin paljoa lukenut.

mee osotteeseen www.hypertrophy-specific.com ja foorumiin. Etsi keskustelu domsista, oli joku Doms and muscle growth, searchilla löydät. Siinä on jo aika paljon asiaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kivun määrästä ei voi suoraan päätellä kuinka onnistunut treeni oli, mutta onnistuneesta treenistä tulee aina vähintään keskinkertainen kipu muskeleihin.

Itse en kivusta paljoa valittele, olen jopa onnistunut opettelemaan pitämään siitä. En tietenkään pitäisi siitä, jos minun pitäisi pitää käsiäni 90 asteen kulmassa koko viikon, mutta kaikki vähän pienemmät kivut tuntuvat vain hyvältä.
Nyt pitää lopettaa ja mennä nukkumaan juuri teroitetulle piikkimatolleni, no pain no gain, more pain more gain!!!

Originally posted by Jonksu
Itse en kivusta paljoa valittele, olen jopa onnistunut opettelemaan pitämään siitä
sama täällä, nykyän olen tosi iloinen jos vatsalihakset on kipeät. nykyään ne on niin harvoin siinä tilassa. pidin kerrankin n. viikon tauon vatsoista ja johan kipeytyi. tosin kokeilin silloin ensimmäistä kertaa vatsapyörää (leokon voimanostotangolla), mutta tein vain 5 toistoa :) . anyway, tänään pitäisi saada hauberit ja ojentajat kunnolla kipeeks:evil:

Yleisesti ottean olisi hyvä, että lihakset kipeytyisivät jonkun verran. Hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että lihaksissa tuntuu seuraavana päivänä, mutta ne ei ole niin kipeät että haittaisia normaalia elämää. Välillä tietenkin kannattaa vetää ihan täysillä, niin ettei pääse sängystä ylös, mutta ei kovin pitkään tuollaisia treenejä. Samoin välillä on hyvä ottaa ihan keveitä, että kroppa pääsee palautumaan kunnolla.

Sitten lihas ei välttämättä tarvi sellaista treenausta, että se kipeytyisi, kehittyäkseen. Esim voimanlisäyksessä, jossa pyritään mahdollisimman tehokkaaseen lihaksen hermotuksen paranemiseen, niin liiallinen kova treenaaminen(ja kova kipu) tekee vain takapakkia. Eikä lihas välttämättä tarvi edes kasvaakseen kipeytymiseen asti treenausta, mutta toki on tehokkaampaa jos lihas on ensimmäisessä kappaleessa kuvatulla tavalla kipeä.

Kipeitä lihaksia ei yleisesti ottean pitäisi treenata, ellei kyse ole sitten palauttavasta treenistä. Tosin silloin tälläin kipeitä lihaksia voi treenata, ja kokeilla antaa keholle vähän erilaista ärsykettä kasvuun. Kuitenkaan usein tehtynä tuo ei ole fiksua.

Ja tosiaan kivun hellittäminen on aika hyvä merkki siitä että voi taas treenata. Ei se kyllä 100% tarkka ole, mutta ei mene paljon pieleen jos sen mukaan treenaa.

Originally posted by hemmmo

Sitten lihas ei välttämättä tarvi sellaista treenausta, että se kipeytyisi, kehittyäkseen. Esim voimanlisäyksessä, jossa pyritään mahdollisimman tehokkaaseen lihaksen hermotuksen paranemiseen, niin liiallinen kova treenaaminen(ja kova kipu) tekee vain takapakkia. Eikä lihas välttämättä tarvi edes kasvaakseen kipeytymiseen asti treenausta, mutta toki on tehokkaampaa jos lihas on ensimmäisessä kappaleessa kuvatulla tavalla kipeä.

Voimailussa hermotus on tärkeää, mutta
kyllä niitä tissejä pitää kasvattaakkin jos meinaa esim. 200 kg:tä penkata, sillä ei isoja rautoja pelkästään hermotuksella nosteta. Isot lhakset=isot raudat!

Muistan lukeneeni täältä jonkun kysymyksen, jossa kysttiin, että tarviiko voimanostajien panostaa ruokapuoleen, sillä voimanostossahan on kysymys hermotuksesta. Vastaus on ,että voimanostossa ei ole kyse PELKÄSTÄÄN hermotuksesta ja kyllä voimanostojien täytyy myös pitää erittäin tarkkaan huolta mitä suuhunsa laittaa ja million. Mielestäni voimanostossa on paljon yhteistä kehonrakennuksen kanssa, enkä esimerkiksi usko siihen ajatukseen ollenkaan, että sarjojen loppuun asti vieminen aiheuttaisi vain takapakkia.

Originally posted by Jonksu
Voimailussa hermotus on tärkeää, mutta
kyllä niitä tissejä pitää kasvattaakkin jos meinaa esim. 200 kg:tä penkata, sillä ei isoja rautoja pelkästään hermotuksella nosteta. Isot lhakset=isot raudat!

Muistan lukeneeni täältä jonkun kysymyksen, jossa kysttiin, että tarviiko voimanostajien panostaa ruokapuoleen, sillä voimanostossahan on kysymys hermotuksesta. Vastaus on ,että voimanostossa ei ole kyse PELKÄSTÄÄN hermotuksesta ja kyllä voimanostojien täytyy myös pitää erittäin tarkkaan huolta mitä suuhunsa laittaa ja million. Mielestäni voimanostossa on paljon yhteistä kehonrakennuksen kanssa, enkä esimerkiksi usko siihen ajatukseen ollenkaan, että sarjojen loppuun asti vieminen aiheuttaisi vain takapakkia.

Siis kirjoitinkin jo ekaan, mutta kyllä ne lihakset kasvaa ilman kovaa kipuakin. Ja voimanostoon tarvittavat lihakset saa yleensä ilman isompaa lihaksen kipeyttämistä. Tietenkin jonkinlaista jaksottamista voimanostokin vaatii ja välillä saattaa olla hyvä tehdä loppuunkin asti. Kuitenkin loppuun asti vieminen tukkii niin pahasti lihasta, että tulokset tulevat muutaman treenin jälkeen alas, joten pitempään niitä ei kannata tehdä.

Itse kuvittelin joskus aikanaan, että pelkästään loppuun asti treenaaminen kehittää. Päätin sitten kuitenkin kokeilla ihan oikeaa voimanosto-ohjelmaa, jossa treenattiin suorastaan lelupainoilla aikaisempaan verrattuna. Lopputulos oli kuitenkin se että penkkitulos nousi 10 kg kuukaudessa (145kg-->155kg). Tuon jälkeen oli kyllä ihan pakko korjata omia käsityksiä. Nykyään en tee edes kehonrakennus treenissä juuri ollenkaan pakkotoistoja ja muita tehokeinoja. Niiden kanssa palautumisajat venyvät vain aivan älyttömiksi eikä kehitystä tunnu tulevan yhtään paremmin kuin pikkusen kevyemmällä, tulehduksia sen sijaan tuntuu tulevan paljon enemmän kovissa treeneissä. Asia voisi kyllä muuttua jos samalla kuurittaisi, kun saisi palautumisajat lyhemmiksi ja kroppa kestäisi kovempaa treeniä. Eli tällä yritän sanoa ettei välttämättä kannata ottaa "ammattilaista" mallia, niillä on lähtökohdat kuitenkin aivan erilaiset kuin tavallisella salitreenaajalla. Osa "ammattilaisistakin" kyllä osaa neuvoa fiksut ohjeet treenaamiseen, mutta ikävän paljon olen nähnyt sellaisia neuvoja annettavan aloittelijoille, jotka ammattilaiset ovat huomanneet toimineen omissa treeneissä, mutta niitä ei ole tajuttu muuttaa niitä natikoille sopiviksi.

Voipi tietenkin olla, että olet hemmo oikeassa, sillä en ikinä ole itse kokeillut tuota voimanostotyyppistä reeniä, joten ei ehkä pitäisi sanoa mitään.
Muttakun juuri se räkäposella treenaaminen on mun lempipuuhia ja on sillä tuntunut tulevan ihan hyvin kehitystä tähänkin mennessä niin en ainakaan vielä mene muuttamaan treenaustapaani. Tuntuisi vaan niin hölmöltä jättää sarjat tahallaan kesken kun koko ajan olen pitänyt juuri tehtyjen sarjojen kovuutta treenieni mittarina, eli jos onnistun tekemään jokaisen sarjan täysin loppuun asti niin silloin lasken treenin onnistuneeksi.
Kyllä mun kroppa kestää ainakin kolme viikkoa sellaista treeniä, jossa viedään sarjat loppuun ja käytetään vielä monia tehokeinoja.

Back
Ylös Bottom