Mites usean tulehduskipulääkkeen samanaikainen käyttö? Oon nyt joitakin kuukausia popsinut selän tähden Triptyliä ja Voltarenia mut tossa viikko tai puolitoista sitten selkä sitten alkoi vammailla hieman isommalla kädellä ja 20mg Triptyl (iltaisin) + 3*50mg Voltaren / vrk ei enää skulannut. Em. mömmöillä selässä ei tuntunut mitään terävää kipua (vihlontaa, polttelua..) mut semmoinen jatkuva väsynyt ja puristava tunne oli lähes jatkuvasti alaselässä ja reisissä, likimain koko alakroppa tuntui jo aamulla siltä kuin olis rämpinyt päivän jossain suolla. :/
Parasetamoli väsyttää ja Triptyl tietysti vielä enemmän (kokeilin ottaa joskus 30mg illalla ja olin koko seuraavan päivän aika pihalla) joten otin kokeeksi välillä Voltarenin ohella Buranaa tyyliin 20mg Triptyl + 2 * (50mg Voltaren + 600mg Burana) + 50mg Voltaren / vrk. Ideana tässä siis oli, että mutuilin, että 2 tulehduskipulääkkeellä voisi ehkä olla jonkinsortin synergiaa samaan tapaan kuin esim parasetamolilla ja tulehduskipul. voi olla.
Nyt siis kiinnostaisi tietää, että oonko mutuiluineni ihan hakoteillä? Tämän -> (
http://www.poliklinikka.fi/?id=0994935&page=1130819 ) artikkelin mukaan olen, mutta toisaalta artikkelissa sanotaan näin: "Tulehduskipulääkkeiden välillä on myös selviä eroja riskien suhteen. Turvallisin valinta riskipotilaille on parasetamoli alle 2000 mg:n vuorokausiannoksella.."
Tuosta sain sellaisen käsityksen, että parasetamolikin laskettaisiin tulehduskipulääkkeisiin. Käsittääkseni sen vaikutustapa kuitenkin poikkeaa mm. ibuprofeenista ja diklofenaakista ja pakkiksellakin on suositeltu kipuun NSAIDin ja parasetamolin yhteiskäyttöä. Ja sittenhän lääkkeiden vaikutus voi olla hyvinkin yksilöllistä.. eli en nyt oikein tiedä mitä uskoa.
Ja sitten mietin, että rupeaako tuo pitemmän päälle rassaamaan munuaisia? NSAID + parasetamol - cocktailissahan maksa hoitaa parasetamolin hajottamisen..
Apua? õ.Ô
Edit: Lisättäköön, et mahan oireilu ei oo lisääntynyt, eli siltä osin nou hätä. Eniten askarruttaa toi munaisjuttu.
Edit2: Nythämmä hokasin, että eikös diklofenaakki ja ibuprofeeni vaikuta samalla tavalla, eli molemmat on samoihin prostaglandiineihin vaikuttavia inhibiittoreita? Niinollenhan diklof. ja ibuprof. välillä ei pitäis periaatteessa voida olla mitään synergiaa? Vai?