Kivun vaikutus opiskeluun/työhön?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
opiaatti+nsaid vai opiaatti+parasetamoli on semmonen kysymys johon ei varmasti ole yksiselittäistä vastausta..
..Jos puhutaan pitkäaikaisesta kipulääkityksestä, niin silloin pyrkisin mielummin parasetamoliin kuin tulehduskipulääkkeeseen.

Oukkelis doukkelis.

Kun kukaan ei vastaankaan väitä, niin oletan nykytietämykseni pohjalta, että toi käsky syödä pelkkää tramadolia oli :anssi: ja jatkan minimi-tramadoli + parasetamoli - dieetillä.

Kiitoksia vastauksista. :thumbs:

Oukkelis doukkelis.

Kun kukaan ei vastaankaan väitä, niin oletan nykytietämykseni pohjalta, että toi käsky syödä pelkkää tramadolia oli :anssi: ja jatkan minimi-tramadoli + parasetamoli - dieetillä.

Kiitoksia vastauksista. :thumbs:

Oon samaa mieltäkuin TTJ. Eli parasetamoli kunnon annoksella 1g x3 + tramadoli tarv. jos em. ei riitä. Mistähän kivusta selkä? vai joku muu täs oli kyse? Noi on joskus hankalia juttuja vastaanotolla(yleislääkäri/terv.keskus). On tapauksia joissa selkeästi joku koukussa keskushermostoon vaikuttavista kipulääkkeistä ja on niitä ronkumassa lisää. Toisaalta joskus mahdoton erottaa onko vain ko lääkkeen opiaattivaikutuksen vai oikeesti kivun vuoksi vastaanotolla! Joo tää ny oli vaan humalaisen tulevaisuudeessa kirurgian puolelle siirtyvän tk-lääk. kommentti. Mut yleensä kivun sallimissa rajoissa liikkuminen sallittua/suositeltavaa.. heh:kippis1::kippis1:

Tuli tuossa taannoin ajeltua autolla ja istuttua muutenkin vähän enemmän ja selkä ärtyi. 3 x 1g parasetamoli + 50mg tramadoli ei enää tehonnut, kipu ei säteillyt kuten se tod.näk. ilman mömmöjä olisi tehnyt mut itse selkäkipuun vaikutus oli likimain olematon. Venyttelyä ja kävelyäkin koitin mahdollisuuksien mukaan tarjoilla mut ärtynyt selkä halusi olla ärtynyt selkä.

Kun aloin alunperin syödä tramadolia niin se potki kyllä ihan eri tavalla. =/

Nyt selkä on taas pakkoistumisen merkittävästi vähennyttyä rauhoittunut ja 1g parasetamoli + 50mg tramadoli kerran päivässä on riittänyt, pari päivää meni kokonaan ilmankin mömmöjä.

Jossakin vaiheessa selkä tod.näk. kumminkin alkaa taas aparoida enemmän joten aloin tämmöistä pohtia, et mitä jos söis esim. vuorotellen kuukauden Panacodia (sikäli kun se osoittautuu toimivaksi)+(mahdollisesti) parasetamolia ja kuukauden tramadolia+parasetamolia? Ideana siis, ettei kumpaankaan opiaattiin ehtisi tolet kehittyä häiritsevässä määrin. Mitäs luulette, olisko tällä suunnitelmalla tsäänssejä toimia?

Jossakin vaiheessa selkä tod.näk. kumminkin alkaa taas aparoida enemmän joten aloin tämmöistä pohtia, et mitä jos söis esim. vuorotellen kuukauden Panacodia (sikäli kun se osoittautuu toimivaksi)+(mahdollisesti) parasetamolia ja kuukauden tramadolia+parasetamolia? Ideana siis, ettei kumpaankaan opiaattiin ehtisi tolet kehittyä häiritsevässä määrin. Mitäs luulette, olisko tällä suunnitelmalla tsäänssejä toimia?

Ei. Opiaatti kuin opiaatti, toleranssia kehittyy niihin kaikkiin kun yhtä käyttää.

Parasetamolia saisi käyttää enintään 4 grammaa päivässä.

Lääkärin kanssa olette varmaan kokeillut myös muita vaihtoehtoja kuin tulehduskipulääkkeitä, parasetamolia tai opioideja? Siis triptyl, lyrica tai vastaavat... Nämä ovat siis kroonisemman kivun hoitoon tarkoitettuja ns. hermosärkylääkkeitä.

Kaikista paras on tietysti jos selviää pelkällä parasetamolilla ja kipugeelillä...

Liikaa parasetamolia tulee helposti tuolla yhdistelmällä.
Aattelin, et 1 Panacod + 500mg parasetamoli - komboa vois kokeilla (=30mg kodeiini + 1g parasetamoli).
Ei. Opiaatti kuin opiaatti, toleranssia kehittyy niihin kaikkiin kun yhtä käyttää.
Onko näin? Eli Panacodia ei periaatteessa kannata edes kokeilla? :/
Lääkärin kanssa olette varmaan kokeillut myös muita vaihtoehtoja kuin tulehduskipulääkkeitä, parasetamolia tai opioideja? Siis triptyl, lyrica tai vastaavat... Nämä ovat siis kroonisemman kivun hoitoon tarkoitettuja ns. hermosärkylääkkeitä.
Eihän me semmoisia. Mun hoitosuhde tuntuu toimivan tehokkaimmin siten, et kuikuilen netistä mitä kannattais kokeilla ja kysyn sit vaan lääkäriltä respaa. Sen käsitys hoidon edistymisestä on tuntunut lähinnä olevan, et puhellaan vähän ympäripyöreitä ja määrätään lisää samaa vanhaa. <xP
Kaikista paras on tietysti jos selviää pelkällä parasetamolilla ja kipugeelillä...
Volterenia ja Mobilatia kokeilin lutata, kummallakaan en havainnut olevan oikein mitään vaikutusta. Mobilat tosin oli aika vanhaa, se oli joku jämä minkä löysin jostain nurkista. Mut noi geelit ei oo kauheen käytännöllisiä; jos oon vaikka leikkimässä metsuria ja alkaa selkä nikotella niin ei hirveesti nappais (etenkään talvella 8E) alkaa kuoriutua taisteluvarustuksesta toplessiksi että saa mömmöt selkään..

Ja miksikähän tää on taas (3. kerta) ympätty "Kivun vaikutus opiskeluun/työhön?" - threadiin? En tietääkseni edesmenneessä threadissani "Kysymyksiä mm. parasetamolista, Voltarenista ja tramadolista" missään vaiheessa puhunut "kivun vaikutuksesta opiskeluun/työhön"? õ.Ô

Mites usean tulehduskipulääkkeen samanaikainen käyttö? Oon nyt joitakin kuukausia popsinut selän tähden Triptyliä ja Voltarenia mut tossa viikko tai puolitoista sitten selkä sitten alkoi vammailla hieman isommalla kädellä ja 20mg Triptyl (iltaisin) + 3*50mg Voltaren / vrk ei enää skulannut. Em. mömmöillä selässä ei tuntunut mitään terävää kipua (vihlontaa, polttelua..) mut semmoinen jatkuva väsynyt ja puristava tunne oli lähes jatkuvasti alaselässä ja reisissä, likimain koko alakroppa tuntui jo aamulla siltä kuin olis rämpinyt päivän jossain suolla. :/

Parasetamoli väsyttää ja Triptyl tietysti vielä enemmän (kokeilin ottaa joskus 30mg illalla ja olin koko seuraavan päivän aika pihalla) joten otin kokeeksi välillä Voltarenin ohella Buranaa tyyliin 20mg Triptyl + 2 * (50mg Voltaren + 600mg Burana) + 50mg Voltaren / vrk. Ideana tässä siis oli, että mutuilin, että 2 tulehduskipulääkkeellä voisi ehkä olla jonkinsortin synergiaa samaan tapaan kuin esim parasetamolilla ja tulehduskipul. voi olla.

Nyt siis kiinnostaisi tietää, että oonko mutuiluineni ihan hakoteillä? Tämän -> ( http://www.poliklinikka.fi/?id=0994935&page=1130819 ) artikkelin mukaan olen, mutta toisaalta artikkelissa sanotaan näin: "Tulehduskipulääkkeiden välillä on myös selviä eroja riskien suhteen. Turvallisin valinta riskipotilaille on parasetamoli alle 2000 mg:n vuorokausiannoksella.."

Tuosta sain sellaisen käsityksen, että parasetamolikin laskettaisiin tulehduskipulääkkeisiin. Käsittääkseni sen vaikutustapa kuitenkin poikkeaa mm. ibuprofeenista ja diklofenaakista ja pakkiksellakin on suositeltu kipuun NSAIDin ja parasetamolin yhteiskäyttöä. Ja sittenhän lääkkeiden vaikutus voi olla hyvinkin yksilöllistä.. eli en nyt oikein tiedä mitä uskoa.

Ja sitten mietin, että rupeaako tuo pitemmän päälle rassaamaan munuaisia? NSAID + parasetamol - cocktailissahan maksa hoitaa parasetamolin hajottamisen..

Apua? õ.Ô

Edit: Lisättäköön, et mahan oireilu ei oo lisääntynyt, eli siltä osin nou hätä. Eniten askarruttaa toi munaisjuttu.

Edit2: Nythämmä hokasin, että eikös diklofenaakki ja ibuprofeeni vaikuta samalla tavalla, eli molemmat on samoihin prostaglandiineihin vaikuttavia inhibiittoreita? Niinollenhan diklof. ja ibuprof. välillä ei pitäis periaatteessa voida olla mitään synergiaa? Vai?

Em. mömmöillä selässä ei tuntunut mitään terävää kipua (vihlontaa, polttelua..) mut semmoinen jatkuva väsynyt ja puristava tunne oli lähes jatkuvasti alaselässä ja reisissä, likimain koko alakroppa tuntui jo aamulla siltä kuin olis rämpinyt päivän jossain suolla. :/

Vähän offtopic mutta tuo on viimeisen päälle ilkeä juttu. Tarpeeksi kun nappeja on kierrossa niin ei enää voi sanoa että mitään pistävää kipua tuntuisi, mutta siitä huolimatta alaselän ja lonkkien lihakset tuntuvat olevan koko ajan kramppi- tai jumitilassa. Ei auta sirdan tyyppiset relaksantit, ei tulehduskipulääkkeiden annostuksen nosto eikä oikein Panacodin tyyppisten lääkkeidenkään käyttö kuin vain lyhyeksi aikaa (muutama tunti). Ja kun liikkeelle lähtee aamulla tai istuu pidempään niin voi olla takuuvarma että paikat kipeytyy nopeasti pahemmaksi, tai vähintään menee maitohapolle pikavauhtia.

Ootkos Myrzan itse huomannut auttaako relaksantit mitään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ootkos Myrzan itse huomannut auttaako relaksantit mitään?

en ole myrzan, mutta minulla ei sirda ole mikään autuaaksi tekevä aine. pidemmällä käytöllä (joka siis olisi se suositeltu, eli otettaisiin sellainen kuuriluontoinen viikon putki että saataisiin lihasjumit rentoutumaan) oli pää melko jumissa, mikä ei ollut töidenkään kannalta mukavaa - eikä toki muutenkaan, ja satunnaisesti otettuna ei pelkästään sirda oikein jumia auo.

nämä selkäjutut ovat sellaisia asioita, että niihin on vaan jokaisen löydettävä se oma oikea hoitomuotonsa. itse olen sillä tiellä vasta hakusessa, mutta matkalla kuitenkin.

Mites usean tulehduskipulääkkeen samanaikainen käyttö?

Edit2: Nythämmä hokasin, että eikös diklofenaakki ja ibuprofeeni vaikuta samalla tavalla, eli molemmat on samoihin prostaglandiineihin vaikuttavia inhibiittoreita? Niinollenhan diklof. ja ibuprof. välillä ei pitäis periaatteessa voida olla mitään synergiaa? Vai?

Usean tulehduskipulääkkeen käyttö on A) turhaa, B) typerää, C) vaarallista. Et saa mitään lisähyötyä, haitat ja riskit vaan lisääntyy.

Latest posts

Back
Ylös Bottom