Kivun vaikutus opiskeluun/työhön?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, puhutaanko nyt kovasta kivusta ja Suomen lääkäreistä?

Ei se Abalginkaan ole kovin tehokas opioidi, jos nyt sitä haetaan. Se vaan on helvetin vaarallinen suhteessa tehoonsa. Jos esim puhuttaisiin Dolmedista, niin se olis jo hieman eri tason lääke. Mutta sen määräämiseen tietysti tarvitsee olla edellytykset, eli kovat kivut tms.

Se minua ihmetyttää vaan Suomessa yleensä, että lääkärit tosisaan määräävät jotain parasetamolia kovaan kipuun. Sitten jengi pistelee parasetamoolia poskeen niin, etteä maksa paukkuu, vaikka kipulääkkeitä olis aika paljon parempiakin. Parasetaolihan on tiedettävästi erittäin maksatoksinen isomilla annoksilla...

Katsos, hyvä threadi joka on mennyt ohi silmien. Pitkäkestoinen kipu tosiaankin vaikuttaa elämään, ja kroonisen kivun ei edes tarvitse olla voimakasta haitatakseen ihan merkittävästi. Esim. selän kohdalla pienikin _jatkuva_ jomotus (jossa on vaikka vain satunnaisia kovempia kausia) vaikuttaa mm. unen laatuun, jolloin on jatkuvasti väsynyt/uupunut, joka taas puolestaan tuntuu lisäävän kivun tuntemusta. Samoin ärsyyntymiskynnys laskee huomattavasti vaikka kipu ei invalidisoivaa olisi, mutta usea vuosi jatkuttuaan pienikin riesa alkaa tuntua isolta. Kivun kanssa ei imo oikein opi elämään, ja tosiaan kehotuksilla "ajatusten kivusta pois ohjaamisesta" voi pyyhkiä takamuksensa.

Kipu ohjaa vaivihkaa liikeratoja pienemmäksi ja asentojakin ehkä toispuoleiseksi. Väärät istuma/nukkuma-asennot siirtävät rasitusta kipeästä paikasta johonkin toisaalle, jolloin Klatskinin mainitsema kierre alkaa olla valmis. Sama asia vaikuttaa vaivihkaa, osin huomaamatta, esim. liikuntaharrastuksiin: liikevalikoima kutistuu, punttihommissa uskallus vetää painoja isommaksi hiipuu, rajummat ja raskaammat aktiviteetit jäävät pois jne.

Kipulääkkeistä: totta on että lääkkeitä ei pidä turhaan syödä, mutta noin muuten en ole periaatteesta kipulääkkeitä vastaan, ja machoasenteista ei imo ole mitään hyötyä. Itse olen lähes aina ottanut mielummin lääkettä kuin jättänyt jonkun homman välistä. Totta kai järkeään pitää käyttää, eli salille ei kannata pusertaa kipulääkkeen voimin hölmöyksiä.

Sumulle: oletko ajatellut että lääkärisi saattoi olla oikeassa sen suhteen että joudut syömään kipulääkkeitä hyvin pitkän ajan, jos haluat kivusta päästä eroon? Kuulin lähes samat sanat omalta työterveyslääkäriltä kun kävin reseptiä uusimassa taannoin, mutta en vetänyt hernettä nenään koska olin päätynyt jokseenkin samaan tulokseen jo jokin aikaa sitten. Se on toki pirun hankala sisäistää itselleen ja siinä mielessä ymmärsin avautumisesi Klatskinille, mutta karu tosiasia on että ei ihmiskeho ole mikään helposti kuntoon korjattava masiina jonka voi jollain terapialla varmuudella ja pysyvästi korjata.

Omalla kohdalla olen hakenut pitkästi yli 10 vuotta selälle (välilevyongelma lienee perussyy täälläkin) kivutonta kuntoa mutta sellaista ei ole löytynyt. Aika hyvin on selvillä millä tilan saa nopeasti pahemmaksi (=staattinen rasitus yhdistettynä huonoon liikkuvuuden ylläpitoon), mutta "muutaman" terapeutin ja kuntoutuskuurin läpikäyneenä mitään varmaa en osaa sanoa. Todennäköisesti kipuilua tulee jatkumaan hamaan tulevaisuuteen, eikä se toki naurata, mutta niin paljon pahempaakin krooninen kipu voisi olla että yritän antaa sen häiritä mahdollisimman vähän.

Paras yhdistelmä on ollut liikunta pienestä kivusta huolimatta sekä vaihtelevan mittaiset kipulääkejaksot. Onneksi itselläni burana enimmäkseen on tarpeeksi, joskin kipuilevien paikkojen viereisten lihasten ikuisuusjumia se ei toki vie pois. Kuten sanoin niin noidannuolta vähäisempikin kipu kroonistuessaan nävertää myös psyykkistä puolta melko lailla, jolloin mielellään tukevampi burana tai panacod auttaa että voi mennä nukkumaan ilman ainaista kolotusta.

edit: olen itsekin ihmetellyt tuota mitä KatiP sanoi, eli vaikka kipu ei itsessään olisi mikään järisyttävän kova, niin silti sen kunnolliseen kuolettamiseen tarvii kohtalaisen annoksen lääkkeitä. Eli esim. 600 mg burana ei aina riitä siihen että unen laatu olisi edes alkuyöstä hyvää, vaikka huomattavasti kovempaan akuuttiin kipuun muualla kropassa sama tai vähän suurempi annos on ihan riittävä viemään kivun kokonaan pois.

Se vaan on helvetin vaarallinen suhteessa tehoonsa.
Tjoo, mitä netistä luin niin ilmeisesti toleranssi turvallisen ja vaarallisen annoksen välillä on aika pieni ja pienikin määrä alkoa ton kanssa voi lamata hengityksen.

Jos esim puhuttaisiin Dolmedista, niin se olis jo hieman eri tason lääke.
Näköjään.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00015 - Abalgin
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00286 - Dolmed

Se minua ihmetyttää vaan Suomessa yleensä, että lääkärit tosisaan määräävät jotain parasetamolia kovaan kipuun.
Varmaan kyse siitä, että potilaan sanaan ei oikein luoteta, mikä on toisaalta ymmärrettävää kun maailmassa tuntuu olevan hulluja joka lähtöön. Tietty niitä joilla sit oikeasti on kovia kipuja vituttaa kuin pientä eläintä jos pitäis jollain parasetamolilla pärjätä.. :/

Parasetaolihan on tiedettävästi erittäin maksatoksinen isomilla annoksilla...
Mut oikein käytettynä afaik se turvallisin lääke pikkupipeihin. Onhan sen kanssa ihmiset kuulemma maksojaan poksautelleet mut tyhmyydestä sakotetaan.. outoa kyllä että ainakaan Para-Tabsien manuskassa ei erityisesti varoitella alkoholin käytöstä lääkken kanssa. :o

Huomenna alkavat työt ja vituttaa jo valmiiksi. Ei kukaan usko kuinka käsi voi tulla kipeäksi toimistotyössä (tenniskyynerpää oikeassa kädessä). Ja vaikka uskoisikin, niin kuka sitten tekee odottavat työt. Pitäisikö opetella vasuriksi vai kuinka? Ehdotuksia?

Niin ja muuten, fysioterapeutti tosiaan totesi tiistaina, että yläselkäni on alkanut jäykistyä ts. nivelet eivät jousta. Lienee myös tullut päätetyöskentelystä. Onko kellään vinkkejä mikä aerobinen sopisi raajarikolle, puntin lisäksi nimenomaan?

Mites nihkeitä lääkärit on myöntämään tota Tramadolia? Itselleni ei siitäkään ole mitään edes mainittu vaikka oli tosiaan vuoden / pari välillä likimain täysin liikuntakyvyttömäksi tekeviä noidannuolia.. nyt pärjää useimmiten ihan perusmömmöillä mut olisi kiva saada jotain niiden päivien varalle kun selkä perseilee vakavammin ja perusBuranat / Lodine ei tehoa kunnolla.

Töllössä joku aika sitten jeesusteltiin, että voi voi sentään kun ihmiset menee omien nettidiagnoosiensa kanssa lääkärille vaatimaan reseptejä mut kai se on sit pakko kun ei näköjään meikäläisenkään lääkäri hirveän aktiiviselta vaikuta. Sirdalud-reseptinkin siitä vaan sai kun pyysi suoraan, mutta kun sitä ennen olin vinettänyt kuinka ristiselkä vetää puoli kroppaa kireelle niin ei mitään. :jahas:

Takomo, niitähän on semmoisia joystick-mallisia hiiriä, ootko semmoista funtsinut? En oo ite kyl ikinä kokeillut mut mutufiilis on et se vois toimiakin..

Ite aattelin raajarikkona (polvet, selkä) kokeilla potkulautailua mutta kun asiasta kyselin niin vaikutti, että täältä ei löydy alan harrastajia..

Sain lääkäriltä tota tramadolia. Söin ens sitä 50mg ja 600-900mg ibuprofeenia aamuisin, mikä toimi aika hyvin muuten mut ibuprofeeni rupes närästämään jo parin pv:n päästä. Mulla oli myös 50mg Voltareneja joten vaihdoin noi ibuprofeenit siihen. Fiilis oli ok. Kokeilin ibuprofeeniakin aina välillä et pääsis niistäkin eroon mut aina ne rupes närästämään. Sit kävin puunaamassa yhtä viljasiiloa ja selkä hieman suuttui joten aloin syödä kerralla 1g parasetamolia + 50mg Voltaren + 50mg tramadolia, enimmillään kahdesti päivässä (mut en nyt enää taas viimeaikoina).

No nyt sit alkaa olla parasetamoli ja Voltaren lopussa. Soitin lääkärille, et saisko lisää ja tää alko avautumaan, että "mihin sinä niitä oikein syöt ja pitääkö noin sekaisin syödä ja sisuskalut vää-vää ja en ymmärrä ja nuorri mies viellä!"

No siinä sit väännettiin vähän aikaa ja nyt se (sikäli kun käsitin) haluaa, et alan syödä pelkää tramadolia (vaikka ensin itse alunperin (näin mä ainakin käsitin) määräsi, että syön 600mg ibuprofeenia ja 50mg tramadolia). Mitäs ootte mieltä? Mä luulin, että se on just hyvä, et syö tramadolia jonkun NSAIDin kans ja ei toi lääkärikään siitä ensin mitään nillittänyt, mut nyt se ei sit taas muka käykään.

Tosin se määräsi myös, et jätän kaikki muut lääkkeet pois kuin tuon tramadolin ja ibuprofeenin, et en tiiä loukkaantuiko se parka nyt verisesti kun en orjallisesti noudattanut hänen käskyjänsä. Mut onko noissa mun seteissä nyt sit oikeesti vikaa? Onko ibup. vaihtamisessa Voltreniin jtn vikaa? Ja miksei tota parasetamolia muka vois vetää lisiksi jos siltä tuntuu? Söin aiemmin myös Sirdaludia ja tuo muiden lääkkeiden kielto tuli kun pyysin sitä lisää eli käsitin, että se ei halua et syön tramadolia ja sirkkoja yht'aikaa, mikä kuulosti ymmärrettävältä (ei niistä sirkoista niin kovasti apuakaan ollut, söin niitä vaan joskus iltaisin jos oli selkä jne. jumissa).

Ja sit tuntuu, et toi tramadoli ei pelitä enää niin hyvin kuin aluksi. Toimii se vieläkin paremmin, kuin mikään muu mitä oon aiemmin syönyt mut sen teho vaikuttais kyllä laskeneen selvästi. Voiko toi lakata tehoomasta kunnolla kokonaan? :eek: Mitäs sit tehdään (en viittis lääkäriltä kysyä, se tuntuu olevan huomattavasti innostuneempi käskyjen jakamisesta kuin asioiden selittämisestä ja/tai minkäänmoisesta spekuloinnista :jahas:)?

Lisäksi toi tramadoli kovettaa aika tehokkaasti vatsaa. Pitääkö seuraavaks ruveta popsimaan sitä laksatiivin kans kun ei kerran kuulemma saa enää muita mömmöjä vetää? Kahvi auttais muuten mut sekin närästää (paska maha)..

Jos on tramboihin toleranssi noussut ja tarvitset vielä vahvoja särkylääkkeitä, niin pyydä lääkäriä vaihtamaan ne Ardinexiin(30mg kodein+200mg ipuprofeeni) tai Pana-codiin(30 mg kodein +500mg parasemol).

Edit. Oxy-contiin tuskin saat respaa.

Sain lääkäriltä tota tramadolia...

No sinänsä ei ole mitään selvää syytä että miksi ei voisi noita kolmea lääkettä yhtäaikaa syödä. Mutta linkkiisi viitaten, niin tuollainen määrä kipulääkkeitä nuorella ihmisellä vähän ihmetyttää, mikä vaatii tuollaisen määrän kipulääkkeitä?

Erityisesti tramal, johon koukuttuu helposti ja toleranssi nousee kohtuu nopeasti (teho laskee), sekä närästävä maha ja Voltaren ei ole myöskään paras mahdollinen yhdistelmä.

No sinänsä ei ole mitään selvää syytä että miksi ei voisi noita kolmea lääkettä yhtäaikaa syödä. Mutta linkkiisi viitaten, niin tuollainen määrä kipulääkkeitä nuorella ihmisellä vähän ihmetyttää, mikä vaatii tuollaisen määrän kipulääkkeitä?

Erityisesti tramal, johon koukuttuu helposti ja toleranssi nousee kohtuu nopeasti (teho laskee), sekä närästävä maha ja Voltaren ei ole myöskään paras mahdollinen yhdistelmä.

Voltarea ja parasetamolia vältän kuin ruttoa. Jos joskus joudun syömään panacodia, niin suodaten sen helvetin parasetamolin pois siitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voltarea ja parasetamolia vältän kuin ruttoa. Jos joskus joudun syömään panacodia, niin suodaten sen helvetin parasetamolin pois siitä.
Miksi ihmeessä et sitten pyydä Ardinexiä, jos kerran parasetamoli on helvetistä? Ardinex sisältää Ibuprofeenia 200 mg, kodeiinifosfaattihemihydraattia 30 mg.

Miksi ihmeessä et sitten pyydä Ardinexiä, jos kerran parasetamoli on helvetistä? Ardinex sisältää Ibuprofeenia 200 mg, kodeiinifosfaattihemihydraattia 30 mg.

Ardinexia mulla yleensä onkin, mutta jos joudun käymään tuntemattolla lekurilla niin ne voi kirjoittaa sitä Panacodia.

Katsos, hyvä threadi joka on mennyt ohi silmien.

onpas mennyt multakin tämä enemmän tai vähemmän ohi. koskettaa paljon itseäkin, juuri noiden jatkuvien selkärangasta johtuvien kiputilojen kautta. mutta eipä tässä oikeastaan sen suurempia vuodatuksia asiasta olekaan enää kirjoitettavaksi, kun jsmith kertoi kaiken oleellisen. hienoa tekstiä.

Akateemista mielenkiintoa: miksi vältät parasetamolia?

Kun syön särkylääkkeitä syön aika suuria annoksia, eli maksatoksisuuden takia välttelen+ yksi myrkky vähemmän.
Jos parasetamooli kehitettäisiin nyt, myyntilupaa ei todennäköisesti heltiäisi(näin eräs lääkäri minulle kertoi).

Yritän olla antamatta kipujen häiritä elämää.

Kaiken maailman vaivoja ollut ja olen huomannut että mulle kipu aiheuttaa stressiä. Tietysti ymmärrettävää, yrität niin kovasti sietää yhtä asiaa niin monelle muulle ei enää loydy toleranssia.

Kävi kerran niinkin että kävelin jotkut portaat ylös, ja ihmettelin siinä itsekseni että mitähän outoa tossa nyt oikeen oli. Lopulta tajusin että outoa oli se ettei mihinkään ollut särkenyt!

Pääasiassa yritän mennä mahdollisimman pienellä lääke määrällä mutta aina ei vaan jaksa...

Nilkat, polvet, selkä - ylhäältä ja alhaalta, niska, olkapäät, ranteet, onhan noita.

Sellasen olen laittanut merkille että nilkat vaikuttaa kävelyyn/ontumiseen eniten. Ainakin mulla. Selkä voi tietysti estää liikkumisen kokonaan...

No sinänsä ei ole mitään selvää syytä että miksi ei voisi noita kolmea lääkettä yhtäaikaa syödä. Mutta linkkiisi [jota ei enää näköjään ole, aloittamani thread kai ympättiin tähän -Myrzan] viitaten, niin tuollainen määrä kipulääkkeitä nuorella ihmisellä vähän ihmetyttää, mikä vaatii tuollaisen määrän kipulääkkeitä?
Tuollahan se yllä lukee, selkä. Rusautin talikolla vääntäessä joskus -00 tai niillä main.

Ei oo Voltarenin kanssa tullut ikinä mitään maha-oireita, sensijaan ibuprofen alkaa syövyttää sisälmyksiä alle viikossa ilmeisesti jo 600mg/pvä annostuksella ainakin jos juo normaalit pari kuppia aamukaffetta.

Mut jos tramadoliin kerran nousee nopeesti tolet ja se muka vielä koukuttaakin niin mitä hittoa se lääkäri sit käskee vaan niitä syödä? Ite aattelin just, et syön useampaa vähän niin ehkä hieman boostaavat toisaan ja ei sit tarvi mussuttaa tota tramadoliakaan niin paljon, mutta lääkärillehän tämä ei nyt käynyt. Onko se siis nyt joku idari vai missä mennään? Syönkö nyt kiltisti pelkkää tramadolia? Jos syön vaan sitä niin eikös toi toleranssin kasvu vaan nopeudu? :(

Suosittelen lukemaan Antti Heikkilän juttuja selkäkivuista. Mies on tehnyt lääkärin töitä yli 30 vuotta ja hoitanut selkäkipupotilaita. Sivuillaan hän sanoo mm. näin: "LUETTELO DIAGNOOSESITA JOILLA ON PYRITTY NIMEÄMÄÄN KIPUA JOKA TODELLISUUDESSA ON JOHTUNUT LIHASJÄNNITYKSESTÄ:

Selkäkipu: iskias, nivelrikko, nivelten kuluma, osteoporoosi, spinaalistenoosi, välilevytyrä, VÄLILEVYRAPPEUMA, skolioosi, spondylolisteesi, olisteesi, kissing spine, piriformis syndrooma, heikot selkälihakset, selän yliliikkuvuus, spina bifida occulta, spondylolysis, nikaman valenivel" Luettelo jatkuu. Tuo välilevyrappeumakin lienee suurta mutua lääkäreiltä.

http://www.anttiheikkila.com/selkakipu4.html
http://www.anttiheikkila.com/selkakipu3.html
http://www.anttiheikkila.com/selkakipu6.html
http://www.anttiheikkila.com/selkakipu7.html

Kysymyksiä mm. parasetamolista, Voltarenista ja tramadolista

Otan nyt nää kyssärini omaksi threadikseen kun kukaan ei näytä niihin tuolla toisessa threadissa vastaavan ja ei se otsikkokaan oo likimain ollenkaan kuvaava.

Tossa mun tähänastiset kysymykset ja niihin tulleet vastukset (joita tuli vasta kun tein tämmöisen samantapaisen uuden threadin joka sittemmin assimiloitiin ja nyt ei taas kukaan vastaa joten modet plz älkää räplätkö) järjestyksessä:

Sain lääkäriltä tota tramadolia. Söin ens sitä 50mg ja 600-900mg ibuprofeenia aamuisin, mikä toimi aika hyvin muuten mut ibuprofeeni rupes närästämään jo parin pv:n päästä. Mulla oli myös 50mg Voltareneja joten vaihdoin noi ibuprofeenit siihen. Fiilis oli ok. Kokeilin ibuprofeeniakin aina välillä et pääsis niistäkin eroon mut aina ne rupes närästämään. Sit kävin puunaamassa yhtä viljasiiloa ja selkä hieman suuttui joten aloin syödä kerralla 1g parasetamolia + 50mg Voltaren + 50mg tramadolia, enimmillään kahdesti päivässä (mut en nyt enää taas viimeaikoina).

No nyt sit alkaa olla parasetamoli ja Voltaren lopussa. Soitin lääkärille, et saisko lisää ja tää alko avautumaan, että "mihin sinä niitä oikein syöt ja pitääkö noin sekaisin syödä ja sisuskalut vää-vää ja en ymmärrä ja nuorri mies viellä!"

No siinä sit väännettiin vähän aikaa ja nyt se (sikäli kun käsitin) haluaa, et alan syödä pelkää tramadolia (vaikka ensin itse alunperin (näin mä ainakin käsitin) määräsi, että syön 600mg ibuprofeenia ja 50mg tramadolia). Mitäs ootte mieltä? Mä luulin, että se on just hyvä, et syö tramadolia jonkun NSAIDin kans ja ei toi lääkärikään siitä ensin mitään nillittänyt, mut nyt se ei sit taas muka käykään.

Tosin se määräsi myös, et jätän kaikki muut lääkkeet pois kuin tuon tramadolin ja ibuprofeenin, et en tiiä loukkaantuiko se parka nyt verisesti kun en orjallisesti noudattanut hänen käskyjänsä. Mut onko noissa mun seteissä nyt sit oikeesti vikaa? Onko ibup. vaihtamisessa Voltreniin jtn vikaa? Ja miksei tota parasetamolia muka vois vetää lisiksi jos siltä tuntuu? Söin aiemmin myös Sirdaludia ja tuo muiden lääkkeiden kielto tuli kun pyysin sitä lisää eli käsitin, että se ei halua et syön tramadolia ja sirkkoja yht'aikaa, mikä kuulosti ymmärrettävältä (ei niistä sirkoista niin kovasti apuakaan ollut, söin niitä vaan joskus iltaisin jos oli selkä jne. jumissa).

Ja sit tuntuu, et toi tramadoli ei pelitä enää niin hyvin kuin aluksi. Toimii se vieläkin paremmin, kuin mikään muu mitä oon aiemmin syönyt mut sen teho vaikuttais kyllä laskeneen selvästi. Voiko toi lakata tehoomasta kunnolla kokonaan? :eek: Mitäs sit tehdään (en viittis lääkäriltä kysyä, se tuntuu olevan huomattavasti innostuneempi käskyjen jakamisesta kuin asioiden selittämisestä ja/tai minkäänmoisesta spekuloinnista :jahas:)?

Lisäksi toi tramadoli kovettaa aika tehokkaasti vatsaa. Pitääkö seuraavaks ruveta popsimaan sitä laksatiivin kans kun ei kerran kuulemma saa enää muita mömmöjä vetää? Kahvi auttais muuten mut sekin närästää (paska maha)..
"Tosin se määräsi myös" -> "Tosin se oli määrännyt aiemmin"
Jos on tramboihin toleranssi noussut ja tarvitset vielä vahvoja särkylääkkeitä, niin pyydä lääkäriä vaihtamaan ne Ardinexiin(30mg kodein+200mg ipuprofeeni) tai Pana-codiin(30 mg kodein +500mg parasemol).

Edit. Oxy-contiin tuskin saat respaa.

Tuollahan se yllä lukee, selkä. Rusautin talikolla vääntäessä joskus -00 tai niillä main.

Ei oo Voltarenin kanssa tullut ikinä mitään maha-oireita, sensijaan ibuprofen alkaa syövyttää sisälmyksiä alle viikossa ilmeisesti jo 600mg/pvä annostuksella ainakin jos juo normaalit pari kuppia aamukaffetta.

Mut jos tramadoliin kerran nousee nopeesti tolet ja se muka vielä koukuttaakin niin mitä hittoa se lääkäri sit käskee vaan niitä syödä? Ite aattelin just, et syön useampaa vähän niin ehkä hieman boostaavat toisaan ja ei sit tarvi mussuttaa tota tramadoliakaan niin paljon, mutta lääkärillehän tämä ei nyt käynyt. Onko se siis nyt joku idari vai missä mennään? Syönkö nyt kiltisti pelkkää tramadolia? Jos syön vaan sitä niin eikös toi toleranssin kasvu vaan nopeudu? :(

Sit alkoi semmoinenkin jo kiinnostaa, et miksi opiaatteja suositellaan syötävän (näin luin täältä jostain) juuri jonkun NSAIDin (tulehduskipulääkkeen) kanssa? Onko tossa pointtina vaan se mahdollisen tulehduksenkin rauhoittaminen, eli onko puhtaasti kivunlievityksellisestä näkökulmasta katsottuna opiaatti ja vaikkapa parasetamoli (esim. mainittu Panacod) noin keskimäärin yhtä hyvä combo kuin opiaatti + NSAIDkin?

Aloin taas syyä tramadolin (50mg) kanssa porukoilta saatua parasetamolia (1g) ku pelkkä 50mg Tramal ei pelitä. Koitan kai vaan lääkäristä huolimatta syödä tota Tramalia mahd vähän, ei yhtään houkuta semmonen skenaario et pitää toleranssien kasvettua alkaa tapella ton välillä aika kummalliselta vaikuttavan oloisen tohtorin kanssa sen annostuksesta tai vaihtamisesta toiseen lääkkeeseen. :jahas:

Sit alkoi semmoinenkin jo kiinnostaa, et miksi opiaatteja suositellaan syötävän (näin luin täältä jostain) juuri jonkun NSAIDin (tulehduskipulääkkeen) kanssa? Onko tossa pointtina vaan se mahdollisen tulehduksenkin rauhoittaminen, eli onko puhtaasti kivunlievityksellisestä näkökulmasta katsottuna opiaatti ja vaikkapa parasetamoli (esim. mainittu Panacod) noin keskimäärin yhtä hyvä combo kuin opiaatti + NSAIDkin?

Kysyt kuule semmosia kysymyksiä joihin pystyt vastaamaan lähinnä sinä. Kipulääkitykseen reagoiminen on varsin yksilöllistä ja kumpi lievittää kipua paremmin, opiaatti+nsaid vai opiaatti+parasetamoli on semmonen kysymys johon ei varmasti ole yksiselittäistä vastausta, joidenkin mielestä toinen on parempi kuin toinen.

Jos puhutaan pitkäaikaisesta kipulääkityksestä, niin silloin pyrkisin mielummin parasetamoliin kuin tulehduskipulääkkeeseen. Miksi? Siksi, että parasetamoli on pitkällä aikavälillä ja säännöllisesti käytettynä turvalisempi kuin tulehduskipulääkkeet.

Latest posts

Back
Ylös Bottom