Jos ajatellaan että kaikki mahdolliset aputyöt tekisi itse, niin mitä kaikkea voi tehdä?
Osaako kukaan arvioida % osuutta koko taloprojektista minkä voisi ehkä tehdä itse? Kuinka paljon se vaikuttaa kokonaiskustannuksiin?
No kaikenhan voi tehdä itse, minkä vaan osaa (ja vaikkei osaiskaan), paitsi sähkötyöt, jos ei satu olemaan kyseisen alan ammattilainen. Ja auttaa kovasti asiaa, jos lähipiirissä on pari oikeasti asioista tietävää, jotka kertovat, miten homma toimii ja itse sitten toteuttaa.
Se rakennusprojekti voi olla yllättävän rankka, vaikka periaatteessa tietäisikin, mitä siihen projektiin kuuluu. Kannattaa varmistaa, että töissä tilanne on sellainen, ettei kovasti tarvis ainakaan ylitöitä tehdä, ja että perheellisillä lastenhoito on kunnossa myös iltaisin.
Ja mitä enemmän teette (tarkkoja) päätöksiä kaikesta mahdollisesta etukäteen, sen varmemmin lopputulos on mieleinen. Esim. itse suunnittelin ja päätin kaikki sävyt, laatat, väliovet, ikkunat, lattiapinnat, hanat, ovien helat, keittiö- ja khh:n kalusteet, kiukaan, we-pöntön yms yms kaikki etukäteen ja myös tein hintavertailut ja osan kilpailuksista jo ennenkuin koko rakennusprojekti virallisesti alkoi. Helpotti hommaa huomattavasti, eikä tarvinnut siinä kaiken tohinan keskellä, väsyneenä keskellä yötä neuvotella (lue riidellä) siitä, laitetaanko nyt Idon vai Gustafsbergin pönttö ja otetaanko itsepuhdistuvalla pinnoituksella ja tuleeko siihen takkaan nyt sitten hierretty ja rapattu pinta, jne jne, ja niitä päätettäviä asioita on sen miljoona. Ja niitä päätöksiä ja valintoja tulee oikeasti eteen ihan uskomaton määrä. Vaikka olin tekevinäni "kaiken" jo etukäteen, niin kyllä sitä päätöksentekoa ja tavaroiden etsimistä tuli sitten vastaan vielä myöhemminkin.
Vaikka rakentaminen sitten lopuksi tietysti palkitseekin, niin ainakin itse olen tällä hetkellä sitä mieltä, että jos joskus vielä toinen talo rakennettais, niin ite en tee mitään muuta, kuin suunnittelen, valitsen materiaaleja, sävyjä ja kalusteet. Ja ehkä voisin käydä välillä siivoilemassa. Ja sitä siivoamista ja raivaamista muuten sitten riittää niin ulkona kuin sisällä.
Ja jos menen nykyisin käymään K-Raudassa ja näen ne valtaisat harkkopinot siinä pihalla, niin samantien tulee vähän voimaton olo. Samoin raksa-ajan valokuvia ei vois vähempää kiinnosta katsella. Että onnea ja voimia ja jaksamista teille kaikille tee-se-itse miehille ja naisille. :D
Nimim. Rakentamista jo keväästä 2006.
PS. Ja ensi kesänä en tee mitään muuta, kuin leikkaan ruohoa ja grillaan terassilla - tai näin ainakin luulen.