Kivitalon rakentaneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Onko kukaan rakentanut / rakennuttanut kivitaloa?

Osaatteko sanoa karkeata arviota (neliöhinta) mitä tuollaisen rakentaminen on teille maksanut? Miten paljon auttaa jos tuttavapiiristä löytyy sähkömies + pari perus raksamiestä?

Puhutaanko tuossa 100t / 150t / 200t vai 250+?

Muuta tietoa mahdollisesta tilanteesta..
Yksinkertainen pohja (suorakaide)
Tasainen tontti / lievä rinne, ei kalliota tms..
kellari talon alla
2 kerrosta maan yläpuolella

Tarkoitus on mennä kyselemään tarjouksia lähiaikoina, mutta ajattelin näin etukäteen vähän tutkia minkälaisista summista puhutaan..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä muutaman vuoden työkokemus Helsingissä kivitalomyynnistä. En itse ole myyjä, mutta myyntipisteessä kuitenkin töissä. www.harkkokivitalo.fi sinulta löytyy erittäin helppo kustannuslaskin, jolla voi hakea suuntaa-antavaa hintaa. Noilla lähtötiedoilla kustannusarvio oli 400.000€ paikkeilla. Bruttoalahinnaksi tuli n.2000€/brm2. Budjettia kannattaa kuitenkin laskea hieman yläkanttiin, esim 2200€/brm2.

Kyllähän kivitalon teko pirun kallista on, mutta tuo laskuri on jokseenkin inhorealistisen oloinen. Koklasin ja se antoi esim LVI+sähkö kustannukseksi 93700e! Juma... puoletkin tuosta riittää.

Tuollaiselle ~250 neliön kämpälle lähtisin ite jollain 300ke hintaluokalla liikkeelle. Paitsi jos avaimet käteen on meininki.

Sillon kun porukat joskus kivitaloa rankensivat ~3v sitten niin pitivät budjetin tarkotuksella aika korkeella. Siinä on yllättävän paljon kaikkia pientä ja vähän isompaa nippeliä mikä nostaa budjettia. Ite suunnittelivat koko mökin ja laskivat budjetin niin se tais heittää about 10k€. Eli toisaalta aika helvetin hyvin piti paikkansa se niitten suunnitelma. Tiedoksi sitten vaan, että talon rakentaminen/rakennuttaminen on sitten yhtä helvettiä kun ei mikään koskaan mene niin kun pitää...:)

Tuollaiselle ~250 neliön kämpälle lähtisin ite jollain 300ke hintaluokalla liikkeelle. Paitsi jos avaimet käteen on meininki.

Suosittelen olemaan noteeraamatta tätä kommenttia. Omatoimirakentajana voisit tuohon päästä, mutta et millään rakennuttamalla. 300t€ budjetilla kannattaa haaveilla maksimissaan 150m2 taloa. En voi olla korostamatta arkkitehdin ja tehokkaan suunnittelun merkitystä onnistuneessa projektissa.

Siksi laitoinkin "paitsi jos avaimet käteen on meininki". Jos itse ei meinaa laittaa tikkua ristiin niin tuo 400+ on varmaankin oikea hintaluokka.

Onhan tuo näköjään aika paljon kalliimpaa kun puutalon rakentaminen :) Löysin tuollaisen talopeli ohjelman jolla sai aika helposti vertailtua eri kokoonpanoja. Sillä sain aikaiseksi eri vaihtoehdoilla 200t, 250t ja 300t ja tuolla harkkokivitalon ohjelmalla 320t.

Tosin noissa oli kyllä aika paljon asioita joissa voi tehdä säästöä helposti omalla työllä mm:

1322 Ulkoseinien sisämaalaus
1324 Kattojen sisämaalaus
1324 Kattojen tasoitus 2,5 kertaa
1324 Väliseinien maalaus
1326 Ulkoseinien tasoitus 3 kertaa
1326 Väliseinien tasoitus 3 kertaa, ikkunasmyygien tekeminen
Yhteensä 11400 e

Oman työn osuus olisi melko suuri kun lähipiiristä löytyy useampi henkilö joka on suunnitellut / rakentanut useammankin omakotitalon.

Jos tekee harkoista, pystyykö muuraustyön tekemään "itse"? Tai henkilö joka on tehnyt pienen ikänsä raksahommia, vai vaatiiko se jonkinlaista erityistä asiantuntemusta?

Mä rakennan just 2.krs taloa jossa alakerta kiveä ja yläkerta hirttä.
Neliöitä n.200 ja kustannusarvio 240k€. Kaikki alakerran harkot+ontelolaatat maksoi yhteensä alle 20k€. Siihen lisäksi muutama tonni betoniin ja raudoitukseen.
Harkko-osan rakensin itse, aikaa meni kahdella hengellä n. 4vkoa.
Harkot oli 400mm leveää matalaenergiaharkkoa.
Kannattaa pyytää tarjoukset jokapaikasta, noilla oli aika hurjia hintaeroja.
Esim. rahdin hintahaarukka oli eri toimittajilla 1200€-7000€....

Onhan tuo näköjään aika paljon kalliimpaa kun puutalon rakentaminen :) Löysin tuollaisen talopeli ohjelman jolla sai aika helposti vertailtua eri kokoonpanoja. Sillä sain aikaiseksi eri vaihtoehdoilla 200t, 250t ja 300t ja tuolla harkkokivitalon ohjelmalla 320t.

Joudut joka tapauksessa tekemään kellarin kivestä, joten hintaero pienenee aika lailla verrattuna koko kivitalo vs koko puutalo.

Tosin noissa oli kyllä aika paljon asioita joissa voi tehdä säästöä helposti omalla työllä mm:

1324 Väliseinien maalaus
Yhteensä 11400 e.

Seinien ja kattojen maalaustyö on ainoa noista, jonka pystyy tekemään järkevästi budjettimielessä. Seinät tasoitetaan yleensä ruiskuttamalla sekä käsin hiertämällä ja vaatii ammattitaitoa. Yleensä Kaikki näkyvät pinnat kannattaa jättää ammattilaisille.

Oman työn osuus olisi melko suuri kun lähipiiristä löytyy useampi henkilö joka on suunnitellut / rakentanut useammankin omakotitalon.

Talkootyön varaan ei hirveästi kannata laskea varoja. Kaverit ja tutut keksivät yllättävän usein menoa juuri talkoopäivinä ;)

Jos tekee harkoista, pystyykö muuraustyön tekemään "itse"? Tai henkilö joka on tehnyt pienen ikänsä raksahommia, vai vaatiiko se jonkinlaista erityistä asiantuntemusta?

Harkkotyön pystyy helposti tekemään tekemään omatoimisesti samoin kuten ontelovälipohjien asennus. Kattohommatkin todennäköisesti onnistuu, kun on aika huolella perehtyä kuviin ja pysyy vasara kädessä.

Puutalorakentajat tekevät nykyään aika usein kellarikerroksen omatoimisesti. Se on noin 2kk homma välipohjineen, riippuen kuinka paljon päivässä ehtii latomaan harkkoja. Esimerkiksi kesäloman (4vkoa) aikana tuon pitäisi onnistua helposti.

Talkootyön varaan ei hirveästi kannata laskea varoja. Kaverit ja tutut keksivät yllättävän usein menoa juuri talkoopäivinä ;)

.
Muhah! Huomasin tuon myös, kaverit ei soitelleet jne. Ketäpä kiinnostaisi 24kg harkkojen kantaminen heinäkuun helteellä.

Harkkotyön pystyy helposti tekemään tekemään omatoimisesti samoin kuten ontelovälipohjien asennus. Kattohommatkin todennäköisesti onnistuu, kun on aika huolella perehtyä kuviin ja pysyy vasara kädessä.

Mutta auttaa aika helkutisti jos on joku appiukko jeesimässä joka osaakin jotain. Meinaan voi olla aloittelijalla alku hankala. Ja kaverien talkooavun varaan ei kannata laskea mitään yli tunnin kestävää hommaa. Juuri ja juuri joku levyjenkantourakka voi hoitua runsaalla nesteytyksellä.

1324 Väliseinien maalaus
Yhteensä 11400 e

?

Kuten joku jo mainitsi. Tasoite hommia ei toddellakaan kannata alkaa itse tekemään. Työskentelen alalla ja voin rehellisesti sanoa, että en ole koskaan nähnyt kenenkään "ei-ammattilaisen" työnjäljen olleen edes lähelläkään tyydyttävää. Tänäkin vuonna on käyty korjaamassa parin talon seinät jotka oli itse tehty.

E: Vielä tuohon muuraukseen. Itse panostaisin siinäkin ammattilaiseen tai johonkin joka on ennenkin muurannut. Huonosi muuratun talon rappaaminen/taso hommat maksavat huomattavasti enemmän. Huonosti muuratuun taloon on lisäksi helvetin vaikeaa löytää rappareita.

E: Vielä tuohon muuraukseen. Itse panostaisin siinäkin ammattilaiseen tai johonkin joka on ennenkin muurannut. Huonosi muuratun talon rappaaminen/taso hommat maksavat huomattavasti enemmän. Huonosti muuratuun taloon on lisäksi helvetin vaikeaa löytää rappareita.

Tähän vielä voisin piilomainontaa harrastaa. Valettavat / ladottavat kivet on huomattavasti helpompi asentaa omatoimisesesti! Ei tarvitse muurausta lainkaan. Huolehtii vain linjalangoin ja vatupassilla, että seinät nousevat suorassa. Valupäivänä (kellarissa 2 valua) kun saa pari kaveria jeesaamaan vibrauksessa ja jälkiputsissa, niin homma etenee mukavasti. Itse seinän ladontaa pystyy tekemään YKSIN. Olen itse käynyt opastamassa alkuun m-o-n-i-a omatoimilatojia pk-seudulla.

Kun tekee itselle, niin yleensä työ tulee tehtyä erityisellä tarkkuudella.

Mulla ei ole tälle ketjulle vielä mitään annettavaa, mutta kiitän hyvästä keskustelusta.
Toivottavasti tänne tulee enemmänkin keskustelua, jotta tulevat kivitalon rakentajat pääsee taas vähän lisää hajulle eri hommista ja kokemuksista.

Tässä jotain vielä mitä tuli mieleen:
- Kannattaa mitoittaa talo harkkojen mukaan, ettei tarvi rälläköidä paljoa.
- Kilpailuttakaa kaikki mahdollinen, eli valubetonit, raudat, styroxit, rahdit jne.

Itse tein oman valuharkosta, eli latomalla 5-6 varvia ja valu. Rautaa meni ihan tuhoton määrä, kun alakerta tuli rinteeseen.

Laskureissa ja rakennusmastareiden arvioissa on vaan se paha puoli, että perhanat ottavat heti alkuperäiseen hintaan mukaan myös ne "yllättävät kustannukset". Tee-se-itse mies kun voi ottaa budjetin paukkumisen hermopelinä. :)

Rakennutin 2 krs kivitalon 2007-2008...rahaa meni taloon hieman yli 2000 E per bruttoneliö, budjetti ylittyi noin 20 %. Naapurustoon rakentaneilla kaikilla budjetti ylittyi 15-30 %. Nyt panostaisin vielä paljon enemmän suunnitteluun, työmaa logistiikkaan ja todella hyvään vastaavaan mestariin jolla on aikaa käydä työmaalla

Aika moni unohtaa laskea hinnan bruttoneliöiden mukaan eli lasketaan esim huonepinta-alan mukaan neliöhinnoilla

Hyvään suunnittelijaan panostaminen tuo hyvässä lykyssä palkkion moninkertaisena takaisin suunnittelemalla talon asiakkaan tarpeiden ja budjetin mukaisesti. Jos arkkitehdillä ei ole mitään kustannustietoa, on aika vaikeata suunnitella taloa asiakkaan budjetin mukaiseksi. Omakotitalounelmat muuttuvat hyvin nopeasti painajaisiksi, kun budjetti paukkuu yli jo sisätasoitevaiheessa. Valitettavasti tällaisiakin olen vuosien varrella nähnyt. Siinä vaiheessa monella käy varmasti mielessä, että olisiko sittenkin pitänyt tuo 50m2 kuntosali tekemättä. :(

Pelkästään talon neliöhinnoilla ei kannata vielä budjettia miettiä. Maanrakennustyöt pitää tehdä ennen töiden aloittamista. Tontin louhintaan saattaa hupsahtaa heti alkumetreillä "ylimääräiset" 30.000€, jota ei oltu tajuttu lisätä ollenkaan budjettiin. Siinä sitten ruvetaan loppumetreillä vaihtamaan Puustellin keittiötä Ikeaan ja Merbau-parkettien sijasta poistetaan Starkin alennuspäiviltä laminaatit 4€/m2.

Jos ajatellaan että kaikki mahdolliset aputyöt tekisi itse, niin mitä kaikkea voi tehdä?

Osaako kukaan arvioida % osuutta koko taloprojektista minkä voisi ehkä tehdä itse? Kuinka paljon se vaikuttaa kokonaiskustannuksiin?

Jos ajatellaan että kaikki mahdolliset aputyöt tekisi itse, niin mitä kaikkea voi tehdä?

Osaako kukaan arvioida % osuutta koko taloprojektista minkä voisi ehkä tehdä itse? Kuinka paljon se vaikuttaa kokonaiskustannuksiin?

No kaikenhan voi tehdä itse, minkä vaan osaa (ja vaikkei osaiskaan), paitsi sähkötyöt, jos ei satu olemaan kyseisen alan ammattilainen. Ja auttaa kovasti asiaa, jos lähipiirissä on pari oikeasti asioista tietävää, jotka kertovat, miten homma toimii ja itse sitten toteuttaa.

Se rakennusprojekti voi olla yllättävän rankka, vaikka periaatteessa tietäisikin, mitä siihen projektiin kuuluu. Kannattaa varmistaa, että töissä tilanne on sellainen, ettei kovasti tarvis ainakaan ylitöitä tehdä, ja että perheellisillä lastenhoito on kunnossa myös iltaisin.

Ja mitä enemmän teette (tarkkoja) päätöksiä kaikesta mahdollisesta etukäteen, sen varmemmin lopputulos on mieleinen. Esim. itse suunnittelin ja päätin kaikki sävyt, laatat, väliovet, ikkunat, lattiapinnat, hanat, ovien helat, keittiö- ja khh:n kalusteet, kiukaan, we-pöntön yms yms kaikki etukäteen ja myös tein hintavertailut ja osan kilpailuksista jo ennenkuin koko rakennusprojekti virallisesti alkoi. Helpotti hommaa huomattavasti, eikä tarvinnut siinä kaiken tohinan keskellä, väsyneenä keskellä yötä neuvotella (lue riidellä) siitä, laitetaanko nyt Idon vai Gustafsbergin pönttö ja otetaanko itsepuhdistuvalla pinnoituksella ja tuleeko siihen takkaan nyt sitten hierretty ja rapattu pinta, jne jne, ja niitä päätettäviä asioita on sen miljoona. Ja niitä päätöksiä ja valintoja tulee oikeasti eteen ihan uskomaton määrä. Vaikka olin tekevinäni "kaiken" jo etukäteen, niin kyllä sitä päätöksentekoa ja tavaroiden etsimistä tuli sitten vastaan vielä myöhemminkin.

Vaikka rakentaminen sitten lopuksi tietysti palkitseekin, niin ainakin itse olen tällä hetkellä sitä mieltä, että jos joskus vielä toinen talo rakennettais, niin ite en tee mitään muuta, kuin suunnittelen, valitsen materiaaleja, sävyjä ja kalusteet. Ja ehkä voisin käydä välillä siivoilemassa. Ja sitä siivoamista ja raivaamista muuten sitten riittää niin ulkona kuin sisällä.

Ja jos menen nykyisin käymään K-Raudassa ja näen ne valtaisat harkkopinot siinä pihalla, niin samantien tulee vähän voimaton olo. Samoin raksa-ajan valokuvia ei vois vähempää kiinnosta katsella. Että onnea ja voimia ja jaksamista teille kaikille tee-se-itse miehille ja naisille. :D

Nimim. Rakentamista jo keväästä 2006.

PS. Ja ensi kesänä en tee mitään muuta, kuin leikkaan ruohoa ja grillaan terassilla - tai näin ainakin luulen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom