Kitaransoiton opettelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varsinaista ratkaisua ei oikein voi näin keskustelupalstan kautta antaa näkemättä itse suoritusta. Oikeaoppista tapaahan ei tässäkään ole, vaan tulee soittaa niinkuin itselle tuntuu luonnollisimmalta. Millä sormia käytät otteissa? Itse käytän mollissa (eli tuo ensimmäinen) etusormea viidenelle ja nimetöntä seiskalle. Duurissa taas etusormea kuudennelle ja keskisormea seiskalle.

Samalla tavalla sormet mullakin, joskus pikkurilli nimettömän tilalla, mutta pääosin noin olen yrittänyt. Biisi josta puhuin menee näin:

E:----------------------------------------------------
B:----------------------------------------------------
G:----------------------------------------------------
D:-----6-----6-----6--5-5-5/6------6-----6-5-5-5\6---
A:-8-8-8-8-8-8-8-8-8--8-8-8-8--4-4-4-4-4-4-4-4-4-4-

Viimeistään tuossa kun etusormen pitäisi siirtyä viidennelle nauhalle, menee koko homma vituiksi. Nimetön/pikkurilli vaimentaa väkisinkin tuon D-kielen.

Edit. ei näy kunnolla nuo tabit, mutta power chordeja ne on.

Hihi, koitappa tehdä liu'utuksia tuollai. Yhtä helvettiä ompi se.

Samalla tavalla sormet mullakin, joskus pikkurilli nimettömän tilalla, mutta pääosin noin olen yrittänyt. Biisi josta puhuin menee näin:

B:----------------------------------------------------
G:----------------------------------------------------
D:-----6-----6-----6--5-5-5/6------6-----6-5-5-5\6---
A:-8-8-8-8-8-8-8-8-8--8-8-8-8--4-4-4-4-4-4-4-4-4-4-

Viimeistään tuossa kun etusormen pitäisi siirtyä viidennelle nauhalle, menee koko homma vituiksi. Nimetön/pikkurilli vaimentaa väkisinkin tuon D-kielen.

Edit. ei näy kunnolla nuo tabit, mutta power chordeja ne on.

Kuuntelin Youtubesta tuon biisin ja musavideo oli kyllä tuttu. No joo, eipä sitä voi muuta sanoa kuin, että treeniä vaan. Kaikilla se alussa hieman vastustaa.

Sahaaja.
Toi alku kannattaa kyl soittaa niin että nimettömällä A- kieli ja etusormella D. Noihan ei oikeestaan oo niitä normi vitossointuja. Sit tosa missä se vaihtuu "normaaliksi" vitossoinnuksi niin etusormi A:lle ja nimetön/ keskari D:lle.

Ja mun mielestä sillä on merkitystä miten sormet opettelee asettelemaan otelaudalle. Voi tulla ongelmia myöhäsemmässä vaiheessa jos oppii väärin.
Nimim. been there, done that.

Sahaaja.
Toi alku kannattaa kyl soittaa niin että nimettömällä A- kieli ja etusormella D. Noihan ei oikeestaan oo niitä normi vitossointuja. Sit tosa missä se vaihtuu "normaaliksi" vitossoinnuksi niin etusormi A:lle ja nimetön/ keskari D:lle.

Ja mun mielestä sillä on merkitystä miten sormet opettelee asettelemaan otelaudalle. Voi tulla ongelmia myöhäsemmässä vaiheessa jos oppii väärin.
Nimim. been there, done that.

Keskari käytössä vitosotteessa? En ole koskaan nähnyt kenenkään soittavan niin. Itse käytän etusormea ja pikkurilliä, ja jos otan oktaavin mukaan niin silloin etusormea, nimetöntä ja pikkurilliä. Tosin olen huomannut, että joskus tulee soitettua vain juurinuotti ja vitonen vaikka onkin kolmelle kielelle laittanut sormet :D

Totta, onhan sillä merkitystä miten sormet otelaudalle laittaa, mutta ei kannata kuitenkaan pakonomaisesti aina pitää kiinni tietystä järjestyksestä. Itse otan esim. "molli-power-chordin" aina nimettömällä ja etusormella ns. normaalisoitossa, mutta arpeggiojuoksutuksissa taas puolestaan nimettömällä ja keskisormella tai jos ollaan alempana kaulalla niin pikkurillillä ja keskisormella. Kaikki aina riippuu vähän siitä mitä nuotteja seuraavaksi on tulossa.

Keskari käytössä vitosotteessa?
Noissa tabeissa on toi kohta missä A painetaan 4 nauhalta ja D 5 nauhalta. Ainakin mulle se olis helpompi ottaa keskarilla. Toisaalta toi biisi on varmaan aika nopea niin voi olla tietty helpompi vaan liu´uttaa nimetön 5 nauhalle ja takasin kuudennelle. Hankala sanoa pelkkien tabien perusteella.

Noissa tabeissa on toi kohta missä A painetaan 4 nauhalta ja D 5 nauhalta. Ainakin mulle se olis helpompi ottaa keskarilla. Toisaalta toi biisi on varmaan aika nopea niin voi olla tietty helpompi vaan liu´uttaa nimetön 5 nauhalle ja takasin kuudennelle. Hankala sanoa pelkkien tabien perusteella.

Ok, käsitin väärin mitä tarkoitit. Tuo tritonus (Vahvan dissonanssisen luonteensa vuoksi tritonusta pidettiin keskiajalla paholaisena musiikissa ("diabolus in musica") -Wiki :D) on helpompi ottaa etusormella ja keskarilla. Itse otan joko etusormella ja keskarilla tai erusormella ja nimettömällä, riippuen missä kohtaa kaulaa ollaan.

Mie oon kuullu et porukkaa on jopa tapettu keskiajalla jos ne on käyttäny noita paholaisen nuotteja musiikissa :P Sillon tais porukkaa kuolla muutenkin aika heppoisista syistä :P

Mikä olisi nopea tapa oppia nuotit tai jokin tapa jolla ne jäisivät mieleen? Olisiko se, jos kopio tabbia nuoteiksi paperille? Minulla kuitenkin on kirja josta näkee mikä nuotti on missäkin kohdassa kitarassa.

Minulla kuitenkin on kirja josta näkee mikä nuotti on missäkin kohdassa kitarassa.
Tässäpä se oikeastaan on se ratkaisu. Ei muutaku joka pv pänttäät päähän ja alat treenaan helppoja biisejä helpoista nuoteista ILMAN tabuja. Toinen vois olla, että etit jonkun joka osaa sulle opettaa nuotit. Joskus helpompi oppia kun joku selittää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom