Kitaransoiton opettelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kalliilla saa aina hyvän

Ei nyt aina pidä paikkaansa tai sit tän on oltava uskomattoman hyvä. Custom-työnä voi saada hiton hyviä keppejä jo reiluun tonniin ja kahdella saa oikein valkkaamalla kunnollisia laatukitaroita. Kahden-kolmen tonnin yli kun mennään niin ei taida enää hinta korreloita laadun kanssa, vaan soitettavuudeltaan ovat vastaavia kuin halvemmat (tai kuten esimerkkitapauksessa huonompia). Paskaa on ennenkin myyty kalliilla eikä hinta takaa aina laatua, kannattaa lukea arvosteluja ja käydä itse kokeileen.

Niin millainen sähkökitara olisi hyvä aloittelijalle? Joskus vähän akustisella näpytellyt,kunnes katkesi kieli ja jäi siihen:)

Riippuu vähän siitä mitä haluat tulevaisuudessa kitaran soitolta. Jos tiedät soittamisen tulevan olemaan ns.kunnon harrastus, niin säästät pitkän pennin sillä että ostat saman tien hyvän kitaran. Ja tietysti jos on maksanut enemmän kitarasta niin ei välttämättä tee mieli ihan heti lopettaa sitä soittamista vaikka innostus lopahataisi ;) Ja noin yleisesti varmaan noihin kunnon skeboihin voisi luokitella esim gibsonit ja fenderit. Fenkun Stratocasterit on muistaakseni jotain 800 euron luokkaa ja Gibsonilta vaikka SG standard jotain 1200e. Noita malleja on sitte tietysti lisää vaikka millä mitalla.
Jos ostat halvempaa, älä kuitenkaan mitään harley bentonia osta. Halvemmista vaikka Epiphone on ihan ok tavaraa.

Riippuu vähän siitä mitä haluat tulevaisuudessa kitaran soitolta. Jos tiedät soittamisen tulevan olemaan ns.kunnon harrastus, niin säästät pitkän pennin sillä että ostat saman tien hyvän kitaran. Ja tietysti jos on maksanut enemmän kitarasta niin ei välttämättä tee mieli ihan heti lopettaa sitä soittamista vaikka innostus lopahataisi ;) Ja noin yleisesti varmaan noihin kunnon skeboihin voisi luokitella esim gibsonit ja fenderit. Fenkun Stratocasterit on muistaakseni jotain 800 euron luokkaa ja Gibsonilta vaikka SG standard jotain 1200e. Noita malleja on sitte tietysti lisää vaikka millä mitalla.
Jos ostat halvempaa, älä kuitenkaan mitään harley bentonia osta. Halvemmista vaikka Epiphone on ihan ok tavaraa.

En todellakaan meinaa sijoittaa ensi kitaraan 800+ €, pakko löytyä halvemmalla. No käyn kysymässä liikeestä, mikä on niiden mielipide.

Itse haeskelin "hyvää ja halpaa" kitaraa muutama kuukausi sitten ja muusikoiden.netin foorumissa pari mallia oli aina mukana näissä "hyvä kitara aloittelijalle" keskusteluissa.

Ibanez RG321
Esim. http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhwk.htm

Yamaha Pacifica 112
esim. http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_112_blk.htm

Itse päädyin Ibaneziin, enkä ole ainakaan toistaiseksi katunut valintaa.

Vahvistimista kotisoittoon on kovasti suositeltu jo mainittua Micro cubea. Tehoa on tosiaan vain 2 wattia, mutta kyllä siitä meteliä lähtee.

Tabeja löytyy enemmän kuin riittävästi osoitteesta http://www.911tabs.com/

Eiköhän tuo Yamaha Pacifica112 ja micro cube tule kotiin tällä viikolla, jos ei käy tuuri yhdessä arvonnassa.

Helppo valita Yamaha, kun on kotiteatteri vahvari ja moottoripyörä jo Yamaha ja 2 muutakin prätkää ollut Yamaha:)

Toi microcube on ihan hyvä vahvari, itelläkin oli joskus sellainen, mutta ihmettelen vähän sen hintaa, kun thomannilla täsmälleen saman hintainen 15 wattisen Cuben kanssa :lol2:
http://www.thomann.de/fi/roland_cube_15x.htm

http://www.thomann.de/fi/roland_micro_cube_ltd_red.htm
Hinta selittyy pattereiden käyttö mahdollisuudella ja joillakin(turhilla) efekteillä joita ei cube 15 ole. Itse omistan cube 15 ja oon todella tyytyväinen ollut. Soundista pidän paljon enemmän kun kaverin microcuben. Suosittelen lämpimästi viittätoista, varsinkin jos on tarvetta saada vähän enemmän mölyä. Vaikka lähtee microcubestakin vähintään riittävästi ääntä perus kotisoitteluun.

opettakaas vahvistimen käytössä tampiota..
hommasin cort z6 skitan ja siihen HUGHES&KETTNER EDITION BLUE 15 DFX vahvarin.
ongelma on,ettei ole mitään kokemusta vahvarin säätelystä,eikä millään löydy hyvää säröä mun säädöillä.paitsi täysillä soittamalla.
tunneilla käyty jokunen kuukausi,ja tahkottu valmiilla säädöillä,mutta nyt pitäs saada acdc soimaan kotona ja ymmärtämään säätimien merkitys saundiin.

Mites toi akustinen kitara ja kerrostalohuoneisto sopii yhteen? Sähkökitarassahan voi käyttää käsittääkseni kuulokkeita. Lähteekö kuinka kova meteli, eli voiko esim soitella klo 22 jälkeen? Itseäni ei ehkä myös huvittaisi, että naapurit kuulevat kuinka surkea olen alussa :D

Mites toi akustinen kitara ja kerrostalohuoneisto sopii yhteen? Sähkökitarassahan voi käyttää käsittääkseni kuulokkeita. Lähteekö kuinka kova meteli, eli voiko esim soitella klo 22 jälkeen? Itseäni ei ehkä myös huvittaisi, että naapurit kuulevat kuinka surkea olen alussa :D
En ole koskaan asunut kerrostalossa, mutta luulisin, että saat aika huoletta soitella. Akustistakin voi soittaa erilaisilla voimakkuuksilla:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Akustinen kitara kuuluu yllättävän hyvin naapuriin, varsinkin jos on vähänkin huonompi äänieristys. Joku kevyt sormilla näppäily on kotona vielä suht ok, mutta vähänkin reilumpi sointujen rämpyttely plektralla kantautuu aika iloisesti naapuriin. En kyllä itse soittele akustisella myöhään illalla.

opettakaas vahvistimen käytössä tampiota..
hommasin cort z6 skitan ja siihen HUGHES&KETTNER EDITION BLUE 15 DFX vahvarin.
ongelma on,ettei ole mitään kokemusta vahvarin säätelystä,eikä millään löydy hyvää säröä mun säädöillä.paitsi täysillä soittamalla.
tunneilla käyty jokunen kuukausi,ja tahkottu valmiilla säädöillä,mutta nyt pitäs saada acdc soimaan kotona ja ymmärtämään säätimien merkitys saundiin.

No aloita vaikka siitä, että valitset vaikka tallamikin kitarasta käyttöön. Kitaran volumepotikat ja tone täysille. Oman maun mukaan niitä räläät sitten alaspäin. Tuohon Huttu & Kettusen vahvistimesta lead-kanava päälle, gainia yli puolenvälin. Volumea mukavasti. EQ:lla sitten bassoa riittävästi, trebleä hieman vähemmän, ja midleäkin aavistuksen vähempi. Siitä voi lähteä jotain rakentelemaan. Ei se niin tarkkaa tiedettä ole. :P

Korvakuulolta kannattaa opetella blokkailemaan biisejä, se kun on varmaan tärkein ominaisuus muusikolla. Lastenlaulujen melodioita on hyvä tapailla ensi alkuun, jne., ja kaikkia tuttuja kohtia kipaleista. Siinä sitten hiljalleen oppii löytämään hakemansa nuotit nopeastikin.

Volumea mukavasti. EQ:lla sitten bassoa riittävästi, trebleä hieman vähemmän, ja midleäkin aavistuksen vähempi.
Henk koht lähtisin silleen veteleen että eq:sta kaikki puoleenväliin ja siitä ruuvailemaan oman maun mukaiseksi. Itellä ne loppujen lopuksi olis ilmeisesti seuraavasti bassoa vähiten, trebleä hieman enemmän ja middleä eniten. Mut ne on niitä makuasioita jne.

Henk koht lähtisin silleen veteleen että eq:sta kaikki puoleenväliin ja siitä ruuvailemaan oman maun mukaiseksi. Itellä ne loppujen lopuksi olis ilmeisesti seuraavasti bassoa vähiten, trebleä hieman enemmän ja middleä eniten. Mut ne on niitä makuasioita jne.

Jep, lähinnä tuota keskinäistä suhdetta tuossa selvensin. Itselläni on melko Middlekäs rämpytin, Les Paul, joten en erityisesti halua tukkia kanavaa. Kirjottaineen skebasta en tiedä. Ja toi Hughes & Kettner on tuon Edition Blue -sarjan vahvistimien pienin laatikko, joten sinänsä ajattelin että siitä voi vähän repiä sitä tanakkuutta basson kautta. :)

Kysytään nyt vaikka tässä tredissä. Miten noi chord inversionit pitäisi soittaa? Tai siis miten sormet kannattaa laittaa. Esim. Offspringin Kids Aren't Alright -biisissä? Ei tule mitään siitä, kun aina ylemmän kielen sormi demppaa sen alemman kielen.

Kysytään nyt vaikka tässä tredissä. Miten noi chord inversionit pitäisi soittaa? Tai siis miten sormet kannattaa laittaa. Esim. Offspringin Kids Aren't Alright -biisissä? Ei tule mitään siitä, kun aina ylemmän kielen sormi demppaa sen alemman kielen.

Itsellä kun ei ole oikein oikeat termit hallussa, niin tarkennetaan hieman. Tarkoitatko tällaisia otteita:

|-----------
|-----------
|-----------
|---5---6---
|---7---7---
|-----------

eli molli ja duuri otteita power-chord tyyppisesti?

Itsellä kun ei ole oikein oikeat termit hallussa, niin tarkennetaan hieman. Tarkoitatko tällaisia otteita:

|-----------
|-----------
|-----------
|---5---6---
|---7---7---
|-----------

eli molli ja duuri otteita power-chord tyyppisesti?

Just noita. Eli miten niissä sormet pitäisi asetella, kun tuntuu ettei millään onnistu.

Just noita. Eli miten niissä sormet pitäisi asetella, kun tuntuu ettei millään onnistu.

Varsinaista ratkaisua ei oikein voi näin keskustelupalstan kautta antaa näkemättä itse suoritusta. Oikeaoppista tapaahan ei tässäkään ole, vaan tulee soittaa niinkuin itselle tuntuu luonnollisimmalta. Millä sormia käytät otteissa? Itse käytän mollissa (eli tuo ensimmäinen) etusormea viidenelle ja nimetöntä seiskalle. Duurissa taas etusormea kuudennelle ja keskisormea seiskalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom