Kitalaen valkoiset "palat"..

Ei nyt välttämättä ihan oikea paikka tällästa kysyä mutta luulis tämmösessä ihmismäärässä muillakin olevan samanlaista. Eli mulla jostain syystä kertyy kitalaen toiselle puolella jotain valkosta mikä sitte näkyy peilistä katsoessa, mitään tulehdusta se ei aiheuta lähinnä vaan ihmetyttää mitä ne on. Joten olisko kellään muulla vastaavaa? Tai tietääkö joku keinoa millä noista pääsis eroon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisko ihan vaan vaikka ruokajäämiä, rahkaa tms... Tarttuneena kitalaen epätasaisuuksiin. Koita harjata hammasharjalla, jos lähtis ?

nielurisat kenkkuilee??

saattavat tuottaa vastaavaa paskaa tulehtuessaan.

Tikari sanoi:
Olisko ihan vaan vaikka ruokajäämiä, rahkaa tms... Tarttuneena kitalaen epätasaisuuksiin. Koita harjata hammasharjalla, jos lähtis ?
No ei ne nyt mitään rahkaa ym ole ja taisin nyt väärällä sanalla sanoa tuon paikan, tarkoitan siis sitä osaa aivan suun perällä (onko ne nyt nielurisat) missä yleensä huomaa muutoksia esim kurkkukivun aikana. Siis sama paikka mistä otetaan nieluviljely

Selvennäs nyt vähän.
Onko ne valkoiset risoissa kiinni vai oikeesti siellä suulaessa ( pilkun viilausta, ihmisellä ei ole kitalakea vaan suulaki) ?
Mitä tapahtuu jos kokeilet niitä vaikka hammasharjalla? Vai onko se ns. muutos limakalvossa?

Ok, olitkin samaan aikaan kirjoitellut...

Ne on siis ns. proppuja mitä tulee risakudoksesta, joillakin ihmisillä näitä esiityy useammin kuin toisilla. Lähtee pois puristamalla tai sellaisella lenkkimäisellä instrumentilla. Toinen asia on sitten että kannattaako niitä poistella, kyllä ne sieltä oleensä itsekseen häviää.

Varoitus! Ne HAISEE erittäin pahalle :urjo: .

Aimotarmo sanoi:
nielurisat kenkkuilee??

saattavat tuottaa vastaavaa paskaa tulehtuessaan.
En usko että mikään tulehdus on, pidemmän aikaa tuota on ollu eikä mulla mitään kurkkukipuakaan ole.

yleensähän esim. angiinassa tulee noita vaaleita laiskiä mutta tavallaan jos on niin paha tulehdus, kurkku on aikas perkeleen kipeä.

vinkki: pese välillä hampaasi! :) :)

Smart sanoi:
Selvennäs nyt vähän.
Onko ne valkoiset risoissa kiinni vai oikeesti siellä suulaessa ( pilkun viilausta, ihmisellä ei ole kitalakea vaan suulaki) ?
Mitä tapahtuu jos kokeilet niitä vaikka hammasharjalla? Vai onko se ns. muutos limakalvossa?
No esim veitsellä niitä saa sieltä irti, ovat sellaisia valkoisia palasia eli en tiedä nouseeko niitä sitten esim nukkumisen aikana mahasta. Onko kuorsauksella mitään tekemistä tuon kans?

Ok, eli vielä otos alan kirjallisuudesta...

Risoissa työtyy kerrostuneen levyepiteelin peittämästä limakalvosta sisäänpäin syviä kuopakkeita, joiden epiteeli on monin paikoin rikkonainen ja risainen. Risat ovat suurimmaksi osaksi muodostuneet imukudoksesta, ja myös epiteelissä on runsaasti imusoluja.
Risat ilmeisesti suojaavat elimistöä suun ja nenän kautta tulevilta pieneliöiltä. Kuopakkeet ovat luultavasti eräänlaisia ansoja, jotka pyydystävät näytteitä elimistöön tulevista pieneliöistä. Niitä vastaan syntyy sitten risoissa vasta-aineita.

Eli siis.. Aika harmittomia, mutta epämiellyttäviä ovat. Yleensä noita esiintyy juuri ennen sairastumista tai sen aikana.

Oisko se jostain talirauhasesta tihkunutta smögeä? Etenkin joskus murkkuiässä kikkelinahan alle ilmaantuu sellaisia jos unohtaa terkkarin antamat pesuvinkit.

Smart sanoi:
Ok, eli vielä otos alan kirjallisuudesta...

Risoissa työtyy kerrostuneen levyepiteelin peittämästä limakalvosta sisäänpäin syviä kuopakkeita, joiden epiteeli on monin paikoin rikkonainen ja risainen. Risat ovat suurimmaksi osaksi muodostuneet imukudoksesta, ja myös epiteelissä on runsaasti imusoluja.
Risat ilmeisesti suojaavat elimistöä suun ja nenän kautta tulevilta pieneliöiltä. Kuopakkeet ovat luultavasti eräänlaisia ansoja, jotka pyydystävät näytteitä elimistöön tulevista pieneliöistä. Niitä vastaan syntyy sitten risoissa vasta-aineita.

Eli siis.. Aika harmittomia, mutta epämiellyttäviä ovat. Yleensä noita esiintyy juuri ennen sairastumista tai sen aikana.

Niihin ei varmaan ole mitään ennaltaehkäisevää keinoa?
Mutta joka tapauksessa kiitti todella nopeista ja asiallisista vastauksista :worship:

Jeps... Mulla tulee noita suusta useinkin. Parhaimmilaan ne on ollut sormenpään kokoisia :rock: Ja se ihana tuoksu :kuola:

keijo s sanoi:
Oisko se jostain talirauhasesta tihkunutta smögeä? Etenkin joskus murkkuiässä kikkelinahan alle ilmaantuu sellaisia jos unohtaa terkkarin antamat pesuvinkit.
Minä ku oon luullu että se on smegmaa.

Mies847 sanoi:
Niihin ei varmaan ole mitään ennaltaehkäisevää keinoa?
Mutta joka tapauksessa kiitti todella nopeista ja asiallisista vastauksista :worship:

Kyseessä siis todellakin ovat bakteerimassasta yms sekalaisesta kamasta koostuvat proput. Yleisimmin esiintyy ihmisillä keillä on rosoinen/kraaterimainen nielu. Usein myös samaisilla ihmisillä on nuoremmalla iällä ollut ehkä poikkeuksellista enemmän kurkkukipuja/angiinaepäilyjä jne. Ehkä sinullakin?

Ikäväksi täytyy todeta ettei tähän ole mitään tapaa estää niitä. Hampaiden pesu ei liity nieluun, ja kurlauskaan ei kovin hyvää tulosta tuo mutta on toki hieman avuksi. Kraaterit ja ontelot nielussasi keräävät bakteerimassaa joka sitten pääsee muhimaan siellä, ja propun kasvaessa tarpeeksi isoksi se työntyy esille. Joillakin ontelot ovat jopa 2-3cm syvyisiä, sitä ei aluksi huomaa mutta esim lenkkimäisellä pinnillä (kutsutaan hengettömiksi) voi saada upotettua oikeasta kulmasta koko pinnin nielurisoihin. En kuitenkaan suosittele testaamaan, ainakaan jos oksennusrefleksisi on toimiva, aiheuttaa varman yökkäyksen.

Periaatteessa jos kantti kestää niitä voi kaivella tällä 'lenkkipäisellä' pinnillä, kuitenkin aika ohut esine ja kaikkien saatavilla kaupasta, erikoisempia vempaimia en kotikäyttöön keksi. Joillakin ihmisillä proput kokoajan esillä ja aiheuttavat voimakkaan pahanhajuista hengitystä, ja ikävemmissä tapauksissa proput irtoilevat omia aikojaan yskiessä, tai jopa puhuessa. Ja varmasti kohtalaisen noloa jos kesken treffien pöydälle lentää kuvottavalle haiseva keltavalkoinen proppu. Voi jäädä pussailut sikseen... :urjo:

Koska proppujen kaivelu ei poista ongelmaa, se vaan poistaa proput jotka tulevat heti takaisin koska asuinpaikka ja ontelot säilyvät, annan seuraavan yksinkertaisen neuvon:
Varaa aika omalle lääkärille terveyskeskukseen. Kun kerrot kärsiväsi näistä yleisistä mutta niin epämieluisista propuista hän ohjaa sinut korva- nenä ja kurkkutautien erikoislääkärin vastaanotolle, joka minun arvioni mukaan aika todennäköisesti ehdottaa nielurisojen poistamista, sillä se on oikeastaan ainoa tapa poistaa ongelma. Ei iso juttu, suosittelen sillä tuo vaiva on enemmän kuin ikävä. :(

Tuttu juttu ja homma. Mulla tulee noita aika ajoin. Tälläkin hetkellä kurkussa (hyr). Jostain luin, että ongelma voidaan hoitaa leikkaamalla.

Se on todella inhottavaa, kun yhtäkkiä suuhun tulee joku ihmeen pallero ja sitä siinä pyörittelee. Tuntuu, maistuu ja haisee INHOTTAVALTA. Kerran lähtenyt palanen oli yhtä iso kuin mitä pikkurilli on ensimmäiseen niveleen asti. Siis saman kokoinen. Varma :urjo: . Purskahti nauhamaisena ulos :urjo: ^2000.

Nyt ei ollutkaan tullut vähään aikaan, paitsi tietenkin nyt. Oon huomannut, että suuvedellä pysyy aika hyvin poissa. Ite oon käyttänyt Pepsodenttiä...

Tampio sanoi:
Tuttu juttu ja homma. Mulla tulee noita aika ajoin. Tälläkin hetkellä kurkussa (hyr). Jostain luin, että ongelma voidaan hoitaa leikkaamalla.

Se on todella inhottavaa, kun yhtäkkiä suuhun tulee joku ihmeen pallero ja sitä siinä pyörittelee. Tuntuu, maistuu ja haisee INHOTTAVALTA. Kerran lähtenyt palanen oli yhtä iso kuin mitä pikkurilli on ensimmäiseen niveleen asti. Siis saman kokoinen. Varma :urjo: . Purskahti nauhamaisena ulos :urjo: ^2000.

Nyt ei ollutkaan tullut vähään aikaan, paitsi tietenkin nyt. Oon huomannut, että suuvedellä pysyy aika hyvin poissa. Ite oon käyttänyt Pepsodenttiä...

Täytyyki testata sitte tota suuvettä jos siitä olis apua ;)

Tampio sanoi:
Jostain luin, että ongelma voidaan hoitaa leikkaamalla.

Nielurisojen poistaminen on se hoitokeino. Muut vain peittää ongelmaa tai väliaikaisesti auttaa, pysyvä tulos vain sillä että propuilta riistetään kasvupaikka.

Mies847 sanoi:
Ei nyt välttämättä ihan oikea paikka tällästa kysyä mutta luulis tämmösessä ihmismäärässä muillakin olevan samanlaista. Eli mulla jostain syystä kertyy kitalaen toiselle puolella jotain valkosta mikä sitte näkyy peilistä katsoessa, mitään tulehdusta se ei aiheuta lähinnä vaan ihmetyttää mitä ne on. Joten olisko kellään muulla vastaavaa? Tai tietääkö joku keinoa millä noista pääsis eroon?

kuten aiaksemmin jouk varmaan jo kommentoinutu. ne ovat ns."proppuja" en tiedä mistä ne tulee, mutta tyttökaverini kärsii noista ja on pian menossa kitarisat, vissiin myös nielurisat leikkaukseen juuri noitten takia. sinne siis jos eroon päsäet (jos se on ainut keino) :kippis1:

Lortto sanoi:
Jeps... Mulla tulee noita suusta useinkin. .
Itselläni kans tulee joskus suuhun nuita, sellaisia vaalean kellertäviä palasia sen kun otat kädelle ja puristat pallukan hajalle niin haju on kyllä jotain uskomatonta :urjo: , liekö maitotuotteiden kovalla käytöllä syytä asiaan tai sitten ne tulee nuista proteiini jauhoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom