Kitalaen valkoiset "palat"..

Harvoin mutta joskus kuitenkin itsellä tulee myös noita, onneksi ei häiritsevän usein! Viimeksi tuli kun otin tiukan sarjan vinopenkkiä kässäreillä ja siinä sitten ku vika toisto tuli ja ponkaisin pystyyn niin samaan aikaan ponkaisi sellainen "pati" suuhun, sylkäisin sen sitten menemään vauhdilla, ei ole kyllä kovin miellyttävää! Tuli varmaan silloin kovasta paineesta päässä joka irroitti "padin"... :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
liekö maitotuotteiden kovalla käytöllä syytä asiaan tai sitten ne tulee nuista proteiini jauhoista.

Kuten aiemmissa vastauksissa todettua: Ei.

Bakteerimassaa jota kertyy poikkeuksetta kaikille ihmisille keiden nieluissa kraaterimaista pintaa, onkaloita jne.

Force sanoi:
Kauanko kestää toipua risojen poistoleikkauksesta?

Nielurisat poistetaan tässä tapauksessa, yleinen ja helppo toimenpide. Toipuminen toki yksilöllistä mutta yleensä leikkauksesta kotiutetaan jo samana päivänä. Yleensä sen jälkeen lääkitystä syödään noin viikon ajan, kokonaan kurkku alkanee tuntua terveeltä viimeistään parin viikon jälkeen.

Yleensä sairasloma on 3vrk-2vko, riippuu ihmisestä ja sen tarpeellisuudesta.

Force sanoi:

Leikkauksesta toipuu kurkun osalta aika nopeasti, mutta omalta kohdalta vittumaisinta toipumisessa oli leuan kipu. Leikkauksessa meinaan revitellään suu niin auki kun saa ja sit seuraavana päivänä onkin kaikki lihakset ihan sika kipeet. En kahteen päivään saanu suuta kuin .5-1 cm auki ja syöminen aika hankalaa...

Force sanoi:

Jooh, kyllä sanoisin 2 viikkoo kestää toipua. Itellä leikattiin risat pari vuotta sitte ja oli kyllä niin kipeät,ettei sanoilla voi kuvailla. Mulla vaan sit aukes ne leikkaushaavat, niin en voi sanoo kauanko menee, jos operaatio sujuu ongelmitta. Itellä meni kuukaus siihen että ääneni palautui normaaliks :D
Oli sellanen hirveen kimee ääni pitkän aikaa.

Kannattaa silti mennä leikkaukseen jos tarves on, nimittäin se kyllä auttaa kurkkuongelmiin tosi hyvin. Kipu on kyllä kova leikkauksen jälkeen,mutta saahan siihen panacodia... Sitä muuten kun vetää niin ei paljoo tajua maailman menosta :D

Badou sanoi:
Sitä muuten kun vetää niin ei paljoo tajua maailman menosta :D

Mulla ei panacodista tule suurempaa vaikutusta kuin buranasta. Taitaa olla aika yksilökohtaista tuon kanssa. Sehän on opiaattijohdannaista se kodeiini, joten liittyyköhän se mulla siihen, että morfiiniakin ollu kehossa niin kodeiini ei sit herkistäkään enää samalla tavalla!?!1 hirveet tolet kato...

Itselleni tulee noita bakteerimössöpesiä myös joskus nielurisoihin. Jos ymmärsin oikein muilla nuo ei tunnu, mutta itse tunnen ne kurkkukipuna. Nykyään olen aina kurkkukivun alkaessa varmistanut onko ne noita valkoisia patteja vai oikeaa kurkkukipua.

Poistaminen: pystyn työntämään etusormen nielurisaan kiinni ja kurkkua jäykistämällä ja nielurisaa sormella painamalla saan poistettua nuo. Jännä tunne, kun kurkkukipu häviää napin painalluksella:). Ei tietysti aina, jos kurkkukipu on oikea vilustuminen. HUOM: älkää ihmeessä lähtekö työntämään mitään metrin halkoa lyhyempää vierasta esinettä omineen suuhun. Oksennusrefleksi yhdistettynä johonkin karahkaan voi saada ihmeitä aikaan ja huomaa makaavansa leikkauspöydällä lääkärin kaivaessa sitä karahkaan vatsalaukusta.

Noiden nielurisojen poistaminen olisi pitänyt tehdä minullekin, mutta olen ymmärtänyt että nielurisat estää bakteereiden pääsyn keuhkoihin ja jos ihminen on herkkä sairastamaan tulehduksia ne siirtyvät kurkusta keuhkoputkeen(ei hyvä juttu).

Vähän aiheen vierestä eli :offtopic: :

Mistä johtuu vaalea "peite" kielen päällä, varsinkin takaosassa? Sen määrä vaihtelee vähän ajoittain, mutta aina sitä tuntuu jonkun verran olevan. Onko ruokavaliolla osuutta asiaan? Saako sen eliminoitua jotenkin? Pitääkö ottaa juustohöylä ja käydä kaapimaan? :eek:

Turisas sanoi:
Vähän aiheen vierestä eli :offtopic: :

Mistä johtuu vaalea "peite" kielen päällä, varsinkin takaosassa? Sen määrä vaihtelee vähän ajoittain, mutta aina sitä tuntuu jonkun verran olevan. Onko ruokavaliolla osuutta asiaan? Saako sen eliminoitua jotenkin? Pitääkö ottaa juustohöylä ja käydä kaapimaan? :eek:

Joillakin ihmisillä kielessä on peite, harmahtava/valkoinen, voi olla hieman kellertäväkin. Apteekissa myydään kaapimia, nykyään on uusi kaksipäinen hammasharjakin jota on mainostettu jolla peitettä voi rapsuttaa mutta paras tapa on hampaiden pesun yhteydessä harjata kielikin sillä 50% pahanhajuisesta hengityksestä perustuu kielen bakteeripeitteelle, 50% likaisille hampaille. Eli hampaiden pesun yhteydessä kevyt harjaus myös kielelle niin peite lähtee ja se myös vähenee jatkossa.

Yleensä myös kasvisten/hedelmien syöminen ja runsas veden juominen vähentää kielen peitteen muodostumista.

MissEvilEve sanoi:
Kuten aiemmissa vastauksissa todettua: Ei.

Bakteerimassaa jota kertyy poikkeuksetta kaikille ihmisille keiden nieluissa kraaterimaista pintaa, onkaloita jne.

Siinä mielessä ruokavalio voi vaikuttaa limakalvojen bakteerikantoihin, että sokerit ja maitotuotteet saattavat edistää tiettyjen bakteerien ja hiivojen lisääntymistä muiden kustannuksella.

Häiriöt bakteerifloorassa saattaisi siten olla syynä ylisuuriin bakteeri- tai hiivakasvustoihin limakalvoilla.

demoni sanoi:
Siinä mielessä ruokavalio voi vaikuttaa limakalvojen bakteerikantoihin, että sokerit ja maitotuotteet saattavat edistää tiettyjen bakteerien ja hiivojen lisääntymistä muiden kustannuksella.

Tuo sinänsä totta että myöskin kielen katteet ja peitteet voivat olla suun hiivatulehdusta jota sokerit/maitotuotteet yms pahentavat. [Juomalla maitoa kuivaan suuhun saa muuten ihanan tuoksun hengitykseen]

Mutta sinänsä proput eivät siis johdu näiden tuotteiden käytöstä, kasvualusta on se joka ne pistää 'esiintymään'.

neutraali sanoi:
Itselläni kans tulee joskus suuhun nuita, sellaisia vaalean kellertäviä palasia sen kun otat kädelle ja puristat pallukan hajalle niin haju on kyllä jotain uskomatonta :urjo: , liekö maitotuotteiden kovalla käytöllä syytä asiaan tai sitten ne tulee nuista proteiini jauhoista.

Jep, samoja oireita. Itselläni on sellaista "arpikudosta" lähinnä kitarisojen/posken peräosassa, sinne "reikiin" sitten kertyy noita valkeita palleroita, jotka joskus jopa kutittavat. Itselläni niitä on ollut jo vuosia, eivätkä johdu protskuista eivätkä maidosta, koska kumpaakaan en noiden syntyessä vielä käyttänyt, maitoa en juurikaan nykyäänkään.

Ne tosiaan lähtevät puristamalla tai ihan pumpulipuikolla, helpottaa jos katkaiseen pumpulipuikon saksilla jolloin siitä tulee sellainen kiilamainen putki jolla on helppo seivästää pallukat pois. Haju on todellakin aivan kuvottava jos sen menee vaikkapa sormilla puristamaan! :urjo:

Kysäisin joskus lekuriltakin tuosta niin eipä tuolle voi oikein mitään tehdä, tietty laser-hoito arpikudosten poistamiseksi toimisi varmaankin mutta eipä tuosta niin paljon haittaa ole jos niitä kerran pari vuoteen joutuu sieltä rassaamaan...

Force sanoi:

Henkisistä traumoista en ole toipunut vieläkään :itku: Ensimmäisen viikon kurkku oli aivan vitun kipeä. Toisen viikon alussa alkoi irrota haavaan tullut rupi, ja sen seurauksena kurkku tuli taas aivan vitun kipeäksi. Särkylääkettä meni repullinen ja jäätelöä pakastealtaallinen.

ps. kyllä sen kestää kun tietää ettei tule enään kurkku kipeäksi ;)

Minä menin kerran lääkärille valittamaan kurkkukipua ja kurkussa näkyvää vaaleata, epäilin itse juuri angiinaa. Lääkäri vilkaisi ja sanoi, ei ole angiinaa, vaan nielun onteloihin kertynyttä ruoka- ja bakteerimössöä. Neuvoi pumpulipuikolla, tai - jos nielu sietää - hammasharjan kahvan päällä tökkimään ja lähteevät pois. Olen huomannut, että itselläni ainakin nuo ontelot ovat sen verran "syviä" että paras tulos tulee kun painelee nielun pintaa siitä onteloiden etupuolelta, jolloin saa ikäänkuin "pumpattua" sieltä sitä massaa ulos. Usein olen saanut sieltä useita möhkäleitä, verrannollisesti kivun määrään. Jos kurkkukipu on kova, sieltä saattaa pumppaamalla tulla n. lusikallinenkin mönjää kun tarpeeksi kaivaa.

Eipä löytynyt sopivilla hakusanoilla tätäkään ketjua, väsäsin hätäpäissäni jo uudenkin. No lisätään tuo tähän vanhaan:

Nielun proput - Tonsil stones

Onpas vaikea löytää infoa tai edes nimitystä näille iljettäville möykyille. Avaan siis threadin, ehkä jollekulle voi olla hyötyä.

Haiseeko hengitys (halitoosi)? Maistuuko pahalta suussa? Syynä voi olla nielun proput, eli Tonsillolith (Tonsil stone)
Suomeksi ei juurikaan infoa löydy, mutta tässä englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tonsillolith

Monella on nielurisoissa "arpikudosta" ja pieniä reikiä jonne noita muodostuu, liekö sitten ruoanjämistä. Ratkaisuna ongelmaan on nielurisaleikkaus. Leikkaus videoitu tässä (älä yritä kotona!). Ei heikkohermoisille!

Noitahan voi painella esim. hammasharjan perällä tai kokeilla imaista vaikkapa pipetillä pois nielurisojen rei'istä. Jos noista koituu ongelmia, kannattanee hakeutua nielurisaleikkaukseen.

Kuva propusta:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/49/Tonsilstone.jpg

Noi on ikäviä, itselläni on leikatut nielurisat ja silti koloihin ja "arpiin" kertyy noita proppuja. Hammastikulla olen niitä poistellut, kun alkaa liikaa häiritsemään. Olen ymmärtänyt, että osittain ne ovat kuivunutta sylkeä, missä ehkä sitten jotain ruuan jämiä..

Noi on ikäviä, itselläni on leikatut nielurisat ja silti koloihin ja "arpiin" kertyy noita proppuja. Hammastikulla olen niitä poistellut, kun alkaa liikaa häiritsemään. Olen ymmärtänyt, että osittain ne ovat kuivunutta sylkeä, missä ehkä sitten jotain ruuan jämiä..
No tuohan on hyvä tieto ettei nyt pakkislaiset ryntää joukolla poistamaan risojaan...

Proppuja voi kaivella onteloista ja nielujen koloista esim. komedoraudalla (kotoisasti finnirauta = se virkkuukoukun näköinen lusikka), tai sellaisella lenkkipäisellä pitkällä pinnillä. Komedoraudassa on molemmissa päissä pienet metallilenkit, toisessa isompi ja toisessa pienempi. Niillä voi kaivaa syvältäkin ihan rauhassa ja saada proput pois ENNEN kuin ne tulevat siihen ihan esille haisemaan hengityksen mukana :urjo:

Proput on bakteerimassaa, haisevat kuvottaville ja tuo ongelma on kertakaikkisen iljettävä. Yleensä jos nielut leikataan niin lopputulos on aika siisti ja sileä (juuri ne onteloiset/möykkyiset ja kuoppaiset risat poistetaan).

Minä kyllä suosittelisin nielurisaleikkausta. Varmaan 90% propuista, nielutulehduksista, (+ esim kuorsauksesta) ym kärsivistä saa tällä helpotuksen :)

Edit: Tosiaan mm. pahasta hengenhajusta kärsivät pari tuttuani ovat käyneet rosoiset nielurisat poistattamassa, ja hyvin tuloksin.

Mulla tuli muutama vuosi sitten tollasia, aika usein kun oli juonut kaljaa. Ne olivat niin syvällä ettei niitä nähnyt, mutta tunsi kielen reunalla. Kutittivat ilkeästi. Repimällä kurkkua (yskimällä ym.)ja krohnottamalla lohkesivat irti... kerran haistoin niin hyi v...

Ja hiuka ot, pari päivää sitten hampaiden pesun jälkeen. Kaivoin hampaiden välit hammastikulla ja takimmaisten hampaiden välistä tuli vielä moskaa. Tottakai pyyhein tikun sormen päähän ja lopuksi haistoin sitä. hyi helvetten kun haisi pahalle, melkein noille kurkkupalloille. Koin ahaa elämyksen ja mietein kuinka paljon joillain henki haisee ja mitä heidän suustaan löytyy :urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom