Kisoihin valmistautuminen, viimeiset kaksi viikkoa

Te, jotka olette käyneet kilpailemassa (poudaus), mikä on ollut viimeisen kahden viikon treenikierto? Eli treenijaotus ja intensiteetti. Mulla oli tapana treenata jalat viimeisen kerran noin 14-10 päivää ennen kisoja keskiraskaasti ja niiden kanssa ei ollutkaan mitään ongelmia: hyvä erottuvuus ja täydet lihakset. Yläkerralle en pitänyt näin pitkää treenitaukoa, vaan treenasin sen viimeisen kerran tiistaina ja keskiviikkona ennen lauantain kilpailuja. Ja aina tuntui yläkerta olevan tyhjä jä huono erottuvuus hartioissa yms. Aerobisen lopetin yleensä keskiviikkona ennen kilpailuja. Näihin vaikuttaa tietysti myös dieetti ja se onkin aihe erikseen. Kokemuksia?

pecbuster72 sanoi:
Te, jotka olette käyneet kilpailemassa (poudaus), mikä on ollut viimeisen kahden viikon treenikierto? Eli treenijaotus ja intensiteetti. Mulla oli tapana treenata jalat viimeisen kerran noin 14-10 päivää ennen kisoja keskiraskaasti ja niiden kanssa ei ollutkaan mitään ongelmia: hyvä erottuvuus ja täydet lihakset. Yläkerralle en pitänyt näin pitkää treenitaukoa, vaan treenasin sen viimeisen kerran tiistaina ja keskiviikkona ennen lauantain kilpailuja. Ja aina tuntui yläkerta olevan tyhjä jä huono erottuvuus hartioissa yms. Aerobisen lopetin yleensä keskiviikkona ennen kilpailuja. Näihin vaikuttaa tietysti myös dieetti ja se onkin aihe erikseen. Kokemuksia?

Itse olen tehnyt seuraavalla tavalla pääpiirteittäin; Aerobinen on jäänyt pois viikkoa ennen kisaa. Jalat olen treenannut kovaa viimeisen kerran 2 viikkoa ennen kisaa, muuten ihan normaalisti ennen viimeistä viikkoa. Sitten kisaviikolla olen tehnyt tyhjennykset eli sunnuntaista tiistaihin säädetty hiilarit minimiin ja oikeastaan pumppailtu lihat tyhjäksi. Paljon sarjoja ja toistoja, pienillä painoilla(tulee tosi :urjo: olo)
Keskiviikkona aloitan tankkauksen ja silloin en yleensä treenaa kuin ehkä vapaaohjelmaa yms. kevyttä poseerausta. Tankkausta sitten perjantaihin ja hieman vielä kisa-aamuna.
Tankkaus ja nesteiden panttaaminen on taas oma tieteenlajinsa, jossa tuskin on yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Itse olen tehnyt viimeistelyt aikoinaan Flexistä löytämilläni Chris Aceton ohjeilla joita olen hieman "rukannut" oman mieleni mukaan. Olen tehnyt viimeistelyt itselleni kolme kertaa ja aina on mennyt hyvin. Olen ollut tyytyväinen tuloksiin. Pari kaveria on myös kokeillut samaa systeemiä ja pelittänyt on.
Mutta jokainen on oma yksilönsä, ei välttämättä toimi kaikilla. Moni ei esim. tyhjentele ollenkaan. Ei ole siitä omia kokemuksia, pitäisi kai testata... :rolleyes:
Kisakunnon viimeistely on kuitenkin niin monesta asiasta kiinni, että se taitaa olla hieman onnenkauppaakin, keho voi reagoida niin monella eri tavalla vaikka olisi samat "säädöt" kuin aiemmin.
Pitäisin kuitenkin tärkeimpänä olla reilusti ajoissa kunnossa, ettei viime metreillä joudu liian koville ja pilaa kuntoa stessillä ja ylikunnolla.
Toivottavasti tästä irtosi jotain... tsemppiä ja lavalle taas :thumbs:

RANKAISIJA sanoi:
Itse olen tehnyt seuraavalla tavalla pääpiirteittäin; Aerobinen on jäänyt pois viikkoa ennen kisaa. Jalat olen treenannut kovaa viimeisen kerran 2 viikkoa ennen kisaa, muuten ihan normaalisti ennen viimeistä viikkoa. Sitten kisaviikolla olen tehnyt tyhjennykset eli sunnuntaista tiistaihin säädetty hiilarit minimiin ja oikeastaan pumppailtu lihat tyhjäksi. Paljon sarjoja ja toistoja, pienillä painoilla(tulee tosi :urjo: olo)
Keskiviikkona aloitan tankkauksen ja silloin en yleensä treenaa kuin ehkä vapaaohjelmaa yms. kevyttä poseerausta. Tankkausta sitten perjantaihin ja hieman vielä kisa-aamuna.
Tankkaus ja nesteiden panttaaminen on taas oma tieteenlajinsa, jossa tuskin on yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Itse olen tehnyt viimeistelyt aikoinaan Flexistä löytämilläni Chris Aceton ohjeilla joita olen hieman "rukannut" oman mieleni mukaan. Olen tehnyt viimeistelyt itselleni kolme kertaa ja aina on mennyt hyvin. Olen ollut tyytyväinen tuloksiin. Pari kaveria on myös kokeillut samaa systeemiä ja pelittänyt on.
Mutta jokainen on oma yksilönsä, ei välttämättä toimi kaikilla. Moni ei esim. tyhjentele ollenkaan. Ei ole siitä omia kokemuksia, pitäisi kai testata... :rolleyes:
Kisakunnon viimeistely on kuitenkin niin monesta asiasta kiinni, että se taitaa olla hieman onnenkauppaakin, keho voi reagoida niin monella eri tavalla vaikka olisi samat "säädöt" kuin aiemmin.
Pitäisin kuitenkin tärkeimpänä olla reilusti ajoissa kunnossa, ettei viime metreillä joudu liian koville ja pilaa kuntoa stessillä ja ylikunnolla.
Toivottavasti tästä irtosi jotain... tsemppiä ja lavalle taas :thumbs:

Kiitti vastauksesta. Tuo stressi ja ylikunto pitää paikkansa 100%. Yritä nyt siinä saada lihakset tankkautumaan... Mulla on tuon tankkautumisen kanssa varmaan suurin ongelma. Nämä tietyt ongelma alueet omaavat ilmeisesti heikomman insuliiniherkkyyden ja täyttyvät aina vasta viimeisenä, jolloin alkaa olla jo melkoinen nestekertymäkin (nämä ovat monilla juuri ne alueet joitan on vaikea saada kasvamaan tai pumppautumaan). Sen sijaan jalat yms. muut hyvät paikat täyttyy melkein heti ja näyttävät hyvältä melkein kunnossa kuin kunnossa.

Olen ajatellut seuraavalla kerralla jättää yläkehon treenin ehkä maanantaille. Olen huomannut ns. treeninesteen poisttuvan yläkehosta n. viiden päivän viiveellä ja jaloista se on ollut juuri tuo 10-14 päivää. Neste poistuu juuri tuolta lihasväleistä ja lihakset "lohkeavat" aivan eri tavalla tämän jälkeen. Vaikka lihas pieneneekin hieman näyttää se kuitenkin tällöin paljon paremmalta.

Toinen muutos jota olen ajatellut on tankkaaminen maanantai-keskiviikko akselilla ja nesteiden poisto sitten tämän jälkeen kohti kilpailuja. Tankkaaminen ja nesteiden poisto yhtä aikaa kun ei tunnu sujuvan kovinkaan hyvin. Muistan Milos Sacrevin puhuneen juuri tästä, että tankkaus alkuviikosta ja sitten ihan ylläpito kaloreille ja nesteiden poistaminen. Juuri tuo stressaaminen ennen kilpailuja (esiintyminen yms. muu) pahenee koko ajan kisojen lähestyessä ja tankkaus onnistuu parhaiten kun sen saa tehdä stressittömästi ja rauhassa. Tankkaus muutamaa päivää ennen kisoja ei ehkä siitäkään syystä toimi kovin hyvin.

Aikamoista säätämistä se tuntuu olevan kaikilla. Tankkauksen kanssa saan itse olla tarkkana ettei rupea keräämään nestettä. Parhaiten olen saanut nesteet pois natrium/kalium-tyhjennyksellä. Se ei vedä lihoja ihan kasaan ja toimii kohtuullisen tankkauksen kanssa. Paino ei nouse meikäläisellä kuin pari kiloa tankkauksen aikana...alussa jopa laskee. Treenaamisen kanssa suosittelen että treenaat ihan normaalisti (paitsi jalat) viimeiselle viikolle ennen kisaviikkoa. Aerobinen pois viimeistään viikkoa ennen kisaa. Viimeisinä päivinä siitä on vain haittaa tankkautumiseen ja kireenä pitäisi olla jo siinä vaiheessa muutenkin... hyvä muistaa itsekin...

Back
Ylös Bottom