Kisa-asut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fitjoppe
  • Aloitettu Aloitettu
fitnesspimu sanoi:
Hmm..alan olla aika vakuuttunut MerZin ompelijan taidoista... Oletko uusi ompelijani?? ;)
Jes mun ei tartte kohta mennä töihin ollenkaan kun siirryn täysipäiväiseksi kisabiksu-omeplijaksi! ;) Ihan mielelläni mä ompelen "tilauksesta" jos vaan on aikaa. Toiselle ompelemisessa on tietysti aina oma haasteensa ja pelko siitä, etten saakaan tehtyä mieleistä...

fitnesspimu sanoi:
Olen tullut siihen tulokseen että melkeinpä on parempi, kun kangas on yksi värinen ja siihen päälle sitten rakennellaan ne "bling blingit" ihan käsin.
Tästä olen myös samaa mieltä. Minun mielestäni asu on kaunis silloin, kun pohjaväri ja koristeet pystyy erottamaan toisistaan, mutta ne kuitenkin myös sulautuvat toisiinsa hyvin. IMO jos esim. tuollaiseen "käärmekankaaseen" joka läikehtii kaikissa sateenkaaren väreissä löisi vielä kilon paljetteja, olisi lopputulos kaikkea muuta kuin esteettinen... Muutenkin näin yksinkertaisuutta rakastavana ihmisenä suosisin itse mielummin hillityllä, mutta riittävällä koristuksella varustettuja asuja. Mutta nämä on niitä asioita mistä ei voi kiistellä, nimittäin maku- sellaisia. :)

Jos teitä kiinnostaa ja jos tällainen amatööriompelija saa tähän keskusteluun jatkossakin osallistua, voisin postailla jonkun kuvankin noista mun "luomuksista". :)

Edit: Sellaista tuli mieleeni kysyä teiltä jotka olette pukujanne ompelijalla teettäneet, että mitä "oikealla ja ammattitaitoisella" ompelijalla esim. bikinit koristeluineen kustantaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MerZi sanoi:
Jos teitä kiinnostaa ja jos tällainen amatööriompelija saa tähän keskusteluun jatkossakin osallistua, voisin postailla jonkun kuvankin noista mun "luomuksista". :)
Hieno juttu, Merzi, että kirjotit tähän threadiin! Varmasti moni tyttö sydän läpättäen luki sun tekstisi ja huomasi että meillä vois olla oma ompelija lähempänä kuin voi olettaakaan...

Merzi, en tiedä luetko Oxygeniä, mutta sen viimeisillä mainossivuilla on vaikka kuinka pitkään ollut eräs webbiosoite joka kiinnitti mun huomion: http://www.marierouthier.com. Marien sivuilta voi ostaa kaavoja kisabikineihin ja samoin kirjan, jossa selostetaan miten noita ommellaan. Tässä kirjan mainos:

"The Bikini Book"
Save money! Learn to make competition and recreation bikinis to fit and flatter - only basic sewing knowledge required! The entire book is writting completely in laymans' terms, and carefully explained, step by step.Learn styling, fitting, embellishing, underwiring / padding, triangle tops, several bottom styles, and more!

This book covers the basics for everyday bikinis, as well as more advanced techniques for bodybuilding, fitness modelling, and figure competitions.
$29 USD

***​
Mimmit vois kerätä pienen kolehdin ja hankkia Merzille kirjan kaavoineen. ;)

Edit: Sellaista tuli mieleeni kysyä teiltä jotka olette pukujanne ompelijalla teettäneet, että mitä "oikealla ja ammattitaitoisella" ompelijalla esim. bikinit koristeluineen kustantaa?
Täällä on moni tainnut kirjoitella maksaneensa 200-300e yhteensä. Itse kysyin Tanssipuku Alexiasta hintoja, ymmärtääkseni ne ois olleet 100-150e/asu. Jos olisin itse tuonut koristeet ja kankaat niin 85e/asu. Koristelu maksaa ilmeisesti aina erikseen, jos olen oikein ymmärtänyt? Melko vähäinenkin koristelu voi tulla tyyriiksi, jostain kuulin mm. "maksoin 80e koristeluista, eikä niitä edes ollut kovin paljoa". USA:ssa olen kuullut usein että ompelija ottaa n. $1/kristalli. Omat asuni tulevat maksamaan yhteensä 425e eli $500. Varmana oisin saanut Suomesta halvemmallakin, mutta halusin olla täysin varma että saan sellaisen mallin joka sopii minulle - en nimittäin missään nimessä halua viimeisenä päivänä ajatella, että en ehkä saanutkaan sitä mitä halusin! Competitive Edgen puvuilla on onneksi myös jälleenmyyntiarvoa, koska se on yksi tunnetuimmista kisapukujen valmistajista USA:ssa. Täällä semmoinen kovin normaali hinta mitä kisaajat maksaa, on $700 molemmista yhteensä tai hiukan enemmän. Mutta harvemmin kukaan ostaakaan pukua, jossa ei ole kristalleja.

Yks asia vielä tuosta loimusametista. Siinäkin voi hillityt koristelut näyttää kauniilta. Kristallit tai muut koristeet kuitenkin nappaa valon mukavasti lavalla ja kääntyessä kimaltaa nätisti. Tai.. ehkä tämäkin on makuasia! Tässä kuva esimerkiksi:

DSC_0962.jpg


Merzi, ois tosi kiva nähdä niitä kuvia puvuista. Pystytkö laittamaan tänne esille?
 
Faidra, sinä se olet enkeli. :haart: Itse olen vähän huono etsimään tietoa vaikka tämä internetin ihmemaa onkin äärellään, sinulta löytyy linkki ja vinkki asiaan kuin asiaan. Voisin todellakin ajatella hankkivani tuollaisen kirjan. Ja oikeat kaavat...

Hinnoista vielä.. Ompelijat näköjään tienaavat bikinibisneksellä. :) Hurjia summia puvuista, mutta toki käsityö maksaa aina. Kisa-asuja kun ei oikein liukuhihnalta tuotetakaan.

Ja kyllä, voisin laittaa tänne kuvia esille kunhan ehdin, lähipäivinä. Käykää kurkkimassa tätä threadia silloin tällöin!
 
MerZi sanoi:
Faidra, sinä se olet enkeli. :haart: Itse olen vähän huono etsimään tietoa vaikka tämä internetin ihmemaa onkin äärellään, sinulta löytyy linkki ja vinkki asiaan kuin asiaan. Voisin todellakin ajatella hankkivani tuollaisen kirjan. Ja oikeat kaavat...
Jos haluat tuon kirjan ja haluat päästä helpoimmalla (jos sulla ei ole Paypal-tiliä/luottokorttia jne) niin laita privaa, maksa summa mun tilille ja voin tilata ton sulle ja lähettää täältä. Voin pistää tolle Marielle mailia jos se vois kiirehtiä tuon kanssa niin saisin sen vielä sillon kun ollaan täällä meren takana. Euroissahan tuo ei maksa edes 25 euroa, ei ole paha hinta ollenkaan... takuulla maksaa ittensä takas!
 
Nama seuraavat postit on ensisijaisesti ompelijoille - muutama on multa kysynyt tiedanko miten esim. nauhat kiinnitetaan pukuihin, miten kivet kiinnitetaan yms. Ajattelin sitten ottaa oikein lahikuvia ystavani Katien asuista niin naette milta ne nayttaa aivan lahelta. Suomessa harvalla varmaan on tallaisiin pukuihin varaa - mutta ainahan sita voi katsoa milta ne lahelta nayttaa ja muokata omanlaisensa. Nama puvut oli Katiella Nationalseissa viime viikonloppuna. Uikkari on lainattu toiselta kisaajalta (tuollaisen teetatyshinta ois n. $700!!!). Aloitetaanpas siita uikkarista. Se on Jagwaren puku.

1. Koko puku edesta
2. Puvun ylaosa: niskan takaa meneva osa kiinnitetaan hakasella, samanlainen kuten rintaliiveissa on jos niista saa olkaimet irti. Strassit voi kiinnittaa ns. hot gluella tai strassiliimalla, mutta niita varten on myos ihan erillisia kiinnittimia. Mites te tytot jotka olette tata hommaa tehneet... pistatteko vaan liimaa pukuun, pinseteilla strassin siihen paalle vai kuinka? Kivethan voi olla myos ommeltavia, mutta ainakin mun mielesta nuo liimattavat kivet nayttavat kauniimmilta. Tuossa kuvassa nakyy muuten natisti tuo sametti: mustaa, jonka pohjalla on hiukan punaista ja kullanvarista kimalletta.
3. Puvun alaosa: Strassinauhojen paat on kaannetty ja niihin on tehty lenkit, jotta ne saa takapuolelle kiinni. Kankaan sisapinta on oikeasti punainen.
4. Puvun takaosa: Tuossa nakyy tuo strassinauhojen kiinnitys puvun takaosaan. Ne tulee alaselan paalta ristiin ja kiinni noihin samanlaisiin koukkuihin joita rintaliiveissa kaytetaan. Puku on sisalta vaaleankeltainen, siina on sisapuolella toinen kangas sametin paalla.
5. Puvun takaosa: Tassa nakyy viela miten nuo strassinauhat on kiinnitetty rinnan kohdalle. Niiden paat toimii ikaankuin lisakoristeena puvun reunassa, ei siis tarvitse mitenkaan piilottaa.

EDIT: Tassa viela puku kisoissa Katien paalla:
FDBE0127.jpg


FDBE0128.jpg
 

Liitteet

  • 1piece1.jpg
    1piece1.jpg
    58 KB · Katsottu: 299
  • 1piece2.jpg
    1piece2.jpg
    64,4 KB · Katsottu: 407
  • 1piece3.jpg
    1piece3.jpg
    46,9 KB · Katsottu: 299
  • 1piece4.jpg
    1piece4.jpg
    49,7 KB · Katsottu: 311
  • 1piece5.jpg
    1piece5.jpg
    38,6 KB · Katsottu: 293
Sitten viela nuo bikinit. Ne on teetetty Bilbo Baggs:illa joka toimii taalla Phoenixin lahettyvilla. Hinta oli $375, mika on harvinaisen vahan noin isosti koristellusta asusta. Normaalisti tuollaisesta puvusta, jossa on mm. nuo kristallisoljet sivuissa, saisi maksaa n. $500.

1. Ylaosa: Nauhat on solmittu paista ja niita voi kiristaa katevasti tuollaisella... hmm.. kiristimella :D Miksi tuota sanotaan? Kolmioiden valissa on myos kristallikoriste, joka nyt ei tuossa kyllakaan nay kovin hyvin.
2. Alaosa: Tuossa nakyy mukavasti nuo kristallisoljet. Noiden lisaaminen pukuun voi lisata hintaa melkein sadalla dollarilla - lieko ovat sitten oikeasti niin kalliita.... Samoin kuvassa nakyy hieman miten narut on kiinnitetty housujen takaosaan, myos tuollaisilla pikkuriikkisilla kiristimilla kuten ylaosan narut toisiinsa.
3. Ylaosa: Parempi kuva nauhoista, nakyy nuo saumatkin jos jotakuta kiinnostaa miten ne on ommeltu.
4. Alaosa takapuolelta: Nauhojen kiinnitys housuihin. Housuissa on pienet lenkit, jotka on tehty kiinnitysnarusta. Naru on pujotettu lenkin lapi ja tuolla kiristimella sita voi sitten tiukentaa tarpeen mukaan.
5. Alaosa takapuolelta: Vedin toista narua lenkin lapi vahan kauemmas, etta nakyy paremmin tuo kiinnityssysteemi. Toinen on kuten sen kuuluukin olla kun naru on kiristetty.

Toisenlainen systeemi, jonka olen nahnyt on sellainen, etta housujen alaosassa on samanlaiset rintaliivimaiset koukut, joiden lapi viedaan naru jonka paassa on solmu. Solmu itsessaan on sen kokoinen, etta naru pysyy koukussa ja puku paalla. Samoin ylaosa voidaan ihan vaan solmia eika tuollainen kiristin ole mikaan valttamaton.
 

Liitteet

  • 2piece6.jpg
    2piece6.jpg
    38,1 KB · Katsottu: 291
  • 2piece5.jpg
    2piece5.jpg
    27,8 KB · Katsottu: 281
  • 2piece4.jpg
    2piece4.jpg
    50,9 KB · Katsottu: 242
  • 2piece3.jpg
    2piece3.jpg
    38,5 KB · Katsottu: 312
  • 2piece2.jpg
    2piece2.jpg
    45,2 KB · Katsottu: 269
Tollasia kuvia mä kaipailinki, siis missä näkyy nuo nauhasydeemit ym. :D Saas nähä nyt josko ite alkais väsään tota pukua... Jos menee päin pers niin eipähän tuu mikään paniikki kun kisat eivät ainakaan vielä ole ajankohtaiset.
 
Hellou siskot!

Tämä threadi on taas levännyt laakereillaan jonkin aikaa. Minäkin lupailin kuvia noista harrastetöistäni, mut tämmönen anti-salamaseepra kun olen niin näin rivakasti jopa... Ajattelin, että saisin tohon fuksian (tai mikä onkaan) väriseen alaosaan yläosankin valmiiksi, mut tossa se makaa samassa läjässä missä tenttikirjatkin. Sillä ehdolla, ettei kukaan naura mua maanrakoon ja ymmärtää sen, että NÄMÄ ON HARRASTETÖITÄ, EI AMMATTILAISOMPELIJAN KÄSIALAA, voin laittaa jokusen kuvan noista mitä oon askarrelut. Kaikki vähän keskeneräisiä, niillä kun ei ole kiire minnekään niin tuppaavat jäämään odottamaan parannuksia ja lisäyksiä. :rolleyes:

Elikkäs..

1. kuva: "metallic velvet"istä ommeltu bikiniyläosa, taitaa olla ensimmäinen ompelemani biksutekele. Alaosaa en ole edistynyt ompelemaan, v-mallisen sellaisen ajattelin kuitenkin jossain vaiheessa tuon kaveriksi toteuttaa.

2. kuva: Loimusametista ommeltu bikini, vähäiset koristeet on tavallisia paljetteja ja koristelu on vielä osin keskenkin.

3. kuva: Sama, alaosakin näkyvissä.

4. kuva: Alaosa jonka tein lähinnä kokeillakseni erilaisia koristeiden kiinnitystapoja. Nyt voin sanoa ja suositella, että ÄLKÄÄ LIIMATKO AINAKAAN PALJETTEJA vaan ommelkaa, vaikka se työläämpää onkin. Käytin liimaukseen todella vahvaa kankaalle ja sen koristeluun tarkoitettua pikaliimaa. Kankaasta tulee tosi kova, ei ollenkaan niin luonnollinen kuin jos koristeet on ommeltu. Liimaa pitää myös laittaa tosi paljon, eivät muuten tunnu kestävän kiinni nuo koristeet. Tykkään tosta kankaasta, sen väristä. Kolmiomallinen yläosa on tekeillä.

Siinä vähän osviittaa. Harrastuksensa kai ne on itse kullakin, mua kiinnostaa tämmönen näpertely ja etenkin se koristelu on ihanaa! Mun on nykyään pakko aina haalia paljetteja, helmiä ja strasseja kun sopivia vastaan tulee käsityöliikkeissä tai missä ikinä. Koristelu on varmasti se työläin vaihe koko bikiniprojektissa, mutta minulle se haastavin ja palkitsevin. Tykkään näpertelystä ja yleensäkin koristeiden suunnittelusta. Olenkohan jotenkin outo?
 

Liitteet

  • IM002172.JPG
    IM002172.JPG
    75,1 KB · Katsottu: 875
Viimeksi muokattu:
Nättejä bikinejä oot tehny! Oletko laittanut tuon kankaan rintaliivien päälle vai miten oot tehny yläosat?

MerZi sanoi:
4. kuva: Alaosa jonka tein lähinnä kokeillakseni erilaisia koristeiden kiinnitystapoja. Nyt voin sanoa ja suositella, että ÄLKÄÄ LIIMATKO AINAKAAN PALJETTEJA vaan ommelkaa, vaikka se työläämpää onkin. Käytin liimaukseen todella vahvaa kankaalle ja sen koristeluun tarkoitettua pikaliimaa. Kankaasta tulee tosi kova, ei ollenkaan niin luonnollinen kuin jos koristeet on ommeltu. Liimaa pitää myös laittaa tosi paljon, eivät muuten tunnu kestävän kiinni nuo koristeet. Tykkään tosta kankaasta, sen väristä. Kolmiomallinen yläosa on tekeillä.
Millaista se liima oli mitä käytit? Ne puvut joissa on paljon koristeita, on vähän semmoisia kovia. Ainakin kivet näyttää paremmalta kun ne on liimattu eikä reunoissa ole reikiä, joista ne ommellaan. Läheltä katsottuna ne ei tosiaan ole niin hienoja kuin miltä lavalla näyttää - jopa ammattilaisen tekemässä saattaa olla liimaa valunut kivien alta yms. Ei sen niin väliä miltä se puku tuntuu, kunhan istuu hyvin ja näyttää LAVALLA hienolta. :)
 
Faidra sanoi:
Oletko laittanut tuon kankaan rintaliivien päälle vai miten oot tehny yläosat?
Jep, yläosat on naamioituja rintsikoita. :)

Faidra sanoi:
Millaista se liima oli mitä käytit?
Se oli käsityöliikkeestä ostettua liimaa, tarkoitettu just kankaan koristeluun jne. Kyllä mä oon nyt sitä mieltä et ainakin jos paljeteilla koristelee niin ne kannattaa ommella. Ne menee niin nätisti kun samanvärisellä langalla ompelee, niissä kun on keskellä se pienenpieni reikä, lopputuloksessa ei edes huomaa jos on ommeltu. Paljettien kiinnittämiseen on oma tekniikkansa jolla ne saa siististi riviin tai miten vaan, eikä ole vaikeaa. Mä ainakin jatkossa suosin tota ompelutekniikkaa, en halua että katsomosta nään kun mimmiltä jolla on mun ompelemat bikinit päällä sinkoilee koristeet hyvästä liimauksesta irti.. :D Sit jos on isompia kiviä tms, voi liimaustekniikka olla hyväkin, mut mä kun en oo muilla kun helmillä ja paljeteilla tehny noita koristuksia niin en tiedä.
 
Tässä nyt toinenkin ei-kisaaja tunkeutuu alueelle...

...etsiskelin nimittäin kristallihelmiä yhteen projektiin ja törmäsin tällaiseen sivustoon:

http://www.strass.com

Eli sieltä niitä timangeja saa! Tuolla on sekä kankaaseen liimattavia tasapohjaisia malleja, että ommeltavia. Sivusto on melko tukkuhenkinen, eli pakkaukset ovat isoja ja vain perusvärejä ja kokoja saa edes kohtuullisen inhimillisen kokoisissa paketeissa. Mutta kappalehinta on näissä todella kohtuullinen, kun vertaan askarteluliikkeiden kappalehintoihin! Kannattaa tilata vaikka muutama paketti erilaisia kaverin kanssa kimpassa.
 
Nostetaas tätä ketjua taas:

Kun tässä pähkäilen osallistumista 2007 kisoihin, alkoi kisavaateasiat stressata saman tein. Ommella en osaa edes nimeksi, joten ainoa mahdollisuus on ilmeisesti teettää puvut. Tämä onkin sitten kyselyjen perusteella enemmän tai vähemmän arvokasta puuhaa. Kisa-foorumia lueskellessa tuli toisaalta mieleen, josko joku kokeneempi kisailija haluaisi myydä käytetyn pukunsa. Faidralla taisi olla tällainen myynti-ilmoitus linkin kera. Mitäs jos tehtäisiin oma vakiketju käytettyjen pukujen myynti-ilmoituksille? Tästä saattaisi olla iso apu ainakin ekakertalaisille.
Mitäs sanotte ajatuksesta?
 
Tosi jees toi myyntiketju-juttu :) ! Asiaan liittyen, tietääkö kukaan missä Vaskelaisen Tiina teettää asunsa? Olen aina pitänyt hänen lookistaan ja varsinkin asuista, erittäin hienoja ovat olleet!
 
SEFA on todella suosittu valmistaja norjalaisten ja ruotsalaisten kisaajien keskuudessa. Esimerkiksi Linda Fodor, Annika Warg, Monica Saur, Ann Kristin Steen, Ann Kristin Bundlie ja Pia Jansson käyttää SEFA:n asuja. Todella siistejä! Esimerkiksi nyt PM kisoissa Pia Janssonin asut, etenkin bikini, oli ihan taju kaunis! Toril niminen ompelija sefalla on ihan kuningas. Eli jos kiinnostaa, niin tuosta ekasta linkistä löytyy yhteystiedot.
 
Kiitos Annielle, mainio linkki!
Osaatteko vielä kertoa, onko katalogiasut myös Suomen määräysten mukaisia esimerkiksi takaliston peittävyyden suhteen?
 
Tosi jees toi myyntiketju-juttu :) ! Asiaan liittyen, tietääkö kukaan missä Vaskelaisen Tiina teettää asunsa? Olen aina pitänyt hänen lookistaan ja varsinkin asuista, erittäin hienoja ovat olleet!

sen verran tiedän että tiina on tehnyt itse ainakin osan asuistaan.
 
Tuli tuossa mieleen ku ajattelin ruveta itelle tekee biksuja et saako niissä olla toppauksia, ei mitään älyttömiä push uppeja :D ,mut kuitenki et siellä on jotkus litteät "tyynyt"? Ois nimittäis ihan järkevän näköset jos ajattelis laittaa kaarituet. :)
 
Saa näköjään, olipa tyhmä kysymys. :D Hirvee paniikki...inhottava sit ku on kisoissa ja tarkastetaan puvut nii onki vääränlaiset.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom