Kisa-asut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fitjoppe
  • Aloitettu Aloitettu
vapari-asu ja bikinit?

Mä oon lukenut tätä suurella mielenkiinnolla ja oon ihan sekasin nyt :rolleyes:.... On ni paljon vaihtoehtoja, enkä nyt todellakaan tiä millaset biksut tekis oikeutta itelleni. Perus fitnesiin kun oon menossa niin ei ole kuin biksu-kierros, joten kokouikkari ei ole mun murheiden listalla (:D), mutta tarpeeksi "päänvaivaa" noissa biksuissakin.

Ite kun en oo mikään povipommi, joten taitaa nuo kolmiouikkarit olla aika poissuljettua. Näyttäväthän ne upeilta noiden pro:iden päällä, mutta näillä massoilla ja rinnoilla tuskin ovat edukseen.

Alaosa mietityttää hurjasti, olen lyhyt (alle 164cm), joten varmaankin aika ylös ulottuvat ovat parhaat, vai mitä sanovat kokeneemmat kisaajat? Mutta mistäs tietää ettei tässä vedä sitten överiks? Yhtä kysymystä ovat myös se miten yläosa- ja alaosa kiinnittyvät toisiinsa... alaselän päältä ristiin vai mitenkäs? :confused:

Yllättävän hankalaa on tämä suunnittelu, kun pitää ottaa niin paljon asioita huomioon ja kun ekat kisat kyseessä, sitä kokemusta ei ole, eikä ole silmäkään vielä kovi hyvin harjaantuntu katsomaan ja arvostelemaan pukuja ja niiden istuvuutta kisaajien päälle ja fysiikalle.

Sitä kovasti tahtoisi tuoda itestään ne parhaat puolet esiin ja parhaansa mukaan peittää niitä vähemmän hyviä, toteutus on vaan yllättävän hankalaa.

Pisti ajattelemaan tuo kankaan valinta, lähinnä värin. Itselle on ollut tähän mennessä aika selvää minkävärisen haluan, lempivärin mukaan. Mutta nyt pisti ajattelemaan miltä se näyttää sitten mun päällä ja miten erottuu muista ja esim. juuri taustasta....

Myös koristelu on yksi avoin kysymys. Onko eroa body fitnesin ja perus fitnesin asuissa tuon suhteen? Jos nyt siis puhutaan bikineistä kun ne ovat molemmissa lajeissa. Tarkoitan että onko jotain semmosta mitä jommassa kummassa/molemmissa voidaan pitää hyvänä/huonona juttuna? Jotain "ohjenuoria"?

Johan tuli taas. Hoho. Joskus tuntuu vaan että mitä enemmän yrittää asiaan paneutua ja miettiä oikeita valintoja sitä sekavammaksi se tuntuu omassa pienessä pääkopassa muuttuvan..

-edit-
Oonpas mä ny hajamielinen, meinas unohtua iha kokonaan perusfitnesin yks tosi tärkee osa, eli vapaaohjelma-asu! Tässä asiassa oon jopa enemmän jos vaan mahdollista pihalla. Tahtoisin tuoda näitä mun kinttujen muotoja mahd. hyvin esille, mutta siihen se sitten jääkin. Krishillä on upeita vapariasuja ja sen upeet jalat tulevat esille, mutta toimisko sama mulla? Vai pitäiskö mieluummin ottaa lyhyttä shortsi/hamelinjaa jossa jalat olisivat pitkälle paljaana. Voisivatko fitness-kilpailijat valaista miten ovat päätyneet vapariasuihin? Mitkä ovat vaikuttaneet? Ja mitä kaikkea olette mahd. kokeillut/harkinneet?

Hoho, tuntuu että hukkuu näihin kysymyksiin...
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ekaa kertaa tulee tänne nyt kirjoitettua, jaiks. kerran olen fitnessissä aiemmin kisannut ja kevään 2007 kisaan tähdätään tällä hetkellä. todella vähän itselläkin siis on kisa-asuista kokemusta ja ihan yhtä pihalla taidan olla kuin kaikki muutkin.

kun sen ekan (ja tähän mennessä ainoan) kerran kisasin, ompelijakaverini keksi aivan loistavan tavan saada kolmiobiksuihin luonnollisen näköistä täytettä. nimittäin untuvan :D! kuulostaa tietysti hassulta, mutta se toimi. hän oli tuolloin suomen höyhenellä ompelijana ja ko. firmahan valmistaa untuvatakkeja, -peittoja, -tyynyjä ja vaikka mitä. hän kokeili täyttää biksuni untuvalla ja sehän näytti hyvältä. untuva muotoutui oman rintani mukaisesti eikä siitä jäänyt kankaaseen minkäälaisia rajoja tai muhkuroita. jopa sivuposeerauksessa näytti, että bikinin täytteenä oli vain oma rintani eikä mitään muuta. tietenkään biksuista ei mitään mega-pulleita pameloita tehty ;D.

tulevissa kisoissa aion aivan ehdottomasti käyttää samaa systeemiä, niin hyvältä kolmiobikini päälläni näytti. kaarituellinen rintaliivimalli taas tököttää sivuposeerauksissa todella rumasti, sillä dieetin aikana rintani kutistuivat pienistä lähes olemattomiksi. tuo untuvabiksu näytti kaikin puolin luonnollisemmalta.

vapariasu onkin sitten tosi hankala juttu. ellei mitään varsinaista teemaa ole, menee vaikeaksi päättää. itse käyttäisin mieluummin shortseja kuin pitkiä housuja, mutta tämäkin on vain fiilispohjalta. jos teema vaatii, laitan toki pidempääkin päälle. ja ehdottomasti jotain värikästä, että erottuu taustasta.
 
ZannaZ, ihan off topic, mutta et sattunut olemaan Marjo Krishin vaparileirillä toissapäivänä, kun kerran perusfitnessissä aiot kilpailla?
 
puustinen sanoi:
ZannaZ, ihan off topic, mutta et sattunut olemaan Marjo Krishin vaparileirillä toissapäivänä, kun kerran perusfitnessissä aiot kilpailla?

Joo voi perkele! Olin kyllä tulossa kovaa kyytiä mutta sitten en saanut peruttua työvuoroani! :( Arvaa vaan harmittiko ja harmittaako edelleenki! :wall: ja vain sen takia ettei perkeleen esimiehiä saa kiinni :curs:

Taitaa mennä hitosti aikaa ennenkun seuraava mahku tulis, vittujen vittu...
 
ZannaZ sanoi:
Oonpas mä ny hajamielinen, meinas unohtua iha kokonaan perusfitnesin yks tosi tärkee osa, eli vapaaohjelma-asu! Tässä asiassa oon jopa enemmän jos vaan mahdollista pihalla. Tahtoisin tuoda näitä mun kinttujen muotoja mahd. hyvin esille, mutta siihen se sitten jääkin. Krishillä on upeita vapariasuja ja sen upeet jalat tulevat esille, mutta toimisko sama mulla? Vai pitäiskö mieluummin ottaa lyhyttä shortsi/hamelinjaa jossa jalat olisivat pitkälle paljaana. Voisivatko fitness-kilpailijat valaista miten ovat päätyneet vapariasuihin? Mitkä ovat vaikuttaneet? Ja mitä kaikkea olette mahd. kokeillut/harkinneet?

Nopea vastaus, kun on jo kiire kampaajalle.

ZannaZ: lyhyenä kilpailijana en suosisi Marjo tyylisiä kokopukuja! Olen nähnyt pari kertaa lyhkäsellä tytöllä sellaiset päällä ja valitettavasti minulla on tullut mieleen niistä vauvan potkupuvut...heh! Kokopuku korostuu lyhyttä runkoa vielä entisestään ja tämä on vain minun mielipiteeni. Myöskään pitkiä hameen helmoja ei kannata suosia.

Anyway Marjolla asut toimii aivan loistavasti!:thumbs:
 
Kyllä niitä kolmiobiksuja tosiaan voi harkita luomurintainenkin, jos rintakehä on paksu luonnostaan , ja jos sinne yläosaan kehtaa laittaa täytteitä. Muuten sivuposeeraus voi jäädä turhan latteaksi yläkropan osalta.

Tuossa kuvassa erään :rolleyes: kisaajan yläosassa on käytetty raglanhihaan tarkoitettua pienintä markkinoilla olevaa olkatoppausta... :D
 

Liitteet

  • kolmio.JPG
    kolmio.JPG
    52,8 KB · Katsottu: 661
Vapariasuista vielä...

tosiaan jos ohjelmassa on jonkinlainen teema tai biisissä on jokin sanoma, niin kannattaa niitä käyttää hyödyksi asuja suunnitellessa. Mielikuvistuksella ei ole rajaa, kun vapariasusta on kyse. Tietty kannattaa ottaa huomioon, ettei ohjelman suorittaminen ole kyseisessä luomuksessa hankalaa ja asu on sporttinen, kyse on kuitenkin urheilukilpailusta eikä naamiaisista :lol2:

Pitkät vai lyhyet housun lahkeet? Siinäpäs vasta pulma. Suurimmalla osalla kilpailijoista on yleensä pitkät lahkeet (ainakin Suomessa), joten lyhyet boxerimalliset housut voivat olla vain eduksi. Miten sen nyt ottaa. Kannattaa myös huomioida, että jos ohjelma sisältää paljon lattiaosuuksia kuten esim. liukumisia jne. niin pitkät trikoot auttavat kyllä tähän asiaan. Paljas iho ei ole kovin kivan tuntuinen kumimatolla.

Antaa vain mielikuvituksen lentää ja kehitellä jotain omaperäistä, ennennäkemätöntä ja upeaa...:eek:
 
vilma-liina sanoi:
Kyllä niitä kolmiobiksuja tosiaan voi harkita luomurintainenkin, jos rintakehä on paksu luonnostaan , ja jos sinne yläosaan kehtaa laittaa täytteitä. Muuten sivuposeeraus voi jäädä turhan latteaksi yläkropan osalta.

Tuossa kuvassa erään :rolleyes: kisaajan yläosassa on käytetty raglanhihaan tarkoitettua pienintä markkinoilla olevaa olkatoppausta... :D
Ei voi mitään - mun silmään nuo kolmiot vaan näyttää sata kertaa paremmalta kuin tavallinen yläosa. Pitää pistää tarpeeksi toppausta ja alkaa hervottomaksi penkkipelleksi näiksi viimeisiksi kuukausiksi, luulis riittävän. ;)

ZannaZ - selaapas Hard Fitnessin Competitions-osiota ja katso sieltä NPC-kisojen kuvagallerioita. Pistä merkille erityisesti Fitness A ja B -luokat / Fitness short, niissä on lyhyimpiä tyttöjä. Siellä on paljon kuvia vapariasuista, varmaan löytyis hyvin ideoita? Jenkeillä taitaa aina olla sitä kimalletta ja loistetta hiukan enemmän, mutta ainakin pukujen malleille ja väriyhdistelmille varmasti on monia kymmeniä esimerkkejä! Tässäpä pari... koomisia ilmeitä! :D

DSC_0556.jpg


DSC_1014.jpg
 
Jospa minäkin nyt kannan korteni kekoon asian tiimoilta.

Väreistä sen verran että biksujen väri kannattaa valita tarkkaan, punainen ja vihreä eivät ole parhaat vaihtoehdot.
Vihreä tekee ihosta jotenkin hieman kalvakkaan näköisen "hohtaessaan" iholle.
Punainen taasen helposti "katoaa" näkyvistä kun iho on niin tumma.
Toissaalta ei kannata ottaa liiankaan kirkasta ettei käy niin että lavalta paistaa pelkät bikinit, esim. Johanna Vahan viimesyksyn oranssit bikusut oli tosi makeat, mutta tuomarithan haukkuivat värin joka teki kokonaisuudesta jotenkin omituisen.
Jos haluaa varman päälle ottaa niin musta ja tumman sininen ovat aina hyviä ja ns. turvallisia vaihtoehtoja.


Ylä- ja alaosaa ei ole pakko kiinnittää toisiinsa mitenkään, tietyisti selän yli menevä vaakalinjainen kiinnitys saattaa "kaventaa" selkälinjaa jos sitä ei osaa tai saa avattua tarpeeksi, tai jos se selkä nyt ei yksinkertaisesti ole vaan tarpeaksi leveä, joten ristiin menevillä "naruilla" saa tätä hieman "huijattua"

Vapariasusta sen verran että suosittelisin ainakin ekalla kerralla lyhyttä punttia tai hamosta, ettei sitten vaan jännityksessä kompastu niihin puntteihin.
marjollahan oli toissa vuonna vapariasuna "hame" http://www.bodylehti.fi/uutiset.jsp?id=294 toisiksi alin kuva, muistan kun juttelin Marjon kanssa asiasta ja hän pohti ettei käy niin että hame tulee silmille kesken esityksen, ja pilaa sitä.
Joten jos hametta suunnittelee tämäkin asia pitää ottaa huomioon.
 
hame voi todellakin olla hankala, ainakin jos se on ihan mini-miniä pidempi. pressiä tehdessä helmat osuvat edelleen maahan ja se saa pressin näyttämään todellista matalammalta. käsilläseisonnassa helmat ovat sitten kainaloissa ja korvissa saakka ja ovat tiellä varmasti. pariin kertaan suomen kisoissa olen kyllä nähnyt onnistuneen hamevalinnan, sellaisen, joka on oikeastaan vain jonkinlainen lyhyt läppä mikrojen päällä.

jos liukuminen pelkissä mikroissa tanssimatolla ei houkuttele, voi kokeilla jonkinlaisia polvisuojia avuksi. ei niiden tarvitse olla paksutkaan, kunhan pysyvät paikoillaan.

kiitos faidralle hyvästä linkistä! :)
 
Faidra sanoi:
Millainen asu miellyttää teidän silmää eniten? Kaarituellinen vai kolmiobikini? Narut takaa ristiin alaselän päältä vai yläselän päältä? Korkealle ylös nouseva alaosa, v-malli, matalavyötäröinen? Sivulta syvään uurrettu yksiosainen uimapuku vai peittävämpi malli?

Miten ylipäätään valitsette pukujen värit? Entäs kankaat? Teettekö itse vai ompelutatteko jollain muulla? Tykkäättekö, että asuissa saa olla paljon koristeluja vai onko pelkistetty parempi? Paljonko olette valmiita sijoittamaan asuihin?
Mun silmää miellyttää nuo kaarituelliset, toki noi kolmiobiksutkin hyvältä näyttää, mutta tahtovat vaatia ne silarit päästäkseen oikeuksiinsa. Selän suhteen ehdottomasti tuo alaselän päältä ristiin menevä malli, sekä biksuissa että uikkarissa (saa nähä, onko oma kroppa sen mallinen, että onnistuisi uikkarissakin). Alaosa saa nousta ylös, mutta tämänkin suhteen on mielestäni näkynyt hieman ylilyöntejä joskus. Samoin kuin Vilmiksenkin mainitseman sivulta syvään uurtamisen uimapuvuissa... :jahas:

Värien valintaan varmaankin vaikuttaa paljon myös ne omat lempivärit. Voisin kuvitella, että olonsa tuntee siellä lavallakin varmemmaksi sen värisessä asussa, minkä "tuntee omakseen". Tästä syystä esim. nuo sinisen/keltaisen sävyt eivät itseä niinkään nappaa. Itse tykkään enemmän ehkä niistä pelkistetyistä, kohtuudella koristelluista malleista. Saisi Suomessakin olla tuo Ruotsin käytäntö, yksi kierroksista pelkällä mustalla kaksiosaisella. Eikä muita sitten tarvittaisikaan... :lol2:

(Tarvii varmaan jossain vaiheessa vaihtaa kehiksen puolelle, käyttäisin mieluusti tämän kisa-asujen pähkäilyynkin menevän ajan tehokkaasti salilla :rolleyes: )
 
Pistetään tähän threadiin, kun kuitenkin puhutaan kisabiksuista. Kävin tossa taas pyörähtämässä paikallisessa kangasliikkeen loppyynmyynnissä. Paljon oli ihan kivan näkösiä kankaita :). Mutta sitten rupesin miettii niinkin alkeellista kysymystä kun että minkä materialiista sen pitäis olla :eek: että a) näyttää hyvältä b) tuntuu hyvältä c) helposti muokattavaa/ommeltavaa d) helposti koristeltavaa(paljetit ja strassit ja vaikka niitä koristeita nyt on).

Kokeneemmat kisamimmit auttakaa.
 
ZannaZ, sellaista joka venyy joka suuntaan. Tilasin just omat asuni Competitive Edgestä ja kylä on miljoona kertaa helpompi tuo asia kun antaa ompelijan ehdottaa kankaita ja valitsee sitten niistä. Kurkkaapas Stretchhousen sivua. Ota sieltä vaikka tulostettuna kankaiden nimiä mukaan ja mene kauppaan, kysy vastaavia. Tuolla sivulla taitaa ainakin kaikki olla stretchiä sivun nimestä päätellen! Voin antaa muutamia esimerkkejä, mitä kangasta mikäkin puku on:

-Tämä puku on crushed velvet:iä
-Tämä puku on glitter slinkyä (kimaltaa lavalla ihan hirmuisesti)
-Tämä puku on plain velvet:iä
-Tämä puku on glitter velvet:iä (väri itsessään sanotaan "blue with silver dust" tms.)

Ja niin edelleen. Jos koristeluja tulee vähän ja haluaa kimallusta, kannattaa valita sellainen kangas jossa itsessään on jo glitteriä. Ja jos sulla on ompelija valittuna, niin heillä usein on kankaita omasta takaa. Ainakin Tanssipuku Alexian Arja kirjoitti, että hänellä on vaikka kuinka paljon kankaita joista valita. Meinasin ensin tilata asuni häneltä, mutta kun sain hyvän tarjouksen täältä niin päätin pitäytyä siinä. :)
 
Tätä threadia varmana lukee hyvin moni kevään kisailijoista, joten laitan teille kisanjälkeistä vinkkiä jo nyt. Minusta tämä kuulosti tosi hyödylliseltä! Palatkaa tähän threadiin sitten kun karkelot on ohi. :)

How to clean your competition suits
by Merry Christine

Okay, okay…..competition time. You’re dialed in, you have your skin paint on, and your suit is glued on. Now you oil yourself up and pump up and SHOW TIME!!!

Let’s say you WON!!! Time to eat and PARTY!!!

So the next day you are taking all your goodies out of your sport bag and EWE!!

That beautiful suit you were wearing on stage, well, not so beautiful anymore. And if you have used the Bikini Bite, or Stencil Spray, or even worse, the 3M glue (a lot of naïve fitness/figure girls use that), you are really in trouble. Not only that, but some of you gals out there are known to spend upwards of a couple grand on a suit (Let’s see, where would those come from?). And I have a lot of gals that like to sell their suits after competing in them a few times, then buy new ones. And I know a lot of gals out there are also looking for used Merry Christine suits, that are either too late to order, or simply cannot afford them. (Check out the message board. It is simply for that purpose. It is a courtesy only. I have nothing to do with the interaction)

Well read carefully, and if you do exactly what I say, your suit will be as good as new.

This can be done with my suits for sure, but I am not going to say that suits with decoration made by any other designer will hold up for sure. You must ask the maker if the suits may be washed.

You will need liquid laundry detergent, and a fingernail cleaning brush.

In a sink or washtub fill with very cold water. Add a generous amount of liquid detergent. My favorites are Wisk and Tide. Place the suit in the cold water and gently slosh up and down in the water. Let it sit for a few minutes. Then, turn the right side onto your hand so the inside with the glue and coloring are facing up. Now pour some of the liquid detergent right onto the glue. Then take the fingernail brush and gently brush in one direction repeatedly until the glue just rolls off the suit. It should not take that long, unless you used the 3M. Nasty stuff. Be patient for it will come off.

Once all the guck is off, empty sink of the soapy water and fill back up with more cold water. Slosh the suit around and empty and repeat until there are no suds. Usually it takes about 4 –6 times. When the suit is suds free, place it on a towel on a flat surface for only about a half hour until the main amount of water is out of the suit. Then drape suit over a hanger and let it dry. You will have a nice fresh suit again!

Now one important thing I would like to mention that really is not funny and very important. If you do intend to sell your suit or, if your feeling charitable and just want to give it away, please be sure to also clean the crotch area of the suit the same way you cleaned the glue. No need to explain that one, but many with many of you girls, that one goes right over the head.

It is very simple and well worth it to keep your suits in good condition. Same thing goes for the men. The suits you wear on stage are the frame to your presentation. It is important to keep the whole package clean and 100%. If you are one of those that wait until you are at the show to put your coloring on, bring plastic wrap with you and put in around the elastic on the suit so you prevent the dreaded brown stains on the outside of your suit. That looks horrible from the audience and the Judges chair. Most men have a tendency to let that one happen. Pay attention.

Good luck in your competitions and take care of those suits!!!
 
Kaikkein varmin matsku lienee lycra. Ihan se perus-uikkarikangas siis. Joustaa kaikkiin ilmansuuntiin, helppo ommella, koristella ja väri näyttää tasaiselta. Puhdistuskin yleensä suht helppoa.
 
fitcat sanoi:
Kaikkein varmin matsku lienee lycra. Ihan se perus-uikkarikangas siis. Joustaa kaikkiin ilmansuuntiin, helppo ommella, koristella ja väri näyttää tasaiselta. Puhdistuskin yleensä suht helppoa.
Lycra näyttää vaan (minusta) melko tylsältä, varsinkin jos ei ole varaa kummoisiin koristeluihin. :( Jos tykkää simppelistä, niin varmasti hyvä vaihtoehto. En nyt tarkoita siis että olisi vaan kaksi vaihtoehtoa, se tylsä tai ylikoristeltu joulukuusi -tyyli.

Tässä likat vähän avuksi vielä.. irkissä oli äsken tosi paljon juttua tästä ja ajattelin jakaa nämä, ehkäpä joku itse pukuja ompeleva voi hyötyä tästäkin.

Jagwaren sivuilla on aika mukavasti erilaisia malleja ihan yksinkertaisesti piirrettynä, pelkät ääriviivat.

Mikäli pukuja teettää ompelijalla/tekee itse, niin ilmeisesti nämä mitat on oleelliset puvun istuvuuden kannalta. Tämä on leikattu suoraan mailista jonka sain ompelijalta, ja tiedän lukemani perusteella että useimmat muut pyytävät samat mitat:

Grab someone to help..you should not do this alone:
A. measure your hips at the fullest part of your glutes
B. hold tape at crotch (tampon spot) and extend to your true waist (see pic)
C. chest/back measurement UNDER breasts
D. chest/back over nipple (fullest part)
E. "tampon spot" STRAIGHT UP to center chest between breasts
F. "tampon spot" over on an angle to right under breast (either L or R)

-Height
-Estimated contest weight
-Current weight
-Cup size

Liitän tähän kuvan, josta näkee nuo oikeat kohdat.

Oli myös puhetta noista kristalleista. Useimmat ompelijat ilmeisesti suosittelee swarovski-kiviä. Niitä voi tsekkailla vaikkapa Dreamtime Creationsista, niin näkee millaisia kaikkia löytyy. Tanssipuku Alexian ompelija sanoi, että jos haluaa tosi paljon kimallusta niin yhteensä molempiin pukuihin tarviis 10 grossia (1 grossi = 144 kristalla) kiviä. Ei ole halpaa lystiä! Vähän osviittaa noista kivien määrästä saa kun katsoo vaikka tätä kuvaa. Tuon puvun pelkässä kaula-aukon sisimmässä kristallireunuksessa on n. 80 kiveä (jep, laskin omin sormin :D).

Olikohan vielä jotain muuta... jos on kysyttävää niin kysykää, mulla on aikaa ottaa selvää näistä teoria-asioista. Flunssassa ei paljon muuta jaksa kuin surffata nettiä. Nyt ku vielä pääsis joskus lavallekin!
 

Liitteet

  • Untitled_TrueColor_01[1].JPG
    Untitled_TrueColor_01[1].JPG
    105 KB · Katsottu: 611
Nyt kun innostuin, niin tässä tulee vielä joitakin vapariasuja:

Kristi Willis
attachment.php


Theresa Hendrick (huh, aika kireässä kunnossa :eek: )
attachment.php


Sara Flom
DSC00677.jpg


Tessa Wood
tessa_wood.jpg


Heidi Fletcher
attachment.php
 
Kisa-asu no-no!

Hmm, menee näköjään mun yksinäiseksi floodaamiseksi koko kisapalsta. Jospa näistä joku hyötyy. :) Viivi tuolla mainitsi noista väreistä jotain, tässä kuvia mistä näette millasia värejä EI kannata valita. Helppo nähdä miksi - väri ei oikeastaan erotu kunnolla ja täällä sanottais että "washes out the competitor". En osaa suomentaa tuota, englantia ymmärtävät varmaan tajuaa mitä tarkoitan. Mulla oli hyvä keskustelu näistä muutaman kisaajan kanssa, joten omin päin en ole pelkästään pohtinut.

Persikka sulautuu ihonväriin...
DSC_1007.jpg


Vaalea beige tekee saman...
mari005.jpg


Haalea punainen/kupari häivyttää kisaajan olemuksen...
DSC_2045.jpg


Valkoinen näyttää kauniilta puhtaana, mutta taitaa olla ykkös-no-no kisa-asuissa...
two_piece_White%20fireworks%20Stephanie%20villers.jpg


Kuvia en nyt tähän hätään etsi, mutta valkoisen lisäksi hyvin vaaleat sävyt kuten haalea vaaleanpunainen ja keltainen ovat yleensä värejä joita ei suositella. Tiedän - tuossakin kuvassa valkoinen näyttää ihanalta, mutta lavalla se silti on ei! Protan voi tahrata puvut ja sekös vasta mielenkiintoiselta näyttääkin. Kupari ja ruskea ovat myös värejä joista moni on sanonut jälkeenpäin, että vaikka ne kuinka muihin vaatteisiin sopisivat niin ei lavalle. Ne häipyvät helposti ja kisaaja "hukkuu".

Sitten kans pari esimerkkiä huonoista malleista... nämä menee vähän jo huumorithreadin puolelle, mutta en voi olla postaamatta. Taitaa olla sanomattakin selvää, että ei näin (:D):

FDBE0101.jpg


FDBE0106.jpg


Monelta kokeneemmalta kisaajalta olen myös saanut kuulla, että tätä kaulan ympäri menevää mallia ei kannata suosia (tosin en koskaan älynnyt kysyä miksi):
framed_Purple%20Silver%20Glit%201pc%20qtr%20Shelley%20Rassenfoss.jpg
 
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua kisa-asuista. Vaikka en itse olekaan kisaaja (ainakaan vielä), ajattelin ottaa riskin (:)) ja livahtaa tänne kisaforumille kertomaan omia kokemuksiani. Mutta jos rikon sääntöjä, deletoikaa tämä. :)

Eli... Harrastan itse ompelua, joten voisin kantaa korteni kekoon ja kertoa vähän noista kankaista ja niiden työstettävyydestä bikineitä ommellessa. Liitän mukaan kuvan, jossa näkyy neljä erilaista kangasta joista itse olen ommellut. Fuksianvärinen ja vaaleansininen ovat suomessa myynnissä nimellä "loimusametti", uskoakseni sama asia kuin faidran postissa tuo "crushed velvet". Melko helppoa työstää, niin koneella kuin käsin. Myös koristeiden kiinnitys sujuu lähes ongelmitta, käsin ompeleminen ei tuota tuskaa kun neula menee helposti läpi. Suosittelen lämpimästi tätä kangasta, itsessään melko yksinkertainen, mutta mahdollisuudet koristeluunhan ovat rajattomat.

Aivan toisesta äärilaidasta ovat sitten nuo kaksi muuta kuvassa näkyvää kangasta: kultainen "eläinkuosi" sekä musta "liskokuosi". Nämä kankaat ovat "metallic velvetiä" jolle en tähän hätään keksi vastinetta, millä se suomalaisessa kangaskaupassa myytäisiin. Tämä kangas on minun makuuni liian "muovinen" ja tämä näkyy myös työstettävyydessä. Kankaassa on melko huono jousto, mutta koneella sitä on kuitenkin helppo ommella, on tukevaa eikä liu'u paininjalan alla. Käsin ompelu ja mahdollisten koristeiden kiinnittäminen onkin sitten asia erikseen, suoraan sanottuna yhtä tuskaa... Neula ei tahdo mennä läpi ei sitten millään! Bikinin yläosassa tulee pakostikin vastaan paikkoja joita ei koneella voi ommella, on tärkeää ottaa huomioon myös se, että sitä on pystyttävä käsinkin ompelemaan. Tässä kankaassa on melkein sama kuin keinonahkassa, on niin sitkeää ja muovista, kuten sanoin, että ompelijan kannalta hiukka haasteellinen juttu. Kuten näkyy, nuo kankaat itsessään ovat tosi "läikehtiviä", enkä enää hyvän maun rajoissa koristaisi niitä juurikaan. Kulta on värinä myös ehkä siinä rajoilla, erottuuko se tarpeeksi iholta lavalla vai ei.

Joku mainitsi hyväksi bikinikankaaksi tavallisen uikkarikankaan eli lycran. Lycrasta saa ainakin napakan alaosan ja jousto on taattu. Lycrasta en itse ole paljoa ommellut, joten hirveästi en osaa kertoakaan. Jotenkin vain tuntuu, että ennemmin itse kisabikiniin valitsisin vaikkapa tuota loimusamettia.

Ja koristeluista vielä... Mielestäni kisabikineissä ei tarvitse olla mitään omaisuuden maksavia aitoja kristalleja. Jos on mielikuvitusta ja taitoa, saa helmistä ja paljeteista vallan mainioita koristeita. Kyllä halvemmallakin saa näyttävää aikaiseksi, mutta tämä on tietysti vaan mun mielipide.

Faidra: Kiitos erinomaisesta linkistä, nimittäin tuo missä on noi kisa-asujen mallit. Toi on juuri sitä mitä olen etsinyt! Mulla ei ole ollut alaosaan mitään järkevää mallia, joten kaavoja on pitänyt vääntää itse. Tosta saa vähän osviittaa. Vielä sen sanoisin sulle, että käytä ihmeessä tilaisuus hyväksesi ja osta jenkkilästä kankaita tulevaisuuden varalle jos löydät mieleisiä, uskoisin että niitä siellä tarjolla on rutkasti enemmän kuin täällä Suomessa! :)
 
Viimeksi muokattu:
Hmm..alan olla aika vakuuttunut MerZin ompelijan taidoista...

Oletko uusi ompelijani?? ;)

Juuh, sitte kankaista. Viime kerralla biksujeni kankaassa oli glitteriä, mutta ei ne pienen pienet hileet näytä siellä lavalla yhtään miltään, jos niitten päälle ei tosiaan ompele lisäkoristeita esim. paljetteja. Olen tullut siihen tulokseen että melkeinpä on parempi, kun kangas on yksi värinen ja siihen päälle sitten rakennellaan ne "bling blingit" ihan käsin.

Noita timantteja ei taida olla myynnissä ihan joka kaupungissa? Itse en ole koskaan niihin törmännyt.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom