Kirkkaan viinan lantraus

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
WhiteExorcist sanoi:
Ei se mene kyl ihan sillai :piis: :haart:
No mitä niille prosenteille sitten oikeen tapahtuu? Ilmestyykö siihen tyhjästä lisää viinaa vai katoaako sitä siinä jossain vaiheessa jonnekin? Perustele toki kantas.

CartDude sanoi:
Niinhän sitä äkkiseltään luulisi että 1L puhdasta alkoholia ja 1L vettä tuottaisi 2L 50%. Mutta viinan kanssa taitaa olla niin hassu homma, että sitä veteen sekoitettaessa etanolimolekyylit menevät "limittäin" veden kanssa ja tuon tuloksena 1L+1L ei olekaan 2L, vaan vähän alle. En osaa sanoa, onko tuo 1999ml vai 1950ml, mutta ei kuitenkaan kahta litraa. Näin olen useammastakin lähteestä kuullut, pitäisiköhän testata töissä joskus..
Loppujenlopuksi noilla nyt ei kuitenkaan ole käytännössä mitään merkitystä.

Juuri näin.

http://chemistry.about.com/library/weekly/blmiscible.htm

Hyödyllinen threadi nostaa ylös. :thumbs: :arvi:

Näin se vaan on, että kun puhtaaseen viinaan lisää vettä niin tilavuus ei alkuun muutu mutta eipä taida olla tällä merkitystä boolin lantraamiseen. Luettu on kirjasta ja testattu mittalasilla labrassa vuonna yksi ja kaksi.

Ja booliämpärin viereen (tai jos on hieno malja niin sitten sivupöydälle) voi laittaa pari kirkasta pulloa, yhdessä vissyä/limua ja toisessa jotain "normaaliksi" lantrattua viinaa. Ei tarvii kenenkään sitten alkaa selittää valintaansa. 80% viinassa on aina se riski, että joku virkku ottaa pullon suusta kunnon huikat ja polttaa nielun ja mahalaukun tai sitten muuten käyttää niinkun koskenkorvaa.

Ehkä booli tehtynä n.ravintolan viinapaukkuja vastaaviksi prosenteiksi olisi järkevin,koska jos ihminen kännissä itse sekoittaa paukkunsa,tulee niistä helposti tosi paljon liian tujuja.Eli seuraksena liiallinen humalatila.Ainakin itse tiedän,että en kotona saa kossusta 12 ja puolta paukkua,vaikka ravintola-annos on 4cl,eli pullosta toi 12,5.Lähempi olis ehkä 4-5paukkua pullosta.Tottumattomalta menee helposti överiks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom