Kirjoitus tekniikkaan neuvoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Tietääkö kukaan mitään hyvää nettiosoitetta missä olisi ohjeita kirjoittamiseen ei pelkästään oikein kirjoitukseen vaan kerrontatekniikkaan ja muuhun vastaavaan. Mahtaakohan esim. Iiivili kielimiehenä tietää hyvää osoitetta tai kirjakin käy?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etsitkö opasta asiatekstiä vai jotain romaanin kirjottamista varten? Riippuu meinaan siitäkin mitä oppaita suositella.

Mulla on tekniikkaan liittyviä kirjotuksia varten Olli Nykäsen Toimivaa tekstiä -Opas tekniikasta kirjoittaville.

Siinä on ohjeita asiatekstin kirjottamiseen, lähdeviitteistä jne eli sopii aika monenlaisiin asiateksteihin. Romaania noilla ohjeilla ei sen sijaan kirjoteta ;)

Netistä löytyy jotain oppaita www.makupalat.fi --> kirjallisuus --> joku otsikko...

On monta asiaa miksi haluaisin kehittää kirjoitustaitoani. Joudun opiskeluun liittyen kirjoittelemaan milloin mitäkin, lisäksi aikomuksenani on kirjoittaa kirja. Se ei ole mikään romaani vaan eräästä aiheesta kertova teos. Tällä hetkellä olen materiaalin keruu vaiheessa. Lisäksi kirjoittelen useammalle keskustelupalstalle ja tuntuu, että olisi helpompaa, jos olisi parempi kirjoitustaito.

Lue kirjoja - siis ihan romaaneja.

EDIT: Meillä oli koko lukion ajan sen niminen kirja kun "Kielenhuollon opas". (Toivottavasti muistan nimen oikein.) Hyvä kirja. Jos jaksat kirjastoon asti mennä, niin kysele tota.

mtk77:

Harjoitus tekee mestarin.

Itse osaan ehkä keksiä aihetta, ja myöskin kirjoittaa hyvin tietyissä tilanteissa...
Mutta minulla on tämä palstoille kirjoittaminen ongelmallista, ei pysy kirjotus ajatuksen perässä ja näin ollen kirjoituksesta tulee tälläsiä sekavia...
Siksi koitan olla jopa kirjoittamatta, ja keskittyä lukemiseen... Olen siis sulkeutunut häirikkö...

Joillakin tämä kirjoitustaito tulee ihan geeneistä, taikka jotain... En usko että romaanien lukeminen vaikuttaa muuhun kuin kirjoitusasuun, ja sellasiin muihin... ei sisältöä saa mistään romaaneista..

Originally posted by kalma
En usko että romaanien lukeminen vaikuttaa muuhun kuin kirjoitusasuun, ja sellasiin muihin... ei sisältöä saa mistään romaaneista..

Miksköhän luulet, että koulussa ruvetaan alusta pitäen korostamaan lukemisen tärkeyttä - "yleissivistyksen" lisäksi? Monikohan ylioppilaskirjoituksissa laudaturin tai eximian kirjoittaneista ei lue romaaneita? Lukeminen kuule avartaa aika älyttömän paljon ajattelukykyä, puhumattakaan kirjoitustaidoista. Aika vähän on tosiaan tullu luettua, jos ei tähän faktaan ole ikinä törmänny. Kaiken maailman kielelliset tyyliseikat ja niiden oikea käyttö harvemmin vaan napsahtaa jonkun päähän. Eikö aika moni asia opita nimenomaan muiden esimerkeistä ja myöhemmin opitaan se oma tyyli. Luettavan tekstin ei välttämättä tartte olla romaanista tai novellista - kunhan on kunnon asiatekstiä: pakinat, kolumnit, TM:n A4 1,8 T quattron koeajo - välillä jotain muuta kuin Aku Ankkaa.

Originally posted by rintafile
Miksköhän luulet, että koulussa ruvetaan alusta pitäen korostamaan lukemisen tärkeyttä - "yleissivistyksen" lisäksi? Monikohan ylioppilaskirjoituksissa laudaturin tai eximian kirjoittaneista ei lue romaaneita? Lukeminen kuule avartaa aika älyttömän paljon ajattelukykyä, puhumattakaan kirjoitustaidoista. Aika vähän on tosiaan tullu luettua, jos ei tähän faktaan ole ikinä törmänny. Kaiken maailman kielelliset tyyliseikat ja niiden oikea käyttö harvemmin vaan napsahtaa jonkun päähän. Eikö aika moni asia opita nimenomaan muiden esimerkeistä ja myöhemmin opitaan se oma tyyli. Luettavan tekstin ei välttämättä tartte olla romaanista tai novellista - kunhan on kunnon asiatekstiä: pakinat, kolumnit, TM:n A4 1,8 T quattron koeajo - välillä jotain muuta kuin Aku Ankkaa.

mikäs aku ankassa on vikana?

Ei vaan, toi on varmasti ihan totta... Ja mikä minä yleensäkään olen neuvomaan, koska olen vasta lukion toisella?!
Tiedät varmasti paremmin tuon kuin minä, mutta itse olen yhden romaanin lukenut (pakosta saatana) ja silti olen kaikista lukion aine-kirjoitelmistani saanut kiitettävää... Ehkä ne ei tasoltaan vastaa mitään kirjoituksia, mutta ei se huonosti ole...

Ja ennen omia kirjoituksiani täytyisi varmaan lukeakkin niitä romaaneja, voisihan sieltä saada jonkunlaista "muutosta" omaan kirjoitus tyyliin.

No hard feelings, minä pistin vaan tämänhetkisen mielipiteeni ja sinä omasi... Ja taisi mennä sillai että minä olin väärässä, olenhan vielä nuori ja tyhmä... tai no, tyhmä ainakin...

Mutta lukekaa niitä kirjoja sitten, koska ne sivistää...

sfnet.harrastus.kirjoittaminen newsgroupista vois löytyä paremmin pointtereita. Jos kirjan kirjoittaminen on unelmana niin suosittelen Stephen Kingin kirjaa "On writing", en tiedä onko sitä jo suomennettu.

Originally posted by rintafile
välillä jotain muuta kuin Aku Ankkaa.

Eikös Aku Ankka saanut ihan jonkun maininnankin erinomaisesta kieliopista tjsp? Ainakin lapsille on ihan hyväksi lukea Akua :)

Originally posted by mtk77
Mahtaakohan esim. Iiivili kielimiehenä tietää hyvää osoitetta tai kirjakin käy?

Noniin, vastaanpa tähän. Mä olen englannin kielen spesialisti, en suomen. Jos pidät minua kielimiehenä myös suomen kielen osalta ja pakkiksen kirjoittelujeni perusteella, niin kiitos kohteliaisuudesta! :)

Pari yleistä ja jo mainittua juttua tulee mieleen:
1) Lue paljon ja monipuolisesti. Romaaneja, runoja, näytelmiä, tieteellistä tekstiä, sanomalehtiä, inettiä, Aku Ankkaa, mitä vaan, joka päivä.
2) Kirjoita paljon ja monipuolisesti. Kolumneja, esseitä, runoja, pakkiksen jaarituksia (ja miksei muillekin palstoille), artikkeleita, novelleja, kirjeitä, päiväkirjaa, arvosteluja ja sitten vielä sitä romaaniakin. Kirjoita joka päivä ja mieluummin enemmän kuin vähemmän.

Sen kummempia oppaita ei äkkiseltään tuu mieleen (vaikka niitähän on tsiljoonia, kun vaan menee kirjastoon ja ettii), muutakuin joskus lahjaksi saamani Claes Anderssonin kirjoittama Luova mieli : kirjoittamisen vimma ja vastus. Siinä on ihan hyvää tauhkaa kirjoittamisesta yleensä. Joskus luin myös George Orwellin ohjeita kirjoittamisesta, englanniksi tietysti, mutta nyt ei millään muista, mistä kirjasta. Taisi olla joku essee. Hän painotti noita em. kahta kohtaa ja myös itse toteutti niitä.

Kerrottakoon, että olen pari viikkoa opiskellut peruskielioppia. Ihan perusasioita, mutta jonkinlainen mielikuva on alkanut muodostumaan. Vielä ei varmaan kirjoittamisessa vaikutusta näy, mutta jahka etenen sen verran, että pääsen harjoittelemaan lauseenmuodostusta, niin eiköhän se rupea näkymään kirjoittamisessakin. Sen verran taustasta, että peruskoulussa äidinkieli läpi niin vähillä tiedoilla kuin mahdollista. Ammattikoulussa ei käsitelty ollenkaan kielioppiasioita ja ammattikorkeakoulussa missä olen ei ole kuin 1 ov kielioppiasioita. Olenkin joutunut aloittamaan perusasioista, kuten tunnistamaan sanaluokkia ja sanojen taivuttamista sekä verbien aika- ja tapoaluokkia. Olen vakavissani asian suhteen, enkä aio luovuttaa. Mistään hetken mielijohteesta en tähän ryhtynyt vaan kyllä tämä on kytenyt jo pari vuotta mielessä.

Originally posted by mtk77
Kerrottakoon, että olen pari viikkoa opiskellut peruskielioppia. Ihan perusasioita, mutta jonkinlainen mielikuva on alkanut muodostumaan.
Täytyy sanoa, että oot saanut parissa viikossa paljon aikaan. Tämä viimeinen posti oli kuin eri miehen kirjoittama, kun sitä vertaa esim. tämän threadin aloituspostiin! Helvetin hyvä alku, ei voi muuta sanoa. :kippis1:

Kans kelasin, että onko aloitusviesti tahalleen kämmätty, mut ei...
Ei kai täälläkään tarvitse kirjakieltä kirjoittaa, kunhan nyt teksti jotenkin sujuvaa on ja yhdyssanat oikein.

Originally posted by SirVili
Kans kelasin, että onko aloitusviesti tahalleen kämmätty, mut ei...
Ei kai täälläkään tarvitse kirjakieltä kirjoittaa, kunhan nyt teksti jotenkin sujuvaa on ja yhdyssanat oikein.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kun puhutaan, niin puhutaan puhekieltä. Kun kirjoitetaan, niin kirjoitetaan kirjakieltä, paitsi käytettäessä puhekieltä tyyli- tai tehokeinona. Kuten sanottu, tämä on vain oma mielipiteeni, ja itse pyrin sitä toteuttamaan, mutta en tuputa tai tyrkytä sitä kenellekään toiselle, vaikka luonnollisesti siitä pitäisinkin.

On mukavaa nähdä nettifoorumilla ihmisten pyytävän neuvoja parempaan kirjoittamiseen, onnittelut siitä mtk77:lle!

"Hienoa, hyvä kehitys! Jatka samaan malliin!" :kippis1:

Nyt olen siis tosissani, kehitystä on tapahtunut huimasti. Ja kuten Tomi jo kommentoi, aivan kuin eri miehen kirjoittamaa tekstiä.

Alan klassikko on ainakin Mika Waltarin Haluatko kirjailijaksi -kirja. Suunnattu enemmän romaanikirjoittajille, mutta sisältää myös perustietoutta kirjoittajalle kuin kirjoittajalle.

Lisää vinkkejä löytyy täältä.

Originally posted by Ozwald
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kun puhutaan, niin puhutaan puhekieltä. Kun kirjoitetaan, niin kirjoitetaan kirjakieltä, paitsi käytettäessä puhekieltä tyyli- tai tehokeinona. Kuten sanottu, tämä on vain oma mielipiteeni, ja itse pyrin sitä toteuttamaan, mutta en tuputa tai tyrkytä sitä kenellekään toiselle, vaikka luonnollisesti siitä pitäisinkin.

On mukavaa nähdä nettifoorumilla ihmisten pyytävän neuvoja parempaan kirjoittamiseen, onnittelut siitä mtk77:lle!

Tämähän tuli kuin taivaanlahja! Juuri tätä mä tarkoitin, kun viikko sitten kiukuttelin tuosta kielenkäytöstä!!! Niin, myönnän, että kiukuttelin;-) Oli huono päivä...Ei pitäisi purkaa huonoja fiilareita tänne. Ja Sanniellalle tiedoksi, että nyt se pipo on taas löysemmällä...Kävin parturissa tänään....

Mtk77:lle onnea ja menestystä kirjoitushommissa!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom