Kiristely ja rasvansaanti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shape46
  • Aloitettu Aloitettu
Normaalistihan suhde 30/40/30 toimii ohjenuorana, mutta miten kun aletaan kiristämään kroppaa ja halutaan saada suonet esiin ja rasvat alas. Muutetaanko suhdetta jotenkin? Kannattaako vielä mättää oliiviöljyä esim. illalla ? Mitä muita tärkeitä asioita pitää huomioida ravintoasioissa. Tottakai aerobinen on o ja o.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
O:sta ja O:sta en tiedä, mutta hyvänä nyrkkisääntönä olen itse pitänyt sitä, että proteiinia min. 3g per rasvaton painokilo, rasvaa min. 1g per rasvaton painokilo ja hiilareita loput (tai sitten ilman, jos ketoilee). Loput laihduttamisesta on sitten kaloreilla läträämistä ja liikkumista, kaikki iltasyömismyytit ja muut ravinnolla kikkailut kannattaa unohtaa, tärkeämpää on että ravintoa saa tasaisesti, mutta erityisesti ennen fyysisiä aktiviteetteja ja paljon heti fyysisten aktiviteettien jälkeen. Treenipäivinä esimerkiksi minulla 60-70% päivän kokonaisenergiasta tulee otettua noin tunnin ennen treeniä ja heti treenin jälkeen noin suhteessa 1:4 tai 1:3.

Makroaineiden rytmityksellä ei ole mitään käytännön merkitystä. Jos tuntuu että hiilareilla tai rasvalla ei saa unta / saa unta paremmin niin sitten menee sen mukaan. Minä olen monta kertaa vetänyt ison osan päivän hiilariannoksesta illalla treenin jälkeen, eikä ole haitannut tippaakaan, jotkut sanovat että hiilareilla nukkuu paremmin, itse en ole huomannut eroa, tosin syön aina kaikkia makroja sekaisin. :D Ruokailua kannattaa kuitenkin painottaa fyysisten suoritusten ympärille, sekä ennen että jälkeen, aiemmin mainitsemallani tavalla. Rasvojen laadulla on tietysti vaikutusta sikäli, että mitä parempaa rasvaa niin sen parempi, että mitään trans-rasvoja ei kannata lusikalla hotkia huvikseen. Kalaöljytabletti tai pari päivässä, josta saa hyviä omegoita, epaa ja ehaa ja kaikkea muuta ihmeellistä välttämätöntä rasvahappoa, riittää tähän tarpeeseen aika hyvin.

Bläkäri, sanoit ottavasi 70% päivän energiasta, noin tunti ennen treeniä. Eikö ne kannataisi ottaa treenin jälkeen, että lihakset saa riittävästi ravintoa? Tai no... itsellä hieman sama perjantaisin kun pääsen vasta 7 salille, niin 6 maissa tulee syötyä ihan reilu satsi (35g prodee 75g hh 20g r) eikä ainakaan treenejä haittaa yhtään. Treenin päälle palkkari ja 10 aikoihin sitten kunnon iltapala, jossa hiilareita enää 15g.

Ihan asialliselta kaverilta muuten vaikutat. Ei ole sellaasta turhaa hifistelyä sun treenaamisessa! :)

Bläkäri, sanoit ottavasi 70% päivän energiasta, noin tunti ennen treeniä. Eikö ne kannataisi ottaa treenin jälkeen, että lihakset saa riittävästi ravintoa?

Luetaanpa uudestaan :)

Treenipäivinä esimerkiksi minulla 60-70% päivän kokonaisenergiasta tulee otettua noin tunnin ennen treeniä ja heti treenin jälkeen noin suhteessa 1:4 tai 1:3.

Eli tuosta 70%:sta neljäsosa tai viidesosa ennen treeniä, loput jälkeen

Bläkäri, sanoit ottavasi 70% päivän energiasta, noin tunti ennen treeniä. Eikö ne kannataisi ottaa treenin jälkeen, että lihakset saa riittävästi ravintoa? Tai no... itsellä hieman sama perjantaisin kun pääsen vasta 7 salille, niin 6 maissa tulee syötyä ihan reilu satsi (35g prodee 75g hh 20g r) eikä ainakaan treenejä haittaa yhtään. Treenin päälle palkkari ja 10 aikoihin sitten kunnon iltapala, jossa hiilareita enää 15g.

Ihan asialliselta kaverilta muuten vaikutat. Ei ole sellaasta turhaa hifistelyä sun treenaamisessa! :)

Samaa mieltä, ei mitään lääkäritiedettä. Back to basics:dance:

KISS - Keep It Simple, Stupid. Aina kun tutkimustuloksia lukee, niin ne vahvistavat joka kerta sitä käsitystä, että asiat toimivat oikeasti juuri siten kun niiden loogisesti voi päätellä toimivan. Joku viisas mies myös taannoin sanoi, ettei kertoja tiedä asiasta tarpeeksi, ellei hän osaa selittää sitä yksinkertaisesti. :D

Tämä "Treenipäivinä esimerkiksi minulla 60-70% päivän kokonaisenergiasta tulee otettua noin tunnin ennen treeniä ja heti treenin jälkeen noin suhteessa 1:4 tai 1:3." oli kyllä vähän epäselvästi kirjoitettu, eli siis suomeksi sama kuuluu niin, että päivän syömisestä 60-70% ajoittuu treenin ympärille, ja tämä jakautuu siten, että tunti ennen treeniä vähän kevyttä boosteria kuten extra-prodesheikki ja sitten treenin jälkeen iso ateria, jossa on reilusti prodea, hiilareita ja rasvaakin. Tavallisesti vedän vielä heti treenin jälkeen palkkarin niin, ettei voi ainakaan proteiinista olla kiinni. Päivän totaaliproteiinit yleensä noin 3g per rasvaton painokilo.

Olen lukenut tältäkin palstalta, että dieetillä ennen aerobista (matalasykkeinen pitkä lenkki/pyöräily) ei kannata syödä paljon mitään, ainakaan hiilareita, että rasva palaisi paremmin? Onko tässä mitään perää?

Olen lukenut tältäkin palstalta, että dieetillä ennen aerobista (matalasykkeinen pitkä lenkki/pyöräily) ei kannata syödä paljon mitään, ainakaan hiilareita, että rasva palaisi paremmin? Onko tässä mitään perää?
Asiassa ei ole mitään perää. Aerobisen suorituksen aikana energia otetaan elimistön hiilihydraattivarastoista ja nämä varastot pyrkivät täyttymään uudelleen suorituksen jälkeen noin seuraavan 22 tunnin aikana. Elimistön rasva ei pala yhtään nopeammin, vaikka tekisit aerobisen aamulla ennen syöntiä.

Tietyissä lähteissä jopa erityisesti suositellaan nimenomaan, että ennen treeniä, oli se sitten mitä tahansa mutta erityisesti aerobista, pitäisi saada proteiineja, jotta lihaksiin liittyvä katabolia minimoituisi. En ole tarkkaan perehtynyt proteiinien imeytymisnopeuteen, mutta 1) en usko että tuo väite on ihan tuulesta temmattu ja 2) ei siitä ainakaan minulle ole tähän mennessä haittaakaan ollut että olen napsaissut prodesheikin huiviin ennen lenkkiä tai treeniä, päinvastoin, sopiva soppa aminohappoja piristää aina.. :)

aminohappoja tosiaan hyvä ottaa aina ennen/aikana/jälkeen urheilusuorituksen ja miksei hiilareitakin ennen ja jälkeen. Itse alkanut nykyää syömää vähemmän proteiinia n.2g/painokilo ja hyvin tuntuu riittävän dieetilläkin. En enää näe järkeä vetää kauheita määriä proteiinia oikeastaan päinvastoin..

Kuppen millä makrolla korvasit proteiniit, että energiaa tulee tarpeeksi? itekkin vähä proteiinia vähentänyt ja sen paikalle sitten hiilareita.

Ei oikeen kuulu tähän osioon, mutta miten näette toistomäärät ja palautusajat sarjojen välillä kun kiristellään. Entä kreatiini dietillä ? Kerääkö nestettä? Entä onko 500 kcal miinus välttämätöntä vai voidaanko olla balanssissa ?

Suositut

Back
Ylös Bottom