Kiristävä terapeutti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

Natu79

Luomulihaa
Ikä
45
Tervehdys pakkislaiset.

En ole vielä vippi, joten en tätä viestiäni saa oikealle osiolle, eli Tatu Henrikssonin luettavaksi ja kommentoitavaksi. Täytynee pistää vippikortti tilaukseen.

Enivei... tarinani ja ongelmani, johon olen joutunut ahneen psykoterapeutin toimesta, on seuraava:

Minulla todettiin pari-kolme vuotta sitten vakava masennus, jonka hoidoksi aloitettiin psykodynaaminen yksilöterapia ja lääkitys. Terapiassa kävin KELA:n tukemana yksityisellä psykoterapeutilla.

Yksi käyntikerta maksoi 60 euroa, josta KELA korvasi n. 52 euroa. Loppuosa oli minun omavastuuni. Maksoin omavastuuni aina kuun lopussa käteisellä kuittia vastaan. KELA korvasi maksimissaan 80 käyntikertaa vuodessa.

Tämän vuoden alussa sain yllättäen työpaikan toiselta paikkakunnalta. Informoin terapeuttiani tästä ja kysyin, miten hoitoani olisi mahdollista jatkaa. Hän kertoi mahdollisuudestani hakeutua hoitoon toisen paikkakunnan mielenterveystoimistoon.

Sovimme viimeisimmällä tapaamisellamme suullisesti, että jos saan järjestettyä tämän vuoden puolella jonkun käynnin, voisimme vielä tavata ja saattaa terapiatyöskentelyn päätökseen.

Järkytykseni oli melkoinen kun terapeuttini tammikuussa ilmoittikin, että hän olettaa minun saapuvan 15 käyntikerralle, jotka KELAN tuesta olivat vielä jäljellä. Tähän en elämäntilanteeni vuoksi mitenkään pystynyt!

Ilmoitin, etten pysty käyttämään kaikkia käyntikertoja, jolloin terapeuttini ilmoitti laskuttavansa minulta kaikki 15 käyntikertaa kokonaisuudessaan, koska KELA ei korvaa "käyttämättä jääneitä" käyntejä.

Olin ymmärtänyt, että käyttämättä jäänyt käynti on sellainen, jonka päivämäärän olen lyönyt terapeutin kanssa lukkoon, mutta jonne en kuitenkaan saavu.

Terapeuttini vetosi kuitenkin sopimukseen, jonka olin allekirjoittanut kärsiessäni vakavasta depressiosta ja itsetuhoisista ajatuksista. Sopimuksen pieni präntti voidaan ymmärtää niin, että sitoudun käymään terapeutin vastaanotolla 80 käyntikertaa vuodessa, riippumatta omista esteistäni tai kokemastani hoidontarpeesta.

Kerroin terapeutilleni ymmärtäneeni KELAN tuen olevan tarkoitettu minun terapiani tukemiseen, eikä hänen liiketoimintansa pönkittämiseen. Tuolloin hän kieltäytyi enää tapaamasta minua ja ilmoitti lähettävänsä laskun kaikista 15 käyntikerrasta. Laskun sain ja nyt se on perintäkuluineen n. 1100 euroa!

Laskua en siis ole suostunut maksamaan, koska terapeuttini laskuttamia käyntikertoja ei ole koskaan pidetty eikä hänen mainitsemiaan päivämääriä ole koskaan sovittu.

Hän laskuttaa tekemättömästä työstä ja tapaamisista joihin en mitenkään olisi voinut edes päästä muuttuneen elämäntilanteeni vuoksi.

Nyt odotan haastetta käräjäoikeuteen perintätoimistolta. Asian johdosta depressio-oireet ovat palanneet ja kärsin ajoittain voimakkaasta ahdistuksesta ja unettomuudesta.

Tietääkö kukaan vastaavasta tapauksesta ja osaisiko joku neuvoa minua?

Olen kääntynyt asiassa KELA:n, Lääninhallituksen ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen puoleen. Kaikki tahot ovat kehottaneet minua jättämään laskun maksamatta perusteettomana, mutta riita-asiassa he eivät voi auttaa koska sopimus on minun ja yksityisen ammatinharjoittajan välinen.

Nyt odotan haastetta kylmä rinki peräaukon ympärillä, sillä jos häviän jutun käräjäoikeudessa joudun maksamaan myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Tonnin laskusta voi tulla yht'äkkiä 20 tuhatta eskoa persiiseen. :(

Apuja!!!

edit: typoja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko ottanut yhteyttä potilasasiamieheen? En tiedä osaako tai voiko hän auttaa tällaisessa tapauksessa, mutta kannattaa yrittää. Mikäli potilasasiamies auta niin voisit kokeilla kuluttajavirastoa, koska tavallaan terapia on palvelu, josta maksat.

Onko terapeutillasi esimiestä? Yritä myös selvittää mihin liittoon terapeuttisi kuuluu (esim. Suomen psykologiliitto) ja selvittää onko heillä kantaa tuollaiseen toimintaan.

Pakkohan terapia on voida muuton takia keskeyttää.

EDIT: Potilasvakuutuskeskuksen sivuilla löytyi näin kohdasta kantelu:

"Itsenäisiä terveydenhuollon palveluja antavia ammatinharjoittajia valvovat Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) ja lääninhallitukset.

Valvontavalta ulottuu myös julkisissa tai yksityisissä toimintayksiköissä työskenteleviin ammattihenkilöihin.

Oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies valvovat myös yksityisten palvelujen tuottajia, jos kyse on julkisen tehtävän hoitamisesta, kuten ostopalveluna toteutettavasta lakisääteisestä terveydenhuoltopalvelusta.

Kantelulla ei voida muuttaa tai kumota hoito- tai muuta ratkaisua, eikä määrätä maksettavaksi korvausta. Sen sijaan kantelu voi johtaa kurinpidollisiin toimiin tai esimerkiksi syytteen nostoon."
http://www.vakes.fi/pvk/suomi/index.jsp?cid=pvk_fi_kohtelu&hid=06.05.01

Tässä lääninhallituksen sivu:
http://www.laaninhallitus.fi/

Ja oikeusasiamiehen sivu (josta kannattaa kysyä katsotaanko Kelan tukema terapia ostopalveluksi):
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/index.htx

Hippa sanoi:
Oletko ottanut yhteyttä potilasasiamieheen? En tiedä osaako tai voiko hän auttaa tällaisessa tapauksessa, mutta kannattaa yrittää. Mikäli potilasasiamies auta niin voisit kokeilla kuluttajavirastoa, koska tavallaan terapia on palvelu, josta maksat.

Tein kuluttajavalituslautakuntaan valituksen. Asian käsittelyssä vain menee noin vuosi. Eikä lautakunnan päätöstä tarvitse kummankaan osapuolen noudattaa.

Sovin perintätoimiston kanssa sähköpostitse, etteivät he jatka perintää haasteella, ennenkuin olen saanut kuluttajavalituslautakunnalta päätöksen.

Kun asian vaatima pitkä käsittelyaika selvisi vastapuolelle (perintätoimisto), he käänsivät takkinsa ja ilmoittivat tekevänsä haasteen valituksestani huolimatta, koska heidän päämiehensä (terapeutti) ei asiassa suostu odottamaan.

Mielenkiintoinen piirre on se, että minulla on mustaa valkoisella perintätoimiston lupauksesta olla jatkamatta perintätoimia haasteella ennen kuluttajaviranomaisen päätöstä.

Kylläpäs pistää vihaksi tuommoiset terapeutit.

Henkilökohtaisesti, jos olisi samassa tilanteessa ei olisi kovin kaukana, että käyttäisi oman käden oikeutta, ja kiristäisi terapeuttia takaisin, ellei lasku ala unohtumaan. :curs:

Mutta se ei liene viisasta.

Mietin, että voisiko juuri sitä käyttää hyväksi, jos käräjille mennään, että sopimuksen allekirjoittamishetkellä ei täysin ymmärtänyt sopimuksen sisältöä.

Joskus 15 v sitten seurustelin naisen kanssa joka ratkoi oman lapsuutensa aiheuttamia traumoja analyyttisessa psykoterapiassa ja hänellä oli ihan samantyyppisiä ongelmia terapeuttinsa kanssa. Minua sivusta seuraajana vitutti se sietämätön epätasa-arvo, mikä terapeutin ja maksavan asiakkaan välillä vallitsi. Terapeutti peruutteli ja muutti tapaamisia ihan mielivaltaisesti, mutta silloinen tyttöystäväni joutui maksamaan omasta pussistaan esimerkiksi sairastumisen (lääkärintodistus) aiheuttamat terapiasta poisjäännit.

Psykoterapeuttihan pitäisi olla kutsumusammatti ja toiminnan tähdätä asiakkaan (potilaan) hyvinvoinnin lisääntymiseen. Terapian hinnat ovat sen verran korkeat, että jokin kohtuus pitäisi ahneudessakin olla. Terapeuttia valitessa kannattaa tarkistaa terapeutin tausta ja osaamistaso. Terapeuttien koulutus ja tausta vaihtelee hurjasti. Suurin osa on taustaltaa sairaanhoitaja- tai lähihoitaja-ammattikoulutasoa ja käyneet vain lyhyen terapiakoulutuksen ja siten saaneet jonkinlaiset valmiudet antaa psykoterapiaa. Toisilla terapeuteilla taas on psykiatrian erikoislääkärin koulutus ja lisäksi paljon terapiakoulutusta. Silti hinnat ovat suunnilleen samat, joten tarkkana saa olla, että rahoilleen saa mahdollisimman paljon vastinetta.

jarmot sanoi:
Terapeuttien koulutus ja tausta vaihtelee hurjasti. Suurin osa on taustaltaa sairaanhoitaja- tai lähihoitaja-ammattikoulutasoa ja käyneet vain lyhyen terapiakoulutuksen ja siten saaneet jonkinlaiset valmiudet antaa psykoterapiaa. Toisilla terapeuteilla taas on psykiatrian erikoislääkärin koulutus ja lisäksi paljon terapiakoulutusta. Silti hinnat ovat suunnilleen samat, joten tarkkana saa olla, että rahoilleen saa mahdollisimman paljon vastinetta.

Taitaa olla puppua puolet tuosta kommentista. Muistaakseni kaikilla terapeuteilla pitää olla tuo psykiatrian erikoislääkärin koulutus ja muutaman vuoden terapiakoulutus, ennenkuin voi perustaa yksityisterapian. Opistotasoilla meriiteillä ei omaa terapiaa saa. Ei varmasti.

jarmot sanoi:
Psykoterapeuttihan pitäisi olla kutsumusammatti ja toiminnan tähdätä asiakkaan (potilaan) hyvinvoinnin lisääntymiseen. Terapian hinnat ovat sen verran korkeat, että jokin kohtuus pitäisi ahneudessakin olla. Terapeuttia valitessa kannattaa tarkistaa terapeutin tausta ja osaamistaso. Terapeuttien koulutus ja tausta vaihtelee hurjasti. Suurin osa on taustaltaa sairaanhoitaja- tai lähihoitaja-ammattikoulutasoa ja käyneet vain lyhyen terapiakoulutuksen ja siten saaneet jonkinlaiset valmiudet antaa psykoterapiaa. Toisilla terapeuteilla taas on psykiatrian erikoislääkärin koulutus ja lisäksi paljon terapiakoulutusta. Silti hinnat ovat suunnilleen samat, joten tarkkana saa olla, että rahoilleen saa mahdollisimman paljon vastinetta.

Ensinnäkin sinulle Natu79: tämä ei ole varmastikaan se foorumi josta saat haluamaasi apua, tosin en parempaakaan tiedä, mutta ehkäpä joku sosiaalityöntekijä osaisi parhaiten auttaa.

Sitten jarmot: tuo on nyt ihan mutu tietoa sulla ton terapian antajista eli vaikka terapeutteina on sairaanhoitajia (ei lähihoitajia!!!!), lääkäreitä, pappeja yms niin kaikilta vaaditaan samantasoinen terapiakoulutus ja TEO myöntää terapeutti-nimikkeen tai pätevyyden kun se koulutus on suoritettu, esimerkiksi kaikki psykoterapeutit käy läpi oman henkilökohtaisen psykoterapian muun koulutuksen lisäksi. Lisäksi terapiakoulutuksia on monta erilaista muoto, eli esim perhetrapeutti, yksilöterapeutti, kognitiivinen psykoterapia, psykoanalyyttinen jne. Tietysti eri tasoiset ja laatuiset ongelmat on hyvä keskittää tietyntyyppisille terapeuteille ja esimerkiksi sellaiset joissa on somaattista mukana tai muuta monimutkaisempaa lääkehoitoa vaativaa niin olisi varmasti helpointi järjestää erikoislääkärin toimesta, mutta siis psykiatrian erikoislääkärillä ei sinänsä ole automaattista pätevyyttä antaa psykoterapiaa.

Sinänsä lakipuolesta en tiedä yhtään mittää, mut psykoterapian kannalta se että muutat toiselle paikkakunnalle on kyllä sit tuhoontuomittu juttu, ethän voi jatkaa toisella terapeutilla koska sitten joutusit alottaa alusta.

Siinä meillä kans terapeutti...
Taitaa miehen "auttamisesta" olla enemmän haittaa kuin hyötyä... :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom