Kipuja rangassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikk0
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terppa,

Eli ongelma seuraavanlainen: sillointällöin ranka tuolta lapojen korkeudelta tulee todella kipeäksi, kipu on sellaista viiltävää että ei meinaa aina kärsiä hengittämäänkään, jossain määrin myös venyvää. Joskus tullut kipeäksi esim. kovemman sjmv sarjan jälkeen ja viimeksi voimankäyttökurssin jälkeen jossa päivä heiluteltiin patukkaa yms.

Venytellä olen yrittänyt aina mutta ei tunnu juuri tuottavan tulosta, joskus ottanut joitain lihasjännitystä laukaisevia lääkkeitä kuten pari dolania, auttanut jonkun verran. Yleensä tuntuu menevän ohi itsestään jonkun ajan kuluttua.

Tuo sjmv:n jälkeinen kipu oli ilmeisesti eri syystä johtuvaa koska kun ojentelin lattialla rankaa, istualtaan kaaduin rauhassa selälleni jne. niin kuului sellainen konekiväärimäinen ääni ja tuntui että about kaikki yläselämän nikamat rusahti. Edellisen kerran kun jumitti niin ei rankaa saanut noilla keinoin ainakaan paukkumaan.

Jos joku keksii vaivaan apua niin olisin todella kiitollinen! :kippis1:

Vaikea/mahdoton on käytännössä mitään fiksua sanoa, koska joka ongelma on erilainen eikä netin läpi pääse mitään tutkimaan.

On mulla itselläkin vastaavalla alueella aina joskus pistävää kipua joka on välissä hyvinkin invalidisoivaa. Ei mitään hajua mistä tulee, mutta paranee kunhan odottaa, enkä ole sen enempää päätäni jaksanut vaivata ehkä kiusallisella, mutta loppujen lopuksi melko nopeasti paranevalla ja harmittomalla vaivalla.

Yritän tässä miettiä kaikkia mahdollisia asioita, joista yläselän kivut voivatkaan johtua. Itselläni on ollut samantyyppisiä kipuja yläselässä monia vuosia. Kävin vuosi sitten OMT-fysioterapeutin luona, jossa sitten syy selvisi näille rangan kivuille. Yläselän liikkuvuus oli puolet normaalista, selässä oli oikoryhti eli yläselkä liian suora (ei kaarevuutta). Tämän olivat aiheuttaneet liian heikot lihakset yläselässä ja oikoryhtiä oli lisännyt liian vahvat rintalihakset. Rangassa tuntuva kipu oli ainakin minulla juuri syvien, selkärankaa tukevien lihasten heikkous. Ruksahdukset selän nivelissä ovat hävinneet pikkuhiljaa.

Eli siis ehdottomasti menisin sinuna OMT-fysioterapeutin luokse testauttamaan selän liikkuvuutta ja syvien lihasten voimakkuutta. Myös röntgenkuvat selän mahdollisista virheasennoista saattavat kertoa merkittäviä tuloksia selän tilanteesta.

Ehdottomasti kannattaa kiinnittää huomio venytyksiin selän alueella. Itse tutustuin Pilatekseen vuosi sitten, jossa kiinnitetään erityisesti huomio syvien lihasten vahvistamiseen ja venytykseen hengityksen avulla. OMT- fysioterapeuttini kehotti minua vähentämään huomattavasti lyhyiden ja painavien treenisarjojen tekemistä selälle ja kiinnittämään huomio selkärankaa tukevien syvien lihasten harjoittamiseen. Jos Pilates ei ole sinulle tuttu, netistä löytyy paljon tietoa siitä.

Eikun venyttelemään vaan joka päivä ajan kanssa. :worship:

Hengitykseen vaikuttavat kylkiluut, jotka tulevat rintarankaan nikamaliitoksella. Esim. vartalon kierrossa, hengityksen ja yskäisyn yhteydessä ilmenevä kipu johtuu yleensä rintarangan nikamaniveloireesta. Manipulointi yleensä helpottaa heti.

Moi!
Itsellä oli tuossa vuosia sitten samalla alueella pistävää kipua, koska lihakset nappasi päälle suojakrampin. Lääkäri antoi relaksantiksi diapamia ja 800 mg tulehduskipulääkettä. Parina iltana ensin tulehduskipulääkettä ja sitten diapamia tunnin kuluttua ja nukkumaaan. Pikkuhiljaa helpotti, mutta kaiken syynä ilmeisesti lihasepätasapaino (syvät lihakset tietysti liian heikot). Avuksi varovaisia vartalon kiertoliikkeitä sekä good-morningia, joka oli se paras apu tähän vaivaan. Kun tuo vaiva iski, hengittäminen sattui sekä ruoan nieleminen oli hankalaa.

Back
Ylös Bottom