Kipuilevat takareidet

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on jo nyt pidempään tuntunut olevan ongelmana takareisien kipuilu ja huono sietokyky harjoitteluun.

Kipu ei tunnu normaalilta lihaskivulta vaan takareiden jännittäminen (jalan koukistaminen) saa hieman venytystä vastaavaan kivun tunteen takareiteen ja muutenkin vedoissa yms. takareidet tuntuvat vaan pirun aroilta (siltä että kohta poksahtaa).

Venyttely ei tunnu auttavan, vaan melkeimpä tilanne vaan pahenee kun venyttelee. Eli siis ensin kyllä tuntuu olo notkistuvan ja takareidet vetreytyvän, mutta aamulla tilanne on jo huonompi kuin aiemmin.

Jotain vinkkejä\neuvoja kaipaisin, onko vain niin että itselläni takareidet ovat niin paljon surkeampi lihasryhmä kuin muut, vai mistä pirusta johtuu? Mikään muu paikka kropassa ei tunnu osoittavan mitään ylirasituksen oireita, kuin noi pirun takareidet.

Kellään mitään vinkkejä miten kipuilevien takareisin kanssa tulisi edeteä. Totaalilepokaan (tuli sitäkin tossa kesälomalla pari viikkoa) ei tunnu auttavan kuin hetkeksi.

Itellä on vähän samansuuntasta ongelmaa, takareiskat jumissa ja kipeenä lähes kokoajan ja täytyy venytellä. Kuulemma notkoselkäisyys saattaa aiheuttaa lantion kenoasennon kautta ylimääräisiä jännityksiä takareisiin, että oisko siitä tjs. Kiva olisi kyllä selitys tietää.

Onko kipu lihaksessa vai lihaksen kiinnityskohdassa/saumassa, eli jänteessä (esim polvitaipeessa)?

Kipua tuntuu kyllä ihan itse lihaksessa ei niinkään kiinnityskohdassa.
Tai jotenkin niin voisi kuvailla, että kipu tuntuu venyttäessä ja jännittäessä olevan melko syvällä lihaksessa. Esim. kun itse hieroo niin mitään kipua tunnu (en tiedä sitten jos joku kunnolla rusikoi).

Itellä on vähän samansuuntasta ongelmaa, takareiskat jumissa ja kipeenä lähes kokoajan ja täytyy venytellä. Kuulemma notkoselkäisyys saattaa aiheuttaa lantion kenoasennon kautta ylimääräisiä jännityksiä takareisiin, että oisko siitä tjs. Kiva olisi kyllä selitys tietää.

Joo, tuota mäkin olen miettinyt. Koitan venyttää lonkan koukistajia ja muutenkin olen koittanut tuota lantiota notkistaa.
Täällä on hyvä artikkeli tuosta aiheesta:
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1508256&cr=performanceTraining

Kipua tuntuu kyllä ihan itse lihaksessa ei niinkään kiinnityskohdassa.
Tai jotenkin niin voisi kuvailla, että kipu tuntuu venyttäessä ja jännittäessä olevan melko syvällä lihaksessa. Esim. kun itse hieroo niin mitään kipua tunnu (en tiedä sitten jos joku kunnolla rusikoi).

Kokeile seuraavaa:
1) Lopeta kaikki venytykset viikoksi.
2) Tee seuraavaa harjoitetta kolme kertaa päivässä. Selinmakuulla tartu takareiteen molemmilla käsillä ja vedä reittä kohti vartaloa POLVI REILUSTI KOUKUSSA, sen verran kuin hyvältä tuntuu. Pidä asento paikallaan. Suoristele polvea kevyesti 10 kertaa. Päästä koko raaja rennoksi / ravistele kevyesti rennoksi. Toista harjoite kolme kertaa. KIPUA EI SAA TUNTUA YHTÄÄN!!! Aluksi polven suoristus (polven ojennus) voi olla todella pieni, sen pitäisi kasvaa pikkuhiljaa, lihaksen antaessa periksi.

Tässä harjoitteessa kipu lisää jännitystä => EHDOTTOMASTI KIVUTTOMASTI!

Kokeile tätä ja kerro miltä tuntuu. Näkyviä tuloksia pitäisi tulla 2-3 vrk kuluessa.

Kokeile seuraavaa:
1) Lopeta kaikki venytykset viikoksi.
2) Tee seuraavaa harjoitetta kolme kertaa päivässä. Selinmakuulla tartu takareiteen molemmilla käsillä ja vedä reittä kohti vartaloa POLVI REILUSTI KOUKUSSA, sen verran kuin hyvältä tuntuu. Pidä asento paikallaan. Suoristele polvea kevyesti 10 kertaa. Päästä koko raaja rennoksi / ravistele kevyesti rennoksi. Toista harjoite kolme kertaa. KIPUA EI SAA TUNTUA YHTÄÄN!!! Aluksi polven suoristus (polven ojennus) voi olla todella pieni, sen pitäisi kasvaa pikkuhiljaa, lihaksen antaessa periksi.

Tässä harjoitteessa kipu lisää jännitystä => EHDOTTOMASTI KIVUTTOMASTI!

Kokeile tätä ja kerro miltä tuntuu. Näkyviä tuloksia pitäisi tulla 2-3 vrk kuluessa.

Kiitoksia. Pistetään kokeiluun. Mitenkäs harjoittelu, onko ok. tehdä myös kevyttä jalkatreeniä vai jättää jalkatreenit kokonaan väliin?

Nostetaas tätä hiukan...

Itsellä samankaltaisia ongelmia, takareidet tuntuvat olevan jumissa vaikka niitä ei edes treenaisi.

Auttoiko muita tuo 'fysion' antama harjoite?

Fysion ohje kuulostaa todella hyvältä, täytyy kokeilla ja kertoa, auttaako moinen. Omana vaivanani on ylikireät takareiden lihakset ja oikeassa takareidessä kummitteleva vanha revähdys. Tämä vaikuttaa tietysti moneen muuhunkin lihasryhmään ja varmaan jo yleiseen ryhtiinkin, joten parannus tilanteeseen olisi vähintäänkin toivottava. Itselläni ei ikävä kyllä ole antaa aiheeseen liittyen mitään hyviä ohjeita, sillä en ole löytänyt mitään toimivaa juttua takareisien venyvyyden parantamiseksi. Venyttely ei ole ainakaan minun kohdallani auttanut.

Nostetaas tätä hiukan...

Itsellä samankaltaisia ongelmia, takareidet tuntuvat olevan jumissa vaikka niitä ei edes treenaisi.

Samaa paskaa meikäläiselläkin. Takareidet jää yksinkertaisesti kohta kokonaan treenaamatta, koska en pysty takareisitreenin jälkeisenä päivänä kävelemään ollenkaan. Ja kun ne eivät ole "jumissa", vaan helevatan kipeät aina treeniä seuraavana päivänä. Kaikkein pahin liike on SJMV.

Musta tuntuu, että omat takareidet on jotenkin "kroonisesti" jumissa, ne ei ole mm. koskaan venyneet kovin hyvin. Olen mm. ihmetellyt ihmisiä, jotka pystyvät istumaan lattialla jalat suorana yhdessä edessä ja laittamaan pään polviin. En pystyisi IKINÄ tuollaiseen.

Kamppailulajiharrastus ja venyttely silloin kun lihakset olivat todella lämpimät ja vetreät tuntui auttavan. Silloin niitä takareisiä pystyi edes venyttelemään, nykyään tuntuu siltä ettei pysty edes venyttämään kun sattuu jo niin helvetisti ettei tule hommasta mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noin 6 viikkoa sitten loukkasin itseni niin että en pystynyt kivuttomasti kumartumaan suorin jaloin. Oikean jalan takareidessä tuntui kipua. Tämä tapahtu joogatunnilla, jota olin ehtinyt harrastaa kolme kertaa aikaisemmin.

Seuraavat pari päivää käveleminen tuntui oudolta vaikkei suoranaisesti kivuliasta ollutkaan.

Aloitin kuntouttamaan lihasrevähdys -ketjun ohjeilla, tekemällä kevyitä kivuttomia venytyksiä.

5. viikko oli ensimmäinen raskaampi treeniviikko ja se tuntui hyvältä. Teen Starting Strength tyyppistä ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa.

Kolme päivää sitten uskaltauduin taas joogatunnille, varoin venyttämästä takareittä liikaa. Ei ongelmia.
Seuraavana päivänä olin salilla tekemässä kyykky-penkki-mave päivää ja juuri ennenkuin olin aloittamassa työsarjaa mavessa tuntui kuin takareisi olisi supistunut ja taipumisesta tuli kivuliasta. Lopetin treenin heti.

Nyt varmaan on hyvä idea jättää jalkatreeni/jooga pariksi kuukaudeksi kokonaan.

Ihan perusjoogaliikeet painottuvat vahvasti takareiden venytyksiin ja kuten tämä artikkeli mainitsee se voi olla liikaa alottelijoille.

Työskentelen ja nörtteilen istuen joten takareidet tuntuvat jumittelevan vähän väliä. Tuhoaako tämä kaiken toimivuuden takareidestä? Miten saan vahvat toimivat takareiden lihakset?

Idea tuossa joogassa oli mulla se, että liikeradat laajenis ja ryhti paranisi. Ehkä lähestyn tätä ongelmaa väärästä suunnasta ja takareiden ongelmat aiheutuvat nilkan, pohkeiden ja lantion liikkuvuudesta?

Vanha topic, mutta ei uuttakaan turhaan tohdi tehdä..

Eli jalkapäivinä mulla ikuinen ongelma -> Takareisiä ei pysty treenaamaan.. Tänäänkin vedin 20min kuntopyörää -> venyttelyä -> pikku lämmittelykyykkyä tangolla -> prässillä sitten ihan kunnon sarjat.. Tässävaiheessa armoton hiki ja jalat lämpösen tuntuset.. Sitten etureisiä siinä koukistajassa, hyvä pumppi ja polte, sitten takareisiä pumppaamaan siihen koukistajaan missä maataan mahallaan. Suht kevyellä 15 toiston sarja, jonka jälkeen jalat kuin rautakanget, ei puhettakaan kyykistymisestä ja suoraan suihkunkautta kotia..

Aina sama takareisien kohdalla, jo pelkkä venyttely saa ne jumiin :D jotain sjmv ei enää viitsi harkitakaan. (Pari vuotta sitten treenatessa tätäkin pystyi ihan hyvin treenaamaan)..

Jotain vinkkejä auttaako jotku lämpögeelit tässä vaiheessa?

Olen käynyt yli vuoden salilla ja nyt on alkanu hiljattain tulla jalkoihin (jalkatreenipäivänä) sellaista vihlovaa/kiristävää kipua, jokin hermo kenties? Tänään piti keskeyttää treeni heti alkuun. Menin crosstrainerille lämmittelemään 10 minuutiksi, jonka jälkeen menin tekemään kyykkyjä. Ensimmäisen sarjan jälkeen alkoi jo takareidessä tuntua pientä kipua vaikka tangossa ei ollut vielä mitään painoja. Sitten laitoin ihan vähän vaan painoa siihe tankoon ja sarjan sain tehtyä hyvin loppuun, sitten laitoin lisää painoa ja alkoi jo tuntumaan aika kivuliaalta (väärällä tavalla). Jätin sarjan kesken ja menin hetkeksi istumaan. penkistä ku nousin ni tuntui kuin alkaisi vetämään suonta molemmista reisistä monesta paikkaa. Ravistelin jalkoja ja kokeilin siinä tehdä kyykyn ilman tankoa tai mitään, kipu oli aivan valtava tuntui taas että alkais vetää suonta joka paikasta ja takareisiä vihloi, helpotti kyllä vähän ajan jälkeen. Tälläistä on jatkunut jo jonkin aikaa ja oikeastaan pahentunut joka kerta, tämä oli ensimmäinen kerta kun treenit jätin kesken koska aiemmin ei näin pahaa kipua ole tullut. Kerran kun näytin kaverilleni miten mave tehdään, tein sen käsipainotangolla ilman painoja, pari nostoa ja takareiteni rasittui samalla tavalla että niitä vihloi tosi paljon. Seuraavaanen pystynyt seuraavaan viikkon tekemään jalkatreeniä.
kellään kokemuksia tai neuvoja?

Back
Ylös Bottom