Kipua sääriluissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ook
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

ook

Olen tässä kolmen vuoden rasvankeräämisen jälkeen laihdutellut ja punttaillut parasta mahdollista vauhtia viimesen 6kk, ja tuossa kuukausi takaperin aloitin vielä uuden mähinälajin tähän päälle. No siellähän meinasi pitkälti ylipainon ansiosta loppua kunto kesken ja päätin ottaa vielä juoksulenkkiä ohjelmaan. Aloitin mielestäni tarpeeksi varovasti, ensin 1,5km kevyttä hölkkää jolla sai jo sääret pikkaisen kipeäksi. Ajattelin että siinähän tottuvat uuteen rasitukseen... Kolmen päivän päästä sitten 2,5km lenkki, jolta saavuttuani alkoi sääriä särkemään niin pirusti, etenkin oikeaa. Kovaa särkyä kesti puolisen tuntia. Sen jälkeen en ole juoksemassa käynyt, mutta vieläkin (reilu 1kk myöhemmin) muutaman kilometrin kävelylenkin jälkeen tuntuu pientä kipua tuossa oikeassa sääressä.

Samaten mähinätreeneissä painiessa ei ole oikein hyvä juttu, kun itse on mountissa päällä ja kaveri koukkaa jalat kiinni niin pitää taputella luovutusvoitto kaverille, jos se älyää kiristää tarpeeksi sääriä vasten. Tämä ei ainakaan ole normaalia. Samanlaista särkyä sain myös kyynärvarsiin kun tehtiin kärrynpyöriä ja arabialaisia kehonhallintaliikkeinä. Salitreenissä tällaista särkyä tuntuu ainostaan vähäisenä kyynärvarsissa kun tekee haiusta scotissa (ja minä teen pienillä painoilla sitä).

Luukatoko tässä on iskemässä vai missä vika? Joku tärkeä ravintoaine jäänyt dieetillä pois? Vai liittyykö tämä lihaskasvuun jotenkin? Ruokavalio sisältää paljon liha- ja maitotuotteita sekä jonkin verran kasviksia. Hiilihydraatteja ja rasvoja olen koittanut karsia mahdollisimman paljon.

mulla oli sama juttu,eli toi penikka tauti mikäli sullakin se on...ei pystyn juoksemaa ja harkat piti jättää 2 viikoks välii..nyt ei o mitää kipuu enää

Itsellä oli sama ongelma tossa dieetillä ja varsinkin dieetin jälkeen, kun paino oli noussut huomattavasti. Eli sattu niin perskeleesti noihin säären etuosiin. Se lienee tosiaan penikkaa, kun ei lihakseen satu. Itse sain sen pois pelkällä levolla ja kevyellä venyttelyllä. Nyt pystyy taas lenkkeilemään, tosin ihan kävelyä, eihän sitä juosta viitsi kun muut paikat hajoo...

Kiitoksia nopeista vastauksista. Täytynee sitten vain koittaa ottaa iisisti edelleen noiden koipien kanssa ja toivoa että siitä paranevat. Minulla on perintönä äiteeltä saatu jonkun verran sisäänpäin kallistuva nilkka, ehkä se ei tähän juoksuhommaan oikein sovi. Aikoinaan olen tosin juoksennellut enemmänkin (samoilla kengillä), mutta silloin oli painoakin 30-40kg vähemmän. :)

Tuo on erittäin tuttua... Hyvät lenkkarit on tässä aika olennainen asia! Kylmä-kuuma hoidosta on apua, sekä hieronnasta. Itselläni on viimeaikoina juostessa esiintynyt oikeassa sääressä kipua. Jalka tottuu kipuun, kun juoksee jonkun aikaa. Jos pysähtyy, niin kipu tulee esille, ja aloittaessa juoksun ensiaskeleilla on hiukan kivussa sietämistä. Mutta minulla onkin se lenkkareiden uudistaminen tässä ensiviikolla edessä, että eiköhän sitä sitten sen jälkeen juosta ihan ilman kipuja.

Kovaa juostessa säären oirehtimisen huomaa virheellisenä askeltekniikkana. Oikea jalka tekisi kipua sietääkseen virheliikkeitä juoksun aikana, mutta jos sitä tekniikka osaa muokata ja hallita treenin aikana, niin ei pääse virheliikkeitä syntymään. (Ovat muuten ovat usein syynä juoksijan vaivoihin.)

Tuosta kylmä-kuuma hoidosta sen verran, että toteutus suihkussa siten, että lasket vuorotellen ihan tulikuumaa ja sitten jääkylmää vettä säärelle. Lämpösäätö suunnilleen 10 s välein....Tai miten sitten pystyy sitä lämpöeroa sietämään...

Yksi kysymys; Tuntuuko kipu säären sisä-, etu- vai ulkopinnalla? Vai mahdolisesti jotain siltä väliltä..?...

Enempi sisäpuolella tuo tuntuu, ja tuossa säären puolivälin tienoilla. Lueskelin muutaman webbisivun penikkataudista, ja ihan 1:1 nuo oireet tosiaan näyttäisi olevan. Tuo käsissä tuntuva vastaavan oloinen kipu lienee sitten vain tottumattomuutta kys. liikkeisiin. Ei kai se ihme jos jotain jomotusta saa aikaan, kun tottumaton sohvaperuna alkaa 100kg massalla kärrynpyöriä viskomaan. :D Noo, dieetti etenee, ehkä tämä tästä.

Originally posted by ook
Enempi sisäpuolella tuo tuntuu, ja tuossa säären puolivälin tienoilla. Lueskelin muutaman webbisivun penikkataudista, ja ihan 1:1 nuo oireet tosiaan näyttäisi olevan. Tuo käsissä tuntuva vastaavan oloinen kipu lienee sitten vain tottumattomuutta kys. liikkeisiin. Ei kai se ihme jos jotain jomotusta saa aikaan, kun tottumaton sohvaperuna alkaa 100kg massalla kärrynpyöriä viskomaan. :D Noo, dieetti etenee, ehkä tämä tästä.

Penikkatautiahan se sitten. Ne hyvät lenkkarit voisivat olla suuri apu tässäkin tilanteessa! Ja kaikennäköistä hoitokeinoahan niille on, kuten tuossa edellä jo mainitsin.
Minulla taitaa olla nyt enemmänkin rasitusta sääressä, kuin penikkatautia. Säären sisäpuolella ei minkäänlaista kipua ilmene, vaan säären ulkopuolella. Levollahan tuo aina ohi menee, jos tahtoo juoksemiset jättää väh. viikoksi... Urheileva ihminen ei tervettä päivää näe.

Penikka tauti on yleinen nuorilla ja tai aloittelevilla juoksijoilla. Huomioon tulee ottaa juoksu jalkineet, askelvirheet ja juoksu alusta. Kun nämä on kunnossa, penikat tottuvat ajan myötä juoksemiseen. Myös säären lihasten jumppaaminen on erittäin älykästä, mutta luultavasti ette kuitenkaan vaivaudu.

nimimerkillä: kokemusta on

:thumbs:

Penikkatauti ja ns. marssimurtuma sekoitetaan monesti. Tosin marssimurtuma se ei voi olla, mikäli olet tosiaan vain muutaman lenkin juossut, eikä sääriluissa ole ennestään häikkää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt painelet suoraan johonkin urheiluhierojalle. Penikkataudin hoitoon käytetään esim. säären sisempien lihasten hierontaa, ja urheiluhierojalta onnistuu varmaan parhaiten.

Originally posted by Tomi
Penikkatauti ja ns. marssimurtuma sekoitetaan monesti.

Mun tietääkseni marssimurtuma, eli säären rasitusmurtuma on kuitenkin turvonnut murtumakohdasta. Penikkataudissa turvotus on vähäisempää tai sitä ei ole ollenkaan.

Tosin marssimurtuma se ei voi olla, mikäli olet tosiaan vain muutaman lenkin juossut, eikä sääriluissa ole ennestään häikkää.

Eihän siitäkään varma voi olla. Kannattaa mennä tutkituttaan. Sitäpaitsi luukalvon tulehdus voi altistaa rasitusmurtumille, eli hopihopi, urheiluhierojalle.

Öh, tuntuisi vähän kärpäsen listimiseltä haulikolla lähteä tästä urheiluhierojalle. Etenkin kun varaa moiseen ei todellakaan ole työttömällä opiskelijalla. Jos nyt aloittaisi kunnon venyttelyllä, testailisi tuota kylmähoitoa, kotihieromista ja lepoa. Juoksemaan ei onneksi tarvi edes jatkossa mennä, kyllä toi kunto näyttäs lajireeneissäkin nousevan tarpeeksi vauhdilla. Ja voihan sitä sotkea vaikka fillarilla sen kunnon perässä tarvittaessa. :)

Marssimurtuma mullakin ekaksi kävi mielessä, kun niistä on (joskaan ei omakohtaista) kokemusta inttiajoilta. Mutta ei sitä tosiaan vielä 4km juoksemisella hommata.

Originally posted by Powerhousu
Mun tietääkseni marssimurtuma, eli säären rasitusmurtuma on kuitenkin turvonnut murtumakohdasta. Penikkataudissa turvotus on vähäisempää tai sitä ei ole ollenkaan.
Marssimurtumat, ts. rasitusmurtumat sääriluussa ovat usein niin huomaamattomia, että niitä on vaikea erottaa edes röntgenkuvasta. Itselläni oli intissä juuri tällainen sääriluussa ja kipeä oli kuin perkeles. Onneksi meni neljän viikon levolla ohi.

Marssimurtumat, ts. rasitusmurtumat sääriluussa ovat usein niin huomaamattomia, että niitä on vaikea erottaa edes röntgenkuvasta. Itselläni oli intissä juuri tällainen sääriluussa ja kipeä oli kuin perkeles. Onneksi meni neljän viikon levolla ohi.

Onnea sinulle. Nyt on kulunut yli kolme kuukautta siitä kun rasitusmurtuma sääressä todettiin ja vieläkään en pysty kunnolla juoksemaan. Muutaman kymmenen metrin juoksun jälkeen alkaa taas särkeä.

Originally posted by ook
Öh, tuntuisi vähän kärpäsen listimiseltä haulikolla lähteä tästä urheiluhierojalle. Etenkin kun varaa moiseen ei todellakaan ole työttömällä opiskelijalla.

Paljon halvemmaksi urheiluhieroja tulee kun joku fysioterapeutti. Ja kotona hieromalla on vaikea alkaa itse hieromaan niitä lihaksia jotka aiheuttavat penikkataudin. Urheiluhierojan taksa on n. 30-40 eetä / tunti. Sen kalliimmalle ei kannata mennä.

Marssimurtumat, ts. rasitusmurtumat sääriluussa ovat usein niin huomaamattomia, että niitä on vaikea erottaa edes röntgenkuvasta.

Ihmisen elimistö silti tunnistaa pienenkin murtuman, ja murtumakohta alkaa turvota.

Intissä alko sääret vaivaamaan.

Uskomaton särky, turvotus ja kipu, kun juoksi pitemmälle kuin sohvalta jääkaapille.

1,5kk pysty ottamaan kevyemmin, ei mitään ongelmaa, kesti jopa juosta vähän matkaa.

Nyt taas rankemman koulutuksen parissa sääret alkanu vaivaamaan, kosketusarat säären sisäreunoista pohkeen ja luun välistä.

Mitään parannuskeinoa ei oo vielä löytyny. Painokin on tippunu reilun 5kg, juoksukunto n. 2800 - 2900m / 12min. Ei vaan parane niin ei parane. Burana on hauska kaveri tän vaivan kanssa, saa mättää nappia huuleen koko ajan, jos vähänkin tarvii juosta.

Kuvattu on 2kk sitten, ei murtumia. Ite oon hieronu ja levittäny Ice Poweria, ei niistä oo ainankaan paskan vertaa hyötyä.

Levosta on hyötyä.

Saa nähdä jos hierojalle pääsis myöhemmin, riippuu miten paljon nuo vaivaa, pahempikin vaiva kun tykkää olla ( selkä ).

Amputointi?:kuola:

Originally posted by Powerhousu
Paljon halvemmaksi urheiluhieroja tulee kun joku fysioterapeutti. Urheiluhierojan taksa on n. 30-40 eetä / tunti. Sen kalliimmalle ei kannata mennä.

No jo on kalliit hinnat hierojilla... :eek: Tohon hintaan pääsee jo OMT-Fysioterapeutinkin hellään huomaan ja se tsekkaa jalan virheasennot samalla... ;)

Originally posted by fysio
No jo on kalliit hinnat hierojilla... :eek: Tohon hintaan pääsee jo OMT-Fysioterapeutinkin hellään huomaan ja se tsekkaa jalan virheasennot samalla... ;)

Kai se nyt kalliilta kuulostaa, kun mä pistin sen ihan päin helvettiä. Vois vaikka välillä yrittää parantaa muistiaan. Siis urheiluhieroja maksaa n. 20-30 egee tunnilta. Mites muuten fysioterapeutit hoitaa penikkatautia? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Back
Ylös Bottom